Священномученик Димитрій Кедроливанський
Місяця лютого на 4-й день
Священномученик Димитрій народився 15 травня 1890 року в селі Шарапово Єгор’євського повіту Рязанської губернії в сім’ї псаломщика Василя Никодимовича Кедроліванського та його дружини Любові Іванівни, уродженої Перехвальської, яка працювала в храмі просфорницею. Після закінчення духовного училища Дмитро вступив до Рязанської Духовної семінарії, але закінчити її не довелося: помер батько, і мати попросила сина, як єдиного годувальника, повернутися додому, оскільки на її утриманні залишилося троє дочок.
Дмитро вступив до Троїцького храму в селі Шарапово псаломщиком, тут він прослужив кілька років. Дмитро Васильович одружився з Олександрою Никандрівною Преображенською і був направлений псаломщиком до храму в селі Кузнеці Єгорівського повіту; 1922 року його перевели до Троїцького храму в селі Шарапово, а 1925 року висвятили на диякона до цього храму. Того ж року отець Димитрій був засуджений до штрафу за виступ на загальних зборах проти самооподаткування. У 1929 році його заарештували і засудили до п’яти років заслання за те, що він не зумів сплатити вчасно сільськогосподарський податок. Заслання його відправили відбувати в місто Козлов Тамбовської області, куди за ним поїхала і вся сім’я. У Козлові він став служити дияконом. Це був час, коли два роки поспіль в області був неврожай і настав голод. Люди в пошуках їжі намагалися хоч якось пересуватися і часто вмирали на ходу на вулицях міста. Голодувала і сім’я отця Димитрія, і справа дійшла до того, що одна з доньок, знесилившись, уже не вставала з ліжка.
Архієрей запропонував отцю Димитрію поїхати служити до храму в село, припускаючи, що він знайде там хоч якусь їжу; той погодився і був висвячений на священика до храму в селі Сичівка.
Коли отець Димитрій служив у селі Сичівка, в його священицькій практиці був випадок, який він запам’ятав на все життя. Померла на його парафії жінка, і родичі на третій день запросили його до себе додому здійснити відспівування. Небіжчиця лежала в труні, і отець Димитрій почав звершувати чин поховання. Раптом він побачив, що рука небіжчиці поворухнулася, він підійшов до неї збоку і побачив, що вона розплющила очі. Він припинив відспівування, жінка підвелася з труни і запитала:
– Батюшка, а що це ви прийшли?
Отець Димитрій, зніяковівши, сказав:
– Я прийшов подивитися, як ви почуваєтеся, і соборувати.
– Ні, я бачу, не за тим ви прийшли, ні, – і вона встала.
Жителі села після цього запитували, що вона бачила в потойбічному світі, і вона, що могла сказати, відповідала. Жінка померла через два тижні, довершивши все, заради чого Господь продовжив її життя.
За два тижні до закінчення терміну заслання до отця Димитрія прийшов голова сільради і попередив, що завтра йому принесуть великий податок, і тоді він не зможе виїхати, бо за несплату податку його намагатимуться знову посадити. Тієї ж ночі сім’я зібрала всі речі, знайшли коня з візником і поїхали в Шарапово. Тут у Троїцькому храмі настоятелем у цей час був протоієрей Миколай Сперанський, і отець Димитрій став служити другим священиком, оселившись із сім’єю в будинку псаломщика, оскільки їх власний будинок влада відібрала. Але отець Димитрій смиренно ставився до того, що відбувається, він і його сім’я розуміли, що це не якась випадкова несправедливість, а йде гоніння на Православну Церкву і страждати доводиться всім.
У 1936 році отець Димитрій випросив благословення архієрея на служіння в іншому селі, оскільки в Шарапові йому стало важко утримувати сім’ю з п’ятьма дітьми, і архієрей направив його до храму в ім’я святителя Миколая в селі Круги, де служив у цей час престарілий священик, який за пів року після приїзду отця Димитрія пішов за штат. Парафія складалася з жителів самого села і трьох сіл і була бідною, тож у парафіян часто не було коштів платити за треби. Бувало, помре людина, скажуть:
– Батюшка, треба б поховати.
– Ну що ж, звичайно поховаємо, – відповість отець Димитрій.
– Та грошей у нас немає.
– Ну, про що мова. Треба ховати – поховаємо.
Те ж саме було, коли приходили хрестити. Близькі хрещених у цей час боялися йти в хресні, і хресними – майже для третини села – стали діти священика.
