...
Житія святих,  Травень

Перенесення мощей святителя і чудотворця Миколая з Мир Лікійських у Бар

День пам'яті (н. ст.)

Місяця травня на 9-й день

22 травня (9 травня за старим стилем) Православна Церква згадує перенесення мощей святителя і чудотворця Миколая із Мир Лікійських до італійського міста Бар (сучасна назва — Барі). Це сталося в 1087 році, коли, рятуючи святиню від можливої наруги, тамтешні купці перевезли мощі із Мир Лікійських до свого міста.

За життя свого святитель Миколай був благодійником роду людського; не перестав він ним бути і після своєї смерті. Господь сподобив його чесне тіло нетління й особливої чудотворної сили. Мощі його почали — і продовжують донині — виділяти запашне миро, що має дар чудотворення.

Минуло сімсот з лишком років після смерті угодника Божого. Місто Мири і вся Лікійська країна були зруйновані сарацинами. Руїни храму з гробницею святителя були в запустінні й охоронялися лише кількома благочестивими ченцями.

У 1087 році святитель Миколай явився уві сні одному апулійському священнику міста Барі, що в південній Італії, і повелів перенести його мощі до того міста. Пресвітери і знатні городяни спорядили для цієї мети три кораблі, на яких барійці під виглядом торговців вирушили в путь. Ця обережність була потрібна для того, щоб приспати пильність венеціанців, котрі, дізнавшись про приготування жителів Барі, мали намір їх випередити і привезти мощі святителя до свого міста.

Баряни, окружним шляхом, через Єгипет і Палестину, заходячи в порти і ведучи торгівлю, як прості купці, прибули, нарешті, на Лікійську землю. Послані розвідники повідомили, що ніякої варти біля гробниці немає і її охороняють тільки чотири старі ченці. Баряни прийшли до Мир, де, не знаючи точного місця розташування гробниці, намагалися підкупити ченців, запропонувавши їм триста золотих монет, але після їхньої відмови застосували силу: звʼязали ченців і під загрозою тортур змусили одного малодушного вказати їм місцезнаходження гробниці.

Гробницю білого мармуру, яка чудово збереглася, було розкрито. Вона виявилася наповненою до країв запашним миром, в якому і були занурені мощі святителя. Не маючи можливості взяти велику й важку гробницю, баряни переклали мощі до заготовленого ковчегу і вирушили у зворотний шлях.

Спочатку барійцям допомагав плисти додому попутний вітер, але наступного дня вітер змінився і повернув корабель у напрямку до міста Патари, батьківщини святителя Миколая.

Перелякані барійці стали побоюватися, чи точно це мощі архієпископа Миколая, чи не прогнівили вони його своїм сміливим вчинком. І тільки коли пʼятеро із них зізналися, що взяли собі частку мощей святого угодника, море заспокоїлося і подув сприятливий вітер.

8 травня кораблі припливли до Бару, і скоро радісна звістка облетіла все місто. Великій святині було влаштовано урочисту зустріч за участю численного духовенства і всього населення.

Наступного дня, 9 травня, мощі святителя Миколая було урочисто перенесено до церкви святого Стефана, що була недалеко від моря. Урочистість перенесення мощей Миколая Угодника до церкви святого Стефана в Барі супроводжувалася численними зціленнями хворих. За два роки було закінчено й освячено нижню частину (крипт) нового храму в імʼя святого Миколая, спорудженого навмисно для зберігання його мощей, куди їх і було урочисто перенесено папою Урбаном Другим 1 жовтня 1089 року. Верхня частина храму (базиліка) була збудована значно пізніше, а саме 22 червня 1197 року.

Мощі Миколи Чудотворця і понині зберігаються в Барі в білосніжній базиліці Сан Сабіно, храмі романського стилю ХII століття.

Служба святителю, що звершується в день перенесення його мощей із Мир Лікійських у Бар — 9/22 травня — була складена 1097 року руським православним ченцем Печерської обителі Григорієм і руським митрополитом Єфремом.

Свята Церква Православна вшановує памʼять святителя Миколая не лише 19 грудня і 22 травня, а й щотижня, щочетверга, особливими піснеспівами.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь святителю Николаю, архиепископу Мирликийскому, чудотворцу, на перенесение мощей, глас 4

Приспе́ день све́тлаго торжества́,/ град Ба́рский ра́дуется,/ и с ним вселе́нная вся ликовству́ет/ пе́сньми и пе́ньми духо́вными:/ днесь бо свяще́нное торжество́/ в пренесе́ние честны́х и многоцеле́бных моще́й/ святи́теля и чудотво́рца Никола́я,/ я́коже со́лнце незаходи́мое, возсия́, светоза́рными луча́ми,/ разгоня́я тьму искуше́ний же и бед/ от вопию́щих ве́рно:// спаса́й нас я́ко предста́тель наш вели́кий, Нико́лае.

