...
Вибрані праці святих отців,  Преподобний Никодим Святогорець

Невидима брань. Частина 2

Зміст
УкраїнськаРосійська

Глава 1. Про пресвяте таїнство Євхаристії.

До цих пір я пропонував тобі, любий читачу, чотири знаряддя, які потрібні для перемоги над ворогами в невидимій боротьбі: не надіятися на себе, непохитна надія на Бога, протистояння гріху та боротьба з ним і молитва. Тепер я хочу вказати тобі ще на одне могутнє в цьому ділі знаряддя, а саме на пресвяте таїнство Євхаристії. Оскільки це таїнство серед инших є найвищим, то і в числі духовних знарядь є найсильнішим і найвразливішим для ворогів. Чотири знаряддя, про які ми говорили, отримують свою силу від благодатних сил та дарів, які стяжаються Христовою кров’ю; таїнство ж це і є сама Кров Христова і саме Тіло Христове, з присутністю самого Христа-Бога. Тими чотирма знаряддями ми боремось з ворогами силою Христовою; в цьому Христос Господь вражає ворогів наших нами або разом з нами. Бо, хто їсть Тіло Христове і п’є Кров Його, той з Христом перебуває і Христос з ним, як Він сам сказав: “Хто споживає Тіло Моє і Кров Мою п ‘є, той у Мені перебуває, а Я- в ньо­му” (Ін. 6:56). Тому, коли ми отримуємо перемогу над ворогами, то це Кров Христова перемагає їх, як написано в Одкровенні: “І вони перемогли його (диявола) кров’ю Агнця” (Од. 12,11)

Це пресвяте таїнство, ця всепереможна зброя, найперше ж Христос, який є в цьому таїнстві, може бути дієво прийняте двома способами: по-перше, тайно, в тайні Тіла і Крові Христових, з належним приготуванням, тобто з сокрушенням серця, сповіддю, очищенням через покуту та потрібним постом, по-друге, духовно й мисленно в умі та серці. Перше може бути настільки частим, на­скільки це можливо, відповідно до зовнішніх обставин, внутріш­нього стану та розсуду духовного отця; а друге – кожну мить: так що тобі завжди можна мати в руках цю всемогутню зброю і безнас­танно охоронятися нею від ворогів. Зрозумій це, й причащайся свя­тих Христових таїнств якнайчастіше, якщо тільки маєш дозвіл від свого духовного отця. Думкою і духовно приймати Христа Господа ревнуй безнастанно: керівництво для цього є в попередніх главах про молитву.

Глава 2. Як треба приймати святе таїнство Євхаристії, або приймати Христа Господа тайно, – в таїнствах.

Глава 1. О Пресвятом Таинстве Евхаристии

До сих пор я предлагал тебе, любезный читатель, о четырех орудиях, потребных тебе к одолению врагов в невидимой брани, как то: о ненадеянии на себя, о надежде непоколебимой на Бога, о противостоянии греху и борьбе с ним и о молитве.

Теперь я хочу указать тебе еще на иное некое могущественное в сем деле орудие, а именно на Пресвятое Таинство Евхаристии.

Таинство сие как между Таинствами есть самое высшее, так и в числе орудий духовных есть самое сильное и врагопоразительное. Четыре орудия, о которых мы говорили, получают силу свою от благодатных сил и даров, стяжанных нам Кровию Христовою; Таинство же сие и есть самая Кровь Христова и самое Тело Христово, с присущием Самого Христа Бога. Теми четырьмя орудиями боремся с врагами мы силою Христовою; в сем же Христос Господь поражает врагов наших нами или вместе с нами. Ибо кто вкушает Тело Христово и пиет Кровь Его, тот со Христом пребывает и Христос с ним, как Он Сам сказал: «Ядый Мою плоть и пияй Мою кровь во Мне пребывает, и Аз в нем» (Ін. 6:56). Посему, когда одерживаем мы победу над врагами, то это Кровь Христова побеждает их, как написано в Апокалипсисе: «И тии победиша его (диавола-клеветника) кровию Агнчею» (Об. 12:11).

Знайшли помилку