...
Житія святих,  Ікони

Ікона Божої Матері “Благовіщення” Київська

Місяця березня на 25-й день.

У Києво-Софійському соборі, на східних стовпах, що підтримують вівтарну арку, можна побачити мозаїчне зображення архангела Гавриїла і Богоматері, що утворюють композицію “Благовіщення”.

Опис явлення Ангела Господнього Діві Марії присутній тільки в одному Євангелії – від Луки (Лк. 1:26-39). На основі цього сюжету і побудовано іконографію “Благовіщення”, яка вельми різноманітна, насичена деталями і має кілька ізводів завдяки доповненням із численних неканонічних джерел.

На софійській мозаїці в руках Богородиці веретено з пурпуровою пряжею, про яке євангеліст Лука нічого не говорить. Однак, згідно з апокрифічним “Протоєвангелієм Якова” (XI, 1), коли до Пречистої Діви з’явився архангел зі звісткою про непорочне зачаття Спасителя світу, Вона пряла пряжу для завіси Єрусалимського храму. “Благовіщення з пряжею” стало одним із головних ізводів в іконографії цього сюжету. Саме цей варіант “Благовіщення” поміщають на Царських вратах, які ведуть до святая святих – вівтаря. У мозаїці відсутні будь-які атрибути конкретного місця дії: це допомагає вказати на прихований характер початку Боговтілення. Зведення до мінімуму набору деталей, що “розповідають”, – характерна особливість візантійського іконопису епохи македонської династії.

Під час викладання зображення Богоматері грецький майстер майстерно використовував смальту різних відтінків синього: на Діві Марії хітон світло-синіх тонів, а мафорій темніший, з густими темно-синіми складками, які доходять до чорного кольору. Лик викладений рожевими і білими кубиками, що поєднуються в притінених місцях із зеленувато-сірими. Праворуч від Богородиці грецька цитата з Євангелія, російський переклад якої: “[Я] Раба Господня; нехай буде Мені за словом твоїм” (Лк. 1:38).

Архангел Гавриїл звернений до Богоматері. Правою рукою він благословляє, а в лівій, як посланник Господа, тримає жезл. Напис свідчить: “Архангел Гавриїл: Радуйся, Благодатна, Господь з Тобою” (Лк. 1:28).

Фігури архангела і Діви Марії виконували різні мозаїчисти. Гавриїл, на відміну від Богоматері, масивний і огрядний, а складки його вбрання майже прямокутні та ломкі. Це зображення Благовіщення Пресвятої Богородиці носить назву “Прийдешня”.

Знайшли помилку