...
Березень,  Житія святих

Святитель Софроній, єпископ Іркутський

Місяця березня на 30-й день

Із джерел, які збереглися з того часу, стало відомо, що святитель Софроній, єпископ Іркутський і всього Сибіру, чудотворець у літературі більше відомий під прізвищем Кристалевський, а в хрещенні його звали Стефан, на честь первомученика архідиякона Стефана, син Назарія Федорова (тому деколи звали Назаревським). Народився в 1704 р. в Чернігівському полку.

Дитячі роки Стефана проходили в містечку Березані, Переяславського повіту на Полтавщині, де сім’я переселилася після звільнення батька з військової служби. Пізніше він поступив до Київської духовної академії, де в той час навчався майбутній Святитель — Іоасаф, єпископ Білгородський.

Одержавши духовну освіту, Стефан поступив у Красноярський Преображенський монастир (пізніше і до теперішнього часу він став називатися Покровський, а з 1789 р. переоформлений у жіночий), де вже здійснював чернечий послух його старший брат, У 1730 р. Стефан прийняв постриг з ім’ям Софроній, на честь святителя Софронія, патріарха Єрусалимського. Через два роки, у 1723 р., у Києві, у Софійському соборі його посвятили в сан ієродиякона, а потім — ієромонаха. За указом преосвященного Арсенія (Берлова, або Берло) єпископа Переяславської єпархії, він був назначений економом в архієрейському домі, де 8 років чесно виконував свої обов’язки аж до переїзду в Санкт-Петербург у братство Александро-Невської обителі, де потрапив у число 29 ченців, запрошених із різних монастирів країни. Через рік його назначили скарбником монастиря, а в 1746 р. він був поставлений намісником Александро-Невського монастиря, пробувши на цій посаді більше 7 років.

У помічники він покликав свого земляка, уродженця міста Прилук, ієромонаха Сінесія, із яким не розлучався аж до своєї кончини.

У ці роки святитель Софроній затратив багато зусиль для впорядкування монастиря і поліпшення наукового процесу в семінарії, яка знаходилася на тій же території.

При ньому була побудована двоповерхова церква: верхня — на честь святителя Феодора Ярославовича, старшого брата Олександра Невського, і нижня — на честь святителя Іоанна Златоуста.

У 1747 р. помер єпископ Іркутський Інокентій II (Нерунович). Шість років одна з найбільших на території Іркутська єпархія залишалася без єпископа.

Імператриця Єлизавета Петрівна «своїм іменним» указом від 23 лютого 1753 р. за особистим підписом указала Святійшому синоду на благочестивого намісника Александро-Невського монастиря Софронія як на особу не тільки достойну єпископського сану, а й того, який сповна може оправдати бажання і надії цариці та синоду — взяти тяготи єпископського служіння в далекій окраїні й задоволити потреби пастви в суворій країні, серед дикої природи і людської сваволі. Було вирішено, що святитель Софроній буде здійснювати богослужіння в архієрейському саккосі, тоді як його попередники служили у фелоні.

Отже, 18 квітня 1753 р., у Фомину неділю, у Московському великому Успенському соборі ієромонах Софроній був посвячений в єпископа Іркутського і Нерчинського. Хіротонію ієромонаха Софронія здійснили архієпископ Московський і Севський Платон (Малиновський) з єпископом Коломенським Гавриїлом (Кременецьким), єпископом Тверським Веніаміном (Григоровичем), єпископом В’ятським Антонієм (Ілляшевичем) і єпископом Костромським Геннадієм (Андріївським).

Передбачаючи складне й багатотрудне служіння в Сибірському краю, новопоставлений святитель спочатку почав підбирати грамотних і духовноосвічених сподвижників.

Із цією метою він відвідав свою першу Красноярську обитель і побував у Києві, де молився про надання йому благословення на архіпастирську діяльність у Києво-Печерських угодників. На початку 1753 р. з Москви святитель відправився на свою кафедру. Дорога проходила через Тобольськ, тут він відпочивав у свого земляка митрополита Тобольського Сильвестра (Гловацького) — благочестивого і ревного просвітителя сибірських магометан і поган. Тільки 20 березня 1754 р. святитель добрався до Іркутська. Спочатку він відвідав Вознесенський монастир —місце проживання своїх попередників, помолився на могилі першого єпископа Інокентія (Кульчицького), віддаючи йому належну шану, і просив його духовної допомоги на свої труди.

