...
Вибрані праці святих отців,  Преподобний Макарій Єгипетський

Духовні бесіди (1-50)

УкраїнськаРосійська

Бесіда 1. Алегоричне пояснення видіння, описаного Пророком Єзекіїлем

  1. Пророк Єзекіїль повідав Божественне і славне явлення і видіння, яке бачив, і описав його, як явлення, сповнене несказанних таємниць. Бачив же він на полі херувимську колісницю, чотирьох духовних тварин. У кожної тварини було чотири обличчя: одне обличчя лев’яче, інше обличчя орлине, ще обличчя теляче і обличчя людське. І в кожного обличчя були крила, так що в жодного неможливо було розрізнити, де – передня, чи задня сторона. “Плечі їхні сповнені” були “очес”, і груди також сповнені очей, і не було місця, несповненого очей. При кожному обличчі було по три колеса, немовби колесо – в колесі, і в колесах був дух. І Пророк бачив наче подобу людини, і підніжжя в нього – наче сапфірове. Колісниця ця (тобто Херувими і тварини) носила на собі Владику, що сидів на ній. Куди б не завгодно було Йому прямувати, – тварини усюди звернені були обличчям. І Пророк бачив під Херувимами ніби “руку людську”, яка їх підтримувала і носила (Єз. 1:5-28).
  2. Істинно і безсумнівно було те, що бачив Пророк у піднесенні; але воно вказувало на інше, прообразовало щось таємниче і божественне, таємницю справді приховану від родів; явлену ж в останні часи, у пришестя Христове. Пророк споглядав таємницю душі, що має прийняти Господа свого і стати престолом слави Його. Бо душа, яку Дух, що приготував її для Себе на сидіння й оселю, сподобив долучитися до світла Його, і засяяв красою невимовної слави Своєї, робиться вся світлом, вся обличчям, вся очима; немає в неї жодної частини, не сповненої духовних очей світла, тобто, немає в ній нічого затьмареного; але вся вона цілком зроблена світлом і духом, вся сповнена очей, і не має жодної останньої або задньої сторони, але звідусіль представляється обличчям, тому що зійшла на неї і сидить на ній невимовна краса слави Світла-Христа. І як сонце скрізь собі подібне: – немає в нього жодної останньої або недостатньої частини, але, складаючись із частин однакових, все воно цілком сяє світлом, і все є світло, або, як вогонь, тобто саме світло вогню, весь сам собі подібний, і не має в собі ні першого, ні останнього, ні більшого, ні меншого: так і душа, досконало осяяна невимовною красою слави світла від обличчя Христового, яка досконало вступила в спілкування з Духом Святим і сподобилася стати житлом і престолом Божим, стає вся оком, вся світлом, вся обличчям, вся славою, вся духом, як приготував, впорядкував і прикрасив її духовним оздобленням Христос, Котрий і носить, і водить, і підтримує, і піднімає її. Бо сказано, що “рука людська” була під Херувимами (Єз. 1:7). Сам Христос і носим буває душею, і водить її.
  3. Чотири тварини, що носять колісницю, являли собою образ володарюючих сил розумної душі. Як орел царює над птахами, лев – над дикими звірами, віл – над лагідними тваринами, а людина – над усіма створіннями, так і в розумній душі є більш царствені сили, тобто, воля, совість, розум і сила любові. Ними керується душевна колісниця, в них спочиває Бог. А за іншим способом пояснення, розуміється це про небесну Церкву Святих. І як там Пророк говорить про тварин, що висота їхня була надмірна, що вони сповнені очей, і що нікому неможливо було осягнути число очей, або висоту, бо не дано знання про це; як зірки на небі кожній людині дано бачити й дивуватися їм, дізнатися ж число їхнє нікому неможливо: таким самим чином у небесну Церкву Святих увійти й насолоджуватися в ній дано всім, хто бажає трудитися, але дізнатися й осягнути число Святих, – це належить єдиному Богові. Той, Хто сидить на колісниці і на престолі всеочітих тварин, тобто, в кожній душі, що стала престолом і сидінням Його, що стала оком і світлом, прямує і носиться, сидячи на ній, і правлячи браздами духу, і спрямовуючи її, як Сам знає. Як духовні тварини крокували, не куди самі хотіли йти, але куди знав і хотів Той, Хто сидить на них і спрямовує їх, так і душами Сам править, і водить їх, вказуючи шлях Духом Своїм. Отже, не з власної волі, коли хочуть, підносяться душі до небес; але Бог скеровує душу, скинувши тіло, прагнути думкою до небес, і знову, коли заманеться Йому, ходить вона в плоті та в думках, то з Його ж волі переходить до меж землі, і Він показує їй одкровення таїнств. О справді чудовий, благий, єдиний і істинний Броздодержець! Так, якщо душа передпрославлена нині, і вступила в єднання з Духом, то й тіла сподобляться частини у воскресінні.
  4. А що душі праведних стають світлом небесним, – про це сам Господь сказав Апостолам: “ви є світло світу” (Мф. 5:14). Сам, зробивши їх світлом, повелів, щоб через них просвічувався світ, і каже: “засвітивши свічку, не ставлять її під посудину, а на підсвічник, і світить всім у домі. Так хай сяє світло ваше перед людьми” (Мф. 5:15-16). А це означає: не приховуйте дару, який прийняли від Мене, але повідомляйте всім охочим. І ще: “Світильником для тіла є око. Отже, якщо око твоє буде чисте, то і все тіло твоє буде світле; коли ж око твоє буде лихе, то і все тіло твоє темне буде. Отже, якщо світло, що в тобі, темрява, то яка ж тоді темрява?” (Мф. 6:22-23)? Як очі суть світло для тіла; і коли очі здорові, – все тіло освітлене; а коли потрапить що-небудь в очі, і вони потьмаряться, тоді все тіло буває в темряві: так Апостоли були поставлені очима і світлом для цілого світу. Тому Господь, заповідаючи їм, сказав: “якщо ви, будучи світлом для світу, встоїте і не зіпсуєтесь, то просвічене буде все тіло світу. А якщо ви – світло світу – затьмаритеся; “то темрява”, тобто світ, “яка ж тоді?” Отже, Апостоли, ставши світлом, послужили світлом для тих, хто вірив, просвітивши серця їхні тим небесним світлом Духа, яким просвічені були самі.
