...
Святитель Фотій, патріарх Константинопольський p1b8s51vjh7lv5hklsrugf1edv3
Житія святих,  Лютий

Святитель Фотій, патріарх Константинопольський

Місяця лютого на 6-й день

Святитель Фотій, патріарх Константинопольський, жив у IX столітті, походив із сім’ї ревних християн. Батько його помер мученицькою смертю за захист ікон. Святий Фотій здобув блискучу освіту і, перебуваючи в родинних стосунках з імператорським домом, обіймав посаду першого державного секретаря в сенаті. Сучасники говорили про нього: “відомостями майже у всіх світських науках він стільки вирізнявся, що по праву міг вважатися славою свого століття і навіть міг сперечатися з древніми”. У нього навчалися наук юний спадкоємець престолу Михайло і майбутній просвітитель слов’ян рівноапостольний Кирило. Глибоке християнське благочестя захищало святого Фотія від спокуси благами придворного життя – всією душею він прагнув до чернецтва.

У 857 році співправитель царя Михайла, Варда, усунув з Константинопольської кафедри патріарха Ігнатія. Єпископи, знаючи благочестя і велику вченість Фотія, вказали імператорові на нього як на людину гідну зайняти первосвятительський престол. Святий Фотій зі смиренням прийняв пропозицію. Протягом 6 днів проведений він був за ієрархічними ступенями, а в день Різдва Христового посвячений на єпископа зі зведенням на патріарший престол. Однак незабаром почалися заворушення в Церкві, які розпалював усунутий з кафедри патріарх Ігнатій. У 861 році було скликано Собор для припинення смут, на якому затверджено було позбавлення влади Ігнатія і затвердження патріархом Фотія. Папа Микола I, посли якого були присутні на цьому Соборі, сподівався, затверджуючи Фотія патріархом, підпорядкувати його своїй владі, але, не отримавши очікуваного, на Римському Соборі піддав Фотія анафемі. Відтоді почалося для святителя Фотія протиборство папському свавіллю і зазіханню на Православну Церкву Сходу, що тривало до кінця його життя. У 864 році вся Болгарська країна добровільно навернулася до християнства. Болгарського князя Бориса хрестив, як вважають, сам патріарх Фотій, після чого святитель Фотій відправив до Болгарії архієпископа і священиків для Хрещення болгарського народу, а 865 року – святих Кирила і Мефодія для проповіді Христа слов’янською мовою. Однак прихильники папи в Болгарії збудили недовіру болгар до проповідників Східної Церкви. Тяжке становище Болгарії через напад германців змусило їх шукати допомоги на Заході, і болгарський князь звернувся до папи з проханням надіслати йому своїх єпископів. Прибувши до Болгарії, папські легати почали активно утверджувати в ній вчення і звичаї латинські замість православних. Святитель Фотій, будучи твердим захисником істини і викривачем неправди, сповістив окружним листом Східну Церкву про справи папи, вказавши на відступлення Римської Церкви від стародавнього Православ’я не тільки в обрядах, а й у віросповіданні. Було скликано Собор, який засудив свавілля Заходу.

У 867 році імператорський престол захопив Василь Македонянин, вбивши імператора Михайла. Святитель Фотій викрив убивцю і не допустив його до прилучення Святих Христових Таїн. За це його усунули з патріаршого престолу й ув’язнили в монастирі під варту. На його місце було знову поставлено патріарха Ігнатія. Собор, скликаний для розслідування вчинку святителя Фотія, проходив за участю папських легатів, які зажадали від Собору підписання грамоти про безумовне підпорядкування всієї Церкви суду папи. Східні єпископи, не погоджуючись на це, вступили в суперечку з легатами. Викликаний на Собор святитель Фотій мовчанням відповідав на всі нападки легатів і лише на запитання суддів: чи хоче він покаятися, відповідав: “Чи одумалися самі судді?” Противники Фотія після довгих суперечок здобули перемогу і, не маючи жодних підстав для засудження, виголосили анафему патріархові Фотію і єпископам, які захищали його. Святитель був відправлений в ув’язнення на 7 років і, за його власним свідченням, “тільки дякував Господу, терпляче ніс суди Його…”.

У той час латинське духовенство було вигнано з Болгарії за свавілля папи, і патріарх Ігнатій послав туди своїх єпископів. У 879 році, після смерті патріарха Ігнатія, було скликано Собор (багатьма отцями Церкви званий 8-м Вселенським), який знову визнав святителя Фотія законним пастирем Церкви. Папа Іоанн, який особисто знав Фотія, через послів оголосив на Соборі про скасування всіх колишніх папських визначень про Фотія. Собор визнав недоторканність Нікейсько-цареградського Символу, відкинувши латинське спотворення (filioque), визнав незалежність і рівність обох престолів і обох Церков (Західної та Східної). Собор постановив знищити в Болгарії церковні звичаї та обряди, введені латинянами, чим припинив їхнє панування там.