Ознайомившись зі справами в єпархії, святитель розпочав перебудову духовної консисторії, монастирів і приходів. Він звернувся у Святійший синод із проханням прислати семінаристів чи інших достойних людей для священнослужіння в Іркутській єпархії, «где в оных лицах чувствуется крайняя скудность і нужда неотложная».

До часу приїзду святителя Софронія іркутські монастирі вже мали майже столітню історію. Засновники цих монастирів були пройняті палким бажанням чернечого, подвижницького життя. Проникливий святитель назначав настоятелями монастирів людей благочестивих, мудрих і діяльних, з великим життєвим і духовним досвідом. У 1754 р. преосвященний Софроній підвищив свого друга і сподвижника ієромонаха Сінесія до сану архімандрита Вознесенського монастиря. Цей настоятель послужив монастирю 33 роки до своєї блаженної кончини. Поважний довголітній архімандрит Нафанаїл (Калинницький), колишній настоятель Нерчинського, Якутського, Селінгінського та Іркутського монастирів, був назначений «первоприсутствующим» Іркутської духовної консисторії, а другим членом став освічений ієромонах Ілля (Веприцький), який прибув разом із владикою. Замість малограмотного будівничого Киренського монастиря ієромонаха Інокентія був назначений владикою вельми діяльний ієромонах Веніамін (Юзефович), а ігуменом Преображенського Посольського монастиря став прибулий разом із владикою освічений ієромонах Харківського колегіума Гервасій (Леонтович), який багато перетерпів тут і потрудився на благо обителі (☦1760).

Уважно вивчаючи людей і обстановку, у проповідях й особистих розмовах святитель невпинно спонукував усіх до більш високих моральних ідеалів. Особливо звертав увагу на благоговійне й правильне звершення таїнств і богослужінь, а також слідкував за моральною чистотою мирян, турбувався про становище жінок у сім’ях, охороняв їх від несправедливого ставлення до них.

Покликаний на апостольське служіння в цей край, святитель Софроній усвідомлював, що, крім просвіти віруючих, йому прийдеться навертати до віри різних ідолопоклонників, яких у Сибіру було чимало.

Першими місіонерами були парафіяльні священики. На них здавна було покладено завдання навертати в Христову віру поган і магометан, вести точні записи новоохрещених.

При святителю Софронію в єпархії вперше ввійшли в місіонерську діяльність новозбудовані та новопосвячені п’ять храмів на далекій Камчатці, храми в селах прикордонної з Китаєм смуги, серед якутів та інших народностей Півночі.

Займаючись різними справами, святитель Софроній ніколи не забував про своє внутрішнє, духовне життя і вічність, тому постійно здійснював чернечі подвиги. Збереглися свідчення келейника святителя Софронія Петра Шергіна про те, як він проводив суворий спосіб життя: «їжу вживав просту і в малій кількості, служив у храмі, більшу половину ночі проводив у молитві, спав на долівці, овеча, оленяча чи ведмежа шкура і мала подушка — уся його постіль для короткого сну».
Відчуваючи погіршення здоров’я, святитель подав прохання в синод про звільнення. Але з відповіддю з Петербурга зволікали, напевно тому, що важко було відразу підібрати достойну заміну.

До кінця своїх днів святитель Софроній зберіг любов до Красногорської Золотоноської обителі, яка викохала й окрилила його для подальшого духовного росту, і, незадовго до відходу в потойбічний світ, він передав свою останню жертву на користь рідного монастиря — 3200 карбованців.

Переповнений любов’ю до Бога і ближніх, святитель Софроній в останні дні життя постійно молився.
30 березня 1771 р., на другий день Пасхи, для нього наступила блаженна кончина. Поки вичікували рішення синоду відносно його похорону, тіло святителя 6 місяшв залишалося не відданим землі й за той час не зазнало тління. Вже тоді з огляду на цю обставину, а також знаючи суворе подвижницьке життя святителя Софронія, благочестиві люди стали шанувати його як достойника Божого.

