Преподобні Сергій і Варвара Оятські p1a9ust3sr1vliuc68d61um26ob3
Житія святих,  Червень

Преподобні Сергій і Варвара Оятські

Місяця червня на 15-й день

Преподобні Сергій і Варвара – праведні батьки преподобного Олександра Свірського, великого світильника Північної Русі, – були жителями стародавньої Обонезької п’ятини Новгородської землі. Ці місця віддавна населяли племена карел і весі (вепсів), які ще в XI столітті прийняли православну віру. До них за своїм родом належали і преподобний Олександр, і його батьки.

У миру преподобні звалися Стефан і Васса. Жили вони в селі Мандери, яке розташовувалося на річці Ояті навпроти стародавнього Введенського Островського монастиря. Треба думати, що часом їхнього народження був початок XV століття, найімовірніше, не пізніше 1420 року. Стефан був благочестивим і богобоязливим чоловіком, ділився своїм маєтком із жебраками і любив творити добрі справи. Його дружина Васса в доброму житті не відставала від свого чоловіка.

Подружжя їхнє відразу ж було благословенне чадючістю, але настав час, коли Бог за Своїм доглядом довго не давав їм радості народження дитини, хоча подружжя і прагнуло до цього всією душею. Страждаючи від тривалого безпліддя, обоє дуже сумували і сумували. Просячи Бога про дарування сина, подружжя покладало на себе багато обітниць, і ще більше старанно ставилося до добрих справ. Якось, вставши опівночі на молитву, Васса стала з непорушною вірою молити Бога про народження сина. Після цього подружжя пішло в найближчу від того місця церкву в монастир Пресвятої Богородиці чесного Її Введення, і перебувало в ньому довгий час, молячись Пресвятій Богородиці. Одного разу вночі, коли обидва вони молилися, і нікого навколо не було, почули вони голос: “Радійте, добре подружжя! Ось дарував вам Бог отрока потіхи тезоіменитого, бо в його народженні потіху Церквам своїм подасть!” Помітивши час видіння, вони повернулися до свого дому. Через деякий час, дізнавшись, що Васса зачала, подружжя зрозуміло, що явище було істинним. Сповнившись радості й благоговіння, Стефан і Васса відтоді вирішили між собою утримуватися від подружніх стосунків, що й зберігали до кінця свого життя.

У день 15/28 червня 1448 року, коли Свята Церква святкує пам’ять пророка Амоса, ім’я якого означає “розрада”, народилося довгоочікуване немовля. Його назвали на честь святого пророка Амосом, бо і його народження стало великою втіхою, спершу для його батьків, а потім і для всіх вірних.

Освічений Божественним Хрещенням, Амос ріс і зміцнювався духом. Настав час навчати його грамоти, і Амос був відданий на навчання святим книгам. Однолітки його вчилися успішно, йому ж знання ніяк не давалося, незважаючи на те, що і наставник, і учень старанно працювали над вивченням грамоти. Маючи з дитинства дар глибокої віри, Амос звик у всіх своїх скрутах завжди звертатися до Божественної допомоги і часто приходив у монастир для молитви. Одного разу, прийшовши в обитель, отрок став молитися перед іконою Богородиці. І ось, під час молитви в церкві він почув голос, який говорив йому: “Повстань, не бійся, а що просив, те отримаєш!” Відтоді Амос уже досягав успіху в навчанні. Стефан же і Васса, як оповідає житіє, так його любили, що не могли на нього надивитися. Але не тільки батьки, а й усі оточуючі говорили, що отрок досягне висот християнської досконалості. І, справді, з дитинства прагнучи до чернечого способу життя, він уже в ранні роки привчив своє тіло до суворості й самообмеження. Їв він тільки хліб, і то не досита, а спав дуже небагато, віддаючи години нічного відпочинку молитві.

