Преподобний Варлаам Серпуховський p1e8h3n3267pr1mus1vpt10sh16vk3
Житія святих,  Травень

Преподобний Варлаам Серпуховський

Місяця травня на 5-й день

Відомості про преп. Варлаама зберіг писаний на дошці літопис, який до початку XX століття зберігався в обителі. Звідки був родом Варлаам і хто його батьки – невідомо, повість про життя Варлаама починається з 1360 року. Не збереглося відомостей, коли і де прийняв Варлаам чернечий постриг. Літопис Владичного монастиря називає його “пострижеником пустельним”. За яких обставин Варлаам став келейником свт. Олексія, літопис не згадує. Промислом Божим перебуваючи поруч зі свт. Олексієм, Варлаам опинився поблизу головних і часом вельми непростих подій церковного і політичного життя того часу. Можна припустити, що келейник супроводжував митрополита в його поїздках по єпархії і, можливо, в Орду в 1357 році та був свідком його подвигів і праць, яким намагався в міру сил наслідувати. Безсумнівно, що Варлаам перебував поруч зі свт. Олексієм і в період майже дворічного перебування його в Києві, оскільки події, з яких починається розповідь літопису Владичневого монастиря, відбувалися незабаром після повернення митрополита в Москву.
Того ж 1377 року за розпорядженням свт. Олексія, митрополита Київського і всієї Русі, для Серпуховського Владичнего монастиря написали ікону “Введення Богородиці у Святая Святих” за образом видіння преп. Варлаама Серпуховського. Ця ікона, поміщена в соборному храмі, побудованому ченцем Варлаамом, протягом багатьох століть була головною святинею монастиря і шанувалася всецерковно як чудотворна (святкування 21 листопада).

Стародавній Владичний літопис промовчав про те, як Варлаам керував братством обителі в чернечих подвигах. Але, звісно, не про одне влаштування монастирських будівель дбав перший її будівничий, тим паче, що з вуст святителя Олексія чув він слова Владичиці: “Возлюбих бо место сие на спасение многим душам человеческим”. Тому більше турбот і праць поклав Варлаам на моральний, ніж на матеріальний благоустрій монастиря. Можна справедливо зробити висновок, що, вихований у келії свт. Олексія, у нього повчався Варлаам суворого чернечого благочестя, праці зі сподіванням і вірою, духовному процвітанню, і його дух намагався оселити у довірених його керівництву ченцях.

Не збереглося відомостей, за яким статутом жили подвизаються “на місці цьому святому”. Однак можна вважати, що цей статут близько підходив до правил гуртожитку, встановлених у монастирі преп. Сергія. Під час настоятельства Варлаама святий ігумен міг сам наставляти братію Владичної обителі. Уперше це могло статися на початку зими 1374 року, коли преподобний Сергій прийшов до Серпухова на запрошення серпуховського князя Володимира Андрійовича, який побажав своїм піклуванням влаштувати ще одну духовну фортецю на кордоні московського князівства. Серпухов був тоді ще невеликим дерев’яним, слабо укріпленим містечком, і тільки біля засніжених окських луків на тлі соснового гаю здіймалися білокам’яні храми Владичневого монастиря, що й на Москві тоді було великою рідкістю. Важко уявити, що смиренний пустельнолюбний старець не поспішив в обитель, засновану свт. Олексієм, з яким його поєднувала свята дружба.

Через рік після відвідин преп. Сергієм града Серпухова Варлаам осліп, до того ж здоров’я його почало слабшати від численних хвороб. Незважаючи на це, він ще більше примножив труди чернечого життя і з великою смиренністю і покірністю волі Божій продовжував виконувати покладене на нього свт. Олексієм керівництво братією. До самої смерті преп. Варлаам власним прикладом намагався укоренити у своїх учнях слова преп. Сергія про багатотрудність чернечого життя.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь преподобному Варлааму Серпуховскому, глас 3

От святи́теля Алекси́я богоугожде́нию науче́н,/ доброде́тельми украси́л еси́ ду́шу свою́,/ сего́ ра́ди Ма́тери Бо́жией избра́нник яви́лся еси́,/ и оби́тель Тоя́ Введе́нию воздви́гл еси́/ на спасе́ние мно́гим душа́м челове́ческим./ Мона́шествующим до́брый наста́вниче,/ те́плый о на́с к Бо́гу моли́твенниче,/ преподо́бне Варлаа́ме, о́тче на́ш,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак преподобному Варлааму Серпуховскому, глас 8

А́ще и под спу́дом сокры́ты е́сть честны́я твоя́ мо́щи,/ преподо́бне о́тче на́ш Варлаа́ме,/ оба́че же лучи́ чуде́с и исцеле́ний испуща́ют све́тло,/ все́м, притека́ющим ве́рою и моля́щим ти́ ся́ усе́рдно,/ вои́стину яви́лся бо еси́ уго́дник Бо́жий,// и хода́тай при́сный о чту́щих любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Молитва преподобному Варлааму Серпуховскому

О, преподо́бне и Богоно́сне о́тче на́ш Варлаа́ме, оби́тели Пресвяты́я Влады́чице Богоро́дицы устрои́телю, земли́ Серпуховския украше́ние, ми́лостивый и те́плый о на́с к Бо́гу хода́таю и чудотво́рче пресла́вный! Приклони́ у́хо твое́ на моле́ния на́ша, бу́ди на́м благи́х пода́тель и в житии́ се́м многоско́рбнем уте́шитель и наста́вник. Научи́ ны́, су́етными попече́ниями обурева́емыя, пе́рвее Ца́рствия Небе́снаго иска́ти, и в послуша́нии и смире́нии серде́чнем во́лю Бо́жию исполня́ти. Я́ко ру́це, на по́мощь на́м немощны́м простира́емыя, да бу́дут твоя́ святы́я к Бо́гу за ны́ моли́твы. Пода́ждь же исцеле́ния душа́м и телесе́м на́шим, да в ра́дости духо́вней благода́рственныя и хвале́бныя пе́ния не преста́нем возсыла́ти, и та́ко твои́м заступле́нием храни́ми, дости́гнем в ти́хое и безмяте́жное приста́нище, иде́же ты́ со А́нгелы и все́ми святы́ми при́сно сла́виши Пречестно́е и Великоле́пое И́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ами́нь.

 

Ще в розробці

Знайшли помилку