Богослужбові вказівки за 19 березня 2024 року 6 Вівторок 1-ї седмиці. 42-х мчч. Амморейських.
Зразки звершення богослужінь у Великий піст
На утрені вся служба звершується, як вказано в понеділок. Особливості: приспів до закінчення першого Троїчного тропаря: «С™ъ, с™ъ, с™ъ є3си2 б9е нaшъ, мlтвами п®тeчи твоегw2 пом и1 луй нaсъ ». На «Слaва » і на «И# нhнэ » закінчення Троїчна — ті самі, що і в понеділок.
Кафізми 10-а, 11 -а і 12-а.
Після першої кафізми — сідальні Октоїха (див. додаток Тріоді), в т. ч. мученичен з приспівом: «Д и1 венъ бGъ во с™ ы1 хъ сво и1 хъ, бGъ ї}левъ », оскільки після шостої пісні канону буде читатися кондак Мінеї.
Після другої і третьої кафізми — сідальні Тріоді. Псалом 50-й.
На великопосній утрені три канони — з Мінеї (повний) і два трипіснця з Тріоді.
Трипіснці складаються з 2-ї, 8-ї та 9-ї пісні.
Примітка . Ті пісні, до складу яких входять трипіснці, співаються на 14: канон Мінеї з ірмосом на 6 (ірмос один раз), потім трипіснці на 8. Крім того, 2-й трипіснець Тріоді містить один або два тропарі, що не входять до числа 14; ці тропарі мають співатися із приспівом: « Слaва тебЁ б9е нaшъ, слaва тебЁ ».
Пісні, в яких немає трипіснців, співаються на 4, без ірмосу, тобто ірмоси в цей рахунок не входять. В 1-й, 4-й, 5-й і 7-й піснях ірмоси перед тропарями, а в 3-й (крім середи) і 6-й служать катавасією і співаються тільки після закінчення тропарів. Пісні, які мають у своєму складі трипіснці, неодмінно закінчуються катавасією, ірмосом другого трипіснця. Канон стихословиться з біблійними піснями.
Порядок виконання канону у вівторок (при одному каноні Мінеї):
Співається ірмос 1-ї пісні канону з Мінеї і перший стих (на 4): «ГDь цrтвуzй вёки …». Чтець читає 1-й тропар канону Мінеї.
Хор: «И# наведE на нS …». Чтець — 2-й тропар.
Хор: «Слaва ». Чтець — 3-й тропар.
Хор: «И# нhнэ ». Чтець — Богородичен канону Мінеї.
Потім чтец «поскору» прочитує 2-у біблійну піснь: «Вонми2 нб7о …» (повністю), без «Слaва, и3 нhнэ ».
Після читання хор співає ірмос 2-ї пісні 1-го Трипіснця Тріоді на 2-й глас: «В и1 дите в и1 дите, ћкw ѓзъ є4смь въ м0ри сп7сhй …» і потім — «Слaва тебЁ, б9е нaшъ, слaва тебЁ ». Чтець читає в Тріоді тропар.
Перед наступними двома тропарями також співається: «Слaва тебЁ, б9е нaшъ, слaва тебЁ ».
Перед Богородичним співається: «Прес™az бцdе, сп7си2 нaсъ ».
Після Богородична — «Слaва тебЁ, б9е нaшъ, слaва тебЁ », і 1-й тропар 2-го трипіснця.
Так само і перед наступним тропарем.
Потім хор: «Слaва ». Чтець — Троїчен.
Хор: «И# нhнэ ». Чтець — Богородичен.
Хор: «Слaва тебЁ, б9е нaшъ, слaва тебЁ ». Чтець — тропар.
Хор — ірмос 2-го трипіснця, глас 5-й: «Видите видите…». У вівторок на 2-й пісні потрібні два ірмоси: один (2-го гласу) — на початку, другий (5-го гласу) — на катавасію.
Пісні з 3-ї по 9-у виконуються як понеділок, див. 5 березня.
Після 3-ї пісні — мала єктенія. Інший кондак мученикам, глас 4-й, сідален мученикам, глас 8-й. «Слaва, и3 нhнэ » — Богородичен Мінеї, глас той же.
Після 6-ї пісні — мала єктенія. Кондак та ікос мученикам, глас 2-й.
На 9-й пісні звичайне кадіння. Співаємо «ЧCтнёйшую » (з поклоном на кожний приспів).
Після 9-ї пісні — «Дост0йно є4сть ». Світильні Тріоді. Світилен у вівторок має закінчення: «…мlтвами гDи п®тeчи твоегw2, и3 сп7с и1 мz ». На «Слaва » і на «И# нhнэ » закінчення ті ж, що і в понеділок.
Хвалитні псалми. Повсякденне славослов’я.
На стиховні стихири Тріоді, глас 3-й. «Слaва, и3 нhнэ » — Богородичен Тріоді. Інше — як у понеділок.