Минув час, і Амос прийшов у вік, коли вже було прийнято одружуватися. Батьки хотіли за звичаєм знайти йому наречену, щоб поєднати його сімейними узами з якоюсь гарною дівчиною. Але Амос мріяв тільки про чернече життя.

Одного разу з дорученням від свого ігумена в сусіднє з Мандерами село прийшли ченці Валаамського монастиря. Від них Амос дізнався про святу подвижницьку обитель, що знаходиться на віддаленому острові Ладозького озера.

Незабаром Амос попросив благословення батьків піти в довколишнє село і просив не турбуватися, якщо він затримається. Сам же вирушив у Валаамський монастир, не маючи з собою нічого, крім одягу і невеликого запасу хліба. Боячись, щоб батьки його не наздогнали і не повернули назад, юнак ішов швидко і незабаром переправився через річку Свір біля села Заостров’я. Уздовж берега Ладозького озера він дістався до містечка Салмі, а звідти переплив на Валаам. Шлях до Салмі становив близько 180 км безлюдними місцями. У дорозі біля Рощинського озера, де він пізніше заснує знамениту обитель, Амос удостоївся Божественного одкровення. Таємничий голос виголосив йому уві сні пророчі слова, що пророкують заснування на цьому місці славної і спасительної для багатьох обителі.

Прийшовши на Валаам, юнак просив прийняти його в братство і незабаром був пострижений з ім’ям Олександр, що в перекладі з грецької означає “захисник людей”. На той час йому було від народження двадцять шість років.

Стефан і Васса, не маючи звісток про сина, довго його шукали, і, не знайшовши, гірко оплакували його, як уже померлого. По всіх околицях було оголошено, щоб за винагороду повідомили про місцеперебування юнака його батькові. Але минуло довгих три роки, а жодних звісток про Амоса не надходило. Праведні батьки були невтішні у своєму горі, в таємниці душі продовжуючи сподіватися на його повернення.

І ось одного разу з Карелії прийшли в Мандери якісь люди зі звісткою, що Амоса бачили в обителі Святого Спаса на Валаамі таким, що прийняв чернечий постриг. Не маючи більше сил чекати, і не боячись дальності шляху, старий Стефан вирушив на Валаам шукати свого сина. Прийшовши до ігумена монастиря і дізнавшись, що син його тут, Стефан просив про зустріч із ним. Олександр засмутився і не хотів виходити, розуміючи, що батько проситиме його повернутися додому. Стефан же вирішив, що ігумен ховає від нього сина. Не терплячи розлуки, він із гнівом кричав ігуменові, щоб показав йому сина, інакше він уб’є себе просто біля воріт монастиря. Тоді Олександр погодився на зустріч із батьком.

Стефан, побачивши сина виснаженим від багатої праці та стриманості, обійняв його і гірко плакав. Потім, трохи заспокоївшись, став умовляти Олександра повернутися додому. Преподобний, хоч і сумував сильно за батьківське горе, однак бачив, що любов людська затьмарює те, що необхідне й корисне для спасіння душі. Тому Олександр відповідав батькові: “Одне тобі хочу сказати: піди в дім свій із миром, і, прийшовши в монастир Пресвятої Богородиці в Острів, пострижися там, і спасіння душі своєї отримаєш. А якщо цього не зробиш, істинно тобі кажу, більше обличчя мого не побачиш”. І ще довго вмовляв Олександр батька, але той не хотів його слухати і з гнівом пішов. Не могло батьківське серце від сильної любові до сина і болю душевного прийняти ці слова.

Тоді преподобний Олександр став молитися, щоб Господь пом’якшив батьківське серце і допоміг у мирі прийняти Божественну волю. Молитва праведника була скоро почута: Стефан повернувся до сина і сказав йому, що вчинить за його порадою. Після розмови з сином, Стефан пішов у своє селище.