  5. А оскільки були вони і сіллю, то всяку віруючу душу розчиняли й осоляли сіллю Святого Духа. Бо Господь сказав їм: “Ви є сіль землі” (Мф. 5:13), називаючи землею людські душі, бо послужили вони душам людським небесною сіллю Духа, розчинивши їх, зробивши їх негниючими і незараженими великим смородом. Як м’ясо без солі загниває, наповнюється великим смородом, і через нестерпний сморід усі відвертаються від нього; і в гнилому м’ясі плазують черв’яки, знаходять там собі поживу, поїдають його та гніздяться в ньому; але щойно посипають сіллю, як черв’яки, що живилися м’ясом, винищуються та гинуть, смердючий запах припиняється, бо сіль за природою своєю винищує хробаків, і знищує сморід: так само й усяка душа, неосолена Святим Духом, непричетна до небесної солі, тобто Божої сили, загниває та наповнюється великим смородом лукавих помислів; чому, обличчя Боже відвертається від страшного сморіду марнославних помислів темряви та пристрастей, які живуть у такій душі; закрадаються до неї злі та страшні черв’яки, тобто лукаві духи та темні сили, харчуються, гніздуються, перелазять там, поїдають і розтлівають її. Бо сказано: “смердять та гниють мої рани з глупоти моєї” (Пс. 37:6). Але щойно душа прибіжить до Бога, увірує і випросить собі сіль життя, доброго і людинолюбного Духа, небесна сіль, що зійшла, винищує в ній страшних черв’яків, знищує шкідливий сморід і очищає душу дією сили своєї. А таким чином, коли справжня сіль зробить її здоровою і неушкодженою, – знову вводиться вона у вживання і служіння небесному Владиці. Тому і в Законі на ознаку цього Бог наказав усяку жертву осоляти сіллю (Лев. 2:13).
  6. Отже, треба, щоб спершу заклав її ієрей, і вона померла, а потім, щоб розсічена на частини була вона осолена, і нарешті, вже покладена на вогонь. Бо, якщо ієрей заздалегідь не віддасть вівчарню на заклання і смерть, то не осоляється і не приноситься воно у всепліддя Владиці. Так і наша душа, приступаючи до істинного Архієрея – Христа, повинна бути від Нього зарізаною і померти для свого мудрування і для поганого життя, яким жила, тобто, для гріха; і як життя залишає жертву, повинне залишити її лукавство пристрастей. Як тіло, коли з нього вийде душа, помирає і не живе вже тим життям, яким жило, не чує, не ходить: так, коли небесний Архієрей Христос благодаттю сили Своєї віддасть закладенню і умертвить у душі життя для світу, помирає вона для того лукавого життя, яким жила, і вже не чує, не говорить, не живе у гріховній темряві; бо лукавство пристрастей, як душа її, по благодаті виходить із неї. І Апостол взиває, кажучи: “для мене світ розп’ятий і я для світу” (Гал. 6:14). Бо душа, доки живе у світі й у гріховній темряві, і не умертвлена Христом, але має ще в собі душу пороку, тобто дію темряви гріховних пристрастей, і цим харчується, – не належить тілу Христовому, не належить тілу світла, а є тілом темряви, і дотепер ще перебуває на боці темряви; як і навпаки, ті, котрі мають у собі душу світла, тобто силу Духа Святого, перебувають на боці світла.
  7. Але скаже хто-небудь: чому душу називаєш тілом темряви, коли вона не є витвором темряви? – Зверни при цьому увагу, і зрозумій правильно. Як повсякденний одяг, який ти носиш, приготував інший, а ти в нього вдягаєшся; так само і дім будував і споруджував інший, а ти в ньому живеш: так само й Адам, переступивши Божу заповідь і послухавши лукавого змія, продав і поступився собою у власність дияволу, і в душу, – це прекрасне створіння, що його Бог приготував за образом Своїм, – вбрався лукавий, як і Апостол каже: “забравши сили у начальств і властей”, переміг їх на хресті (Кол. 2:15). Бо для того було і пришестя Господа, щоб вигнати їх і повернути Собі власний Свій дім і храм – людину. Тому-то душа називається тілом лукавої темряви, доки в ній перебуває гріховна темрява; тому що там живе і міститься вона в продовження лукавого віку темряви, як і Апостол, згадуючи про тіло гріховне й про тіло смерті, говорить: “нехай знищиться тіло гріховне” (Рим. 6:6); і ще: “хто визволить мене від тіла смерті цієї” (Рим. 7:24)? Подібно до цього, і навпаки, душа, що увірувала в Бога, позбулася гріха, померла для життя темного і прийняла в себе світло Духа Святого, як життя, і в ньому ожила, там уже проводить життя своє; тому що там утримується світлом Божества. Бо душа не від Божого єства і не від єства лукавої темряви, але є створіння розумне, сповнене краси, велике й дивовижне, чудова подоба й образ Божий, а лукавство темних пристрастей увійшло в неї внаслідок злочину.
  8. Зрештою, душа тому і належить, з ким у спілкуванні та єднанні вона своїми бажаннями. Тому, або, маючи в собі Боже світло і в ньому живучи та прикрашаючись усілякими чеснотами, причетна вона до світла упокоєння, або, маючи в собі гріховну темряву, підлягає засудженню. Бо душа, яка бажає жити у Бога у вічному спочинку і світлі, за сказаним раніше, повинна приступити до істинного Архієрея Христа, перетерпіти заклання і померти для світу і для колишнього життя лукавої темряви, а переставитися в інше життя для божественного виховання. Якщо помирає хто в місті, – не чує ні голосу, ні промов, ні шуму тих, хто там живе, але як тільки помер, – переноситься в інше місце, де немає ні голосів, ні криків того міста: так і душа, як тільки віддається на заклання і вмирає в тому місті шкідливих пристрастей, у якому жила і проводила час, не чує вже в собі гласу бесід темряви, не лунає вже в ній говірка й крик марнославства суєтної бесіди та заколоту духів темряви, але переселяється вона в місто, сповнене доброти та миру, у місто Божественного світла, і там живе та чує, там громадянствує, розворухується й розмовляє, там чинить діла духовні й гідні Бога.