Часи звершуються як у понеділок. На 1-му часі — кафізма 13-а; на 3-му часі — кафізма 14-а; на 6-му часі — кафізма 15-а; на 9-му часі — кафізма 16-а.
На 6-му часі — 1-й прокімен, глас 4-й: «Вонми2 глaсу молeніz моегw2 …»; стих: «Глаг0лы мо‰ …». 2-й прокімен, глас той же: «ГDи, да не ћростію …»; стих: «Пом и1 луй мS гDи …».
Зображальні . Докладний виклад порядку богослужіння зображальних і вечірні див. 5 березня.
У храмі Господському — кондак храму, кондак дня, кондак мученикам. «Слaва » — «Со с™hми ўпок0й …», «И# нhнэ » — «Предстaтельство хrтіaнъ …».
У храмі Богородиці — кондак дня, кондак мученикам. «Слaва » — «Со с™hми ўпок0й …», «И# нhнэ » — кондак храму.
У храмі святого — кондак дня, кондак храму, кондак мученикам. «Слaва » — «Со с™hми ўпок0й …», «И# нhнэ » — «Предстaтельство хrтіaнъ …».
Примітка. Кондак храму Предтечі пропускається, тому що читаються кондаки дня.
На вечірні — кафізма 18-а.
На «ГDи, воззвaхъ » — стихири на 6: Тріоді, глас 2-й — 3, і Мінеї, глас 4-й — 3 (з 7 березня священномученикам які в Херсонесі єпископствували). «Слaва, и3 нhнэ » — Хрестобогородичен Мінеї.
Входу немає. Паримії Тріоді читаються з прокімнами: 1-й прокімен, глас 6-й: «ГDи б9е м0й …»; стих: «T всёхъ гонsщихъ …». 2-й прокімен, глас 5-й: «ГDи гDь нaшъ …»; стих: «Ћкw взsтсz …».
Стихири на стиховні Тріоді, глас 8-й. «Слaва, и3 нhнэ » — Хрестобогородичен Тріоді, глас той же.
Закінчення вечірні — див. у понеділок, 5 березня.
Велике повечір’я з каноном прп. Андрія Критського — за чином понеділка 1-ї седмиці, 5 березня.
Богослужбові вказівки за 20 березня 2024 року 7 Середа 1-ї седмиці. Сщмчч. які в Херсонесі єпископствували:
Василія, Єфрема, Капітона, Євгенія та ін.
Зразки звершення богослужінь у Великий піст
На утрені вся служба звершується, як вказано в понеділок. Особливості: приспів до закінчення першого Троїчного тропаря: «С™ъ, с™ъ, с™ъ є3си2 б9е нaшъ, с и1 лою кrтA твоегw2 сохрани2 нaсъ гDи ». На «Слaва » і на «И# нhнэ » закінчення Троїчна — ті самі, що і в понеділок.
Кафізми 19-а, 20-а і 1-а.
Після першої кафізми — сідальні Октоїха (див. додаток Тріоді), в т. ч. мученичен з приспівом: «Д и1 венъ бGъ во с™ ы1 хъ сво и1 хъ, бGъ ї}левъ », оскільки після шостої пісні канону буде читатися кондак Мінеї.
Після другої і третьої кафізми — сідальні Тріоді. Псалом 50-й.
На великопосній утрені три канони — з Мінеї (священномученикам) і два трипіснці з Тріоді.
Трипіснець складається з 3-ї, 8-ї і 9-ї пісні.
Піснь 1-а виконується як у вівторок, ірмос 1-ї пісні канону з Мінеї і тропарі зі стихами на 4.
2-а піснь не стихословиться.
3-я піснь стихословиться подібно 1-й в понеділок (оскільки з’єднується з трипіснцем): біблійна піснь стихословиться за Ірмологієм від стиха «Ўтверд и1 сz сeрдце моE …» до «Лyкъ с и1 льныхъ и3знем0же …».
Після стиха «Лyкъ с и1 льныхъ и3знем0же …» співається ірмос канону Мінеї.
Хор — «И#сп0лненніи хлёбwвъ …». Чтець — 1-й тропар канону Мінеї.
Хор — «Ћкw непл0ды …». Чтець — знову 1-й тропар.
Хор — «ГDь мертв и1 тъ …». Чтець — 2-й тропар.
Хор — «ГDь ўб0житъ …». Чтець — 3-й тропар.
Хор — «Посад и1 ти є3го2 …». Чтець — Богородичен.
Хор — «Даsй мlтву молsщемусz …». Чтець — 1-й тропар 1-го трипіснця Тріоді.
Хор — стих: «Ћкw не ўкрэплsетсz …». Чтець — 2-й тропар.
Хор — стих: «Да не хвaлитсz …». Чтець — 3-й тропар.
Хор — стих: «Но њ сeмъ …». Чтець — Богородичен.
Хор — стих: «ГDь взhде …». Чтець — 1-й тропар 2-го трипіснця.
Хор — стих: «И# дaстъ …». Чтець — 2-й тропар.