Огляд нетлінних останків проводився декілька разів у 1833 р. (при архієпископі Мелетії), у 1854 р. (при архієпископі Нілі), у 1870 р. (при архієпископі Веніаміні). У 1909 р. було проведено два рази офіційний огляд мощей святителя.
Комісія підтвердила, що гроб, одяг і тіло святителя Софронія — нетлінні. Віруючі свідчили про чудеса, які відбувалися біля його мощей. Тому місцеві єпископи Тихон в 1906 р. і Серафим у 1914 р. подали прохання в синод про необхідність прославлення святителя Софронія як Божого угодника. 18 квітня 1917 р. в Богоявленському соборі м. Іркутська, де знаходився гроб святителя Софронія з його нетлінними мощами, за невідомою причиною сталася пожежа, яка знищила гроб із мощами. Залишилися тільки кості святителя, які потім були зібрані в спеціальний ковчежець. Ця подія не зменшила, а навпаки, збільшила побожне вшанування святителя віруючим народом.

Благочестиві люди розуміли, як пише автор цієї розвідки священик Анатолій Просвірнін (тепер архімандрит Інокентій), що «догмат святого православ’я не є чуттєве і відчутне, але сердечною вірою осягнене, надією підкріплене…», «також видячи багато чудес, пізнали, що Бог знеславлений не буває…», служили панахиди, просили чудесної допомоги в нього.
Віруючі християни Іркутська бажали бачити глибоко шанованого святителя прославленим. І от їхні бажання здійснилися. Помісний собор РПЦ у постанові від 10/23 квітня 1918 р. ухвалив: «Про це нині повідомляє Священний собор Православної Руської Церкви возлюбленим у Господі чадам, нехай з нами разом віддадуть славу і подяку дивному у святих своїх Господу Богу, побажавшому нам явити нового заступника і чудотворця, і принесуть свої молитви до новоявленого угодника Божого святителя Софронія…»

Саме торжество причислення святителя Софронія до сонму святих відбулося 30 червня. На другій сесії того ж собору під головуванням святійшого патріарха Тихона була затверджена служба святителю Софронію з тропарем, складена тодішнім архієпископом Іркутським Іоанном, щоб усі віруючі мали можливість приєднати свою молитву до голосу сибірської церкви, який високо підніс пам’ять свого світильника і молитвеника.

І тепер не тільки в Сибіру, на місці останніх подвигів святителя Софронія, а й на місці його перших подвигів (у Золотоноському Красногорському жіночому монастирі Покрови Божої Матері) про нього благоговійно зберігається свята пам’ять. Кожної неділі тут можна почути акафісну пісню: «Радуйся, Софронію, горящий к Богу огнем любве неугасимый»,
Пам’ять святителя Софронія вшановується 12 квітня (30 березня за ст. ст.).

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь святителю Софронию, архиепископу Иркутскому, глас 4

От ю́ности Христа́ возлюби́л еси́, блаже́нне Софро́ние,/ до́бре упра́вил еси́ и́ноческия оби́тели/ и, архиере́йства са́ном почте́н быв,/ упа́сл еси́ Ирку́тскую па́ству,/ те́мже и по преставле́нии дарова́ния чуде́с от Бо́га прия́л еси́,/ и мо́лиши Христа́ Бо́га// изба́вити нас от бед и спасти́ ду́ши на́ша.

Ин тропарь святителю Софронию, архиепископу Иркутскому, глас 1

Ско́рый в беда́х и ско́рбех засту́пниче,/ о́тче иера́рше страны́ Сиби́рския,/ святи́телю Софро́ние,/ на Небеси́ предстоя́й с первоиера́рхом Ирку́тския Це́ркве и все́ми святы́ми,/ вы́ну и́маши благоволе́ние Го́спода сла́вы,/ при́зри на лю́ди, притека́ющия к честны́м оста́нкам святы́х моще́й твои́х,/ с ве́рою и любо́вию сле́зно прося́щия твоея́ по́мощи и заступле́ния,/ моли́, Его́же пропове́дал еси́ лю́дем Сиби́ри,/ изба́вити я́ от находя́щих зол и наве́тов вра́жиих,/ просвети́ти люде́й олядене́вшая дре́вле неве́рием сердца́,/ дарова́ти утвержде́ние ве́ры Христо́вы// и спасти́ ду́ши на́ша.

