Преподобний Сава Крипецький, Псковський p1aridokpd1l201d0dc5fguqbvb4
Житія святих,  Серпень

Преподобний Сава Крипецький, Псковський

Місяця серпня на 28-й день

Засновник Крипецької обителі, преподобний Сава близько середини XV століття прийшов до Росії з чужих країн. Деякі вважають, що прийшов він із Сербської землі, інші ж, що від Гори Афонської.

Він почав трудитися на Снетній горі, у братстві Снетогорського монастиря, поблизу Пскова, потім перейшов у більш відокремлене місце на річку Толву, в обитель преподобного Євфросина. Нарешті, він пішов на цілковиту безмовність у Крипецьку пустинь, за 15 верст від Толви, і оселився один при невеликому озері, серед великих боліт, порослих дрібним сосновим лісом. Преподобний проводив буття в пості, молитві та стриманості великій, харчуючись від трудів своїх. У відлюдницькому житті багато він зазнав від нечистих духів, але завжди перемагав їх молитвою. Через кілька років усамітненого життя до преподобного Сави стали збиратися ревнителі пустельного життя. Вони упросили його заснувати обитель і побудувати храм на честь апостола Іоанна Богослова. Преподобний відмовився бути ігуменом обителі й доручив управління ченцеві Кассіану. До суворого старця приходило багато хто з Пскова, яких він зціляв і вмовляв, але ні від кого не брав дарів.

Старця часто відвідував Псковський князь Ярослав Васильович Оболенський: для зручності проїзду князь проклав дорогу через болото – дерев’яний, на тисячу чотириста сажень міст. Одного разу він приїхав до святого разом із хворою дружиною. Преподобний Сава послав сказати йому: “Старець, грішний Сава, каже тобі, княже, не вступай в обитель із княгинею; у нас тут таке правило – дружини не повинні входити в обитель: якщо переступиш батьківську заповідь, княгиня твоя не отримає зцілення”. Князь просив вибачення, що через незнання хотів порушити статут. Преподобний Сава разом із братією вийшов за ворота й відслужив молебень. Княгиня зцілилася. За клопотанням князя 1487 року Псков отримав грамоту на землю для обителі.

Мирян, преподобний навчав дотримуватися чистоти, нагадуючи про суд апостольський проти паплюжників тіла. Багатим і суддям говорив, щоб не годувалися за рахунок бідних і дотримувалися правди. Часто нагадував усім ухилятися від сварок і ворожнечі, зберігати любов і мир і покривати помилки інших поблажливістю, щоб і нас пробачили. В обителі від самого початку було запроваджено суворий гуртожиток. І тоді, коли зібралося вдосталь братії та коштів, у келії преподобного не було нічого, крім двох ікон, мантії та рогожки, на яку він лягав відпочивати. Тієї ж убогості він навчав братію. Преподобний заповідав їм обробляти землю своїми руками. Він говорив: “До чого називаємо ми стародавніх подвижників своїми батьками, коли не живемо їхнім життям, як слід дітям. Вони, бездомні, жебраки, проводили час у вертепах, у пустелях і для Господа з усією твердістю підкоряли свою плоть духу, не знали спокою ні вдень, ні вночі. Возлюбимо, діти, благого Господа, не звуками тільки й одягом будемо показувати любов нашу до Нього, а ділами: любов’ю один до одного, слізьми, постом, усякою стриманістю, як чинили це стародавні отці”.

Вдячний князь побудував через мохи і болота міст до обителі завдовжки 1400 сажнів. Після своєї смерті († 28 серпня 1495) преподобний Сава не залишив обителі, а багато разів надавав їй захист.

Після відходу святого зі світу цього прийшли одного разу вночі в обитель розбійники з метою пограбування. Насельників у ту мить в обителі небагато було, та й ті міцно спали. Але з’явилися раптом перед непроханими прибульцями невідомі ченці з ліхтарями, які наче на сторожі стоять. І побігли злодії через болота і корчі в страху Божому, чуючи тупіт ніг переслідувачів і бачачи гнівного старця сивочолого, який грізно промовляв: “Чому обитель мою розорити хотіли? Ідіть звідси і кайтеся, і подібного не робіть. Якщо ж не підете, то сотворю мольбу на вас Царю Небесному Христу, і ви загинете”.