Хор: «Слaва ». Чтець — Троїчен 2-го трипіснця.
Хор: «И# нhнэ ». Чтець — Богородичен 2-го трипіснця.
Хор: «Слaва тебЁ, б9е нaшъ, слaва тебЁ ». Чтець — останній тропар трипіснця.
Хор — ірмос 2-го трипіснця на катавасію, глас 2-й: «Ўтверди2 нaсъ …».
Після 3-ї пісні — сідален священномученикам, глас 3-й. «Слaва, и3 нhнэ » — Хрестобогородичен Мінеї, глас той же.
Пісні з 4-ї по 9-у виконуються як понеділок, див. 5 березня.
Після 6-ї пісні — мала єктенія. Кондак священномученикам, глас 2-й.
На 9-й пісні звичайне кадіння. Співаємо «ЧCтнёйшую » (з поклоном на кожний приспів).
Після 9-ї пісні — «Дост0йно є4сть ». Світильні Тріоді. Світилен у середу має перше закінчення: «…с и1 лою гDи кrтA твоегw2, и3 сп7с и1 мz ». На «Слaва » і на «И# нhнэ » закінчення ті ж, що і в понеділок.
Хвалитні псалми. Повсякденне славослов’я.
На стиховні стихири Тріоді, глас 8-й. «Слaва, и3 нhнэ » — Хрестобогородичен Тріоді, глас той же. Інше — як у понеділок.
Часи звершуються як у понеділок. На 1-му часі — кафізма 2-а; на 3-му часі — кафізма 3-я; на 6-му часі — кафізма 4-а; на 9-му часі — кафізма 5-а.
На 6-му часі — 1-й прокімен, глас 4-й: «И#сповёмсz тебЁ гDи …»; стих: «Возвесел ю1 сz …». 2-й прокімен, глас той же: «Првdнъ гDь, и3 пр†вды возлюби2 …»; стих: «На гDа ўповaхъ …».
Зразок звершення послідування зображальних в середу і п’ятницю перед Литургією Передосвячених Дарів
Детальний виклад зображальних див. 5 березня.
У храмі Господському — кондак дня, кондак священномученикам. «Слaва » — «Со с™hми ўпок0й …», «И# нhнэ » — «Предстaтельство хrтіaнъ …».
У храмі Богородиці — кондак дня, кондак священномученикам. «Слaва » — «Со с™hми ўпок0й …», «И# нhнэ » — кондак храму.
У храмі святого — кондак дня, кондак храму, кондак священномученикам. «Слaва » — «Со с™hми ўпок0й …», «И# нhнэ » — «Предстaтельство хrтіaнъ …».
Після молитви прп. Єфрема Сиріна з 16 поклонами чтець: Трисвяте по «Џ§е нaшъ ». Ієрей — возглас. Чтець: «Ґм и1 нь », «ГDи, пом и1 луй » (12) і молитву: «Всес™az трbце …». Диякон: «Премyдрость ». Хор: «Дост0йно є4сть …», закінчуючи словами: «…м™рь бGа нaшегw ». Ієрей: «Прест7az бцdе сп7си2 нaсъ » (земний поклон). Хор: «ЧCтнёйшую херув‡мъ …». Ієрей: «Слaва тебЁ, хrтE б9е …». Хор: «Слaва, и3 нhнэ », «ГDи, пом и1 луй » (тричі), «Бlгослови2 ». Ієрей виголошує малий відпуст : «Хrт0съ и4стинный бGъ нaшъ …». Хор — «ГDи, пом и1 луй » (тричі). Многоліття, за традицією, не співається. Ієрей повертається у вівтар.
Зразок звершення Літургії Передосвячених Дарів
Примітка . У Служебнику вказівки щодо чину Літургії Передосвячених Дарів перебувають у трьох розділах. При цьому дещо увійшло до практики без запису. У 20 21 році з благословення блаженнішого митрополита Онуфрія було видано «Чин Божественної Літургії Передосвячених», де вказівки Служебника викладені в послідовному порядку і доповнені всім, що увійшло в практику як звичай.
Перед Литургією Передосвячених Дарів вхідні молитви звершуються так: з початком співу «Во цrтвіи …» відкривається завіса; священник і диякон боковими вратами виходять з вівтаря до Царських врат і, зробивши перед ними три поясні поклони, звершують звичайний початок та інше послідування вхідних молитов. Потім відходять до ікони Спасителя, читаючи тропар: «Пречcтому џбразу …», роблять два земних поклони (так за Уставом; однак, за встановленою практикою, поклони звершуються поясні), цілують ікону і роблять третій земний поклон. В такому ж порядку вони кланяються і цілують ікону Богородиці, читаючи тропар: «Млcрдіz сyщи …». Також кланяються і цілують ікони храму і свята (якщо є). (У складі вхідних молитв — ті ж молитви, що і на повній Літургії, за виключенням: «ГDи, низпосли2 …», в якій проситься у Господа допомога для звершення Безкровної Жертви). Після поклоніння святим іконам священник і диякон, ставши перед Царськими вратами, читають: «Њслaби, њстaви …» і роблять один земний поклон. Потім, звернувшись до народу, кланяються в пояс, просячи прощення, і входять у вівтар з молитвою: «Вн и1 ду въ д0мъ …». Після входу у вівтар священнослужителі двічі поклоняються перед святим престолом до землі, цілують престол, Хрест на ньому і Євангеліє та, зробивши третє поклоніння, кланяються один одному, а потім облачаються в священний одяг; молитви на облачення не читаються. Ієрей благословляє рукою кожну приналежність облачення, цілує на ній Хрест і промовляє тихо: «ГDу пом0лимсz », «ГDи, пом и1 луй ». Відпуст зображальних (див. вище) на солеї, потім ієрей повертається у вівтар.
