...
Житія святих,  Лютий

Ікона Божої Матері, іменована “Єлецька-Чернігівська”

День пам'яті (н. ст.)

Місяця лютого на 5-й день

Коли прп. Антоній Печерський (помер у 1072 році) у 1060 році був вигнаний із Києва великим князем Ізяславом (1054-1073), він таємно пішов у межі Чернігова. Там він викопав собі на горах Болдиних печеру і став вести усамітнене подвижницьке життя. У цей саме час ним і була знайдена ікона Божої Матері. Він побачив її на ялині такою, що сяяла світлими променями, тож вона здавалася оточеною вогнем.

Завдяки сприянню Чернігівського князя Святослава прп. Антоній на місці знайдення ікони заснував обитель і побудував кам’яну церкву в ім’я Успіння Богоматері. Як обитель, так і явлена ікона, яка була поставлена в цій обителі, були названі Єлецькими. Єлецька обитель існувала до часів навали на Русь татар. 1238 року татарські полчища Батия вторглися в межі руських володінь і зруйнували як церкву, так і обитель, засновані прп. Антонієм. Єлецька ікона, однак, збереглася у нутрощах монастирської стіни.

Після цього там, де подвизався прп. Антоній, понад два століття виднілися самі лише руїни. Тільки 1470 року благочестивий Київський князь Симеон Олелькович відновив Єлецький монастир. Св. ікона знову була поставлена в храмі. Однак на початку XVII століття Єлецький монастир спіткала та сама доля, що і в XIII столітті: його вдруге зруйнував полководець Польського короля Сигізмунда III Горностай. У цей важкий час чудотворний образ Єлецької ікони Божої Матері зовсім загубився, і подальша історія його зовсім невідома християнському світу.

Утім, є і інша звістка, за якою св. ікону ще раніше — коли 1579 року, під час Баторієвої війни, Чернігів перейшов до рук Польського короля, — взяв до Москви князь Барятинський, нащадок Чернігівського князя Святослава Ярославича.

1676 року брати Козели привезли із міста Володимира до Чернігова інший образ Богоматері, також званий Єлецьким. Нині ця св. ікона перебуває в Єлецькій обителі. Вона не оригінал, знайдений прп. Антонієм, а один із численних списків із давньої Єлецької ікони, прославлений, подібно до давньої ікони, численними чудесами.

Архімандрит Іоанникій Голятовський, який був настоятелем Єлецького монастиря в XVII столітті, говорить про цей чудотворний образ таке: “Цей образ Пресвятої Богородиці привіз із Великої Росії, а саме з Володимира, Микита Феодорович Козель у січні 1676 року до Чернігова на ярмарок, і цей образ купив у нього Костянтин (Костянтинович), князь Мазопетта (Острозький), і віддав його (замість втраченого) до церкви Єлецької Богородиці. Бо такий образ московські люди називають Богородицею Єлецькою, адже він знайдений у Чернігові на ялині, що вони вичитали у якогось руського літописця”.

Того ж 1676 року Іоанникій посилав своїх старців до Москви для того, щоб точно встановити, чому ця ікона іменується Єлецькою. На це боярин Микита Іванович Одоєвський, який походив від Чернігівських князів, відповідав: “Чули ми від своїх дідів і прадідів, що поблизу Чернігова на ялині знайдений був образ Богоматері, а тому і церкву, там засновану, названо Богородице-Єлецька. Ким був поставлений туди образ, невідомо, але те відомо, що це було за князя Чернігівського Святослава Ярославича, як записано в синодику єпископа Чернігівського Зосими Прокоповича: церкву Єлецьку засновано в 6568 (тобто в 1060) році. Із Чернігова у час воєнний ця ікона перенесена до Москви, а в Чернігові цієї ікони немає”.

