...
Грудень,  Мінея Місячна

Вересень * Жовтень * Листопад * Грудень * Січень * Лютий * Березень * Квітень * Травень * Червень * Липень * Серпень * Богородичний додаток

Грудень

← Зміст В 2-й день →

День 12345678910111213141516171819202122232425262728293031

В 1-й день

ТранслітераціяЦерковнослов’янськаУкраїнська

Свята́го проро́ка Нау́ма

Аллилу́ия или тропа́рь.

Стихи́ры, глас 3.

Подо́бен: Ве́лия Креста́ Твоего́:

Благода́ть Свята́го Ду́ха/ всели́ся в тя, Бо́жий проро́че,/ и свое́ю луче́ю соде́ла свещу́ пресве́тлу/ и тобо́ю пропове́дает бу́дущая Ниневи́и вели́кому.

О́блак светоза́рен яви́лся еси́,/ искапа́я, Нау́ме, Бо́жий проро́че, Богозна́ния ту́чу,/ и напои́л еси́ пи́вом Бо́жия суда́ Ниневи́ю град,/ нече́стием боле́вший а́бие.

Благосла́вия нетле́ннаго прича́стник быв,/ Нау́ме, Бо́жий проро́че,/ и неизрече́нныя сла́вы, и радости несказа́нныя,/ и сла́дости Боже́ственныя,/ о нас моли́, Богодохнове́нне, всех Влады́ку.

И́ны стихи́ры Богоро́дицы, глас и подо́бен то́йже:

(А́ще же аллилу́ия, пою́тся стихи́ры пре́жде Богоро́дицы, пото́м свята́го.)

Ору́жием уя́звлена мя су́ща змии́ным,/ е́ле жи́ва, Отрокови́це,/ на одре́ лежа́ща отча́яния,/ исцели́ вско́ре лечбо́ю Твоея́ моли́твы/ и раба́ сотвори́ Сы́на и Бо́га Твоего́.

Ве́дущи не́мощь мою́ теле́сную/ и душе́вную боле́знь, се́рдца же озлобле́ние,/ посеще́ния сподо́би мя Боже́ственнаго, Всенепоро́чная Де́во,/ и спаси́, молю́ся,/ те́плою Твое́ю моли́твою.

Всех превзыдо́х, Влады́чице, согреше́ньми,/ но мно́жество, Де́во, сих очи́стивши,/ ми́лости Твоея́ ра́ди улучи́ти мне проще́ние/ в бу́дущем Суде́, Чйстая, сподо́би,/ Сы́на и Бо́га Твоего́ моля́щи.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Де́во, из Тебе́ Ро́ждшагося моли́/ Твое́ сохрани́ти невре́дно/ от вся́каго искуше́ния проти́вника диа́вола/ и испо́лнити всю во́лю Сы́на Твоего́/ укрепи́, Отрокови́це.

Крестобогоро́дичен:

Ору́жие се́рдце Твое́ про́йде, Пречи́стая,/ егда́ Сы́на Твоего́ на Кресте́ ви́дела еси́ и вопия́ла еси́:/ не безча́дну Мя покажи́,/ Сыне Мой и Бо́же Мой,/ соблюды́й Мя по рождестве́ Де́ву.

На стихо́вне Окто́иха.

Тропа́рь, глас 2:

Проро́ка Твоего́ Нау́ма па́мять, Го́споди, пра́зднующе,/ тем Тя мо́лим:/ спаси́ ду́ши на́ша.

НА У́ТРЕНИ

Кано́н, глас 5. Творе́ние Феофа́ново.

Песнь 1

Ирмо́с:

Коня́ и вса́дника в мо́ре Чермно́е/ сокруша́яй бра́ни мы́шцею высо́кою/ Христо́с истрясе́, Изра́иля же спасе́,/ побе́дную песнь пою́ща.

Нау́ме, Бо́жиим пома́зався, Богоприя́тне, Ду́хом/ и благода́тию просве́щся,/ тем, Бо́же́ственное прозре́ние ума́ твоего́ чту́ще,/ ублажа́ем тя, всеизря́дне.

Свы́ше огласи́вши, проро́че, твою́ ду́шу,/ Ду́ха благода́ть проро́ческое де́йство досто́йно вдохне́/ и Богодохнове́нен язы́к твой устро́и, досточу́дне.

Орга́н яви́лся еси́, ударя́емь ду́ха бряца́лом,/ ревни́теля Бо́га воспева́я/ и всем веща́я Боже́ственнаго суда́ нелицеме́рие, достосла́вне.