Влітку 1937 року гоніння на Російську Православну Церкву посилилися, і з осені того ж року співробітники НКВС стали збирати відомості про священика. Голова сільради дав НКВС довідку, що священик змушував стареньких “ходити по дворах і збирати гроші для церкви та їх залякував: якщо не зберуть вони грошей, то церкву закриють”[1]. Допитана слідчим прибиральниця храму, черниця, показала, що священик говорив: “Колгоспник працює багато, але за свою роботу отримує мало, увесь врожай радянська влада забере і колгоспнику нічого не залишить. Духовенству жити стало важко, релігію радянська влада утискає. Кедроліванський вихваляв виховання в старій школі і, зводячи наклеп на радянське виховання дітей, говорив: “При радянській владі діти стали розбещеними, раніше діти були більш вихованими і старших шанували””.
У 1937 році, за два місяці до арешту, влада почала викликати отця Димитрія на “бесіди” і запропонувала йому зняти з себе сан, публічно виступити в клубі із заявою про зняття сану і написати заяву про це в газету, обіцяючи, що в цьому разі не заарештують його. Отець Димитрій категорично від цієї пропозиції відмовився. Дружина отця Димитрія зі свого боку почала його вмовляти, щоб він все ж таки зняв із себе сан, тому що інакше важко буде поставити на ноги дітей, яким усюди чинять перешкоди в отриманні освіти, як дітям священика, – але і на ці вмовляння він не піддався.
Отця Димитрія заарештували о першій годині ночі 20 січня 1938 року і ув’язнили у в’язниці в місті Єгор’євську. Незадовго перед цим священику довелося сплатити належний податок, і після його арешту сім’я залишилася без засобів до існування. Олександра Никандрівна дуже сумувала і не знала, як тепер прогодувати себе і дітей, але того самого дня стали приходити один за одним парафіяни і приносити гроші. Деякі говорили: “беріть, матінко, я батюшці винна за похорон”, “я за хрестини”, а багато хто й так жертвував із любові й поваги до пастиря, тож коштів на перший час вистачило.
У ігорівській в’язниці працював наглядачем молодий чоловік із села Круги, він повідомив матінці, де перебуває отець Димитрій, і передав від нього записку. Матінка зі свого боку написала чоловікові записку і передала через наглядача, а отець Димитрій написав відповідь.
На допиті слідчий заявив священику:
– Слідство має дані про те, що навесні 1937 року ви серед колгоспників займалися вихвалянням життя за царського ладу і обмовляли радянську владу.
– Життя за царського ладу я не вихваляв і наклепом на радянську владу не займався, – відповів отець Димитрій.
— Вы признаете себя виновным в предъявленном вам обвинении?
— Нет, не признаю, так как контрреволюционной клеветой я не занимался.
11 февраля 1938 года тройка НКВД приговорила отца Димитрия к расстрелу, и администрация тюрьмы намеревалась перевезти его в числе других заключенных в одну из тюрем в Москву. Надзиратель, узнав об этом, сообщил матушке, чтобы кто-нибудь пришел к 12 часам ночи к воротам тюрьмы, — отца Димитрия будут перевозить. Хозяйка дома, в котором жила семья священника, собрала узелок с едой для передачи. На улице бушевала метель, когда в 12 часов ночи распахнулись ворота тюрьмы и оттуда вышла колонна заключенных, человек двадцать, окруженная вооруженной охраной и сворой собак. Дочь Клавдия стала смотреть, не увидит ли она отца… Священник шел среди заключенных в третьем ряду и окликнул ее. Увидев отца, она попыталась передать ему узелочек с едой, но как только она приблизилась к колонне, собаки начали рваться с поводков и не допускали подойти ближе. Так ей и не удалось ничего передать. Отец Димитрий, глядя на дочь, закричал: «Клава, иди домой! Иди домой!» До станции было два километра, и дочь пошла вслед за колонной, не в силах расстаться с отцом. Заключенных подвели к вагону, окна которого были закрыты частой решеткой. Отец Димитрий, поднимаясь в вагон, обернулся и закричал дочери: «Клава, иди домой! Иди домой, я скоро вернусь». Он был перевезен в Бутырскую тюрьму, и 15 февраля тюремный фотограф сфотографировал его.
17 февраля 1938 года отец Димитрий был привезен на полигон Бутово под Москвой и помещен в барак. Сотрудник НКВД сверил по фотографии, этот ли человек перед ним, и объявил, что тройкой НКВД он приговорен к расстрелу. Затем его вывели из барака и передали палачам, которые подвели священника к краю глубокого рва, начинавшегося в нескольких десятках метров от барака. Священник Димитрий Кедроливанский был расстрелян и погребен здесь же, во рву, в общей безвестной могиле.