Повернувшись у свій дім, він не став відкладати виконання свого наміру, але швидко влаштувавши всі домашні справ і передавши господарство своїм дітям, пішов у Введенський Оятський монастир. Тут він був пострижений з ім’ям Сергій, з прийняттям чернечого сану залишивши і всі турботи про життєве. Праведна Васса, мати преподобного Олександра, яка звикла у всіх добрих справах слідувати своєму чоловікові, постриглася в тому ж монастирі з ім’ям Варвара.

Недовго прожили після цього преподобні ченці Сергій і Варвара. Принісши молитовну мудрість останніх років своєї старості в тиху обитель, вони мирно померли там, де стільки благодіянь отримали у своєму житті за молитвами до Бога.

Преподобний Олександр ніколи не забував своїх праведних батьків. Він, уже будучи ігуменом заснованого ним монастиря, відправляв сімох зі своїх учнів до Введенсько-Оятського Островського монастиря для підтримання благоустрою в обителі (Звали цих преподобних учнів великого чудотворця Олександра Свірського Афанасій, Діонісій, Ігнатій, Корнилій, Леонід, Феодор і Ферапонт). Преподобний Олександр називав Островський монастир “монастир моїх батьків”. Цікаво й те, що в монастирі до революції в місцевому ряді іконостасу Введенської церкви зліва від Царських воріт перебувала ікона Пресвятої Богородиці Одигітрії, перед якою за переказами молився святий Олександр Свірський. Вона завжди особливо шанувалася в монастирі.

Навіть царствені прочани не забували монастиря. У своїй грамоті 1597 року цар Феодор Іоаннович жалує ігумена і братію “Введенського монастиря, що на річці Ояті, де лежать батьки чудотворця Олександра Свірського”.

До початку XVIII століття гробниці преподобних перебували в нижньому поверсі Введенської церкви під боковим вівтарем святих апостолів Петра і Павла. Лежали вони під спудом, тобто, не дістаючись з-під землі. 1721 року за указом Петра I мощі святих, що збереглися лише у вигляді кісток, були оглянуті архімандритом Свірського монастиря Кирилом. Після цього для них були побудовані нові дерев’яні гробниці в Преображенському приділі Богоявленської церкви, в яких і поклали з честю мощі святих, яких іменують у старовинних описах “чудотворцями”. Мабуть, від мощей преподобних відбувалися якісь чудеса, звісток про які не залишили нам смутні часи минулих століть. Над гробницями стояли ікони з їхнім зображенням, а поруч зберігалися вериги, які вони носили за життя. Преподобний Сергій носив на собі залізний параман вагою близько 3,5 кг, а преподобна Варвара виснажувала свою старечу плоть двома хрестами на ланцюгах вагою в 1 кг.

В описі монастиря 1873 р. зазначається: “Околишні жителі і прочани, що відвідують монастир, з давніх часів глибоко шанують пам’ять батьків преподобного Олександра Свірського, які спочивають у Введенському монастирі, і завжди з благоговінням і ревністю моляться під час панахид, які відправляють при тих гробницях”. На початку ХХ століття біля Святих воріт монастиря у величезних нішах дзвіниці були зображені преподобний Сергій Радонезький і свята великомучениця Варвара, з іменами яких прийняли постриг батьки святого. Тоді такі зображення самих преп. Сергія і Варвари ще не могли з’явитися – вони не були канонізовані.

Чудотворцями преп. Сергія і Варвару називали вже в XVII ст., очевидно, біля їхніх гробниць траплялися випадки чудесної допомоги з вірою тим, хто її просив. Але в той час, мабуть, через нечисленність братства і бідність, у монастирі не велося якихось систематичних записів, тому більш докладних відомостей про це не збереглося. Серед чудових внесків у монастир у XIX ст. в його ризниці зберігалися срібний визолочений напрестольний хрест і велике напрестольне Євангеліє середини XVIII ст., оздоблене сріблопозлащеними накладками. Вони були пожертвувані братами: новгородських адміралтейських справ комісаром Феоктистом Абрамовичем і капітаном Лейб Гвардії Семенівського полку Дмитром Абрамовичем Виндомськими, уродженцями цих місць. Дар було принесено в монастир “до батьків Олександра чудотворця Свірського” на помин душі себе і своїх батьків. Також і від Петербурзького купця Данила Кротова 1843 р. було пожертвувано ікону Воскресіння Христового з десятьма угодниками, до якої був привішаний срібний позолочений хрест із частками мощей 14-ти святих. Дарувальник просив поставити ікону в ту церкву, де спочивають мощі Сергія і Варвари.