  9. Тому й ми будемо молитися, щоб силою Його прийняти нам заклання і померти для лукавого віку темряви, щоб винищений був у нас дух гріха, щоб душа сприйняла в себе небесний Дух, вбралася в Нього, пересіла з гріховної темряви на світло Христове, і цілі віки упокоювалася в житті. Як на ристалищі колісниці мчать, і та, що випередила, затримує іншу, заважає і перешкоджає їй їхати вперед і випередити перемогу: так у людині проносяться душевні та гріховні думки, і якщо гріховній думці трапиться випередити, затримує вона душу, заважає і перешкоджає їй наблизитися до Бога і здобути перемогу над гріхом. А де сидить і править душею сам Господь, там завжди здобуває Він перемогу, майстерно і постійно правлячи браздами і спрямовуючи колісницю душі до небесного і божественного образу думок. Не веде Він брані з гріхом, але, як повноважний і повновладний, завжди Сам вирішує перемогу. Тому-то Херувими мчать, не куди самі бажають іти, але куди веде Той, хто сидить на них і править ними; куди Йому завгодно, туди й прямують вони, і сам Він носить їх; бо сказано: “рука людська” була під ними. Святі душі носяться і ведуться Духом Христовим, Який править, куди Йому завгодно. І коли завгодно Йому, – носяться в небесних помислах; а коли завгодно, – і в тілі. Де завгодно Йому, там і служать Йому. Як птаху ногами служать крила; так небесне світло Духа сприймає крила гідних душі помислів, направляючи і правлячи, куди Йому відомо.
  10. Тому, як тільки чуєш це, зверни увагу на себе самого, чи насправді і дійсно придбано це душею твоєю? Бо це не слова, які просто вимовляються, але справа, яка воістину в душі здійснюється. І якщо не придбав ти таких духовних благ, але ще убогий; то повинно тобі сумувати, плакати і хворіти невпинно. Як мертвий ще для царства, і як виразковий, взивай завжди до Господа і проси з вірою, щоб і тобі сподобитися цього істинного життя. Бог, створивши тіло це, дарував йому, що не зі свого єства, не з тіла запозичує собі життя, їжу, питво, вбрання, взуття; а навпаки, створивши тіло саме по собі голим, улаштував, що все необхідне для життя запозичує воно ззовні, і неможливо тілу жити без того, що поза ним існує, тобто без їжі, без пиття, без одягу. Якщо ж обмежується воно тим, що – в його єстві, не запозичуючи нічого ззовні; то руйнується і гине. Так само і душа, яка не має в собі Божого світла, створена ж за Божим образом (бо так домобудував і благоволив Бог, щоб вона мала вічне життя), не з власного свого єства, а від Божества Його, від власного Духа Його, від власного світла Його, приймає духовну поживу, духовне питво та небесне вбрання, що і складає істинне життя душі.
  11. Як у тілі, за сказаним перед цим, життя не від нього самого, але від того, що поза ним, тобто, від землі, і без того, що є поза ним, неможливо йому жити: так і душа, якщо ще нині не відродиться на ту землю живих і не буде там духовно харчуватися та духовно зростати, сповна сповняючись перед Господом, і не одягне її Божество в невимовні ризи небесної краси, то без тієї їжі неможливо їй самій жити в задоволенні й умиротворенні. Бо єство Боже має і хліб життя, – Того, Хто сказав: “Я є хліб життя” (Ін. 6:35), і “воду живу” (Ін. 4:10), і “вино, що звеселяє серце людини” (Пс. 103:15), і “олій радості” (Пс. 44:8), і багатогранну поживу небесного Духа, і світлоносні небесні одежі, які даруються Богом. У цьому і полягає небесне життя душі. Горе тілу, коли воно зупиняється на своїй природі, бо руйнується і вмирає. Горе і душі, якщо зупиняється на своїй природі, і сподівається на свої тільки справи, не маючи спілкування з Божественним Духом, бо вмирає, не сподобившись вічного Божественного життя. Як зневіряються у хворих, коли тіло їхнє не може вже вживати їжі, і плачуть за них усі близькі, друзі, рідні та улюблені ними, так Бог і святі Ангели достойними сліз визнають ті душі, що не споживають небесної їжі Духа і не живуть у нетлінні. І це, повторюю ще раз, не просто вимовлені слова, а сама справа духовного життя, справа істини, яка відбувається в душі гідній і вірній.
  12. Отже, якщо став ти Божим престолом, і сів у тобі небесний Броздодержець, і душа твоя стала вся духовним оком і вся світлом; якщо нагодований ти тією небесною їжею Духа, і напоєний живою водою; якщо зодягнений в одежу невимовного світла; якщо внутрішня людина твоя дослідно й безсумнівно пізнала все це: то ось живеш ти справді вічним життям, і душа твоя навіть нині спочиває з Господом; ось справді придбав і прийняв ти це від Господа, щоб жити тобі істинним життям. Якщо ж не усвідомлюєш у собі нічого такого, то плач, сумуй і нарікай, бо дотепер не набув ще ти вічного і духовного багатства, дотепер не прийняв ще істинного життя. Тому, сокрушайся про убогість свою, день і ніч благаючи Господа; бо перебуваєш у страшному гріховному зубожінні. І о якби набув хто хоча б скорботу цю про убогість свою! О якби не проводили ми часу в безтурботності, як пересичені! Хто сумує, і шукає, і невідступно просить Господа, той скоріше отримає порятунок і небесне багатство, як сказав Господь, підсумовуючи слово про несправедливого суддю та про вдовицю: Хіба Бог не захистить вибранців Своїх, що взивають до Нього день і ніч? кажу вам, що захистить їх скоро” (Лк. 18:7-8). Йому слава і держава на віки вічні! Амінь.

