Житія святих,  Лютий

Преподобномученик Корнилій Псково-Печерський

День пам'яті (н. ст.)

Місяця лютого на 20-й день (перехідне) / липня на 1-й день – Собор Псковських святих (перехідне) / липня на 8-й день – Собор преподобних отців Псково-Печерських (перехідне) / листопада на 18-й день – Собор святих Естонської землі

Преподобномученик Корнилій Псково-Печерський (1501-1570) народився в Пскові в боярській родині. Батьки його, Стефан і Марія, виховували сина в благочесті та страху Божому. Уже в ранньому віці мати помітила в отрока Корнилія особливу схильність до духовного життя, навчила його молитви і прищепила любов до мандрівників. Щоб дати синові освіту, батьки віддали його до Псковського Мирозького монастиря. У монастирських стінах отроків виховували в послуху, навчали читання і письма, мистецтва книгописання і писання ікон. У монастирі складалися і переписувалися літописи, житія святих, богослужбові книги. У Мирозькій обителі юний Корнилій подвизався під керівництвом старця, здійснюючи подвиги молитви і праці, робив свічки. З особливою ретельністю готувався він до писання ікон, дотримуючись перед цим посту, молився Пресвятій Владичиці про благословення його на працю. Під час роботи над іконою зберігав власну чистоту, творячи в душі безперестанну молитву.

Закінчивши навчання, святий Корнилій повернувся до рідної домівки. Перебування у святій обителі ще більше утвердило його покликання до чернечого життя.

Одного разу царський дяк Місюр Мунехін, людина освічена і благочестива, друг сім’ї святого Корнилія, зібрався їхати до загубленої серед лісів маленької Печерської обителі і взяв із собою юного Корнилія. Краса природи, тиха монастирська служба в печерній церкві сповнили серце юнака духовною радістю і благоговінням. Ніколи і ніде ще він так гаряче не молився. Ця поїздка справила великий вплив на його подальше життя.

Незабаром він назавжди пішов з рідного дому і прийняв постриг у Псково-Печерському монастирі. Там преподобний Корнилій вів суворе життя: в убогій келії спав на дошках, весь свій час присвячував корисній праці та молитві.

У 1529 році преподобний Корнилій, який служив зразком богоугодного життя, був обраний ігуменом. За його настоятельства кількість братії збільшилася від 15 до 200 осіб, і ця кількість насельників не була перевищена за жодного із наступних настоятелів. Встаючи зі сходом сонця, преподобний Корнилій сам звершував службу, і віддавав усі сили працям, надихав братію на виконання уставу, суворого посту, молитви, нагадуючи про подвиг перших християн. За своїм смиренням преподобний Корнилій вважав себе першим серед рівних лише за обранням.

Діяльність преподобного Корнилія поширювалася далеко за межі обителі. Його життя було зразком діяльної любові до Бога і людини. Він поширював православ’я серед жителів навколишніх місць – естів і сету, багато хто із яких охрестився в монастирі. Преподобний Корнилій, завжди лагідний і привітний, мовчки вислуховував людей, давав настанови, а потім благословляв з молитвою і любов’ю. Під час звучання його голосу відкривалося серце, сором відбігав. Після покаяння люди плакали сльозами, що полегшували душу.

Одного разу на Псковщині була морова пошесть. Люди тікали із селищ у ліси, підступи до міст закривалися, щоб уберегти мешканців від морової виразки. Багато хто помирав не лише від зарази, а й від голоду. З благословення преподобного Корнилія в той страшний час ченці монастиря виходили до голодних, щоб роздавати їм варене жито.

Під час Лівонської війни преподобний Корнилій проповідував християнство у відвойованих містах, будував там храми, допомагав постраждалим, піклувався про поранених. В обителі ховали вбитих і записували їх у синодики для поминання.

1560 року, на свято Успіння Пресвятої Богородиці, преподобний Корнилій послав на благословення військам Московського царства, які обложили місто Феллін, просфору і святу воду. Того ж дня німці здали місто.

Преподобний Корнилій дуже любив і добре знав книги – він створив у монастирі велику на той час бібліотеку. У середині XVI століття Псково-Печерський монастир перейняв від Спасо-Єлизарівського монастиря традицію літописання. Крім того, святий ігумен Корнилій завів великий монастирський синодик для поминання покійних братії та благодійників обителі, почав вести “Кормову книгу”. У цій праці він залишив наступним поколінням історичну характеристику свого часу, склав “Опис монастиря” і “Опис чудес Печерської ікони Божої Матері”.

Преподобний Корнилій розширив і прикрасив свій монастир, прокопав далі монастирські печери, переніс дерев’яну церкву в ім’я Сорока мучеників Севастійських за монастирську огорожу, на приїжджий монастирський двір, на її місці 1541 року поставив церкву на честь Благовіщення Пресвятої Богородиці та 1559 року збудував храм Покрови Пресвятої Богородиці. У 1558-1565 роках преподобний Корнилій спорудив навколо монастиря надійну кам’яну стіну, а над святою брамою за своїм задумом побудував кам’яну церкву в ім’я святителя і чудотворця Миколая (1565 р.). Тим самим він доручив цьому істинному захиснику чистоти православної віри заступництво святої обителі на кордоні з неправославними народами.

Так обитель, що виникла на рубежі Московської держави, стала не лише світочем православ’я, а й фортецею проти її зовнішніх ворогів.

Іншою справою преподобного Корнилія було заснування 1538 року в Пскові подвор’я монастиря з кам’яною церквою на честь ікони Божої Матері “Одигітрія”.