Богоро́дичен: Преблагослове́нная Де́во Всечи́стая,/ ве́рою Тя и любо́вию, я́ко Бо́жию Ма́терь Честну́ю,/ пою́щия спаса́й от бед,/ реша́щи неукроти́мое свире́пство.

Песнь 3

Ирмо́с:

Водрузи́вый на ничесо́мже зе́млю повеле́нием Твои́м/ и пове́сивый неодержи́мо тяготе́ющую,/ на недви́жимем, Христе́, ка́мени за́поведей Твои́х/ Це́рковь твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Прича́стием Животворя́щаго и Боже́ственнаго ду́ха/ душе́ю был еси́ Богови́днейший:/ те́мже и да́льная я́ве всем предвозвеща́ти Боже́ственным манове́нием/ ты предочи́стился еси́, Богодохнове́нне.

Суд на враги́ отмще́ния предзре́л еси́, блаже́нне Богови́днейше,/ преоби́дящих нечести́вых Бо́жие долготерпе́ние,/ и ми́лость, и благосты́ню от неисце́льныя зло́бы.

Богоро́дичен: Иже дре́вле от небытия́ сотвори́вый вся́ческая,/ из Твоея́ святы́я утро́бы прохо́дит, Челове́к быв, Чи́стая,/ за человеколю́бие превели́кое Человеколю́бец,/ да челове́ки изба́вит.

Седа́лен, глас 5.

Подо́бен: Собезнача́льное Сло́во:

Несме́сен начерта́нием до́льным, сла́вне, ты, ум стяжа́в,/ Боже́ственнаго ду́ха чисте́йшее, Нау́ме, прия́телище был еси́,/ осия́ние Его́ прие́мля све́тло и все облиста́я;/ тем тя мо́ли́м:/ о ми́ра ми́ра моли́ся.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Из Тебе́ вопло́щшагося Бо́га и Го́спода нас ра́ди, истле́вших прегреше́ньми,/ моли́ приле́жно уще́дрити ны/ и отврати́ти я́рость и гнев Свой, Чи́стая,/ от и́же ве́рою чту́щих и хваля́щих непреста́нно си́лу и держа́ву Его́.

Крестобогоро́дичен:

На Кресте́ зря́щи Тя, Христе́, Ма́ти Твоя́,/ во́лею посреде́ разбо́йников ви́сяща,/ растерза́ющися утро́бою, ма́терски глаго́лаше:/ безгре́шный Сы́не,/ ка́ко непра́ведно на Кресте́, я́коже злоде́й, пригвожде́н еси́,/ челове́ческий род хотя́ оживи́ти, я́ко Благоутро́бен.

Песнь 4

Ирмо́с:

Боже́ственное Твое́ разуме́в истоща́ние прозорли́во,/ Авваку́м, Христе́, со тре́петом вопия́ше Тебе́:/ во спасе́ние люде́й Твои́х/ спасти́ пома́занныя Твоя́ прише́л еси́.

Сия́я заре́ю ду́ха,/ ниневи́тяном преще́ние запусте́ния предвозвести́л еси́,/ Бо́жия си́лы проявля́я, Богоявле́ние, неизбе́жное.

Суд пра́ведный Зижди́теля пове́даеши,/ лю́тое всегуби́тельство лю́дем вражде́бным,/ я́ко проро́чествуя, провеща́л еси́, Нау́ме,/ Бо́жий проро́че всеблаже́нне.

Смиренному́дрием украша́ема, проро́ка Твоего́ душа́/ к Боговиде́нию Твоему́, Бла́же, преесте́ственно взя́ся/ и Боже́ственнаго виде́ния све́тлости.

Богоро́дичен: Мари́е, Госпоже́ тва́ри,/ Царя́ всех ро́ждши, еди́на Всепе́тая,/ страсте́й мучи́тельства свобо́дна мя покажи́ моли́твами Твои́ми.

Песнь 5

Ирмо́с:

Одея́йся све́том, я́ко ри́зою,/ к Тебе́ у́тренюю и Тебе́ зову́:/ ду́шу мою́ просвети́ омраче́нную, Христе́,/ я́ко Еди́н Благоутро́бен.

Непоро́чно и чи́сто житие́ стяжа́ти/ де́йством и просвеще́нием Свята́го ду́ха, Нау́ме, сподо́бился еси́,/ проро́че чу́дный.

Плоть покори́л еси́ самоде́ржцу уму́,/ усе́рдно восхожде́ния в се́рдцы положи́в:/ те́мже явле́ния Боголе́пнаго получи́л еси́.

Па́че ви́димых по́честей суть,/ и́же проро́чеством по́чествова́нных,/ те́ми бо веща́ет Святы́й Дух – Преблаги́й Госпо́дь.

