...
Священномученик Димитрій(Остроумов) p1aqtqfl6a1oke9fr1sqq1kea1b0i3
Житія святих,  Серпень

Священномученик Димитрій(Остроумов)

Місяця серпня на 17-й день

Священномученик Димитрій народився 5 лютого 1869 року в селі Кузьминка Серпухівського повіту Московської губернії в сім’ї священика Іоанна Остроумова. В 1899 Дмитро Іванович закінчив Московську Духовну семінарію і був направлений вчителем в Московську Преображенську 2-х класну церковноприходську школу. У 1906 році він був висвячений на священика до Троїцької церкви села Мінєєво Дмитрівського повіту Московської губернії. 1909 року отця Димитрія було призначено настоятелем Благовіщенської церкви в селі Федосьїне Московського повіту, в якій прослужив до свого арешту в 1937 році. За довге і беззаперечне служіння отець Димитрій був зведений у сан протоієрея.
Отець Димитрій був відомий серед своєї пастви як ревний і благочестивий священик. Його дружина Олімпіада Василівна в усьому допомагала чоловікові, і оскільки добре зналася на лікуванні травами, то селяни з усієї округи приходили до неї за різних хвороб. Згодом отця Димитрія звинуватили в тому, що це він займався лікуванням, хоча в даному випадку він лише допомагав дружині.

Вперше отець Димитрій був заарештований ЧК 1919 року за звинуваченням у дезертирстві – не з’явився відбувати трудову повинність. Але незабаром священика відпустили, оскільки він мав звільнення від трудової повинності через хворобу. 1930 року отця Димитрія заарештували за звинуваченням у зберіганні валюти та зброї. Але ОГПУ не змогло довести хибного звинувачення, і священика було звільнено. Того ж року його засудили до ув’язнення за невиконання твердого завдання, але оскільки це завдання було виконане, хоч і не вчасно, вирок було скасовано. 1932 року отця Димитрія притягли до відповідальності, звинувативши в антирадянській агітації, але, протримавши півтора місяці ув’язнення, відпустили.

1936 року начальник Кунцевського районного відділення НКВС Кузнєцов почав збирати через інформаторів відомості про священика із села Федосьїне. 1 січня 1936 року секретний інформатор на прізвисько Печник повідомив, що «піп Остроумов, щоб уникнути податків, перевів усе господарство на дочку». 23 липня інформатор на прізвисько Замовний повідомляв, що якийсь «кулак, позбавлення, ходив до попа Остроумову радитися, як йому бути з податками, піп йому дав пораду: “Жодних податків радянській владі не плати і в колгосп не ходи”». На підставі цього повідомлення начальник районного відділення НКВС розпорядився взяти «попа на опрацювання». 29 травня 1937 року секретний інформатор на прізвисько Май повідомив, що «до Федосьїнського попа Дмитра Івановича Остроумова часто приїжджає його стара знайома Марія Кірхгов, вона викладачка іноземних мов у кремлівській школі ВЦВК. Все це я дізнався у розмові з громадянином села Федос’їна. У мене просто напала така думка, що це знайомство пов’язане зі шпигунством. Ця громадянка мала раніше брата, який мав свою дачу біля села Суково, де зараз знаходяться глухонімі. Ось усе, що я міг дізнатися. Поінформувач на прізвисько Бінокль повідомив, що 5 січня 1936 року священик Остроумов у поїзді у розмові з деякими людьми «з питання вбивства товариша Кірова говорив: “Христос теж вів боротьбу; за Писанням, навіть дозволяється збрехати або вбити, якщо це робиться з користю для людства; є притча: людина, яка вбила одного бандита, врятує десятки життів християн”.

Поінформувач на прізвисько Зоркий 3 липня 1937 року повідомив: «В особистості попа Остроумова відчувається антирадянський настрій, але приховує і при нагоді може цим жалом уразити владу; має знайомство з якоюсь громадянкою Кірхгов, вона викладачка англійської, німецької та французької мов у школі ВЦВК у Кремлі, знайомство веде ось уже близько п’яти років; одним словом, людина не пролетарська і не колгоспно-налаштована». Співробітник НКВС переробив цю фразу на «контрреволюційно налаштований».

