...
Преподобні Іоанн, Сергій, Патрикій та інші преподобні, яких вбили сарацини в обителі святого Савви 63f8d91b8482e809250447
Мінея Місячна,  Березень

Преподобні Іоанн, Сергій, Патрикій та інші преподобні, яких вбили сарацини в обителі святого Савви

Місяця березня на 20-й день

У дні святішого патріарха Єрусалимського Іллі, який був другим цього імені, а святий град Єрусалим був тоді у володінні агарянському (в Царгороді ж Константин та Ірина царювали), піднялася в Палестині між племенем агарянським боротьба міжусобна, і велика через війну в краю тому відбувалася розруха. Варвари-бо, воюючи між собою, спустошували не лише села, а й міста, як же Єлевферополь, Аскалон, Газу, Скарифію та інші. Нападаючи несподівано, якщо й не вбивали всіх людей, то розграбовували всі маєтки, умертвлювали лише тих, що їм противилися. Засідали ж на всіх народних шляхах, беручи всіх, хто мимо йшов, б’ючи, ранячи і те, що несли, забираючи, аж до хітона, єдине лише мали милосердя, що оголених, побитих і зранених відпускали живими. Тоді і святий град Єрусалим був у великому страху, у нього зійшлися із навколишніх міст і сіл люди, стерегли стіни й готувалися протистояти варварам, котрі нападали по-розбійницьки. У той час і преславного святого Харитона обитель зруйнували зовсім, і вже ніколи вона не відновилася, а до кінцевого запустіння дійшла, і Лавра преподобного Савви дуже була понищена, у неї ж із різних місць зібралися святі отці, з ігуменом Василієм преподобним посницький життям догоджали Богові. І в час міжосубної тієї агарянської війни і розбійницьких їхніх нападів не виходили із обителі своєї. Хоч-бо і могли, покинувши Лавру, в Єрусалимі уникнути варварів, проте святого того місця, в якому ж від початку ярмо Христове прийняли, залишити не хотіли. Але, один раз померши для світу, не зважали на смерть, яка могла найти на них, поклалися-бо на Христа, кажучи: “Сильним є, якщо захоче, Владика наш, легко забрати нас із рук варварських. Якщо і захочеться праведним долям Його, щоб ми були віддані варварам на заколення, то, як річ накориснішу, хай допустить Господь на нас муки скоро”. І говорили один до одного: “Приймімо із руки Владики нашого для нас найкорисніше, не повернемося із пустельної безмовності у галас світу через страх перед варварами, аби не бути в очах усіх боязливими чи такими, що не тримаються веління Господа нашого, Який казав: «не бійтесь тих, що вбивають тіло, а душі не можуть убити» (Мф. 10:28). Якщо добре бачити тих, що відходять від світу в пустелю і Христовими слідами ідуть, то як недобре є справді бачити тих, котрі після короткого часу свого в пустелі життя знову із неї втікають через страх перед людьми та у світ повертаються. Хай не посміється з нас спільний ворог усіх — диявол, який страхом варварським нас із безмовності пустельної виганяє, котрого ми багато разів перемагали, і втікав він, наче гнаний зі стидом, — допомагав нам проти нього Христос, Цар наш. Не маємо стін кам’яних для захисту, але замість стіни непоборної для нас — Христос, для нього ж Давид святий навчив нас співати: «будь мені Богом допомоги й домом пристановища, щоб спасти мене!» (Пс. 30:3). Не маємо броні, і шоломів, і щитів, щоб ними відбивати варварські стріли, але маємо зброю духовної любові, і надії броню, «щит віри, шолом спасіння» (Еф. 6:16), ними озброїмося. Немає у нас полків воїнських, які б захищали нас від варварів, але «Ангел Господа стає на варту навколо тих, хто боїться Його, і визволяє» (Пс. 33:8) нас. Нам-бо «життя – Христос, і смерть – придбання» (Флп. 1:21). Адже не любов і бажання дочасного життя не переконали нас увійти в пустелю цю. І через що в пустому цьому місці веселимося? Чи не через любов до Христа? То якщо тут убиті будемо, Христа ради будемо убиті, заради Нього тут живемо”. Так один одного словами утішали і мужнішими робили. Тіла ж свої з душами вручаючи Богові, перебували у Лаврі. Ще ж й інша значна і благочестива причина стримувала їх, щоб не виходити: сусіди, які навколо них жили, ворогували проти місця того святого й нічого більше не хотіли, ніж бачити зруйнованою святого Савви Лавру і місце те бачити порожнім, щоб монахи там не жили. І якщо б на короткий час брати вийшли із Лаври, то одразу вороги, прийшовши, підпалили б церкву та келії і цілу обитель з землею зрівняли б. Щоб так не було, перебували отці святі, не виходячи. І не як тростина, яку вітер хитає, але як же стовпи, на камінні поставлені, вітрами і бурею спокус, що находили, непохитні, і не лише через те з Лаври не виходили, що стерегли стін будівлі, але більше задля слави Христа Господа, який на тому місці колись прославився і в їхні дні прославлявся.

