...
Вибрані праці святих отців,  Святитель Василій Великий

Про Святого Духа до святого Амфілохія, єпископа Іконійського

УкраїнськаРосійська

Глава 1. Передмова, в якій йдеться про те, що дослідження необхідні і в найменш важливих частинах богослов’я.

Похвалив я твій навик до богознавства й працьовитості, надзвичайно порадів проникливому й тверезому міркуванню, за яким вважаєш, що й одного висловлювання, виголошеного про Бога, хоч би де знадобилося про Нього слово, не слід залишати без дослідження, о люб’язний і для мене всіх найповажніший брате Амфілохій! Бо, прекрасно послухавши Господню настанову, що “кожен, хто просить, отримує, а хто шукає, той знаходить” (Лк. 11:10), милостивим проханням, здається, і найледачішого можеш ти спонукати до участі. А більше дивуюся в тобі тому, що пропонуєш питання не для випробування інших, як роблять нині багато хто, але щоб дошукатися самої істини.

Щоправда, багато нині людей, які слухають і розпитують нас, проте ж дуже важко зустріти душу, що любить, і шукає істини, щоб вилікувати незнання. У багатьох питання, як мисливська сітка і ворожа засідка, містять у собі прихований і хитро складений обман. Вони заводять розмови не з наміром здобути з них що-небудь корисне, але щоб, щойно знайдуть відповіді неспівпадаючими зі своїм бажанням, визнати себе такими, що мають у цьому справедливий привід до нападу.

Але якщо “Безглуздому, хто запитав … мудрість буде вмінна” (Притч. 17:28), то яку ціну призначимо “розумному слухачеві”, якого в пророка поставлено поряд з ним ” дивним порадником” (Іс. 3:3)? Звичайно, справедливість вимагає, як вшанувати всіляким схваленням, так вести його далі, з’єднавшись з ним у ревності, і розділяючи всі труди з тим, хто поспішає до досконалості.

Глава 1. Предисловие, в котором рассуждается, что исследования необходимы и в наименее важных частях богословия.

Похвалил я твой навык к боговедению и трудолюбию, чрезвычайно порадовался проницательному и трезвенному рассуждению, по которому полагаешь, что и одного речения, произносимого о Боге, где бы ни потребовалось о Нем слово, не должно оставлять без исследования, о любезная и для меня всех досточестнейшая глава, брат Амфилохий! Ибо, прекрасно вняв Господню наставлению, что «всяк …просяй приемлет, и ищай обретает» (Лк. 11:10), благоискусным прошением, кажется, и самого ленивого можешь ты возбудить к участию. А более дивлюсь в тебе тому, что предлагаешь вопросы не для испытания других, как делают ныне многие, но чтобы доискаться самой истины.

Правда, что много ныне людей, которые слушают и выспрашивают нас, однако же очень трудно встретить душу любоведущую, которая ищет истины к уврачеванию неведения. У многих вопросы, как охотничья сеть и неприятельская засада, заключают в себе скрытый и хитро составленный обман. Они заводят речи не с намерением приобрести из них что-нибудь полезное, но чтобы, как скоро найдут ответы несходственными с своим желанием, признать себя имеющими в этом справедливый предлог к нападению.

Но если «Несмысленному вопросившу …мудрость вменится» (Притч. 17:28), то какую цену назначим «разумному послушателю», который у пророка поставлен на ряду ей »дивным советником» (Іс. 3:3)? Конечно, справедливость требует, как почтить всяким одобрением, так вести его далее, соединившись с ним в ревности, и разделяя все труды с поспешающим к совершенству.

Знайшли помилку