Кондак святителю Николаю, архиепископу Мирликийскому, чудотворцу, на перенесение мощей, глас 3

Взы́де я́ко звезда́ от вост́ока до за́пада/ твоя́ мо́щи, святи́телю Нико́лае,/ мо́ре же освяти́ся ше́ствием твои́м,/ и град Ба́рский прие́млет тобо́ю благода́ть:/ нас ра́ди яви́лся еси́ чудотво́рец изя́щный,// преди́вный и ми́лостивый.

Молитва святителю Николаю, архиепископу Мирликийскому, чудотворцу

О, всехва́льный и всечестны́й архиере́ю, вели́кий чудотво́рче, святи́телю Христо́в, о́тче Нико́лае, челове́че Бо́жий, и ве́рный ра́бе, му́жу жела́ний, сосу́де избра́нный, кре́пкий сто́лпе церко́вный, свети́льниче пресве́тлый, звездо́ осиява́ющая и освеща́ющая всю вселе́нную, ты еси́ пра́ведник, я́ко фи́никс процве́тший, насажде́нный во дво́рех Го́спода своего́: живы́й в Ми́рех, ми́ром благоуха́л еси́, и ми́ро приснотеку́щее благода́ти Бо́жия источа́еши. Твои́м ше́ствием, пресвяты́й о́тче, мо́ре освяти́ся, егда́ многочуде́сныя твоя́ мо́щи ше́ствоваху во град Ба́рский, от восто́ка до за́пада хвали́ти и́мя Госпо́дне. О, преизя́щный и преди́вный чудотво́рче, ско́рый помо́щниче, те́плый засту́пниче, па́стырю предо́брый, спаса́ющий слове́сное ста́до от вся́ких бед, тебе́ прославля́ем и тебе́ велича́ем, я́ко наде́жду всех христиа́н, исто́чника чуде́с, защи́тителя ве́рных, прему́драго учи́телю, а́лчущих корми́телю, пла́чущих весе́лие, наги́х одея́ние, боля́щих врача́, по мо́рю пла́вающих упра́вителя, пле́нников свободи́теля, вдов и сиро́т пита́теля и засту́пника, целому́дрия храни́теля, младе́нцев кро́ткаго наказа́теля, ста́рых укрепле́ние, по́стников наста́вника, тружда́ющихся упокое́ние, ни́щих и убо́гих изоби́льное бога́тство. Услы́ши нас, моля́щихся тебе́ и прибега́ющих под кров твой, яви́ предста́тельство твое́ о нас к Вы́шнему и исходата́йствуй твои́ми Богоприя́тными моли́твами вся поле́зная ко спасе́нию душ и теле́с на́ших: сохрани́ святу́ю оби́тель сию́ (или: храм сей), вся́кий град и весь, и вся́кую страну́ христиа́нскую, и лю́ди живу́щыя, от вся́кого озлобле́ния по́мощию твое́ю: ве́мы бо, ве́мы, я́ко мно́го мо́жет моли́тва пра́веднаго, поспешеству́ющая во благо́е: тебе́ же пра́веднаго по преблагослове́нней Де́ве Мари́и, предста́теля ко Всеми́лостивому Бо́гу и́мамы, и к твоему́, преблаги́й о́тче, те́плому хода́тайству и заступле́нию смире́нно притека́ем: ты нас соблюди́ я́ко бо́дрый и до́брый па́стырь, от вся́ких враго́в, губи́тельства, тру́са, гра́да, гла́да, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нников, и во вся́ких беда́х и ско́рбех на́ших подава́й нам ру́ку по́мощи и отве́рзи две́ри милосе́рдия Бо́жия; поне́же недосто́йны есмы́ зре́ти высоту́ Небе́сную, от мно́жества непра́вд на́ших: свя́зани есмы́ у́зами грехо́вными, и николи́же во́ли Созда́теля на́шего сотвори́хом, ни сохрани́хом повеле́ний Его́. Тем же преклоня́ем коле́на сокруше́нна и смире́нна се́рдца на́шего к Зижди́телю своему́, и твоего́ оте́ческаго заступле́ния к Нему́ про́сим: помози́ нам, уго́дниче Бо́жий, да не поги́бнем со беззако́нии на́шими, изба́ви нас от вся́кого зла, и от вся́кия ве́щи сопроти́вныя, упра́ви ум наш, и укрепи́ се́рдце на́ше в пра́вой ве́ре, в ней же твои́м предста́тельством и хода́тайством, ни ра́нами, ни преще́нием, ни мо́ром, ни ко́им гне́вом от Созда́теля своего́ ума́лени бу́дем, но ми́рное зде поживе́м житие́, и да сподо́бимся ви́дети блага́я на земли́ живы́х, сла́вяще Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, еди́наго в Тро́ице сла́вимаго и поклоня́емаго Бо́га, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Ще в розробці

Ще в розробці