...
Житія святих,  Липень,  Травень

Преподобна Євдокія, в інокинях Євфросинія, княгиня Московська

День пам'яті (н. ст.)

Місяця травня на 17-й день / травня на 19-й день /  липня на 7-й день / липня на 6-й день — Собор Радонезьких святих / у неділю перед 26 серпня — Собор Московських святих (перехідне)

Свята велика княгиня Євдокія народилася 1353 року. Вона була дочкою суздальського князя Димитрія Константиновича († 1383) і його дружини княгині Анни. Змалечку вихована в дусі християнського благочестя, Євдокія вирізнялася тихим, лагідним норовом. Водночас, живучи в Суздалі та Переяславлі-Залєському, в неспокійній обстановці постійних міжусобних чвар, які вели з її батьком удільні князі, з ранніх років княгиня Євдокія звикла покладати все своє сподівання на Бога.

1367 року вона стала дружиною благовірного великого князя Московського Димитрія Донського († 1389). Їхній щасливий союз був запорукою союзу і миру між Московським і Суздальським князівствами. Любов до чоловіка і дітей княгині Євдокії освячувалася її любов’ю до Бога. Діла християнського милосердя княгиня та її чоловік поєднували з подвигами посту і молитви. У своєму житті вони покладалися на допомогу святих.

Час життя святої благовірної великої княгині Євдокії († 1407) збігається з добою великого ігумена преподобного Сергія Радонезького, тайновидця Святої Трійці. Благочестиве подружжя можна з повною підставою вважати учнями преподобного Сергія. Святитель Олексій, митрополит Московський, був близький до княжого сімейства, а духівником Євдокії та Димитрія був учень преподобного Сергія, ігумен Симонова монастиря святий Феодор, згодом архієпископ Ростовський. Преподобний Сергій був хрещеним батьком їхніх двох дітей (загалом у княжого подружжя було вісім синів і чотири дочки).

Великою любов’ю до Бога, Святої Церкви і батьківщини горіла душа княгині. Зокрема, гарячі молитви і діла любові з боку княгині підтримували похід благовірного князя московського Димитрія проти Мамая, який переможно завершився 8 вересня 1380 року на Куликовому полі.

На згадку про перемогу княгиня побудувала всередині Московського Кремля храм на честь Різдва Пресвятої Богородиці — саме в це свято відбулася перемога на Куликовому полі. Храм був розписаний видатними іконописцями Феофаном Греком і Симеоном Чорним. Будівництво храмів і заснування монастирів трудами святої благовірної княгині Євдокії сприяли розквіту руського храмобудівництва в XIV столітті, початок якому було покладено побудовою храму на честь Пресвятої Трійці преподобним Сергієм.

Поступово життя святої княгині Євдокії ставало подвигом самозречення і віддання себе цілком волі Божій. 1383 року великий князь Московський мав з’явитися до татарського хана Тохтамиша. Але через крайнє озлоблення Тохтамиша на князя Димитрія вирішили послати до Орди його старшого сина Василія, якому на той час було близько тринадцяти років. Свята Євдокія відпустила сина й таким чином прирекла себе на дворічне страждання: князя Василія затримали в Орді як заручника.

1389 року благовірний князь Димитрій, не досягнувши сорока років, небезпечно захворів і відійшов до Господа (пам’ять 19 травня / 1 червня). Овдовіла княгиня бачила свій обов’язок перед Богом насамперед у завершенні виховання дітей. Водночас вона почала облаштування Вознесенського жіночого монастиря в Московському Кремлі, віддавши під нього князівські палати. Імовірно, від початку вона розглядала цей монастир як місце свого майбутнього чернецтва. Одночасно вона будувала кілька храмів і монастирів у Переяславлі-Залєському.

Однак не тільки про будівництво храмів думала княгиня Євдокія: її головною потаємною ціллю після смерті чоловіка стало влаштування внутрішнього чернецтва, творення храму у власному серці. Княгиня Євдокія стала вести таємне подвижницьке життя. За пишним одягом, у якому свята княгиня з’являлася перед людьми, не можна було здогадатися про те, що вона виснажувала себе постом, неспанням, важкими веригами. Довелося їй зазнати і людського наклепу.

Свята княгиня після блаженної кончини чоловіка утримувалася від безпосередньої участі в державних справах, але все ж саме з її порадою пов’язане перенесення із Володимира до Москви чудотворної ікони Пресвятої Богородиці, спричинене навалою на Москву хана Тамерлана. Пресвята Богородиця відгукнулася на всенародне благання. У день стрітення ікони в Москві,26 серпня 1395 року, Тамерлану було грізне видіння уві сні Світлоносної Жінки, і наляканий завойовник відступив від Москви.