У 1838 році стався випадок, який ясно показує, що преподобний Олександр і після успіння свого дбає про пам’ять своїх праведних батьків і місце їхнього спочинку. На свято Святої Трійці в Олександро-Свірський монастир приїхала із Санкт-Петербурга вдова Олександра Олександрівна Михайлова. Вона розповіла про себе, що цілий рік страждала сильним набряком усього тіла. До лютого 1838 року хвороба її посилилася настільки, що вона була вже не в змозі не тільки встати з ліжка, але навіть і поворухнутися. Шість запрошених лікарів сказали домашнім, що близько опівночі хвора помре. Очікуючи неминучої смерті, Олександра Олександрівна близько опівночі забулася сном, і раптом побачила незнайомого Старця у священицькому облаченні біля свого ліжка. Сивочолу голову Старця оточував сяючий райдужний вінець. Він запитав у хворої: “Чи знаєш ти мене?” У простоті серця бідна жінка відповідала йому: “Не знаю, і навіть не бачила тебе, Батюшко!” “Я зі Свирі!” – відповідав їй той, хто з’явився, але хвора заперечувала: “Батюшко, я не знаю, що за Свір!” “Я Олександр Свірський! – продовжував говорити їй Старець. – Запитай, так тобі скажуть. Обіцяйся ти їхати в мій монастир, і Бог дасть тобі зцілення. Коли ж поїдеш, то, не доїжджаючи до мого монастиря, є на дорозі монастир же моїх батьків, ти й туди заїжджай!” Після цього він накрив її своєю єпитрахиллю і ризою, і зник. Після цього хвора прийшла до тями і відчула, що набряк на її тілі зникає. До ранку вона вже змогла сама одягнутися і почала ходити, а через два тижні стала абсолютно здорова. Із вдячністю вирушила вона в обитель Чудотворця, і, впізнавши там священне вбрання, в якому їй являвся преподобний, проливала радісні сльози подяки біля раки святого. Справжність її розповіді засвідчили настоятель, скарбник і духівник Свірського монастиря.

Іншим переконливим свідченням піклування преподобного Олександра і його преподобних батьків про свою обитель є те, що аж до радянського часу, цей монастир ніколи не закривався, як багато інших. І зараз, після лих радянського періоду, свята обитель знову встає допомогою Божою і заступництвом своїх святих з руїн. На засіданні Священного Синоду 19-20 квітня 2000 р. і самі преподобні Сергій і Варвара прославлені в Соборі Санкт-Петербурзьких святих, пам’ять яких звершується в 3-тю Неділю після П’ятидесятниці. У 2003 р. там, де стояв величний Богоявленський собор, зруйнований у роки безбожництва, знайдено місце поховання преподобних батьків. На ньому влаштовано гробниці з їхнім зображенням. А 2006 року на пожертви шанувальників святих Сергія і Варвари побудовано кам’яну каплицю, усередині якої, окрім образу самих преподобних, перебувають шість клейм із фрагментами з їхнього житія. З 2007 р. окреме святкування преподобним Сергію і Варварі з благословення митрополита Санкт-Петербурзького і Ладозького Володимира встановлено 15/28 червня.

