...
Житія святих,  Липень

Мученики Феодор варяг і син його Іоанн, у Києві

День пам'яті (н. ст.)

Місяця липня на 12-й день

Святі мученики Феодор варяг і син його Іоанн жили в Києві у Х столітті, коли варяги, предки нинішніх шведів та норвежців, брали особливо діяльну участь у державному та військовому житті Русі. На варязьку дружину спиралися у своїх починах вожді і організатори ранньої руської державності. Як і слов’яни, серед яких вони жили, чимало заморських прибульців під впливом Візантійської Церкви приймали Святе Хрещення.

Є припущення, що подвиг святих київських варягів-мучеників відбувся влітку 983 року. Князь Володимир, майбутній хреститель Русі, а тоді ще язичник, того року ходив у похід на литовське плем’я ятвягів і здобув над ними перемогу. На ознаменування цієї перемоги київські жерці і вирішили знову влаштувати криваве жертвоприношення.

Жив серед киян, повідомляє преподобний Нестор Літописець, варяг на ім’я Феодор, який довгий час до того пробув на військовій службі у Візантії і прийняв там Святе Хрещення. Язичницьке ім’я його, яке збереглося у назві «Турова божниця», було Тур (скандинавський Тор) або Утмр (скандинавське Оттар) — у старовинних рукописах зустрічається те й інше написання. У Феодора був син Іоанн, красивий і благочестивий юнак, котрий, як і батько, сповідував християнство.

«І сказали старці і бояри: киньмо жереб на отроків та дівиць, на кого він впаде, того і заріжемо богам у жертву». Очевидно не без умислу, жереб, кинутий язичницькими жерцями, упав на християнина Іоанна.

Коли посланці, відправлені до Феодора, повідомили йому, що його сина «обрали собі боги, тож принесемо його їм в жертву», старий воїн рішуче відповів: «Не боги це, а дерево. Нині є, а завтра згниє. Не їдять вони, не п’ють і не говорять, а зроблені людськими руками із дерева. Бог же Один, Йому служать греки і поклоняються. Він створив небо і землю, зірки і місяць, сонце і людину і призначив їй жити на землі. А ці боги що створили? Вони самі створені. Не дам сина свого бісам».

Це був прямий виклик християнина звичаям та віруванням язичників. Озброєним натовпом язичники кинулися до Феодора, рознесли його двір, оточили будинок. Феодор, за словами літописця, «стояв на сінях з сином своїм» і мужньо, зі зброєю в руках зустрічав ворогів. Він спокійно дивився на язичників, які біснувалися, та говорив: «Якщо вони боги, хай пошлють одного з богів і візьмуть мого сина».

Бачачи, що в чесному бою їм не здолати Феодора й Іоанна, хоробрих майстерних воїнів, нападники підсікли стовпи галереї і, коли ті обрушилися, навалилися натовпом на сповідників та вбили їх.

Вже в добу преподобного Нестора, менш ніж через сто років після сповідницького подвигу київських варягів, Православна Церква шанувала їх у сонмі святих. Феодор та Іоанн стали першими мучениками за святу православну віру на Русі.

На місці мученицької кончини варягів святий рівноапостольний Володимир спорудив згодом Десятинну церкву Успіння Пресвятої Богородиці, освячену 12 травня 996 року.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь мученикам Феодору Варягу и сыну его Иоанну Печерскому, глас 2

Страстоте́рпцы Госпо́дни,/ Фео́доре со Иоа́нном о́троком, сла́внии!/ Блаже́нна земля́ Ру́сская, напи́вшаяся кровьми́ ва́шими,/ и ра́дуется оте́чество на́ше,/ в не́мже вы пе́рвии, и́долы посрами́вше,/ Христа́ со дерзнове́нием испове́дасте/ и за Него́ пострада́сте./ Того́, я́ко Бла́га, моли́те,/ до сконча́ния ве́ка в стране́ на́шей Це́рковь Правосла́вную непоколеби́му утверди́ти// и всех ру́сских люде́й во и́стинней ве́ре и благоче́стии сохрани́ти.

Кондак мученикам Феодору Варягу и сыну его Иоанну Печерскому, глас 2

Свети́льницы све́тлии я́вльшеся,/ Боже́ственнии му́ченицы,/ тварь всю све́тлостию чуде́с озаря́ете,/ неду́ги разреша́юще,/ и глубо́кую тьму всегда́ отгоня́юще,// Христу́ Бо́гу моля́щеся непреста́нно о всех нас.

 

Ще в розробці