Ієрей з дияконом звершують три малі поклони перед святим престолом і моляться: «Б9е, њч и1 сти мS грёшнаго », ієрей цілує Євангеліє і Престол, диякон — тільки Престол. Диякон мовчки приймає благословення від ієрея, виходить північними дверима на солею і, помолившись, виголошує: «Бlгослови2, влад ы1 ко ». Ієрей, стоячи перед престолом і творячи хрест Євангелієм, промовляє початковий возглас: «Бlгословeнно цrтво …». Хор: «Ґм и1 нь ». Чтець: «Пріид и1 те, поклон и1 мсz …» (тричі) і псалом 103-й. Під час читання псалма священник читає «tкровeнною глав0ю » перед Царськими вратами світильничні молитви, починаючи з 4-ї: «Нем0лчными пёсньми …». Три перші молитви тут не читаються, тому що вони будуть прочитані позніше.
Після виконання псалма — єктенія велика. Хор співає: «ГDи, пом и1 луй » великопосним розспівом. Під час єктенії священник читає (таємно) молитву 1-го антифона (1-ю светильничну молитву): «ГDи щeдрый и3 млcтивый …». Після закінчення єктенії ієрей виголошує: «Ћкw подобaетъ тебЁ всsкаz …». Кафізма 18-а. Особливість стихослов’я полягає в тому, що за кожним антифоном кафізми на вечірні Передосвяченої Літургії виголошується мала єктенія.
Під час 1-го антифона ієрей переставляє Євангеліє, що лежить на святому антимінсі, на праву сторону престолу, розкриває антимінс і кладе на нього дискос, відкриває дарохранительницю, яка стоїть на горньому місці престола, і, зробивши з дияконом земний поклон (в деяких храмах — два земних поклони), кладе з благоговінням Передосвячений Агнець на дискос за допомогою копія та лжиці, після чого робить земний поклон. До цього часу чтець закінчує перший антифон: «Слaва, и3 нhнэ ». «Ґллилyіа » (тричі). Диякон виголошує малу єктенію, під час якої священик у вівтарі читає (таємно) молитву 2-го антифона (2-у світильничну молитву): «ГDи, да не ћростію …». Після закінчення єктенії ієрей виголошує: «Ћкw твоS держaва …». Хор: «Ґм и1 нь ». Чтець — 2-й антифон кафізми.
Під час 2-го антифона звершується кадіння Святого Агнця, що знаходиться на престолі. Після возгласу: «Ћкw твоS держaва …» ієрей і диякон земно поклоняються перед Святими Дарами; потім ієрей з кадилом, диякон зі свічкою тричі звершують кадіння навколо престолу. Після закінчення кадіння обоє знову поклоняються перед Святими Дарами. Диякон виголошує малую єктенію, під час якої ієрей читає (таємно) молитву 3-го антифона (3-ю светильничну молитву): «ГDи б9е нaшъ …». Після закінчення єктенії ієрей виголошує: «Ћкw бlгъ и3 чlвэкол ю1 бецъ …». Хор: «Ґм и1 нь ». Чтець — 3-й антифон кафізми.
Під час 3-го антифона звершується перенесення Святого Агнця на жертовник. Ієрей робить земний поклон перед Святими Дарами (в деяких храмах — два земних поклони), потім, тримаючи дискос біля чола, в супроводі диякона зі свічкою в лівій руці та кадилом в правій, переносить дискос на жертовник, ідучи через Горнє місце. В цей час всі, хто моляться у вівтарі, стають на коліна. Ієрей біля жертовника вливає в потир вино з водою, кадить спочатку звіздицю, ставить її на дискос, потім кадить малі покровці, покриває ними, як зазвичай, дискос і потир. Потім, покадивши великий воздух, покриває ним дискос і потир разом, не промовляючи ніяких проскомідійних молитв. При кожній священнодії ієрей каже тільки: «ГDу пом0лимсz », «ГDи, пом и1 луй ». Після покриття воздухом священних сосудів ієрей каже: «Мlтвами с™hхъ nт є1 цъ нaшихъ …». Диякон ставить запалену свічку на жертовник перед Святими Дарами і каже: «Ґм и1 нь ». Ієрей кадить Святі Дари і робить земний поклон.