Богоро́дичен: Ниже́ ум Небе́сный и́стинно возмо́жет Тя, Богома́ти, пе́ти досто́йно:/ Зижди́теля бо родила́ еси́,/ Небе́сными пева́емаго Си́лами.

Песнь 6

Ирмо́с:

Неи́стовствующееся бу́рею душетле́нною,/ Влады́ко Христе́, страсте́й мо́ре укроти́/ и от тли возведи́ мя,/ я́ко Благоутро́бен.

Боже́ственныя благода́ти я́вльшася храм, ве́рнии,/ и прия́телище пречи́стое бы́вша,/ па́че ума́ Богоявле́ния воспои́м.

Боже́ственнаго ду́ха прие́м незаходи́мую зарю́/ и ум Боже́ствен стяжа́в,/ благочести́выя к песнопе́нию наказу́ет.

Богоро́дичен: Мы́сленныя Си́лы Тя и челове́честии вси ро́ди,/ я́ко Бо́га ро́ждшую, сла́вят всегда́,/ Благослове́нная Всенепоро́чная.

Кондак, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́:

Просвети́вшееся Ду́хом чи́стое твое́ се́рдце/ проро́чества бысть светле́йшаго прия́телище:/ зри́ши бо, я́ко настоя́щая, дале́че су́щая;/ сего́ ра́ди тя почита́ем,/ проро́че блаже́нне Нау́ме сла́вне.

Песнь 7

Ирмо́с:

Превозноси́мый отце́в Госпо́дь/ пла́мень угаси́, о́троки ороси́,/ согла́сно пою́щия:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Яко Богови́днейша проро́ка иму́ще, лико́в нача́льника,/ че́стно пра́зднуем, Боже́ственне, песнопою́ще:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Тя, Духодви́жимаго позна́вше орга́на и цевни́цу Богодохнове́нну,/ призыва́ем засту́пника, пе́сньми пою́ще:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Венча́ тя Госпо́дь проро́ка, чу́дне,/ и благода́ть тебе́ даде́ предглаго́лати бу́дущая,/ Ему́же вси песнопое́м:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Дверь непроходи́мую проро́к ви́де Тя, Де́во Пречи́стая,/ ю́же Еди́н про́йде;/ ему́же вси песнопое́м:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмо́с:

Тебе́, Вседе́телю,/ в пещи́ о́троцы, всеми́рный лик спле́тше, поя́ху:/ дела́ вся́кая, Го́спода по́йте/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Невеще́ственною заре́ю Нача́льныя Тро́ицы, проро́че, обожа́емь,/ пое́ши, ра́дуяся:/ вся дела́, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Священноле́пно свяще́нную твою́ па́мять, проро́че чу́дный, чту́ще, пое́м:/ вся дела́, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Богоро́дичен: Укрепи́, Чи́стая, ду́шу мою́,/ разсла́бленную прегреше́ньми и страстьми́,/ я́ко да воспою́, Де́во, Твое́ Рождество́,/ препросла́вленное во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с:

Иса́ие, лику́й,/ Де́ва име́ во чре́ве и роди́ Сы́на Емману́ила,/ Бо́га же и Челове́ка, Восто́к И́мя Ему́,/ Его́же велича́юще, Де́ву ублажа́ем.

На земли́ равноа́нгельное житие́ име́л еси́ вои́стинну/ и ны́не на Небесе́х со А́нгельскими ли́ки всели́лся еси́ близ Све́та Трисия́ннаго,/ его́же насыща́яся, назира́й пою́щия тя.

Тя Богу приво́дим о ми́ре, блаже́нне, моли́твенника,/ моли́ приле́жно, проро́че, я́ко дерзнове́ние име́я,/ да́ти ве́рным благоле́пно пребыва́ющее ве́чное избавле́ние.

Богоро́дичен: Я́ко Бо́га ро́ждшую, сугу́ба же и соесте́ственна,/ имену́ем Тя, ве́рнии, Богоглаго́ливо Богоро́дицу Пречи́стую всеи́стинным зва́нием,/ честно́е Рождество́ пропове́дающе, Всесвята́я Богоневе́сто.

Свети́лен дне.

На стихо́вне Окто́иха.

Святой пророк Наум – седьмой (по порядку Священных Книг) из двенадцати малых пророков. Сам он называет себя Елкосеянином (1, 1). Происходил из колена Симеонова, из селения Елкес или Елкош. По свидетельству блаженного Иеронима (†420, память 15 июня), Елкош – небольшое селение в Галилее, остатки которого он лично осматривал. Вероятно, после ассирийского нашествия святой Наум переселился в Иудею и пророчествовал там в 700-х годах до Рождества Христова. Он был современником пророка Исаии (VIII в. до Рождества Христова, память 9 мая).

