Житія святих,  Лютий

Преподобний Лонгин Коряжемський

День пам'яті (н. ст.)

Місяця лютого на 10-й день / липня на 1-й день – Собор Вологодських святих (перехідне) / жовтня на 19-й день – Собор святих Архангельської митрополії

Преподобний Лонгин був засновником Миколаївського Коряжемського монастиря.

Перш ніж оселитися біля річки Коряжемки преподобний Лонгин подвизався в обителі преподобного Павла Обнорського, або Комельського. Він прибув у цю обитель у молодому віці, пройшов там довгу низку різних послухів, дожив до сивини й набув чималої досвідченості в чернечому житті, тож став усім відомий як старець випробуваний і гідний щирого шанування. У нього був друг і співрозмовник у сусідньому Корнилієвому монастирі – чернець Симон. Багатолюдні спільножительства Павлової та Корнилієвої обителей і все більша увага до них братії обтяжували скромних ченців Лонгина і Симона. Вони стали схилятися до думки про відокремлені подвиги далеко від багатолюдного братства. Можна припускати, що Симон охоче згадував у цих бесідах про свою батьківщину і вихваляв її відокремлені пустинні місця, вельми пристосовані до життя відлюдницького.

Тому двоє друзів залишили свої монастирі й пішли шукати собі для проживання таке місце, де б, не відволікаючись ні на що, невідомо для людей, могли цілком присвятити себе на служіння Богові. Преподобний Лонгин ніс із собою дерев’яний хрест, який йому дали в благословіння від обителі. Це сталося в 1535-му або в 1537 році. Спустившись водою від Вологди до Устюга, мандрівники скоро досягли Сольвичегодська і на деякий час зупинилися в тамтешньому Борисоглібському монастирі, а потім вирушили в подальший шлях. Вийшовши із міста, вони пішли вгору лівим берегом річки Вичегди і, дійшовши до гирла річки Коряжемки, зупинилися на її березі в глухому лісі. Тут вони побудували спершу келію, а потім і каплицю.

Однак блаженний Симон недовго пробув із Лонгином біля гирла Коряжемки. Допомігши старцю влаштуватися, він пішов далі вздовж Вичегди, на річку Сойгу, за 60 верст від Коряжемки. Преподобний Лонгин залишився сам і весь віддався думкам про Бога, дні й ночі проводячи в молитвах та псалмоспіві. Незабаром звістка про пустельника рознеслася околицями, і до нього почали приходити люди, котрі бажали розділити з ним пустельні труди. Даремно старець спершу намагався всім відмовляти, представляючи труднощі життя на порожньому місці, цілковиту відсутність засобів для прожитку і своє бажання жити одному на самоті й у богодумстві. Такі промови ще більше викликали прихильність до нього тих, хто до нього приходив, так що побудована ним капличка вже не могла вміщати всіх пустельників, які оселилися біля нього, і потрібно було подбати про побудову молитовного приміщення більшого обсягу. Братія стала просити старця замість каплиці спорудити церкву і заснувати при ній правильне спільножительство. Не так думав, не того бажав преподобний Лонгин для себе самого. Однак він прийняв бажання братії за вказівку згори, і не наважився чернець, котрий давно відрікся від своєї волі, противитися волі Божій. Він побудував храм в ім’я святителя Миколая, трапезу та інші необхідні для гуртожитку служби – так склалася обитель Коряжемська, а преподобний Лонгин був у ній ігуменом.

Час недовгого управління його новою обителлю багатий прикладами невсипущих трудів його і духовної досвідченості. Преподобний Лонгин, незважаючи на свої вже немолоді роки, намагався всіх перевершити подвижництвом і працями. Ще досі зберігся викопаний ним колодязь, влаштований у самій братській трапезі, а нині стоїть біля храму на відкритому місці; ціла і жорстка волосяниця, якою він виснажував своє тіло.

Блаженна кончина преподобного Лонгина настала 10 лютого 1540 року. Помираючи, смиренний старець заповів учням своїм поховати його біля входу до храму, щоб усі, хто йшов до церкви й з церкви, топтали його могилу. Братія не наважилася не послухатися заповіту і поховали свого ігумена там, де він наказав.