Після перенесення Святих Дарів на жертовник диякон виголошує малу єктенію, а ієрей повертається до престолу, складає антимінс і знову кладе на нього Євангеліє і після закінчення єктенії виголошує: «Ћкw ты2 є3си2 бGъ нaшъ …». Хор: «Ґм и1 нь ».
Після кафізми співається «ГDи, воззвaхъ ». Стихири на 10: Тріоді, глас 8-й, глас 2-й і глас 5-й — 6, і Мінеї (в даному випадку — з 8 березня, прп. Феофілакту), глас 1-й — 4. «Слaва, и3 нhнэ » — Богородичен Мінеї.
Примітка. Якщо в Мінеї є славник, то «Слaва » — Мінеї, «И# нhнэ » — Богородичен за гласом «Слaвы », від менших.
Під час співу стихир звершується звичайне кадіння всього храму.
При співі Богородична на «Слaва, и3 нhнэ » (або на «И# нhнэ ») відкриваються Царські врата і звершується вхід з кадилом. Якщо на Передосвяченій Літургії є читання Євангелія (наприклад, 24 лютого, 9 березня, на храмове чи полієлейне свято, в перші три дні Страсної седмиці), то вхід звершується з Євангелієм, а також на архієрейському богослужіння вхід з Євангелієм.
Диякон: «Премyдрость, пр0сти ». «Свёте т и1 хій ». Прокімен Тріоді (за звичайним чином), і читається перша паримія (Царські врата закриваються). Після закінчення паримії диякон: «В0нмемъ », Царські врата відкриваються. Співається другий прокімен Тріоді. Після виконання його диякон виголошує: «Повел и1 те ». (Священник при служінні без диякона слово «Повел и1 те » не виголошує). Ієрей, взявши обома руками кадило і свічник зі свічкою, стоячи обличчям до престолу, накреслює ними знак Хреста і вимовляє велегласно: «Премyдрость, пр0сти ». Після цього, повернувшись на захід, до народу, він воздвигає свічку з кадилом і виголошує: «Свётъ хrт0въ просвэщaетъ всёхъ ». (У цей час ті, хто моляться, схиляються до землі). Чтець: «Пр и1 тчей чтeніе ». Диякон: «В0нмемъ ». Читається друга паримія Тріоді, Царські врата закриваються. Після закінчення паримії Царські врата відкриваються. Ієрей, благословляючи чтеця, промовляє: «М и1 ръ ти ». Диякон: «Премyдрость ». І спів стихів великого прокімна: «Да и3спрaвитсz мlтва моS …».
Примітка. «Да и3спрaвитсz мlтва моS …» — давній великий прокімен великопосних урочистих служб. Тому Устав вказує чтецю, на відміну від паримійних прокімнів, не вимовляти його, а співати (порядок виконання такий же, як і у всіх великих прокімнів).
Чтець , стоячи перед Царськими вратами, співає вибрані стихи 140-го псалма: «Да и3спрaвитсz мlтва моS …». В цей час, згідно з сучасною практикою, всі, хто моляться, стають на коліна і стоять так до закінчення всіх чотирьох стихів. Хор, після закінчення співу четцем першого стиха, встає з колін і теж співає: «Да и3спрaвитсz мlтва моS …» і потім знову стає на коліна. Чтець же стає на коліна, коли співає хор. В такому порядку чтецем співаються ще три стиха: «ГDи, воззвaхъ …», «Положи2 гDи …» і «Не ўклони2 сeрдце …», хор після кожного з них співає: «Да и3спрaвитсz …». Потім чтець співає першу половину прокімна: «Да и3спрaвитсz …», всі встають з колін, і хор доспівує: «Воздэsніе рукY мо є1 ю …».
Примітка. «И# по и3сполнeніи паремjй, глаг0летъ їерeй: Ми1ръ ти2. И# діaконъ: Премyдрость. Чтeцъ: Да и3спрaвитсz мlтва моS: ТогдA прaвагw и3 лёвагw ли1ка, и3 предстоsщій нар0дъ џбэ страны6 во всeй цRкви стоsтъ на колёнахъ молsщесz. И# по пёніи чтецA, №-й ли1къ поeтъ т0йжде: Да и3спрaвитсz мlтва моS: И# чтeцъ, и3 другaz странA ли1ка, и3 предстоsщій нар0дъ, стоsтъ на колёнахъ, д0ндеже пропою1тъ. Тaже чтeцъ поeтъ №-й стjхъ: ГDи воззвaхъ къ тебЁ, ўслhши мS: И# по пропётіи стіхA, поeтъ в7-й ли1къ: Да и3спрaвитсz мlтва моS: ТогдA чтeцъ, и3 №-й ли1къ, и3 тоS страны2 предстоsщій нар0дъ припaдаютъ на колBна: Тaже чтeцъ поeтъ в7-й стjхъ: Положи2 гDи хранeніе: И# №-й ли1къ пaки поeтъ: Да и3спрaвитсz мlтва моS: И# чтeцъ и3 в7-й ли1къ, и3 предстоsщій нар0дъ, пaки приклонsютъ колBна. И# пaки чтeцъ поeтъ G-й стjхъ: Не ўклони2 сeрдце моE: и3 в7-й ли1къ поeтъ: Да и3спрaвитсz мlтва моS: И# приклонsетъ колBна чтeцъ, и3 №-й ли1къ, и3 нар0дъ. И# пaки чтeцъ поeтъ: Да и3спрaвитсz мlтва моS, ћкw кади1ло пред8 тоб0ю. И# тогдA џба ли6ка, и3 во цRкви предстоsщій вeсь нар0дъ, припaдаютъ на колBна, и3 стоsтъ, д0ндеже чтeцъ поeтъ. И# востaвше допэвaютъ на кли1росэ: Воздэsніе рукY моє1ю жeртва вечeрнzz. И# по и3сполнeніи твори1мъ покл0ны G » (Типікон, гл. 49-а, в середу 1-ї седмиці вечора).