Главное содержание книги святого Наума – это пророчество о падении и погибели Ниневии – столицы Ассирийского царства – угрожавшего всему Востоку, предсказание бедствий, которые праведный Господь наведет на этот город, и яркое изображение окончательного разрушения этого великого и сильно укрепленного города. «Благ Господь, убежище в день скорби, и знает надеющихся на Него. Но всепотопляющим наводнением разрушит до основания Ниневию, и врагов его постигнет мрак» (Наум. 1:7-8).

Пророчество святого Ионы (VIII в. до Рожд. Христова) о гибели Ниневии не было отменено, но лишь отсрочено. Ниневитяне, покаявшись на малое время после проповеди пророка Ионы, избежали наказания, а затем снова обратились к прежним своим злым делам, видя, что на них не сбылось его пророчество. Этим они прогневали Бога и оскорбили его долготерпение. « Господь долготерпелив и велик могуществом, и не оставляет без наказания» (Наум. 1:3). «Горе городу кровей! Весь он полон обмана и убийства; не прекращается в нем грабительство» (Наум. 3:1).

Увлекаясь страстями и совершая беззакония, ниневитяне любили только себя, а в отношении к другим руководились своим самолюбием и жестокостью. Ниневия различными хитростями и коварными договорами привлекала к себе́ народы, подчиняла своей власти. Израильское царство они окончательно разрушили при царе Салманассаре около 723 г. до Рождества Христова. Преемник Салманассара – ассирийский царь Сеннахирим вслед за тем совершил наступление на иудейское царство и подошел к Иерусали́му. В одну ночь Ангел Господень истребил многочисленное его войско (2Царів. 19:35). Но иудейский народ со страхом ожидал новых нападений. Тогда-то и раздался голос пророка Наума: «бедствие уже не повторится», «более не буду отягощать» (Наум. 1:9,12).

Высказав Божественное определение о погибели Ниневии, пророк переходит к описанию исполнения этого грозного суда Божия. Перед его пророческим взором во всех подробностях совершается то, что в действительности исполнилось примерно через 100 лет.

Он видит нападение на Ниневию сильного и могущественного войска (Наум. 2:13) вавилонян в союзе с мидянами, бегство и отведение в плен ее жителей, разграбление несметных сокровищ. «Несется конница, сверкает меч и блестят копья; убитых множество и груды трупов; нет конца трупам, спотыкаются о трупы их» (Наум. 3:3). Пережившие эту трагедию вздохнут от ужаса, и колени их будут дрожать (Наум. 2:10), как лист. Разрушение Ниневии будет окончательное, рана смертельна. Видящие ее падение возвеселятся и восплещут руками (Наум. 3:19), ибо они испытали на себе́ злобу Ниневии, а теперь являются свидетелями победы над злом и торжества справедливости.

Не одним только предсказанием о гибели Ниневии ободряет пророк. Блаженный Феодорит замечает: «… есть в книге и пророчество о Спасителе такое: «Взыде вдыхаяй в лице твое» (Наум. 2:1), ибо как в Адама Бог вдунул дыхание жизни, так и Владыка Христос, возобновляя сей образ, дунул на апостолов и глагола: приимите Дух Святый. Поэтому и под всем сокрушенным царством ассириан, в Книге Наума, мы разумеем власть диавола, побежденную Владыкою Христом, а под ликующим Иудою разумеем ликующую о спасении вселенную».

Слова пророка: «Вот… стопы благовестника, возвещающего мир» – святой апостол Павел (Рим. 10:15) относит к новозаветным благовестникам мира. Подтверждением пророчества является то, что в наше время последователи Самого Господа мира (2Сол. 3:16) вместе со всеми людьми осуществляют благословенное миротворческое делание во имя сохранения мира и самой жизни на Земле.

Святой пророк Наум вдохновенно говорит о всемогуществе Бога, объемлющего всю вселенную (Наум. 1:4-6), предсказывал о различных исторических событиях, совершившихся впоследствии. По преданию, пророк Наум скончался 45-ти лет от роду и погребен в своем отечестве.

Книга пророка Наума позволяет увидеть характер ее автора, его нравственную мощь, то, чем был его глас для соотечественников и является ныне для наших современников.

С™aгw прbр0ка наyма.

Ґллилyіа, и3ли2 тропaрь. Стіхи6ры, глaсъ G.

Знайшли помилку