Кондак святителю Софронию, архиепископу Иркутскому, глас 4

Соиме́ннаго му́дрости иера́рха,/ изря́дное Це́ркве Ирку́тския украше́ние,/ отца́ на́шего святи́теля Софро́ния любо́вию восхва́лим вси ве́рнии,/ той бо есть храни́тель гра́да и страны́ сея́// и моли́твенник о душа́х на́ших.

Ин кондак святителю Софронию, архиепископу Иркутскому, глас 3

Па́стырей Нача́льнику, Христу́,/ труди́лся еси́, святи́телю Софро́ние,/ на па́жити духо́вней се́верныя страны́ на́шея,/ язы́цы монго́льстии от пре́лести и скве́рны и́дольския избавля́я,/ приве́л еси́ я́ к све́ту ве́ры Христо́вой,/ и ны́не, со А́нгелы Влады́чню Престо́лу предстоя́,/ моли́ непреста́нно о всех нас,// изба́вити ны от бед и спасти́ ду́ши на́ша.

Молитва святителю Софронию, архиепископу Иркутскому

О, Свя́тче Бо́жий, святи́телю Христо́в, до́брый па́стырю слове́снаго ста́да, челове́че Бо́жий, но́вый чудотво́рче и неусы́пный к Бо́гу моли́твенниче за страну́ сию́, о́тче Софро́ние, при́зри с высоты́ Небе́сныя на нас, с ве́рою и любо́вию покланя́ющихся о́бразу твоему́ и честны́м оста́нкам святы́х моще́й, в на́ше утеше́ние избы́вшим от всепояда́ющаго огня́. При́зри, свя́тче Бо́жий, и виждь на́ше нестрое́ние и раздо́ры, на́шу ту́гу, скорбь и серде́чную боле́знь, от лише́ния бра́тския любве́ пребыва́ющия. Испроси́ у Христа́ Бо́га коему́ждо нам благода́ти смире́ния, позна́ние своея́ грехо́вности и самоукоре́ния, да, внима́юще ки́йждо свое́й со́вести, преста́нем осужда́ти бли́жняго, клевета́ти и поноша́ти, но, соедини́вшеся ко друг дру́гу любо́вию, сподо́бимся ми́рно во смире́нии про́чее вре́мя живота́ на́шего пожи́ти и улучи́ти христиа́нскую кончи́ну. Да, совоку́пльшеся в бу́дущей жи́зни со все́ми святы́ми и с тобо́ю, па́стырю наш, просла́вим Еди́наго в Тро́ице сла́вимаго Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Тропaрь, глaсъ д7:

T ю4ности хrтA возлюби1лъ є3си2, бlжeнне сwфр0ніе, д0брэ ўпрaвилъ є3си2 и4ночєскіz nби1тєли и3, ґрхіерeйскимъ сaномъ почтeнъ бhвъ, ўпaслъ є3си1 и3ркyтскую пaству, тёмже и3 по преставлeніи даровaніz чудeсъ t бGа пріsлъ є3си2, нhнэ же моли2 хrтA бGа и3збaвити стрaждущую странY нaшу t и4га безб0жныz влaсти, нaсъ же t бёдъ, и3 сп7сти2 дyшы нaшz.

Кондaкъ, глaсъ д7:

Соимeннаго цэломyдрію їерaрха, и3зрsдное цeркве и3ркyтскіz ўкрашeніе, nтцA нaшегw с™и1телz сwфр0ніа люб0вію восхвaлимъ, вси2 вёрніи, т0й бо є4сть храни1тель грaда и3 страны2 сеS и3 мл7твенникъ њ душaхъ нaшихъ.

Ще в розробці

Знайшли помилку