Бесіда 2. Про царство темряви, тобто гріха, і про те, що один Бог може відлучити від нас гріх і позбавити нас від рабства лукавому князю

  1. Лукавий князь – царство темряви, спочатку полонивши людину, так огорнув і зодягнув душу владою темряви, як зодягнули людину, щоб зробити її царем і дати їй усі царські одежі, і щоб від голови до нігтів носила вона на собі все царське. Так лукавий князь зодягнув гріхом душу, всю істоту її, і всю опоганив, усю полонив у царство своє, не залишив у ній вільним від своєї влади жодного члена її, ні помислів, ні розуму, ні тіла, але зодягнув її в порфіру темряви. Як у тілі страждає не одна його частина, або не один його член, але все воно цілком схильне до страждань: так і душа вся постраждала від немочей пороку і гріха. Лукавий усю душу, цю необхідну частину людини, цей необхідний член її, зодягнув у злобу свою, тобто в гріх; і таким чином, тіло стало стражденним і тлінним.
  2. Коли Апостол каже: скиньте з себе “вітху людину” (Кол. 3:9), тоді розуміє людину досконалу, у якої відповідають очам свої очі, голові – своя голова, вухам – свої вуха, рукам – свої руки, і ногам – свої ноги. Бо лукавий опоганив і захопив до себе всю людину, душу й тіло, і зодягнув людину в людину вітху, опоганену, нечисту, богоборчу, непокірну Божому закону, – у найгірший гріх, щоб не дивилася вже, як бажано людині, а й бачила лукаво, і чула лукаво, і ноги її поспішали на лиходійство, і руки чинили беззаконня, і серце задумувало лукаве. Тож, будемо й ми благати Бога, щоб скинув з нас вітху людину; бо один Бог може забрати від нас гріх. Міцніші за нас ті, які полонили нас і тримають у царстві своєму; але Бог дав обітницю – визволити нас від рабства цього. Коли світить сонце, і дме який-небудь вітер; і в сонця – своє тіло і своя природа, і у вітру – своя ж природа і своє тіло, і ніхто не може відокремити вітер від сонця, якщо єдиний Бог не припинить вітру, щоб не дув він більше. Так і гріх домішався до душі; але і в гріха, і в душі – своя особлива природа.
  3. Тому неможливо розлучити душу з гріхом, якщо Бог не припинить і не зупинить цього лукавого вітру, що перебуває в душі й у тілі. І ще, як інший бачить птаха, що літає, і хоче сам літати; але, не маючи крил, літати не може: так і в людини є бажання бути чистою, бездоганною, нескверненою, не мати в собі вади, завжди ж перебувати з Богом; але сил на це в неї немає. Бажає вона злетіти в божественне повітря, у свободу Святого Духа; але не може, поки не отримає крил. Тому будемо благати Бога, щоб дав нам “крила, немов та голубка” Святого Духа, щоб полетіли до Нього і спочили (Пс. 54:7), і щоб відлучив у нас від душі й тіла, і нехай припинить у нас лукавий вітер – найгірший гріх, що живе у членах душі й тіла. Бо Йому одному можливо зробити це. Сказано: “Це Агнець Божий, що бере на себе гріхи світу” (Ін. 1:29). Він один людям, які вірять у Нього, створив милість цю, що позбавляє їх від гріха; Він робить незбагненне це спасіння тим, які завжди очікують і сподіваються, і невпинно шукають цього.
  4. Як у темну й глибоку ніч дме якийсь жорстокий вітер і приводить у рух, сум’яття і струс усі рослини й насіння: так і людина, підпавши під владу темної ночі – диявола, і перебуваючи в ночі й у темряві, страшно дме вітром гріха, який страшно дує, призводить до коливань, струсів і рухів; у неї у сум’ятті вся природа, душа, помисли її й розум, у струсі всі тілесні члени. Жоден член душі й тіла не вільний і не може не страждати від гріха, що живе в нас. Подібно до цього є день світла і божественний вітер Святого Духа, який віє і оживляє душі, які перебувають у дні Божественного світла, і проникає в усю суть душі, і помисли, і всю сутність, і всі тілесні члени прохолоджує та упокоює Божественним і непостижним упокоєнням. Це-то і висловив Апостол: “бо всі ви – сини світла і сини дня: ми – не сини ночі, ні темряви” (1Сол. 5:5). І як там, в спокусі, вітха людина скинула з себе людину досконалу і носить одяг царства темряви, одяг хули, невір’я, небоязливості, марнославства, гордині, грошолюбства, похоті, а так само й інші одіяння царства темряви, нечисті та скверні лахміття: так і тут знову, які скинули з себе людину вітху й земну, і з яких Іісус скинув одіяння царства темряви, ті зодягнулися в нову й небесну людину – Іісуса Христа, і так само знову, відповідно очам мають свої очі, і відповідно вухам – свої вуха, і відповідно голові – свою главу, щоби цілковита людина була чиста й носила на собі небесний образ.
  5. І Господь зодягнув їх в одіяння царства невимовного світла, в одіяння віри, надії, любові, радості, миру, милосердя, милості, доброти, а подібно, і в усі інші божественні, життєдайні одіяння світла, життя, невимовного упокоєння, щоб, як Бог є любов, радість, мир, милосердя, милосердя, так і нова людина стала такою по благодаті. І як царство темряви та гріх сховані в душі до дня воскресіння, коли темрявою, схованою нині в душі, покриється й саме тіло грішників: так і царство світла і небесний образ – Іісус Христос – таємниче нині осяває душу і царює в душі святих; але, залишаючись сокровенним від очей людських, єдиними душевними очима справді бачимо Христос до дня воскресіння, коли й саме тіло вкриється та буде прославлене тим світлом Господнім, яке ще нині є в душі людській, щоб тоді й самому тілу царювати разом із душею, ще нині приймаючою царство Христове в себе, упокоюваною та осяяною вічним світлом. Слава Його щедротам і благоутробності! Милує Він рабів Своїх, і просвіщає, і позбавляє їх від царства темряви, і дарує їм світло Своє і царство Своє. Йому слава і держава на віки віків! Амінь.