Але Господь незабаром, ще за життя тих, хто ховав преподобного Лонгина, прославив тіло його нетлінням і чудесами. У 1557 році устюзький воєвода князь Володимир перебував у сильному розслабленні і не міг рухати ні рукою, ні ногою; хвороба його була такою стікою, що ліки не приносили хворому ані найменшої користі. Перебуваючи в такому безнадійному стані, воєвода одного разу побачив уві сні старця, який сказав йому: “Княже Володимире, якщо хочеш бути здоровим, молись Богові й обіцяй незабаром побути в Коряжемському монастирі та накажи ігумену й братії перенести на інше місце тіло начальника того монастиря ігумена Лонгина. Бо непристойно тілу Лонгина спочивати на тому місці, де воно нині перебуває”.

Старець, котрий з’явився, докладно розповів, де знаходиться тіло і куди перенести його. Прокинувшись від сну, воєвода вельми дивувався незвичайності і ясності свого сновидіння та зважився негайно вирушити на Коряжемку. Після прибуття до монастиря він сам вказав місце, де був похований преподобний і куди слід було перенести його, хоча до того часу не лише ніколи не бував у монастирі, а навіть і не чув про нього. Коли, за його словами, гроб преподобного Лонгина було вийнято із могили й перенесено в нову, біля північної стіни церкви, князь негайно ж став цілком здоровим, начебто не піддавався хворобі. Радіючи та дякуючи Богові і Його угодникові за своє чудесне зцілення, він розповів ігуменові й братії про сновидіння, яке бачив, і наказав над гробом преподобного влаштувати намет або каплицю. Коли чутка про зцілення воєводи рознеслася в народі, багато хто став приходити до монастиря і служити над гробом преподобного панахиди, і всі, хто приходив з вірою, отримували зцілення від хвороб.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь преподобному Лонгину Коряжемскому, глас 1

От мяте́жа мирска́го удали́вся,/ к немерца́ющему Све́ту прите́кл еси́,/ преподо́бне о́тче Ло́нгине,/ и ны́не чи́сте зри́ши Святу́ю Тро́ицу,/ Ю́же моли́ за ны недосто́йныя,// да спасе́т ду́ши на́ша.

Кондак преподобному Лонгину Коряжемскому, глас 8

По словеси́ Учи́теля Христа́,/ крест на ра́мо твое́ прия́л еси́,/ вся жите́йская отри́нув,/ и о́браз Животворя́щаго Дре́ва в пусты́ню прине́сл еси́,/ иде́же доны́не исцеле́ния неоску́дно источа́ются// с ве́рою приходя́щим к тебе́.

Молитва преподобному Лонгину Коряжемскому

О, вели́кий уго́дниче, пресла́вный чудотво́рче и оби́тели на́шея Богодохнове́нный наста́вниче, Ло́нгине преблаже́нне, душе́ю на Небеси́ Престо́лу всех Царя́ предстоя́й, те́лом же во святе́й оби́тели сей почива́яй и разли́чная чудеса́ повсю́ду моли́твами твои́ми соверша́яй! При́зри ми́лостивно на лю́ди предстоя́щия и твоего́ ко Го́споду Бо́гу хода́тайства во обдержа́щих ну́ждах прося́щия, вси бо мы по мно́жеству грехо́в на́ших не сме́ем ниже́ возвести́ оче́с на́ших на не́бо. Ты же, я́ко стяжа́вый дерзнове́ние, принеси́ за всех, к тебе́ притека́ющих, те́плыя моли́твы ко Го́споду, е́же изба́витися нам от гла́да, пото́па, тру́са, огня́, меча́ и бра́ни, от люде́й и от диа́вола быва́ющия, и от вся́кия душе́вныя и теле́сныя боле́зни, да сих избежа́вше и Го́споду, Ему́ же предстои́ши, рабо́тающе, вни́дем в неконча́емый поко́й и просла́вим та́мо с тобо́ю всех благи́х Пода́теля Бо́га, всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Тропaрь, глaсъ №:

T мzтужа мірскaгw ўдали1всz, къ немерцaющему свёту притeклъ є3си2, прпdбне џтче л0ггіне, и3 нhнэ чи1стэ зри1ши с™yю трbцу, ю4же моли2 за ны2 недостHйныz, да сп7сeтъ дyшы нaшz.

Кондaкъ, глaсъ и7:

По словеси2 ўчи1телz хrтA, крeстъ на рaмо твоE пріsлъ є3си2, всS житє1йскаz tри1нувъ, и3 џбразъ животворsщагw дрeва въ пустhню принeслъ є3си2, и3дёже донhнэ и3сцэлє1ніz неоскyднw и3сточaютсz съ вёрою приходsщымъ къ тебЁ.

Ще в розробці

Знайшли помилку