Налякані молитвами Сави, на ранок розбійники прийшли в обитель і запитали в якогось Авдія: “Хто у вас усю ніч був у монастирі і чому безліч людей опівночі ходили з ліхтарями і зброєю по монастирю?” Авдій же відповідав розбійникам, що нікого не було вночі в обителі. Почувши це, розбійники повідали з покаянням і сльозами ігуменові й усій братії про злодіяння, що не відбулося. Розбійники ж згодом покаялися, а отаман їхній постригся в обителі преподобного Сави.

Мощі святого були знайдені незабаром після його смерті, коли на розсуд Божий ігумен Феоктист зводив замість дерев’яної церкви Іоанна Богослова храм кам’яний і припускав влаштувати старцю гробницю. При розбиранні старих будівель і огляді поховань мощі преподобного, на жаль, виявлені не були, через що знайшла на всіх велика скорбота. У пам’ять святого Георгія служив літургію монах Ісая. Прийшовши у свою келію відпочити, бачить він сон, ніби знаходять брати якусь труну дубову. Розкривають її, але поховання не пізнають і знову її закривають. І тут повстав якийсь старець дивовижний, високий на зріст, з бородою сивою, як сніг, круглою, густою і не дуже довгою, і вказавши собі на груди, сказав: “Я багатогрішний Сава, начальник обителі цієї, який переніс багато напастей для Господа. Прийшов час, так угодно Богу, бути відомими мощам моїм”.

Тоді ж, у 1555 році, на прохання крипецької братії псковський священик Василь написав житіє преподобного Сави, і йому було встановлено святкування. Багато тих, хто з вірою притікав до святих мощей старця, отримували зцілення не тільки від душевних, а й від тілесних недуг: біснування, глибокої виразки, гарячки, скорчених кінцівок, головного і зубного болю.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь преподобному Савве Крыпецкому, Псковскому, глас 8

Пусты́ни яви́лся еси́ до́брое насажде́ние, преподо́бне,/ от ю́ности бо и в ми́ре изво́лил еси́ чи́стое житие́;/ ревну́я же бо́льшему, и дом оте́ческий оста́вил еси́,/ и, вся кра́сная ми́ра сего́ презре́в,/ от чужды́х стран прише́л еси́/ во оби́тели Богоспаса́емаго гра́да Пско́ва,/ и послуша́нию преподо́бнаго Евфроси́на преда́лся еси́;/ та́же простира́яся умо́м еще́ к вя́щшему,/ всели́лся еси́ в пусты́ню,/ в не́йже оби́тель прече́стну воздви́гл еси́,/ и мно́жество и́нок собра́л еси́,/ и их наста́вил еси́ на путь и́стинный./ Те́мже и Христо́с, Ему́же в же́ртву себе́ прине́сл еси́,/ ви́дев твоя́ благи́я труды́,/ я́ко пресве́тла тя свети́льника,/ и по преставле́нии чудесы́ обогати́, Са́вво, о́тче наш./ Моли́ся у́бо при́сно Ему́ о стране́ на́шей,/ е́же дарова́тися ей на враги́ побе́дам,/ ста́ду же твоему́ от враг ненаве́тну пребы́ти,// и всем нам спасти́ся.

Ин тропарь преподобному Савве Крыпецкому, Псковскому, глас 7

От мирска́го жития́ изше́д,/ отверже́нием же ми́ра Христу́ после́довал еси́/ и, в пусты́ни все́лься,/ равноа́нгельное житие́ пожи́л еси́,/ отону́дуже, веселя́ся, преше́л еси́ к Небе́сным черто́гом,/ и ны́не, со А́нгелы Влады́чню Престо́лу предстоя́,/ помина́й нас, чад свои́х,/ я́же собра́л еси́, Богому́дре,/ да ра́достию от души́ вопие́м:/ ра́дуйся, Са́вво,// о́тче преблаже́ннейший.