Беседа 1. Иносказательное изъяснение видения, описанного Пророком Иезекиилем

  1. Пророк Иезекииль поведал Божественное и славное явление и видение, которое видел, и описал оное, как явление, исполненное неизглаголанных таин. Видел же он на поле херувимскую колесницу, четырех духовных животных. У каждого животного было четыре лица: одно лице львиное, другое лице орлиное, еще лице тельчее и лице человеческое. И у каждого лица были крыла, так что ни у одного невозможно было различить, где – передняя, или задняя сторона. «Плещи их исполнены»были «очес», и перси также полны очей, и не было места, неисполненного очей. При каждом лице было по три колеса, как бы колесо – в колесе, и в колесах был дух. И Пророк видел как бы подобие человека, и подножие у него – как бы сапфирное. Колесница сия (то есть Херувимы и животные) носила на себе восседающего Владыку. Куда ни угодно было Ему шествовать, – животные всюду обращены были лицом. И Пророк видел под Херувимами как бы «руку человечу», которая их поддерживала и носила (Єз. 1:5-28).
  2. Истинно и несомненно было то, что видел Пророк в восхищении; но оно указывало на иное, прообразовало нечто таинственное и божественное, тайну подлинно сокровенную от родов; явленную же в последние времена, в пришествие Христово. Пророк созерцал тайну души, имеющей принять Господа своего и соделаться престолом славы Его. Ибо душа, которую Дух, уготовавший ее в седалище и обитель Себе, сподобил приобщиться света Его, и осиял красотою неизреченной славы Своей, делается вся светом, вся лицем, вся оком; нет у нее ни одной части, неисполненной духовных очей света, то есть, нет в ней ничего омраченного; но вся она всецело соделана светом и духом, вся исполнена очей, и не имеет никакой последней или задней стороны, но отовсюду представляется лицем, потому что снизошла на нее и восседит на ней неизреченная красота славы Света-Христа. И как солнце везде себе подобно: – нет у него ни одной последней или недостаточной части, но, состоя из частей одинаковых, все оно всецело блистает светом, и все есть свет, или, как огонь, то есть самый свет огня, весь сам себе подобен, и не имеет в себе ни первого ни последнего, ни большего ни меньшего: так и душа, совершенно осиянная неизреченною красотою славы света от лица Христова и совершенно вступившая в общение с Духом Святым, и сподобившаяся стать жилищем и престолом Божиим, делается вся оком, вся светом, вся лицем, вся славою, вся духом, как уготовал, благоустроил и украсил ее духовною лепотою Христос, Который и носит, и водит, и поддерживает, и подъемлет ее. Ибо сказано, что «рука человеча»была под Херувимами (Єз. 1:7). Сам Христос и носим бывает душею, и водит ее.
  3. Четыре животные, носящие колесницу, представляли собою образ владычественных сил разумной души. Как орел царствует над птицами, лев – над дикими зверями, вол – над кроткими животными, а человек – над всеми тварями: так и в разумной душе есть более царственные силы, то есть, воля, совесть, ум и сила любви. Ими управляется душевная колесница, в них почивает Бог. А по иному способу объяснения, разумеется сие о небесной Церкви Святых. И как там Пророк говорит о животных, что высота их была чрезмерна, что они исполнены очей, и что никому невозможно было объять число очей, или высоту, потому что не дано ведения о сем; как звезды на небе всякому человеку дано видеть и дивиться им, узнать же число их никому невозможно: таким же образом в небесную ЦерковьСвятых войти и наслаждаться в ней дано всем желающим подвизаться, но узнать и объять число Святых, – сие принадлежит единому Богу. Сидящий на колеснице и на престоле всеочитых животных, то есть, в каждой душе, соделавшейся престолом и седалищем Его, ставшей оком и светом, шествует и носится, восседая на ней, и правя браздами духа, и направляя ее, как Сам знает. Как духовные животные шествовали, не куда сами хотели идти, но куда знал и хотел Сидящий на них и Направляющий их, так и душами Сам правит, и водит их, указуя путь Духом Своим. Таким образом, не по своей воле, когда хотят, возносятся души в небеса; но Бог направляет душу, свергнув тело, стремиться мыслью в небеса, и опять, когда угодно Ему, ходит она во плоти и в помыслах, то по Его же воле переходит к пределам земли, и Он показывает ей откровения таин. О подлинно превосходный, благий, единый и истинный Браздодержец! Так, если душа предпрославлена ныне, и вступила в единение с Духом, то и тела сподобятся части в воскресении.
  4. А что души праведных соделываются светом небесным, – о сем сам Господь сказал Апостолам: «вы есте свет мира»(Мф. 5:14). Сам, соделав их светом, повелел, чтобы чрез них просвещался мир, и говорит: «ниже вжигают светильника, и поставляют под спудом, но на свещнице, и светит всем, иже в храмине. Тако да просветится свет ваш пред человеки» (Мф. 5:15-16). А сие значит: не скрывайте дара, какой прияли от Меня, но сообщайте всем желающим. И еще: «Светильник телу есть око: аще убо будет око твое» светло, «все тело твое» просветится: «аще же око твое лукаво, все тело твое темно будет. Аще убо свет, иже в тебе, тма есть, то тма кольми» (Мф. 6:22-23)? Как очи суть свет для тела; и когда очи здоровы, – все тело освещено; а когда попадет что в очи, и они омрачатся, тогда все тело бывает во тьме: так Апостолы были поставлены очами и светом для целого мира. Посему, Господь, заповедуя им, сказал: «если вы, будучи светом для мира, устоите и не совратитесь, то просвещено будет все тело мира. А если вы – свет мира – омрачитесь; «то тма», то есть мир, «кольми?» Итак, Апостолы, став светом, послужили светом для веровавших, просветив сердца их тем небесным светом Духа, которым просвещены были сами.