Під час свого управління монастирем преподобний Корнилій заснував при обителі іконописну майстерню. Ченці, котрі працювали в ній, вчилися мистецтву іконопису в Мирозькому монастирі й після повернення до своєї обителі писали ікони та допомагали преподобному Корнилієві прикрашати храми й навчати інших ченців. У монастирі були також столярна, ковальська, керамічна та інші господарські майстерні.

Про мученицьку кончину преподобного Корнилія написано в стародавньому рукописі Троїце-Сергієвої Лаври. Коли преподобний ігумен Корнилій вийшов із хрестом на монастирську браму назустріч цареві Іоанну Грозному, розгніваний неправдивим наклепом на святого ігумена цар своєю рукою відтяв йому голову, але одразу ж розкаявся і, піднявши тіло його, на руках поніс у монастир. Обпалена кров’ю преподобного Корнилія доріжка, якою цар ніс його тіло до церкви Успіння Пресвятої Богородиці, названа “кривавим шляхом”.

Покаявшись, цар пожертвував Псково-Печерському монастирю безліч дорогоцінних вкладів, вписав ім’я преподобного ігумена у свій синодик, але пам’ять про скоєне переслідувала його все життя.

Тіло преподобномученика Корнилія було покладено в стіні “Богом збудованої печери”, де неушкоджено перебувало 120 років. 1690 року митрополит Псковський і Ізборський Маркел переніс його мощі, що прославилися зціленнями хворих, із печери до соборного храму Успіння Пресвятої Богородиці та поклав у новому гробі в стіні.

17 грудня 1872 року мощі преподобного Корнилія було перекладено в мідно-сріблясту раку, а 1892 року – в нову раку. Вважають, що служба преподобномученику була складена до дня відкриття мощей у 1690 році.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь преподобномученику Корнилию, игумену Псково-Печерскому, глас 6 

Пско́во-Пече́рская оби́тель,/ и́здавна сла́вная чудесы́ ико́ны Богома́терней,/ мно́гия и́ноки Бо́гови воспита́,/ ту и преподо́бный Корни́лий,/ по́двигом до́брым подвиза́ся,/ чу́дную Богома́терь сла́вя,/ инове́рныя просвеща́я,/ и́ноки и мно́гия лю́ди спаса́я,/ оби́тель же свою́ ди́вно украша́я и огражда́я./ Ту и му́ченичества вене́ц по мно́гих ле́тех па́стырства своего́ до́блестне прия́./ Те́мже возра́дуемся, лю́дие, Христа́ Бо́га/ и Пречи́стую Его́ Ма́терь возблагодари́м,/ я́ко дарова́ нам преподобному́ченика сла́вна// и моли́твенника о душа́х на́ших достоблаже́нна.

Кондак преподобномученику Корнилию, игумену Псково-Печерскому, глас 4

Све́тлый свети́льник Правосла́вия/ и сугу́бая Пско́вския земли́ защи́та был еси́,/ многобо́жие искореня́я и лю́ди к Бо́гу наставля́я./ Дом Богома́тери тобо́ю укрепи́ся и просла́вися,/ доброде́тельми же украшен, вене́ц му́ченика прия́л еси́,// помина́й нас, чад твои́х, и у Го́спода, преподобному́чениче Корни́лие.

Молитва преподобномученику Корнилию, игумену Псково-Печерскому

О, святы́й преподобному́чениче Корни́лие! Смире́нно припа́даем к ра́це моще́й твои́х и уми́льно мо́лим тя: ми́лостиво при́зри на ско́рби на́ша душе́вныя и теле́сныя и изба́ву нам пода́ждь; помози́ нам, свя́тче Бо́жий, от наве́та злых челове́к, от ни́хже и сам ты неви́нно на земли́ пострада́л еси́. Защити́ нас от наси́лия диа́вола, стра́стно вою́ющаго в не́мощных удесе́х на́ших, умоли́ Го́спода Бо́га и Пречи́стую Его́ Ма́терь дарова́ти нам ти́хое и безгре́шное житие́, взаи́мную бра́тскую нелицеме́рную любо́вь и ми́рную христиа́нскую кончи́ну, да чи́стою со́вестию предста́нем нелицеме́рному стра́шному суди́лищу Христо́ву, и в Ца́рствии Его́ просла́вим Животворя́щую Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Тропaрь, глaсъ ѕ7:

Пск0во-печeрскаz њби1тель, и3здрeвле слaвнаz чудесы2 їкHны бGомaтерни, мнHгіz и4ноки бGови воспитA, тaмw и3 прпdбный корни1лій п0двигомъ д0брымъ подвизaсz, чyдную бGомaтерь слaвz, и3новBрныz просвэщaz, и4ноки и3 мнHгіz лю1ди сп7сaz, њби1тель же свою2 ди1внw ўкрашaz и3 њграждaz. Тaмw и3 мyченичества вэнeцъ по мн0гихъ лётэхъ пaстырства своегw2 д0блестнэ пріsтъ. Тёмже воспои1мъ, лю1діе, хrтA бGа и3 пречcтую є3гw2 м™рь возблагодари1мъ, ћкw даровA нaмъ прпdбном§ника слaвна и3 моли1твенника њ душaхъ нaшихъ достобlжeнна.

Кондaкъ, глaсъ д7:

Свётлый свэти1льникъ правослaвіz и3 сугyбаz пск0вскіz земли2 защи1та бhлъ є3си2, многоб0жіе и3скоренsz и3 лю1ди къ бGу наставлsz. Д0мъ бGомaтери тоб0ю ўкрэпи1сz и3 прослaвисz, добродётельми же ўкрaшенъ, вэнeцъ м§ника пріsлъ є3си2, поминaй нaсъ, чaдъ твои1хъ, и3 ў гDа, прпdбном§ниче корни1ліе.

Ще в розробці

Знайшли помилку