За наступника імператора Василя, Лева, святитель Фотій знову постраждав за неправдивим доносом, звинувачений у змові проти імператора. Будучи позбавлений кафедри у 886 році, святитель закінчив дні свої в Армонійському монастирі в 891 році.

Православна Церква вшановує святителя Фотія як ревного захисника Православного Сходу від панування пап і як вченого богослова, який залишив численні й різноманітні праці, присвячені викриттю помилок латинян, спростуванню різних єресей, роз’ясненню Священного Писання, розкриттю різних предметів віри.

 

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь святителю Фотию Константинопольскому, глас 4

Яко апо́столов единонра́вный и вселе́нныя учи́тель, Влады́ку всех, Фо́тие, моли́, ми́р вселе́нней дарова́ти и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Кондак святителю Фотию Константинопольскому, глас 4

Церко́вный свети́льник светоза́рнейший и правосла́вных наста́вник боже́ственнейший, да увенча́ется ны́не цветы песненными, боговеща́нная цевни́ца Ду́ха, крепча́йший ересе́м противобо́рец, ему́же и зове́м: ра́дуйся, всечестны́й Фо́тие.

Молитва святителю Фотию Константинопольскому

О, всему́дре и преизря́дне архиере́ю равноапо́стольный просвети́телю земли́ бо́лгарския, светлогла́сная гу́сло Боже́ственнаго Ду́ха, святи́телю о́тче Фо́тие к тебе́ ны́не притека́ем, и ма́лое сие́ моле́ние тебе́ умиле́нно прино́сим. Услы́ши на́с, смире́нных ча́д твои́х, яви́ предста́тельство твое́ о на́с к Вы́шнему, те́пле Того́ умоля́я да прости́т ны́ рабы́ своя́, да отве́рзет на́м две́ри милосе́рдия своего́. Не́смы бо досто́йни, ниже́ дово́льно зре́ти высоту́ небе́сную от мно́жества грехо́в на́ших сляца́еми. Но а́ще и тя́жце согреши́хом и николи́же во́ли Созда́теля на́шего сотвори́хом, ни сохрани́хом повеле́ний его́, оба́че не обрати́хомся к бо́гу ино́му, ниже́ простро́хом ру́це к бо́гу чужде́му. Преклоня́юще коле́на сокруше́нна и смире́нна се́рдца на́шего зижди́телю своему́ и твоего́ оте́ческаго заступле́ния к Нему́ па́ки про́сим: предста́тельствуй, уго́дниче Христо́в, светлопозлаще́нный Фо́тие, стране́ на́шей и Це́ркве Бо́лгарстей, не́когда по́том трудо́в твои́х напая́емой, ны́не же го́рькими собла́зны снеда́емой. Помози́ на́м, свя́тче Бо́жий, да не поги́бнем со беззако́нии на́шими, изба́ви на́с от вся́каго зла́ и от вся́кия ве́щи сопроти́вныя, упра́ви у́м на́ш и укрепи́ сердца́ на́ша в правосла́вней ве́ре, в не́йже твои́м предста́тельством и хода́тайством ни ра́нами, ни преще́нием, ни ко́им гне́вом от Созда́теля своего́ ума́лены бу́дем. Мо́лимтися, па́стырю до́брый, во́лки тя́жки от слове́снаго ста́да Христо́ва отгоня́й, лати́нскую горды́ню, а́ки бы смире́нием себе́ покрыва́ющую, и ле́стне о любви́ глаго́лющую, на Це́рковь же Собо́рную кре́пце востаю́щу, я́коже дре́вле посецы́. На́с же от ерети́ческих ухищре́ний до́бре сохрани́ и и́стинствовати в любви́ наста́ви. Вся́кому доброде́ланию, наипа́че же покая́нию сле́зному о гресе́х на́с научи́: я́ко да по исхо́де на́шем в тамошный ми́р омофо́ром мо́литв твои́х покрыва́еми и Ма́терним заступле́нием Преблагослове́нныя Влады́чицы на́шея сохрани́, изба́вимся возду́шных мыта́рств и ве́чнаго муче́ния, да с тобо́ю и со все́ми всегда́ прославля́ем Всепе́тое и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и ны́не и при́сно и в безконе́чныя ве́ки веко́в, Ами́нь.

Величание:

Велича́ем тя, Святи́телю О́тче Фотие, и чтим святу́ю па́мять твою́, ты бо мо́лиши за нас Христа́ Бо́га на́шего.

 

Ще в розробці

Знайшли помилку