Ієрей під час співу цих стихів, стоячи перед престолом, звершує кадіння (всі співслужащі священники стоять на колінах). При співі на кліросі «Да и3спрaвитсz …» після стиха: «Не ўклони2 сeрдце …» ієрей переходить до жертовника і кадить перед жертовником. Потім віддає кадило диякону і, благоговійно поклонившись святині (поясний поклон), відходить до престолу. При заключному співі «Да и3спрaвитсz …» предстоятель преклоняє коліна та падає ниць перед престолом, а диякон продовжує кадити Святі Дари до закінчення співу.
Після закінчення співу «Да и3спрaвитсz …» ієрей виголошує молитву прп. Єфрема Сиріна (з трьома великими поклонами). Слідом за молитвою — прокімен, Апостол, алілуарій та Євангеліє, якщо повинно бути за Уставом. Якщо Апостола та Євангелія нема єктенія «Рцeмъ вси2 …» (в цей час Євангеліє переставляється на праву сторону і відкривається антимінс), і потім звершується інше послідування Літургії Передосвячених Дарів .
На спів «Нhнэ си6лы нбcныz …» відкриваються Царські врата. Диякон кадить святий вівтар, а також священників та дияконів, при цьому іконостас та молящихся диякон не кадить. При звершенні кадіння диякон таємно читає 50-й псалом. Потім ієрей, стоячи з дияконом перед престолом, воздіває руки горе́ та молиться: «Нhнэ си6лы нбcныz …» (тричі), та цілує престол. Потім іде до жертовника, тричі кланяється зі словами: «Б9е, млcтивъ бyди ми2 грёшному », тричі кадить Святі Дари і, віддавши кадило диякону, кладе на його плече воздух. Сам же правою рукою бере дискос і тримає його на рівні чола, в ліву руку бере потир (тримає його «пeрсехъ несeтъ ») і переносить Святі Дари з жертовника на престол, виходячи південними дверима і заходячи у вівтар Царськими вратами. Диякон іде перед священником, обличчям до Святих Дарів, «съ кад и1 льницею » і кадить часто (перед дияконом, як і на повній Літургії, йдуть свічконосці). Жодних зупинок на солеї та поминань немає. При проходженні ієрея через солею весь народ падає ниць. Після входу у вівтар ієрей ставить Святі Дари на антимінс. Народ встає, хор співає: «Вёрою и3 люб0вію пристyпимъ …». Ієрей відкладає покривці, покриває воздухом (попередньо покадивши його) Святі Дари і кадить їх. Диякон мовчки приймає благословення від ієрея і кадить його.
Після закінчення співу «Вёрою и3 люб0вію …» робляться три великих поклони. При цьому ієрей виголошує (у вівтарі) молитву прп. Єфрема Сиріна (в Типіконі нема вказівок на виголошення в цьому місці служби молитви прп. Єфрема Сиріна, але звичай її читання дуже поширений). Царські врата закриваються, завіса закривається до половини. Диякон виголошує єктенію: «И#сп0лнимъ вечeрнюю …». Возглас: «И# спод0би нaсъ …». Хор: «Џ§е нaшъ …». Ієрей: «Ћкw твоE є4сть цrтво …». Хор: «Ґм и1 нь ». Ієрей: «М и1 ръ всBмъ ». Хор: «И# дyхови твоемY ». Диякон: «Главы6 нaшz …». Хор: «ТебЁ, гD ». Ієрей: «Бlгодaтію и3 щедр0тами …». Хор: «Ґм и1 нь » (протяжно). Закривається повністю завіса Царських врат. Диякон: «В0нмемъ ». Ієрей вкладає праву руку під воздух, «со бlгоговёніемъ и3 стрaхомъ » торкаючись Святого Агнця, і виголошує: «Преждеwсщ7 є1 ннаz с™†z с™ы6мъ ». Хор: «Е#д и1 нъ с™ъ …» і запричасний стих: «Вкус и1 те и3 в и1 дите, ћкw бlгъ гDь », «Ґллилyіа » (тричі). Якщо читались Апостол і Євангеліє святому, то співається і його причастен.