Архімандрит Іоанникій Голятовський відновив зруйнований польським полководцем Горностаєм Єлецький монастир Богородиці і поставив у ньому пожертвувану князем Острозьким св. ікону. Крім того, він описав у своїй книзі “Скарбниця”, або “Скравниця” (Скарбниця), виданій 1678 року в Новгороді-Сіверському, ті численні чудеса, що відбувалися від цієї ікони.

На Єлецькій Чернігівській іконі зображено ялину, серед зелених гілок якої поміщається сам образ Богоматері з Предвічним Немовлям на колінах. Величина всього зображення — 1 аршин і 14 вершків заввишки (якщо вимірювати посередині, оскільки вгорі ікона напівкругла) і 1 аршин 1 вершок завширшки. Довжина ж самої ікони, що знаходиться в гілках дерева, становить 10 3/4 вершка, а ширина — 51/2 вершків. Весь лицьовий бік образу вкритий срібною визолоченою ризою, а вінець Божої Матері прикрашений дорогим камінням.

Єлецька ікона Богородиці в літній час перебуває в головному Успенському соборному храмі обителі, а на зимовий час переноситься до теплого Петровського, де й посідає особливе місце в кіоті, з правого боку за криласом. Перенесення це відбувається з особливою урочистістю, за соборної участі братії у священних облаченнях, зі співом тропаря Богоматері та під час церковного дзвону.

У Чернігівському Єлецькому монастирі з дуже давніх часів існує звичай щосереди перед Літургією служити молебень Богоматері з акафістом. До цього молебного співу й акафісту, що звершуються перед чудотворною іконою, старанні прочани, незважаючи на будь-яку погоду, завжди стікаються в значній кількості. Жителі Чернігова мають звичай брати цей чудотворний образ у свої будинки.

Ікона Богоматері, звана Єлецька-Чернігівська, є також у харківському Успенському соборі. Окольничий князь Данило Барятинський, який перебував під начальством князя Василія Голіцина і командував новгородськими полками, 1687 року повертався із походу до Криму. У Харкові він сильно захворів і, перебуваючи вже при смерті, віддав Єлецьку ікону Богоматері, яка була з ним у поході, до харківського Успенського собору, де вона і перебуває донині.

Цей образ Божої Матері прославився численними чудесами. На ньому є вельми давній напис, зроблений кіновар’ю: “Образ Пресвята Богородиця Єлецька-Чернігівська”, а в найдавнішому описі Успенського собору, зробленому 1724 року, зазначено: “Образ чудотворної Пресвятої Богородиці Єлецької; риза срібна, позолочена, подана курченином Фіногеном Безходарним, а підсвічник позолочений полковником Григорієм Квіткою”. Таким чином, давність цієї ікони поза всяким сумнівом.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Елецкой-Черниговской», глас 6

Твоего́ милосе́рдия дарова́ния воспомина́юще, Влады́чице, и Тво́й чудотво́рный о́браз благогове́йно лобыза́юще, упова́нием же Твоея́ по́мощи сердца́ на́ша веселя́ще, а́ки среди́ на́с пребыва́ющую Тя́ помышля́ем и ве́рою Тебе́ вопие́м: Твоего́ моли́ Сы́на и Го́спода, да научи́т на́с за́поведи Его́ всегда́ твори́ти и злы́я искуше́ния побежда́ти, и Тебе́, Предста́тельницу на́шу, досто́йно пе́ти и сла́вити во ве́ки.

Кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Елецкой-Черниговской», глас 5

На неувядаемом дре́ве уго́днику яви́вшися, Твое́ же предста́тельство все́м моля́щимся при́сно явля́ющи, Влады́чице, и на́шего не отврати́ смире́ннаго моле́ния, но прегреше́ний на́ших проще́ния испроси́ и, ско́рби ду́ш на́ших отъемши, благода́рственное на́ше приими́ поклоне́ние, да любо́вию Тя́ во ве́ки сла́вим, Всепе́тая.