  5. А как были они и солью, то всякую верующую душу растворяли и осоляли солью Святого Духа. Ибо Господь сказал им: «вы есте соль земли»(Мф. 5:13), именуя землею человеческие души; потому что послужили они душам человеческим небесною солью Духа, растворив их и соделав негниющими и незараженными великим зловонием. Как мясо без соли загнивает, наполняется великим зловонием, и по причине несносного смрада все отвращаются от него; и в загнившем мясе пресмыкаются черви, находят там себе пищу, поедают его и гнездятся в нем; но как скоро посыпана соль, – питавшиеся мясом черви истребляются и гибнут, зловонный запах прекращается; потому что соль, по природе своей, истребляет червей, и уничтожает зловоние: таким же образом и всякая душа, неосоленная Святым Духом, непричастная небесной соли, то есть Божией силы, загнивает и наполняется великим зловонием лукавых помыслов; почему, лице Божие отвращается от страшного смрада суетных помыслов тьмы и живущих в такой душе страстей; закрадываются в нее злые и страшные черви, то есть, лукавые духи и темные силы, питаются, гнездятся, пресмыкаются там, поедают и растлевают ее. Ибо сказано: «возсмердеша и согниша раны моя» (Пс. 37:6). Но как скоро душа прибегнет к Богу, уверует и испросит себе соль жизни, благого и человеколюбивого Духа, снисшедшая небесная соль истребляет в ней страшных червей, уничтожает вредное зловоние, и очищает душу действием силы своей. А таким образом, когда истинная соль соделает ее здравою и невредимою, – снова вводится она в употребление и служение небесному Владыке. Поэтому и в Законе в означение сего Бог повелел всякую жертву осолять солью (Лев. 2:13).
  6. Итак, надобно, чтобы сперва заклал ее иерей, и она умерла, а потом, чтобы рассеченная на части была она осолена, и наконец, уже возложена на огонь. Ибо, если иерей предварительно не предаст овчати закланию и смерти, то не осоляется и не приносится оно во всеплодие Владыке. Так и наша душа, приступая к истинному Архиерею – Христу, должна быть от Него закланною и умереть для своего мудрования и для худой жизни, какою жила, то есть, для греха; и как жизнь оставляет жертву, должно оставить ее лукавство страстей. Как тело, когда из него выйдет душа, умирает и не живет уже тою жизнию, какою жило, не слышит, не ходит: так, когда небесный Архиерей Христос благодатью силы Своей предаст закланию и умертвит в душе жизнь для мира, умирает она для той лукавой жизни, какою жила, и уже не слышит, не говорит, не живет в греховной тьме; потому что лукавство страстей, как душа ее, по благодати выходит из нее. И Апостол взывает, говоря: «мне мир распяся, и аз миру»(Гал. 6:14). Ибо душа, пока живет в мире и в греховной тьме, и не умерщвлена Христом, но имеет еще в себе душу порока, то есть действие тьмы греховных страстей, и сим питается, – не принадлежит телу Христову, не принадлежит телу света, но есть тело тьмы, и доныне еще находится на стороне тьмы; как и наоборот те, которые имеют в себе душу света, то есть силу Духа Святого, находятся на стороне света.
  7. Но скажет кто-нибудь: почему душу называешь телом тьмы, когда она не произведение тьмы? – Обрати при сем внимание, и выразумей правильно. Как повседневную одежду, которую ты носишь, приготовил другой, а ты в нее одеваешься; равно и дом строил и сооружал иной, а ты в нем живешь: таким же образом и Адам, преступив Божию заповедь и послушав лукавого змия, продал и уступил себя в собственность диаволу, и в душу, – эту прекрасную тварь, которую уготовал Богпо образу Своему, – облекся лукавый, как и Апостол говорит: «совлек начало и власти», победил их на кресте (Кол. 2:15). Ибо для того было и пришествие Господа, чтобы изгнать их и возвратить Себе собственный Свой дом и храм – человека. Посему-то душа называется телом лукавой тьмы, пока в ней пребывает греховная тьма; потому что там живет и содержится она в продолжение лукавого века тьмы, как и Апостол, упоминая о теле греховном и о теле смерти, говорит: «да упразднится тело греховное» (Рим. 6:6); и еще: «кто мя избавит от тела смерти сея» (Рим. 7:24)? Подобно сему, и наоборот, душа уверовавшая в Бога, избавившаяся от греха, умершая для жизни темной и приявшая в себя свет Духа Святого, как жизнь, и в нем ожившая, там уже проводит жизнь свою; потому что там удерживается светом Божества. Ибо душа не от Божия естества и не от естества лукавой тьмы, но есть тварь умная, исполненная лепоты, великая и чудная, прекрасное подобие и образ Божий, и лукавство темных страстей вошло в нее вследствие преступления.
  8. Наконец, душа тому и принадлежит, с кем в общении и единении она своими хотениями. Поэтому, или, имея в себе Божий свет и в нем живя и украшаясь всякими добродетелями, причастна она свету упокоения; или, имея в себе греховную тьму, подлежит осуждению. Ибо душа, желающая жить у Бога в вечном упокоении и свете, по сказанному прежде, должна приступить к истинному Архиерею Христу, претерпеть заклание и умереть для мира и для прежней жизни лукавой тьмы, преставиться же в иную жизнь для божественного воспитания. Если умирает кто в городе, – не слышит ни голоса, ни речей, ни шума живущих там, но как скоро умер, – переносится в другое место, где нет ни гласов, ни воплей того города: так и душа, как скоро предается на заклание и умирает в том граде вредных страстей, в котором жила и проводила время, не слышит уже в себе гласа бесед тьмы, не раздается уже в ней говор и вопль суетного беседования и мятежа духов тьмы, но преселяется она в град, исполненный благости и мира, в град Божественного света; и там живет и слышит, там гражданствует, разглагольствует и беседует, там совершает дела духовные и достойные Бога.