Ієрей відкладає воздух и знімає звіздицю. Диякон входить у вівтар і виголошує: «Раздроби2, владhко, с™hй хлёбъ ». Священник: «Раздроблsетсz …», — роздроблює Святий Агнець і вкладає частицю в потир, нічого не говорячи. Теплота благословляється і вливається в потир теж мовчки. Ієрей і диякон причащаються по чину, вказаному в Служебнику. (Особливість Причастя: якщо Літургія Передосвячених Дарів звершується священником з дияконом, то диякон, прийнявши частину Святих Таїн, не випиває з Потира і не вкушає антидора, оскільки він звершує це «по заамвHннэй мlтвэ, внегдA потреблsетъ ». Так само робить священник, якщо служить без диякона.) Після відкриття Царських врат возглас: «Со стрaхомъ б9іимъ …». Хор: «Бlгословлю2 гDа …». Причастя народу звершується за звичайним чином . Ієрей: «Сп7си2 б9е л ю1 ди тво‰ …». Хор: «Хлёбъ нбcный …». «Ґллилyіа » (тричі). Перед віднесенням на жертовник священник тричі кадить Святі Дари, нічого не промовляючи.
Після возгласу ієрея «ВсегдA, нhнэ и3 пр и1 снw …» — хор: «Да и3сп0лнzтсz ўстA …». Заамвонна молитва: «ВLко вседерж и1 телю …». Хор: «Ґм и1 нь ». «Бyди и4мz гDне …» (тричі). [«Слaва, и3 нhнэ »] . Псалом 33-й. Під час читання чи співу 33-го псалма роздається антидор (що зберігався з повної Літургії) всім тим, хто молився.
Потім ієрей, благословляючи народ, виголошує: «Бlгословeніе гDне …». Хор: «Ґм и1 нь ». Ієрей: «Слaва тебЁ хrтE б9е …». Хор: «Слaва, и3 нhнэ », «ГDи, пом и1 луй » (тричі). «Бlгослови2 ». Ієрей творить відпуст з поминанням святого наступного дня і свт. Григорія Двоєслова . Хор співає многоліття.
Примітка. Церковний Устав вказує дні, коли може відбуватися Літургія Передосвячених Дарів. Це середи та п’ятниці перших шести тижнів Великого посту, четвер 5-ї седмиці, понеділок, вівторок та середа Страсної седмиці, 24 лютого та 9 березня, храмове чи полієлейне свято (якщо буде в будні дні — не в суботу і неділю). Звершення Літургії в інших випадках, наприклад заради поховання або поминання померлих, буде неприпустимим і невиправданим порушенням Уставу, оскільки на Передосвяченій Літургії нема найважливіших поминань: в кінці анафори (Євхаристичного канону) та з вийманням частинок у пам’ять померлих та омиванням їх у Крові Христовій. Тому не слід допускати звершення Літургії Передосвячених Дарів у інші дні, крім вказаних Церковним Уставом.
Велике повечір’я з каноном прп. Андрія Критського — за чином понеділка 1-ї седмиці, 5 березня.
_______________________________________________________________________
Богослужбові вказівки за 21 березня 2024 року 8 Четвер 1-ї седмиці. Прп. Феофілакта спов., єп. Нікомідійського.
Зразки звершення богослужінь у Великий піст
На утрені вся служба звершується, як вказано в понеділок. Особливості: приспів до закінчення першого Троїчного тропаря: «С™ъ, с™ъ, с™ъ є3си2 б9е нaшъ, мlтвами с™hхъ ґпcлъ тво и1 хъ и3 с™ и1 телz ніколaа пом и1 луй нaсъ ». На «Слaва » і на «И# нhнэ » закінчення Троїчна — ті самі, що і в понеділок.
Кафізми 6-а, 7-а і 8-а.
Після першої кафізми — сідальні Октоїха (див. додаток Тріоді), в т. ч. мученичен з приспівом: «Д и1 венъ бGъ во с™ ы1 хъ сво и1 хъ, бGъ ї}левъ », оскільки після шостої пісні канону буде читатися кондак Мінеї.
Після другої і третьої кафізми — сідальні Тріоді. Псалом 50-й.
На великопосній утрені три канони — з Мінеї (повний) і два трипіснця з Тріоді.
Трипіснці складаються з 4-ї, 8-ї та 9-ї пісні.
1-а піснь канону стихословиться так само, як у вівторок (загальний порядок). 2-а піснь не стихословиться. Пісні 3-я, 5-а, 6-а, 7-а, 8-а, 9-а стихословляться так само, як у понеділок.
Після 3-ї пісні — мала єктенія, сідален преподобному, глас 8-й. «Слaва, и3 нhнэ » — Богородичен, глас той же.