До відновлених гробниць преподобних Сергія і Варвари знову нескінченним потоком припливають численні прочани, благоговійно вшановуючи пам’ять батьків одного з найвидатніших російських святих.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь преподобному Сергию Островскому, глас 8

В тебе́ о́тче Се́ргие, изве́стен бы́сть спасе́ния о́браз./ Восприи́м бо кре́ст после́довал еси́ Христу́/. Творя́ше же и уча́ше, е́же презре́ти пло́ть, прехо́дит бо,/ прилежа́ти же о души́ ве́щи безсме́ртней.// Те́м же и со а́нгелы ра́дуется преподо́бне ду́х тво́й.

Кондак преподобному Сергию Островскому, глас 2

Чистото́ю душе́вною Боже́ственно вооружи́вся,/ и непреста́нныя моли́твы,/ я́ко копие́ вручи́в кре́пко,/ пробо́л еси́ бесо́вская ополче́ния,/ Се́ргие, о́тче на́ш,// моли́ непреста́нно о все́х на́с.

Молитва преподобным Сергию и Варваре Островским

О, дво́ице честна́я и боголюбе́зная, преподо́бнии Се́ргие и Варва́ро! Вы́ в ми́ре се́м пожи́сте пра́ведне, супру́жества богоуго́днаго о́браз показа́в, и пло́д детотворе́ния вели́каго – богоблаженнаго Алекса́ндра на спасе́ние мно́гим в кру́г жития́ земна́го приведо́сте. На после́док же дни́й свои́х лико́м и́ноческим приобщи́стеся, чи́стаго и благоумиленнаго жития́ взыска́в, и оби́тели честне́й Богома́тере на Ояти реце́ сто́лп и защище́ние моли́твенное бы́сте, в не́йже досе́ле мощми́ ва́шими почива́ете. И ны́не мо́лим вы́, я́ко двема́ образома Бо́гу благоугодившия и сугу́бую благода́ть прия́вшия, все́х на́с укрепи́ти и напра́вити, и́же в ми́ре и и́же во и́ночестве пу́ть се́й соверша́ют. И́ночества возжелевшим покро́в и заступле́ние бу́дете к прохожде́нию а́нгельскаго на земли́ жития́, на вся́кую доброде́тель воздержа́ния наставля́юще я́. супру́жества же и́го на ся́ возложшим о́браз бу́дете дру́жества до́браго, моли́твами ва́шими дру́г ко дру́гу любо́вь и о ча́дех благода́ть и́м подаю́ще, да о Христе́ посяга́ют и поживу́т неукорне и пло́д спасе́ния в ме́ру свою́ ки́йждо принесу́т. Мо́лим вы́ с воздыха́нием и пла́чем серде́чным, да при́зрит Госпо́дь на язы́к русский, ва́м сро́дный, и да отъимет от на́с се́рдце ка́менное, и покая́нием ны́ оживотвори́т, да бу́дет в лю́дех на́ших братолю́бие, и да лю́бит ки́йждо бли́жняго своего́: му́жие же́н и жены́ муже́й, и роди́телие ча́д, и ча́да роди́телей да почита́ют, и никогда́ же роди́телие ча́д свои́х погубя́т, но на ра́дование и спасе́ние коли́ко Бо́г подае́т ражда́ют, да не поги́бнет ро́д на́ш во гресе́х свои́х. Те́мже до́брыя во бла́ге утверди́те, немощны́я испра́вите, расточе́нная собери́те, и до́браго супру́жества жела́ющим подружив обрести́ помогите, не добро́ бо бы́ти челове́ку одному́. Оби́тель же свою́, в не́йже потруди́стеся, сохраня́йте во нра́вах благи́х и спаси́тельных, да наипа́че благоче́стием и́ноческим изоби́лует, и вся́ же потре́бная житию́ сему́ приложа́тся. Все́м же на́м моля́щимся ва́м, бу́дете хода́таи до́брии пред Бо́гом, коему́ждо ко спасе́нию поспешествующе, да всегда́ просла́вим И́мя Пресвяты́я Животворя́щия Тро́ицы и ва́ше при́сное предста́тельство во ве́ки веко́в. Ами́нь.

 

Ще в розробці

Знайшли помилку