Преподобний Паїсій Нямецький (Величковський)
Місяця листопада на 15-й день
Народився в місті Полтава в українській родині протоієрея Іоанна, потомственого священика , де був одинадцятою дитиною. По матері прадідом старця був хтось Мандя, славний і багатий купець єврейський, який прийняв хрещення з усіма своїм будинком. Бабка старця по матері, дочка охрестився єврея, поступила в монастир і згодом була настоятелькою Покровського жіночого монастиря. Петро навчався в Київській духовній школі. Після 3-х років навчання він повернувся додому і повідомив матері про намір залишити школу і піти в монастир – намір, який остання не схвалила.
За порадою чернігівського старця Пахомія, в 17 років вирушив до Любеч, до ієросхимонахом Єгоякима; але по закінченні 3-х місяців його життя в монастирі, з призначенням нового настоятеля, Петру довелося віддалитися з монастиря. Після поневірянь по різних малоросійським обителей вступив до Медведовський монастир під Чигирином; був пострижений у рясофор з ім’ям Платон.
Після захоплення Медведівського монастиря уніатами перейшов до Києва, де працював у друкарні Києво-Печерської лаври, опанувавши там мистецтвом карбування по міді.
Потім попрямував у Молдо-Валахію, де жив у монастирі Св. Миколая – Трейстени, а незабаром перейшов у скит Кирнул. У молдавських монастирях всього пробув близько трьох років, борючись під керівництвом старців о. Василя, о. Михайла і о. Онуфрія.
Будучи 24 років здійснив подорож на Святу Гору Афон, куди він зі своїм супутником ієромонахом Трифоном прибутку 4 липня 1746, напередодні пам’яті преподобного Афанасія Афонського; оселився в монастирі Пантократор. Жив у злиднях близько 4-х років.
В 1750 на Святу Гору прибув молдавський старець о. Платона – схимонах Василь, який постриг Платона в мантію з нареченням йому імені Паїсій.
В 1758, на 36-му році життя, о. Паїсій був рукоположений в ієромонаха. При збільшенні числа своєї братії, на їх прохання, о.Паісій виклопотав у Пантократора стару келію пророка Іллі і приступив до пристрою скиту пророка Іллі, ставши засновником одного з найбільших скитів на Афоні.
З часом, зважаючи воєнних дій між Росією і Туреччиною, в яку були залучені і грецькі ченці Афону, вирішив піти разом зі своєю братією в Молдо-Валахію, де поклав труди до вдосконалення тамтешньої чернечого життя. З благословення митрополита Молдавського в Яссах отримав у 1763 Свято-Духів монастир в Драгомірне в Буковині, де встановив суворий чернецький порядок, причому богослужіння здійснювалося і церковнослов’янською, і на румунською. Після того як Драгомірня по закінченні російсько-турецької війни (по договором 1774 р.) перейшла до Австро-Угорщини, керував Секульскім монастирем, звідки в 1779 перейшов в Нямецький (поблизу міста Тиргу-Нямц ( рум. Trgu Neamţ )).
В 1790 в Нямецький монастир, який до того часу був зайнятий російськими військами, архієпископом Катеринославським і Херсонським (кафедра тоді була в Полтаві) Амвросієм (Серебреніковим), за рік до того призначеним місцеблюстителем Молдо-Влахійской екзарха, був зведений у сан архімандрита.
У Нямецької лаврі він багато трудився над перекладами святоотецьких творів і створив слов’янську звід ” Добротолюбія “.
Переклади Паїсія з грецької на “славенський” мова довгий час були єдиними в Росії і читалися всюди. Такі: збірник ” Добротолюбіє “, твори преподобного Ісаака Сиріна, Феодора Студита, преподобного Варсонофія, святителя Григорія Палами, преподобного Максима Сповідника, Іоанна Златоуста і багато іншого.
Широко відомі повчальні праці Паїсія Нямецького (Величковського).
За словами історика Г. П. Федотова, “Паїсій Величковський стає батьком російської старчества. Безпосередньо пов’язана з ним Оптина пустель і Свято-Успенська Саровська пустель робляться двома центрами духовного життя: два вогнища, у яких відігрівається замерзла Росія “.
Справив значний вплив на багатьох православних подвижників Росії кінця XVIII і XIX століть. Серафим Саровський отримав благословення на догляд у Саров від затворника Китаївської пустині (під Києвом) старця Досифея, який був духовно пов’язаний з обителлю преподобного Паїсія і направляв туди своїх учнів. Збірник “Добротолюбіє” був настільною книгою Прохор Мошнін – майбутнього старця Серафима Саровського.
З його духовною спадщиною пов’язана історія старчества в Оптиної пустелі. Перші Оптинського старці – преподобні Лев (Леонід), Макарій, Мойсей – були прямими учнями учнів преподобного Паїсія, а їх учнем з’явився Амвросій Оптинський.
Був прославлений у лику святих на Помісному Соборі Російської православної церкви 1988. Пам’ять – 15 листопада по юліанським календарем.
Тропарі, кондаки, молитви та величання
Тропaрь, глaсъ и7:
Слeзъ твои1хъ течeньми пустhни безпл0дное воздёлалъ є3си2 и3 є4же и3з8 глубины2 воздыхaньми во сто2 трудHвъ ўплодоноси1лъ є3си2 и3 бhлъ є3си2 свэти1льникъ вселeннэй, сіsz чудесы2, паjсіе џтче нaшъ, моли2 хrтA бGа сп7сти1сz душaмъ нaшымъ.
И$нъ тропaрь, пи1санъ къ прославлeнію, глaсъ в7:
Стрaненъ бhвъ на земли2, нбcнагw nтeчества дости1глъ є3си2, прпdбне џтче паjсіе, добротолю1біz подви1жниче, вёрныхъ научи1лъ є3си2 ќмъ къ бGу возводи1ти и3 сeрдцемъ къ немY взывaти: гDи їи7се хrтE, сн7е б9ій, поми1луй мS грёшнаго.
Ще в розробці