4-а піснь стихословиться подібно 1-й в понеділок (оскільки з’єднується з трипіснцем).
4-а піснь канону стихословиться від стиха: «ГDи, ўслhшахъ слyхъ тв0й …» до «Влож и1 лъ є3си2 …» (за Ірмологієм), після якого співається ірмос канону Мінеї.
Хор — стих: «Разсёклъ є3си2 …». Чтець — 1-й тропар канону Мінеї.
Хор: «И# возвeлъ …». Чтець — знову 1-й тропар.
Хор: «Сохран и1 хсz …». Чтець — 2-й тропар.
Хор: «И# вн и1 де трeпетъ …». Чтець — 3-й тропар.
Хор: «Почjю въ дeнь ск0рби …». Чтець — Богородичен канону.
Хор: «ЗанE см0ковь …». Чтець — 1-й тропар 1-го трипіснця Тріоді.
Хор: «Солжeтъ дёло …». Чтець — 2-й тропар.
Хор: «Њскудёша џвцы …». Чтець — 3-й тропар.
Хор: «Ѓзъ же њ гDэ возрaдуюсz …». Чтець — Богородичен 1-го трипіснця.
Хор: «ГDь бGъ м0й …». Чтець — 1-й тропар 2-го трипіснця Тріоді.
Хор: «И# на высHкаz …». Чтець — 2-й тропар.
Хор: «Слaва ». Чтець — Троїчен Тріоді.
Хор: «И# нhнэ ». Чтець — Богородичен Тріоді.
Хор: «Слaва тебЁ б9е нaшъ …». Чтець — останній тропар Тріоді.
Потім на катавасію співається ірмос 2-го трипіснця Тріоді: «ДэлA смотрeніz …» (глас 5-й).
Після 6-ї пісні — мала єктенія. Кондак преподобному, глас 2-й.
На 9-й пісні звичайне кадіння. Співаємо «ЧCтнёйшую » (з поклоном на кожний приспів).
Після 9-ї пісні — «Дост0йно є4сть ». Світильні Тріоді. Світилен у четвер має закінчення: «…мlтвами гDи ґпcлъ тво и1 хъ, и3 с™ и1 телz ніколaа, и3 сп7с и1 мz ». На «Слaва » і на «И# нhнэ » закінчення ті ж, що і в понеділок.
Хвалитні псалми. Повсякденне славослов’я.
На стиховні стихири Тріоді, глас 3-й. «Слaва, и3 нhнэ » — Богородичен Тріоді. Інше — як у понеділок.
Часи звершуються як у понеділок. На 1-му часі — кафізма 9-а; на 3-му часі — кафізма 10-а; на 6-му часі — кафізма 11 -а; на 9-му часі — кафізма 12-а.
На 6-му часі — прокімен, глас 1-й: «ВнегдA возврат и1 тъ гDь …»; стих: «РечE безyменъ …». Другий прокімен, глас 4-й: «ГDи, кто2 њбитaетъ …»; стих: «Ходsй без8 пор0ка …».
Зображальні . Докладний виклад порядку богослужіння зображальних та вечірні див. 14 лютого.
У храмі Господському — кондак храму, кондак дня, інший кондак дня, кондак преподобному. «Слaва » — «Со с™hми ўпок0й …», «И# нhнэ » — «Предстaтельство хrтіaнъ …».
У храмі Богородиці — кондак дня, інший кондак дня, кондак преподобному. «Слaва » — «Со с™hми ўпок0й …», «И# нhнэ » — кондак храму.
У храмі святого — кондак дня, інший кондак дня, кондак храму, кондак преподобному. «Слaва » — «Со с™hми ўпок0й …», «И# нhнэ » — «Предстaтельство хrтіaнъ …».
Примітка. Кондак храму апостола чи свт. Миколая пропускається, тому що читаються кондаки дня.
На вечірні — кафізма 18-а.
На «ГDи, воззвaхъ » — стихири на 6: Тріоді, глас 2-й — 3, і Мінеї, глас 1-й — 3 (з 10 березня, мчч. Кодрату , та тим що з ним). «Слaва, и3 нhнэ » — Хрестобогородичен Мінеї, глас той же.
Входу немає. Паримії Тріоді читаються з прокімнами: 1-й прокімен, глас 4-й: «Бlгословлю2 гDа …»; стих: «Сохран и1 мz гDи …». 2-й прокімен, глас 4-й: «Сохран и1 мz гDи …»; стих: «Ўслhши гDи …».
Стихири на стиховні Тріоді, глас 4-й. «Слaва, и3 нhнэ » — Хрестобогородичен Тріоді, глас той же.
Закінчення вечірні — див. у понеділок, 5 березня.
Велике повечір’я з каноном прп. Андрія Критського — за чином понеділка 1-ї седмиці, 5 березня.
_______________________________________________________________________
64 Служба мученикам Севастійським переноситься з п’ятниці на суботу 10 березня. На п’ятницю переноситься служба мч. Кодрату.