  9. Посему и мы будем молиться, чтобы силою Его приять нам заклание и умереть для лукавого века тьмы, чтобы истреблен был в нас дух греха, чтобы душа восприяла в себя небесного Духа, облеклась в Него, преселилась из греховной тьмы во свет Христов, и целые веки упокоевалась в жизни. Как на ристалище колесницы несутся, и опередившая задерживает другую, мешает и препятствует ей ехать вперед и предвосхитить победу: так в человеке проносятся душевные и греховные помышления, и если греховному помышлению случится упредить, задерживает оно душу, мешает и препятствует ей приблизиться к Богу и одержать победу над грехом. А где восседает и правит душею сам Господь, там всегда одерживает Он победу, искусно и постоянно правя браздами и путеводствуя колесницу души к небесному и божественному образу мыслей. Не ведет Он брани со грехом, но, как полномочный и полновластный, всегда Сам решает победу. Посему-то Херувимы несутся, не куда сами желают идти, но куда путеводствует Восседающий на них и Правящий ими; куда Ему угодно, туда и шествуют они, и сам Он носит их; ибо сказано: «рука человеча»была под ними. Святые души носятся и путеводствуются Духом Христовым, Который правит, куда Ему угодно. И когда угодно Ему, – носятся в небесных помыслах; а когда угодно, – и в теле. Где угодно Ему, там и служат Ему. Как птице ногами служат крылья; так небесный свет Духа восприемлет крыла достойных души помыслов, путеводствуя и правя, куда Ему известно.
  10. Посему, как скоро слышишь это, обрати внимание на себя самого, в самом ли деле и подлинно ли приобретено сие душею твоею? Ибо это не слова, просто произносимые, но дело, поистине в душе совершаемое. И если не приобрел ты таких духовных благ, но еще нищ; то должно тебе скорбеть, плакать и болезновать непрестанно. Как мертвый еще для царства, и как язвленный, взывай всегда ко Господу и проси с верою, чтобы и тебе сподобиться сей истинной жизни. Бог, сотворив тело сие, даровал ему, что не из своего естества, не из тела заимствует себе жизнь, пищу, питие, одеяние, обувь; а напротив того, сотворив тело само по себе нагим, устроил что все необходимое для жизни заимствует оно совне, и невозможно телу жить без того, что вне его существует, то есть без пищи, без пития, без одежд. Если же ограничивается оно тем, что – в его естестве, не заимствуя ничего отвне; то разрушается и гибнет. Таким же образом и душа, не имеющая в себе Божия света, сотворенная же по Божию образу (ибо так домостроительствовал и благоволил Бог, чтоб имела она вечную жизнь), не из собственного своего естества, но от Божества Его, от собственного Духа Его, от собственного света Его восприемлет духовную пищу, и духовное питие, и небесные одеяния, что и составляет истинную жизнь души.
  11. Как в теле, по сказанному пред сим, жизнь не от него самого, но от того, что вне его, то есть, от земли; и без существующего вне его невозможно ему жить: так и душа, если еще ныне не возродится в оную землю живых и не будет там духовно питаться и духовно возрастать, преспевая пред Господом, и не облечет ее Божество в неизреченные ризы небесной лепоты, то без оной пищи невозможно ей самой собою жить в услаждении и упокоении. Ибо естество Божие имеет и хлеб жизни, – Того, Кто сказал: «Аз есмь хлеб животный»(Ін. 6:35), и «воду живу» (Ін. 4:10), и «вино, веселящее сердце человека» (Пс. 103:15), и «елей радости» (Пс. 44:8), и многообразную пищу небесного Духа, и светоносные небесные одежды, даруемые Богом. В этом и состоит небесная жизнь души. Горе телу, когда оно останавливается на своей природе, потому что разрушается и умирает. Горе и душе, если останавливается на своей природе, и уповает на свои только дела, не имея общения с Божественным Духом; потому что умирает, не сподобившись вечной Божественной жизни. Как отчаиваются в больных, когда тело их не может уже принимать пищи, и плачут о них все близкие, друзья, родные и любимые ими: так Бог и святые Ангелы достойными слез признают те души, которые не вкушают небесной пищи Духа и не живут в нетлении. И это, повторяю еще, не просто произносимые слова, но самое дело духовной жизни, дело истины, совершаемое в душе достойной и верной.
  12. Итак, если соделался ты Божиим престолом, и воссел в тебе небесный Браздодержец, и душа твоя стала вся духовным оком, и вся светом; если напитан ты оною небесною пищею Духа, и напоен живою водою; если облекся в одежды неизреченного света; если внутренний человек твой опытно и несомненно изведал все сие: то вот живешь ты подлинно вечною жизнию, и душа твоя даже ныне упокоевается с Господом; вот действительно приобрел и приял ты сие от Господа, чтобы жить тебе истинною жизнию. Если же не сознаешь в себе ничего такого: то плачь, скорби и сетуй; потому что доныне не приобрел еще ты вечного и духовного богатства, доныне не приял еще истинной жизни. Поэтому, сокрушайся о нищете своей, день и ночь умоляя Господа; потому что находишься в страшном греховном обнищании. И о если бы приобрел кто хотя скорбь сию о нищете своей! О если бы не проводили мы времени в беззаботности, как пресыщенные! Кто скорбит, и ищет, и неотступно просит Господа, тот скорее получит избавление и небесное богатство, как сказал Господь, заключая слово о неправедном судии и о вдовице: кольми паче Бог сотворит «отмщение вопиющих к Нему день и нощь?» Ей, глаголю: «сотворит отмщение их вскоре»(Лк. 18:7-8). Ему слава и держава во веки! Аминь.

