«Ікона Божої Матері, іменована "Чернігівсько-Гефсиманська"» 6322d4422f1b5883584871 1
Житія святих,  Ікони

«Ікона Божої Матері, іменована “Чернігівсько-Гефсиманська”»

Місяця вересня на 1-й день

Чернігівська-Гефсиманська ікона Божої Матері є списком із прославленої Чернігівсько-Іллінської ікони Божої Матері, що знаходилася в Троїцькому Іллінському монастирі поблизу Чернігова, на Болдиній горі, де в ХІ ст. певний час подвизався преподобний Антоній Печерський. Опису чудес від цієї ікони, що почалися 16-24 квітня 1662 року, святитель Димитрій Ростовський присвятив книжку “Руно Зрошене”, закінчуючи яку, він писав: “Конец книжки, но не чудес Пресвятої Богородиці, ибо кто может их сосчислить”. Благодатна сила цієї ікони проявилася і в її списках.

Ікона Божої Матері Чернігівська-Гефсиманська була написана на полотні в XVIII ст. і передана в 1852 році до Троїце-Сергієвої Лаври Олександрою Григорівною Філіпповою, яка благоговійно зберігала її у себе чверть століття. (До неї ця ікона перейшла як благословення хочківського священика Іоанна Алєксєєва, якому, своєю чергою, вона дісталася від одного з ченців Троїце-Сергієвої Лаври). За порадою намісника Лаври архімандрита Антонія († 1 травня 1877 р.) ікону розмістили в новозбудованому печерному храмі на честь святого Архістратига Михаїла, який освятився 27 жовтня 1851 р. митрополитом Московським Філаретом († 19 листопада 1867 р.), котрий брав діяльну участь у будівництві Гефсиманського скиту. Таким чином, ікона ввібрала благодатні струми всієї історії Руської Церкви, вона стяжала благословення преподобного Антонія Печерського, Преподобного Сергія Радонезького, його батьків, схимонахів Кирила і Марії († 1337; заупокійна літургія по них із читанням спеціальної молитви звершується 28 вересня та у чверть седмиці митаря й фарисея), і, нарешті, подвижників ХІХ ст. Ці духовні зв’язки промислительно виявилися через Чернігівську-Гефсиманську ікону Божої Матері.

Іконографічний тип зображення – Одигітрія. Богородиця тримає Немовля Ісуса на руках, їхні голови схилені одна до одної. Христос щільно з’єднав ніжки, видно босі ступні. Рука Христа піднята в благословенні, у лівій – Святе Письмо. Для південноруської школи іконопису характерні майже поколінні зображення Богородиці, що дає змогу дійти висновку, що оригінал, з якого робили копію, писаний українськими чи білоруськими майстрами. Південноруські традиції простежуються і в написанні благословляючої руки Спасителя. Голови Богородиці та Христа прикрашені на Гефсиманському списку коронами, що свідчать про Царську владу. У зображенні використовуються яскраві фарби, що надають образу святковості й урочистості, підкреслюють величність влади Богородиці та Христа.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

 

Тропaрь їндjкта, и3 бцdы, глaсъ є7:

Похвалaми вэнчaемь, вLчце бцdе, вэнцен0сный черни1говскій џбразъ тв0й, t негHже kвлeніемъ чyда въ геfсімaніи земли2 рaдонежстэй бlгослови2 гDь вэнeцъ лёта бlгости своеS. и3 нhнэ прилёжнw м0лимсz ти2, всецRце: вэнчaй бlгословeньми пою1щыz тS.

И$нъ тропaрь глaсъ є7:

Пречcтаz вLчце бцdе, ўповaніе всёхъ хrтіaнъ, понeже и3нaго ўповaніz не и4мамы, рaзвэ тебє2, всенепор0чнаz вLчце моS, гпcжE бцdе, м™и хrтA бGа моегw2, тёмже поми1луй, и3 и3збaви мS t всёхъ ѕHлъ мои1хъ, и3 ўмоли2 млcтиваго сн7а твоего2 и3 бGа моегw2, да поми1луетъ nкаsнную дyшу мою2 и3 да и3збaвитъ мS t вёчныz мyки и3 спод0битъ мS цrтвіz своегw2.

Кондaкъ, глaсъ и7:

Притецeмъ, вёрніи, къ многоцэлeбному џбразу застyпницы нaшеz, бцdы мRjи, и3, припaдающе къ немY съ люб0вію, си1це рцeмъ: њ, всепётаz м™и, при1зри твои1мъ бlгосeрдіемъ на ны2, недостHйныz, и3 kви2 нaмъ тво‰ млcти и3 щедр0ты: въ болёзнехъ и3сцэлeніе, въ ск0рбехъ ўтэшeніе, въ бэдaхъ заступлeніе и3 вс‰ ны2 сп7си2, на тS ўповaющыz, да зовeмъ ти2: рaдуйсz, дв7о, хrтіaнъ заступлeніе.

Ще в розробці

Знайшли помилку