1407 року, після видіння їй Архангела Михаїла, який провістив швидку кончину, княгиня Євдокія, «явлением Ангельским от всего земного отрешенная» (див. акафіст), вирішила залишити великокнязівський терем і прийняти чернецтво, до якого йшла все своє життя. За її вказівкою був написаний образ Архангела і поміщений у кремлівському храмі на честь Різдва Пресвятої Богородиці. Під час переходу до Вознесенського монастиря княгиня Євдокія зцілила сліпця, який прозрів, відтерши очі краєм її одягу; також тоді зцілилися від різних недуг тридцять людей.

В обителі княгиня прийняла постриг з ім’ям Євфросинія. Крім смиренного несення чернечих подвигів, таємних для людей, але відомих Богу, свята княгиня заклала в монастирі нову іменну церкву Вознесіння. У чернецтві свята Єфросинія прожила кілька місяців: 7 липня 1407 року вона мирно преставилася до Господа. Тіло її було поховано в заснованому нею Вознесенському монастирі.

Святість преподобної Євфросинії засвідчена чудовими знаменнями милості Божої, які відбувалися на її гробниці протягом кількох століть. Багато разів бачили, що біля гробу святої Євфросинії сама загорялася свічка. І в XIX столітті тут відбулося кілька чудесних зцілень. Так, 1869 року, приклавшись до гробниці з мощами преподобної, зцілився одержимий отрок. У 1870 році преподобна Євфросинія з’явилася уві сні паралізованій дівчині і повернула їй здоров’я. Невиліковно хворий був повернутий до життя через покладання на нього пелени з гробниці святої Євфросинії.

Духовний подвиг преподобної Євфросинії свідчить про те, що ні багатство, ні високе суспільне становище, ні родинні зв’язки не можуть бути непереборною перешкодою для здобуття благодаті Божої і святості.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь преподобной Евфросинии, в миру Евдокии, княгине Московской, глас 8

По земне́м вдовстве́ Небе́сному Жениху́ себе́ уневе́стивши/ и в кня́жестем черто́зе подви́жнически пожи́вши,/ по́слежде и черто́г, и чад твои́х/ Бо́га ра́ди оста́вила еси́, преподо́бная Евфроси́ние,/ и вше́дши во оби́тель, тобо́ю созда́нную,/ во и́ночестем о́бразе мно́ги по́двиги показа́ла еси́,/ и свято́е твое́ житие́ по благода́ти Бо́жией блаже́нною кончи́ною увенча́ла еси́./ И ны́не, предстоя́щи Христу́ Бо́гу,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Ин тропарь преподобной Евфросинии, в миру Евдокии, княгине Московской, глас 5

От ю́ности предызбра́нная Бо́гом уго́днице,/ оста́вльши све́тлый черто́г кня́жеский,/ уклони́лася еси́ во оби́тель, тобо́ю созда́нную,/ и, пучи́ну жите́йскаго мо́ря преплы́вши,/ ны́не со А́нгелы песносло́виши Христа́ Бо́га./ Ему́же непреста́нно моли́ся, преподо́бная,/ я́ко да сохраня́ет вы́ну оби́тель, тобо́ю созда́нную,// и да́рует нам мир и ве́лию ми́лость.

Тропaрь с™hz, глaсъ и7:

По земнёмъ вдовствЁ нбcному женихY себE ўневёстивши и3 въ кнsжестэмъ черт0зэ подви1жнически пожи1вши, п0слэжде и3 черт0гъ, и3 чaдъ твои1хъ бGа рaди њстaвила є3си2, прпdбнаz є3vфросЂніе, и3 вшeдши во nби1тель, тоб0ю создaнную, и3 во и4ноческомъ џбразэ мн0ги п0двиги показaла є3си2, и3 с™0е твоE житіE по бlгодaти б9іей бл7жeнною кончи1ною ўвэнчaла є3си2. и3 нhнэ предстоsщи хrтY бGу, моли2 сп7сти1сz душaмъ нaшымъ.

И#ли2 и4нъ тропaрь, глaсъ є7:

T ю4ности пред8избрaннаz бGомъ ўг0днице, њстaвльши свётлый черт0гъ кнsжескій, ўклони1ласz є3си2 во nби1тель, тоб0ю создaнную, и3, пучи1ну житeйскагw м0рz преплhвши, нhнэ со ѓгGлы пэсносл0виши хrтA бGа. є3мyже непрестaннw моли1сz, прпdбнаz, ћкw да сохранsетъ вhну nби1тель, тоб0ю создaнную, и3 дaруетъ нaмъ ми1ръ и3 вeлію млcть.

Ще в розробці