Молитва Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Елецкой-Черниговской»

Премилосе́рдая на́ша Засту́пнице, и ду́ш на́ших блага́я Храни́тельнице, и теле́с на́ших милосе́рдая Цели́тельнице, Богоро́дице Де́во! Ве́мы, я́ко недосто́йни есмы́, не то́чию Твои́х дарова́ний прича́стницы бы́ти, но и оче́й свои́х на чудотво́рный Тво́й о́браз возвести́, зане́ ду́ши на́ша грехо́в испо́лнены су́ть и о́чи зави́стными и блу́дными воззре́ньми оскверне́ни су́ть. Оба́че Твое́ сострада́ние челове́ком, в нужда́х и ско́рбех пребыва́ющим, воспомина́юще, и́м же Твоего́ Боже́ственнаго Сы́на на пе́рвое чу́до в Ка́не Галиле́йстей преклони́ла еси́, и да́же до дне́сь Того́ пра́ведный гне́в от гре́шников отвраща́еши, па́ки и па́ки на мольбу́ Тебе́, пред чудотво́рным Твои́м о́бразом, подвиза́емся и со смире́нным упова́нием Тебе́ про́сим: испроси́ грехо́м на́шим проще́ние, от па́губных страсте́й исцеле́ние, от нечу́вствия и от сна́ духо́внаго пробужде́ние и о доброде́телех христиа́нских ре́вность. Си́ми у́бо дарова́ньми ду́ши на́ша украси́вши, изба́ви на́с от го́рестей, в уны́ние некре́пкая сердца́ на́ша поверга́ющих, исцели́ боле́зни моля́щихся и о ни́хже моли́тву ти́и прино́сят, от напра́сныя сме́рти жи́знь на́шу сохрани́ и сию́ христиа́нскою кончи́ною во вре́мя подо́бно увенча́ти сподо́би. Но и земно́е на́ше пребыва́ние от взаи́мныя зло́бы и за́висти огради́, и в любви́ Христо́вой сие́ препровожда́ти на́м помози́. Це́рковь Сы́на Твоего́ во все́й вселе́нней умно́жи и утверди́, еретико́м обраще́ние ко и́стине испроси́, язы́ком же неве́рным ве́ры и́стинное позна́ние. Та́кожде и одоле́ние на враги́ и супоста́ты да́руй, и все́х на́с научи́, я́коже во дни́ весе́лия, та́ко и во дни́ печа́ли Тебе́ прославля́ти и о все́х Сы́на Твоего́ благодари́ти, житие́ свое́ в Его́ святу́ю во́лю вруча́ти со упова́нием ве́чнаго спасе́ния ожида́ти, да и та́мо просла́вим Его́ Пресвято́е и́мя и Твое́ милосе́рдое предста́тельство во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Тропaрь, глaсъ ѕ7:

Твоегw2 милосeрдіz даров†ніz воспоминaюще, вLчце, и3 тв0й чудотв0рный џбразъ бlгоговёйнw лобызaюще, ўповaніемъ же твоеS п0мощи сердцA нaшz веселsще, ѓки среди2 нaсъ прибывaющую тS помышлsемъ и3 вёрою тебЁ вопіeмъ: твоегw2 моли2 сн7а и3 гDа, да научи1тъ нaсъ зaпwвэди є3гw 2 всегдA твори1ти и3 ѕлы6z и3скушє1ніz побэждaти, и3 тебE, предстaтельницу нaшу, дост0йнw пёти и3 слaвити во вёки.

Кондaкъ, глaсъ є7:

На неувzдaемомъ дрeвэ ўг0днику kви1вшисz, твоe же предстaтельство всBмъ молsщымсz при1снw kвлsющи, вLчце, и3 нaшегw не tврати2 смирeннагw молeніz, но прегрэшeній нaшихъ прощeніz и3спроси2 и3, скHрби дyшъ нaшихъ teмши, бlгодaрственное нaше пріими2 поклонeніе, да люб0вію тS во вёки слaвимъ, всепётаz.

Ще в розробці

Знайшли помилку