...
Вибрані праці святих отців,  Праведний Миколай Кавасила

Сім слів про життя у Христі

УкраїнськаРосійська

Передмова

Слова Миколая Кавасили про життя у Христі були поширені в Греції; це видно з того, що рукописи цих Слів трапляються в багатьох бібліотеках, і до того ж не в одному екземплярі. Друковано видав їх Гасс у 1849 р., звіривши за багатьма списками, зі своєю передмовою і примітками. Більша частина рукописів містить у собі тільки шість слів про життя у Христі, Гасс в одному рукописі Віденської бібліотеки знайшов і сьоме Слово про життя у Христі, яке, вочевидь, написане пізніше за інших і тому рідко зустрічається в рукописах.

У своїх Словах про життя у Христі Микола Кавасила міркував про те, що нове благодатне життя, яке дарують вірянам у Христа, отримують вони і підтримують у собі силою спасительних Таїнств, а також діяльністю людини, що узгоджується із законом Христовим. У шостому й останньому слові Кавасила розмірковує, до якої моральної висоти може досягти християнин ще тут, на землі, якщо тільки докладе зусиль, щоб зберегти та зростити в собі скарб благодатних дарів. Піднесена течія думок, сила і жвавість благочестивого почуття, глибоке розуміння духу Святого Письма становлять невід’ємне достоїнство слів Миколи Кавасіли. Цим і пояснюється численність списків, у яких збереглися ці слова, – вони мають бути втішним читанням для людей, які шукають спасіння і подвизаються в благочесті.

 

Предисловие

Слова Николая Кавасилы о жизни во Христе были распространены в Греции; это видно из того, что рукописи этих слов встречаются во многих библиотеках, и притом не в одном экземпляре1. Печатно издал их Гасс в 1849г., сличив по многим спискам, со своим предисловием и примечаниями. Большая часть рукописей содержит в себе только шесть слов о жизни во Христе, Гасс в одной рукописи Венской библиотеки нашел и седьмое слово о жизни во Христе, которое, как нужно думать, написано позже после прочих и потому редко встречается в рукописях.

В своих словах о жизни во Христе Николай Кавасила рассуждал о том, что новая благодатная жизнь, даруемая верующим во Христа, получается ими и поддерживается в них силой спасительных Таинств, и деятельностью человека, сообразной с законом Христовым. В шестом и последнем слове Кавасила рассуждает, до какой нравственной высоты может достигнуть христианин еще здесь на земле, если только употребит старание сохранить и возрастить в себе сокровище Благодатных Даров. Возвышенное течение мыслей, сила и живость благочестивого чувства, глубокое разумение духа Священного Писания составляют неотъемлемое достоинство слов Николая Кавасилы. Этим и объясняется многочисленность списков, в которых сохранились эти слова – они должны быть отрадным чтением для людей, ищущих спасения и подвизающихся в благочестии.