Кондак преподобному Савве Крыпецкому, Псковскому, глас 1

Возсия́ от пусты́ни сла́вному гра́ду Пско́ву/ но́вое све́тлое со́лнце,/ чуде́с луча́ми всех озаря́ющее/ и благода́тне согрева́ющее,/ тьму же вся́ких искуше́ний и наве́тов/ и хлад грехо́вный отженя́ющее./ Прииди́те у́бо, пра́зднующе блаже́нную па́мять/ сего́ свети́льника на́шего, воспои́м:/ сла́ва Бо́гу, та́ко промышля́ющему о нас,/ сла́ва уго́днику Его́, сохраня́ющу нас!/ Ты же, преподо́бне о́тче Са́вво,/ о и́же твою́ при́сно па́мять почита́ющих/ моли́ Христа́ Бо́га,// я́ко да ми́лостив бу́дет нам и в День су́дный.

Молитва преподобному Савве Крыпецкому, Псковскому

О, преподо́бне о́тче Са́вво, пусты́нный подви́жниче, в телеси́ А́нгеле, во́ине Христо́в до́блественне, ве́ры пра́вило, Це́ркви утвержде́ние, благоче́стия о́бразе, доброде́телей свети́ло, трудо́в, поста́, воздержа́ния, чистоты́ и целому́дрия предводи́телю, помо́щниче всем нужда́ющимся, стра́нствующим вождю́, пла́вающим ко́рмчию, обурева́емым приста́нище, ослабева́ющим по́моще, оби́димым заступле́ние, печа́льным утеше́ние, вдови́цам и си́рым покро́ве, а́лчущим пита́ние, наги́м одея́ние, пла́чущим утеше́ние, боля́щим исцеле́ние, ненаде́ющимся наде́яние, христиа́н всех хода́тайство, предста́тельство и защище́ние! При́зри ми́лостивно на ны, припа́дающия к святы́м моще́м твои́м, внемли́ моли́твам на́шим и пода́ждь коему́ждо от нас благопотре́бная, проси́мая от тебе́. Ве́мы, свя́тче Бо́жий, я́ко и́маши дерзнове́ние ко Влады́це Христу́ Бо́гу, и ели́ко а́ще воспро́сиши у Него́, пода́ст нам. А́ще же и недосто́йни есмы́ благода́ти Его́, оба́че твоя́ же моли́тва да сотвори́т ны ея́ досто́йны, мно́го бо мо́жет приле́жная моли́тва пра́веднаго, я́коже рече́ апо́стол. Сам у́бо ты воздви́гни нас из глубины́ грехо́вныя, неве́рныя просвети́, еретики́ обрати́, заблу́дшия в нас от Правосла́вия к позна́нию и́стинныя ве́ры наста́ви, всей же Це́ркви исхода́тайствуй мир и святы́ню, единомы́слие в ве́ре, умо́в благопостоя́ние, соревнова́ние в благоче́стии, единоду́шие в братолю́бии, ве́рность к оте́честву, пре́данность предержа́щей вла́сти, нача́льствующим пра́вду и суд, подчине́нным же безро́потное повинове́ние, госпо́дствующим кро́тость и человеколю́бие, рабо́м же нестропти́вость, роди́телем благопопече́ние о ча́дех, ча́дом же страх и послуша́ние, де́вствующим чистоту́ и целому́дрие, бра́чным же ве́рность и непоро́чность ло́жа; всем же гре́шным покая́ние, ка́ющимся проще́ние, в злоключе́ниих же терпе́ние и упова́ние, в наде́жде же спасе́ние да́руй. Изба́ви же всех нас от гла́да, губи́тельства, от тру́са и пото́па, от огня́ и меча́, от нахожде́ния иноплеме́нных и междоусо́бныя бра́ни, и от нападе́ния вра́жия, и от тлетво́рных ветр, и от смертоно́сныя я́звы, и от напра́сныя сме́рти, и от вся́каго зла, да, та́ко вси тобо́ю просвеща́еми, наставля́еми, утеша́еми, утвержда́еми и сохраня́еми, сла́вим просла́вльшаго тя Бо́га Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, и твое́ предста́тельство всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

 

Ще в розробці

Знайшли помилку