Ікона Божої Матері «Шуйська» p1b147njjl11561mo73eae9m78u3
Житія святих,  Ікони

Ікона Божої Матері «Шуйська»

День пам'яті (н. ст.)

Перехідне святкування у вівторок Світлої седмиці / місяця липня на 28-й день / листопада на 2-й день

Шуйська ікона являє собою поясне зображення Божої Матері з Немовлям Христом на руках. Спаситель сидить праворуч на лівій руці Богоматері. Іконографічною особливістю Шуйської ікони, яка відрізняє її від інших ікон Одигітрії, є характерне положення ручок і ніжок Богонемовляти: ступня правої ніжки стоїть на коліні лівої, пʼяточку Він підтримує лівою рукою. У правій руці Христос тримає згорнутий сувій. Правою рукою Богоматір підтримує ліву ніжку Немовляти.

Історія появи чудотворного образу Богоматері Шуйської повʼязана з пошестю чуми, що вразила місто Шую 1654 року. Оповідь про ікону повідомляє, що парафіяни церкви Воскресіння запропонували написати новий образ Богородиці Одигітрії Смоленської «на порятунок від лих та нещасть, які спіткали їх». Написання нової ікони було доручено іконописцю Герасиму Тихоновичу Іконникову в 1655 році. Ікону розміром 110,7 на 88,7 см помістили в місцевому ряді ліворуч від царських врат іконостасу Воскресенського собору в місті Шуї. Незабаром хвороба припинилася, а від ікони продовжували відбуватися чудотворення. Незвичайність іконографії оповідь пояснювала першим дивом, що сталося від ікони: кілька разів, коли іконописець намагався зробити зображення Богоматері Смоленської відповідно до іконописного оригіналу, чудесним чином змінювалося положення рук і ніг немовляти Христа. Не наважуючись більше виправляти побачене, він визнав це дивом і явним проявом Промислу Божого, і повідомив про те, що сталося, начальству та містянам. Народ був вражений та наляканий таким дивом та з благоговінням прославляв Бога. Іконописець дописав ікону такою, як вона сама накреслилася. За указом царя Олексія Михайловича від 21 липня 1667 року і з благословення патріарха Іоасафа до Шуї було направлено комісію з метою встановлення справжності чудес. Істинність чудес було підтверджено й описано, а ікона отримала назву «Смоленська-Шуйська Богоматір». З того часу ікона офіційно вважається чудотворною. 1922 року в Шуї чудотворну Шуйську ікону Пресвятої Богородиці вилучили з храму, і відтоді її місцезнаходження не відоме.

Особлива іконографія чудотворного образу має витоки у більш ранньому протографі, особливо поширеному в руському іконописі в XVI столітті. Одним із ранніх прикладів є ікона «Богоматері Одигітрії Шуйської» третьої чверті XVI століття із собору Спаського монастиря в Муромі (зібрання Муромського історико-художнього музею).

Вшанування ікони у вівторок Світлої седмиці звершується на згадау про першого зафіксованого дива, яке сталося від ікони.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Шуйской-Смоленской», глас 4

Я́ко многоце́нное сокро́вище прия́т град Шу́я/ чуде́сно напи́санную ико́ну Твою́,/ Пресвята́я Влады́чице, Де́во Богоро́дице,/ во исцеле́ние лю́тыя я́звы и во утеше́ние правосла́вных Тобо́ю дарова́нную,/ от нея́же исто́чники благода́тныя и до ны́не оби́льно излива́ются./ Проба́ви, Пречи́стая, и на бу́дущее вре́мя ми́лости Твоя́ ве́дущим Тя,/ храни́ град Твой и всю Ру́сскую зе́млю// и спаса́й люде́й, к Тебе́ с ве́рою и любо́вию притека́ющих.

Кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Шуйской-Смоленской», глас 3

Ма́ти Бо́жия Пресвята́я,/ стено́ христиа́ном, гра́да на́шего Шу́и покро́в и заступле́ние!/ Моли́твы раб Твои́х, ко ико́не Твое́й припа́дающих, приими́,/ во испове́дании Правосла́вныя ве́ры укрепи́,/ от вся́кия напа́сти и беды́ изба́ви,/ ско́рби земны́я на ра́дость преложи́// и Сы́на Твоего́ моли́ гра́ду и лю́дем Твои́м в ми́ре спасти́ся.

 

Ще в розробці

Ще в розробці

Знайшли помилку