Беседа 2. О царстве тьмы, то есть греха, и о том, что один Бог может отъять от нас грех и избавить нас от рабства лукавому князю

  1. Лукавый князь – царство тьмы, вначале пленив человека, так обложил и облек душу властью тьмы, как облекают человека, чтобы соделать его царем и дать ему все царские одеяния, и чтобы от головы до ногтей носил он на себе все царское. Так лукавый князь облек грехом душу, все существо ее, и всю осквернил, всю пленил в царство свое, не оставил в ней свободным от своей власти ни одного члена ее, ни помыслов, ни ума, ни тела, но облек ее в порфиру тьмы. Как в теле страждет не одна его часть, или не один его член, но все оно всецело подвержено страданиям: так и душа вся пострадала от немощей порока и греха. Лукавый всю душу, эту необходимую часть человека, этот необходимый член его, облек в злобу свою, то есть в грех; и таким образом, тело соделалось страждущим и тленным.
  2. Когда Апостол говорит: совлекитесь «ветхаго человека»(Кол. 3:9), тогда разумеет человека совершенного, у которого соответствуют очам свои очи, голове – своя голова, ушам – свои уши, рукам – свои руки, и ногам – свои ноги. Ибо лукавый осквернил и увлек к себе всего человека, душу и тело, и облек человека в человека ветхого, оскверненного, нечистого, богоборного, непокорного Божию закону, – в самый грех, чтобы не смотрел уже, как желательно человеку, но и видел лукаво, и слышал лукаво, и ноги его поспешали на злодеяние, и руки делали беззаконие, и сердце замышляло лукавое. Поэтому, будем и мы умолять Бога, чтобы совлек с нас ветхого человека; потому что один Бог может отъять от нас грех. Крепче нас те, которые пленили нас и держат в царстве своем; но Бог дал обетование – избавить нас от рабства сего. Когда светит солнце, и дует какой-нибудь ветер; и у солнца – свое тело и своя природа, и у ветра – своя же природа и свое тело, и никто не может отделить ветер от солнца, если единый Бог не прекратит ветра, чтобы не дул он более. Так и грех примешался к душе; но и у греха, и у души – своя особенная природа.
  3. Посему, невозможно разлучить душу с грехом, если Бог не прекратит и не остановит сего лукавого ветра, пребывающего в душе и в теле. И еще, как иный видит летающую птицу, и хочет сам летать; но, не имея крыльев, летать не может: так и у человека есть желание быть чистым, неукоризненным, неоскверненным, не иметь в себе порока, всегда же пребывать с Богом; но сил на это у него нет. Желает он взлететь в божественный воздух, в свободу Святого Духа; но не может, пока не получит крыл. Посему, будем умолять Бога, чтобы дал нам «криле голубине»Святого Духа, да полетим к Нему и почием (Пс. 54:7), и да отлучит у нас от души и тела, и да прекратить в нас лукавый ветр – самый грех, живущий в членах души и тела. Ибо Ему одному возможно сделать сие. Сказано: «се Агнец Божий, вземляй грехи мира» (Ін. 1:29). Он один людям, верующим в Него, сотворил милость сию, что избавляет их от греха; Он соделывает неисповедимое сие спасение тем, которые всегда чают и надеются, и непрестанно ищут сего.
  4. Как в темную и глубокую ночь дует какой-нибудь жестокий ветер и приводит в движение, смятение и сотрясение все растения и семена: так и человек, подпав под власть темной ночи – диавола, и пребывая в ночи и во тьме, страшно дующим ветром греха приводится в колебание, сотрясение и движение; у него в смятении вся природа, душа, помыслы его и ум, в сотрясении все телесные члены. Ни один член души и тела не свободен и не может не страдать от живущего в нас греха. Подобно сему есть день света и божественный ветр Святого Духа, который веет и оживотворяет души, пребывающие во дни Божественного света, и проникает все существо души, и помыслы, и всю сущность, и все телесные члены прохлаждает и упокоевает Божественным и неизглаголанным упокоением. Сие-то выразил Апостол: «несмы»чада «нощи ниже тмы: еси бо вы сынове света есте и сынове дне» (1Сол. 5:5). И как там, в обольщении, ветхий человек совлек с себя человека совершенного и носит одежду царства тьмы, одежду хулы, неверия, небоязненности, тщеславия, гордыни, сребролюбия, похоти, а подобным образом, и другие одеяния царства тьмы, нечистые и скверные рубища: так и здесь опять, которые совлекли с себя человека ветхого и земного, и с которых Иисус совлек одежды царства тмы, те облеклись в нового и небесного человека – Иисуса Христа, и также опять, в соответственность очам имеют свои очи, и в соответственность ушам – свои уши, и в соответственность главе – свою главу, чтобы всецелый человек был чист и носил на себе небесный образ.
  5. И Господь облек их в одеяния царства неизреченного света, в одеяния веры, надежды, любви, радости, мира, милосердия, благости, а подобно, и во все прочие божественные, животворные одеяния света, жизни, неизглаголанного упокоения, чтобы, как Бог есть любовь, радость, мир, благость, милосердие, так и новый человек соделался сим по благодати. И как царство тьмы и грех сокрыты в душе до дня воскресения, когда тьмою, сокрытою ныне в душе, покроется и самое тело грешников: так и царство света и небесный образ – Иисус Христостаинственно ныне озаряет душу и царствует в душе святых; но, оставаясь сокровенным от очей человеческих, едиными душевными очами действительно видим Христос до дня воскресения, когда и самое тело покроется и будет прославлено тем светом Господним, какой еще ныне есть в душе человеческой, чтобы тогда и самому телу царствовать вместе с душею, еще ныне приемлющею в себя царство Христово, упокоеваемою и озаряемою вечным светом. Слава Его щедротам и благоутробию! Милует Он рабов Своих, и просвещает и избавляет их от царства тьмы, и дарует им свет Свой и царство Свое. Ему слава и держава во веки! Аминь.