До редакції газети було направлено навіть колективний донос, у якому, зокрема, писалося: «У нашому Радянському Союзі немає такої галузі виробництва, немає такого господарства, немає такого робітника, заробіток якого не оподатковувався б, а ось є людина, яка, наживаючи великі бариші від випічки просфор, приховує свій прибуток і цим ухиляється від прибуткового податку; ця людина є піп федосьїнський; мало того, займається лікуванням, так званою гомеопатією підпільного характеру, звичайно, не маючи на це жодного медичного права, і бере за пляшку по рублю і більше, це теж приховує і ухиляється від прибуткового податку, і цим вчинком він краде у держави… Може, що є тут написане і не по суті, але я хочу загострити увагу фінорганів на наведених фактах продажу просфор, а також органи охорони здоров’я на лікуванні гомеопатією підпільного характеру, чим експлуатуються чесні громадяни колгоспники для особистих цілей. Ось коротко зворотний бік федосьїнського попа, експлуатацію якого потрібно докорінно ліквідувати».

У ніч на 8 серпня 1937 року отця Димитрія було заарештовано і ув’язнено в Таганську в’язницю в Москві. Відразу після арешту почалися допити.
– Чи знаєте ви громадянку Кірхгов та чи підтримуєте ви з нею зв’язок?
– Громадянку Кірхгов я знаю, вона була викладачкою німецької мови, вона неодноразово, тобто п’ять разів за час знайомства, приїжджала до нас. Нині вона мешкає у місті Георгіївському на Північному Кавказі.
– Які розмови у вас відбувалися на політичні теми?
– З громадянкою Кірхгов під час відвідування моєї квартири, а також коли я заходив до неї на квартиру, розмов на політичні теми в мене ніколи не було.
– Слідству відомо, що ви у селі займалися нелегальним лікуванням хворих.
– Я у себе в особистому користуванні маю домашню аптечку та гомеопатичні ліки. Я не заперечую, що коли до нас зверталися односельці, я за плату давав ліки, тобто мені оплачувалася вартість ліків.
– Слідству відомо, що ви, будучи людиною незадоволеною існуючим ладом, систематично висловлювали різкі антирадянські настрої та свою злість проти керівників партії та радянського уряду.
– Ніколи ні з ким розмови на політичні теми я не вів.
– Слідство вимагає від вас правдивих свідчень. Слідству відомо, що в липні цього року в бесіді з односельцями у зв’язку з вироком над ворогами народу ви висловлювалися на захист терористів і висловлювали злобу на адресу радянської влади.

– Ні, ніколи на політичні теми я розмов не вів, і це також категорично заперечую.
В якості свідка був викликаний голова колгоспу у Федосьїні. Він сказав, що влітку 1936 року священик Остроумов «організував нелегальне ходіння будинками з молебнями. У цей час у сільраді був представник Кунцевського райвиконкому, який викликавши священика до сільради, запропонував йому припинити ходіння будинками. Він формально погодився, але після виходу із сільради направив двох активних церковниць-старих по селу, які поширили провокаційні чутки про те, що радянська влада утискує віруючих. Через деякий час у приміщення сільради увірвався великий натовп народу і мало не організували повстання церковників. Влітку 1937 року Остроумов агітував в Ільїн день не виконувати жодних робіт у колгоспі».
Було викликано до районного відділення НКВС ще кількох свідків. Слідчий питав їх при цьому щось записував у протокол, а потім не читаючи, показував, де треба розписатися, і люди майже не думаючи, підписувалися під неправдивими свідченнями. Одного зі свідків слідчий запитав, що він думає, якби в селі не було дзвону та молебнів. Свідок відповів, що не потрібно в селі дзвону та молебнів, бо служби у церкві відривають колгоспників від роботи. Поки свідок відповідав, слідчий щось писав, а потім дав, не зачитуючи, підписатися під свідченнями проти отця Димитрія.
Оформивши свідчення лжесвідків, 25 серпня слідчий знову викликав на допит отця Димитрія.
– Ви заарештовані за контрреволюційну діяльність. Дайте докладні свідчення, яку конкретно контрреволюційну роботу ви проводили .
– Контрреволюційну роботу я ніякої не проводив і контрреволюційною діяльністю не займався.
28 серпня трійка НКВС засудила отця Димитрія до розстрілу. Протоієрей Димитрій Остроумов був розстріляний 30 серпня 1937 року і похований у невідомій спільній могилі на полігоні Бутово під Москвою.

Знайшли помилку