...
Житія святих,  Червень

Преподобний Варнава Ветлузький

День пам'яті (н. ст.)

Місяця червня на 11-й день / січня на 23-й день — Собор Костромських святих

Преподобний Варнава Ветлузький народився у Великому Устюзі. До відходу в пустелю він був священником однієї із міських церков. 1417 року преподобний оселився на березі річки Ветлуги на Красній горі, де подвизався на самоті протягом двадцяти шести років, «Богу работая в псалмопении и молитвах, питаясь былием и вершием дубовым». За словами автора житія преподобного, до святого Варнави приходили і «дивии звери, медведи многи, живуще близ келлии его… он же хождаше между ними, аки между скотами, зря на них и утешашеся; благодаря великаго Бога, тии звери кротки ему быша».

В околицях гори Красної, навіть за п’ятдесят верст, не було людського житла. Зрідка відвідували пустельника люди, «благословення заради», яким він передрік, що після смерті його на березі річки Ветлуги «примножить Бог життя людям, а на місці його проживання житимуть ченці».

За переданням, 1439 року, перш ніж оселитися на річці Унжа, сюди приходив за настановами і повчаннями преподобний Макарій (пам’ять 25 липня / 7 серпня). Преподобний Варнава помер у глибокій старості, як вважається, 24 червня 1445 року. Після смерті святого подвижника на місце його подвигів приходило на проживання «від різних країн» багато ченців «і до них землероби», і «розмножувався по всій тій річці народ навіть до великої річки Волги». На Красній горі ченці побудували дві церкви: одну на честь Пресвятої Трійці, а іншу, над гробом преподобного, в ім’я святителя Миколая Чудотворця, і заснували спільножительний монастир, який був названий «Варнавинська пустинь».

Житіє святого Варнави написане 1639 року ченцем Варнавинської пустелі ієромонахом Іосифом (Дядкіним).

Чутка про чудеса преподобного досягла 1639 року і патріарха Московського Іоасафа, який спитав про нього двох пресвітерів ветлузьких, Іоанна та Онисифора, котрі прийшли до Москви засвідчити про чудеса преподобного й милість його, яку самі над собою випробували. Один із них, Онисифор, довго страждав сліпотою очей і в тяжкій недузі вже зневірявся в житті. Ченці обителі Ветлузької переконали його піти помолитися на гроб преподобного — і там він прозрів. Інший ієрей підтвердив істинність слів його і сам про себе сповістив, як зцілився також біля гробу преподобного від хвороби, що його спіткала. Тоді патріарх послав ігумена жовтоводського Пафнутія до обителі преподобного дізнатися на місці достовірність слів обох ієреїв. І він, зібравши багато інших оповідей про чудеса, що відбувалися біля раки преподобного Варнави, сповістив про це патріарха, який прославив пам’ять новоявленого чудотворця.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь преподобному Варнаве Ветлужскому, глас 1

Жела́нием духо́вным распали́вся/ и мяте́жи мирски́я отри́нув,/ к Бо́гу любо́вию приле́жно присовокупи́ся./ И Того́ вседу́шне взыску́я, во вну́треннюю пусты́ню отше́л еси́,/ при вода́х всели́ся,/ иде́же во слеза́х и труде́х пребыва́я многоле́тное вре́мя,/ в терпе́ниих мно́зех житие́ а́нгельское проходи́л еси́/ в наставле́нии Боже́ственнаго ра́зума/ и мно́жество мона́хов собра́л еси́, му́дре,/ и́хже, посеща́я не оста́ви,/ Варна́во преподо́бне, о́тче наш,/ Пресвяте́й Тро́ице моля́ся,// от зол вся́ческих изба́вити и спасти́ ду́ши на́ша.

Кондак преподобному Варнаве Ветлужскому, глас 8

От ю́ности, преподо́бне, плоть твою́ в посте́х и моли́твах истончи́л еси́/ и, крест твой взем, усе́рдно после́довал еси́ Христу́,/ те́мже и к Вы́шним тече́ние ра́достно соверши́л еси́,/ иде́же со все́ми святы́ми предстои́ши./ И ны́не ста́до твое́ посеща́й, помина́я чту́щих всесвяту́ю па́мять твою́,/ да вси благода́рственно вопие́м ти:// ра́дуйся, Богому́дре Варна́во, наста́вниче пусты́нный.

 

Ще в розробці