Коли так святі отці в Лаврі тій жили, Захисник Вишній, молитвами преподобного отця нашого Сави, з волі своєї святої беріг їх неушкодженими від варварів. Бо хоч і багато разів з Аравії чи звідкілясь-інде полки їхні, до великого свого окопу мимо пустельного того місця ідучи, в обитель повертали, проте ніякого не чинили зла, лише потребували їжі, з гнівом поглядали на ченців, скрегочучи зубами, але Бог їм не допускав, не могли Божих рабів скривдити і, взявши з обителі їжу, скільки знайтися могло, ішли собі, але замість вдячності нахвалялися коли-небудь зруйнувати Лавру і спорожнити те місце. Одного ж разу якесь варварське полчище, хотівши задумане своє погане виконати діло, ішло до Лаври, аби розграбувати і зруйнувати обитель. І випадково зійшлося проти святого Вифлеєма несподівано з воїнством, яке єрусалимці поставили пильнувати від варварського проходу. І сталася бійка, переможені були варвари і прогнані, і заледве котрий живий втік від січі, як же пізніше стало відомо. Але і вдруге інше полчище з таким самим злим наміром з великого свого окопу до Лаври кинулося, і, прийшовши в одне село, що недалеко від Лаври було, знайшли багато вина, під гіллям схованого: напившись, бійку між собою вчинили, і через те, що багато зранених і мервих попадало, зруйнувався їх задум, і полчище розійшлося. Після цього всього захотів Бог, аби прийшло випробування на рабів Його, як же колись на праведного Йова, щоб як золото, в горнилі випробуване, виявилися ті, що достойні Бога. І допустив, аби руки варварські торкнулися святих Його угодників, їм же приготував мученицькі вінці. Почувши-бо про ті два полчища варварські, які напасти на Лавру хотіли, що одне з них військом єрусалимським вражене і прогнане, інше ж саме зранилося і розійшлося, преподобні сиділи без страху в келіях своїх, здійснювали святу Чотиридесятницю у звичних постницьких трудах. Тим часом, намовою диявола, зібралося ефіопських варварів до шістдесяти мужів, що луки, і стріли, і мечі носили, які погодилися як розбійники напасти на Лавру, сподіваючись знайти в ченців якісь заощадження і багатства. І при закінченні святої Чотиридесятниці, у тиждень перед Квітною неділею, у тринадцятий день місяця березня о другій годині дня напали на пустельне те місце варвари. Їхній же прихід відчувши, ченці втекли з поспіхом із пустельних келій у монастир і до церкви, а варвари з оголеними мечами і натягненими луками, як на битві, кричучи, до монастиря прибігли. Їхню ж лють вгамувати хотіли деякі з отців, проти них з лагідністю вийшли, благими словами переконуючи їх і говорячи: “Чому, о мужі, так, наче до ворогів, які засмутили вас, до нас, беззбройних і мирних, наче на війну прийшли? Ми до всіх мирно настроєні, ні вас, ані кого іншого не засмутили ніколи, задля того-бо і в пустелі цій, все наше у світі покинувши, живемо, щоб від ворожнечі, сварок, і бійок віддаленими бути, змогти у спокої плакати над гріхами нашими і догодити Богові. І не лише нікого з вас не засмутили, але і благочинствувати, скільки можемо, намагаємося. Багатьох-бо ваших, що сюди приходили, пригостили, спочинок і їжу на дорогу дали. Ви ж не хочете нам віддати злом за добро, але ж більше — маєте дякувати нам за творені вам від нас добродіяння, бо й нині готові поставити перед вами їжу і звичною до подорожніх ласкою дати вам спочинок”. Варвари ж з гнівом закричали: “Не задля їжі ми сюди прийшли, але задля срібла і золота. Одне з двох вибирайте: або дасте нам стільки (число назвали) золота і срібла і живими залишитеся, або, якщо не хочете дати, загинете від рук наших”. Промовили отці: “Повірте, о мужі, що вбогі ми і настільки зубожіли, що ані хліба вдосталь, ані одягу не маємо, золото ж і срібло, якого потребуєте, ані не снилося нам ніколи. Необхідні лише до життя нашого використовуємо трохи речей”. Коли це святі говорили, розгнівалися варвари і випустили стріли, наче дощ, на зібраних ченців, і не перестали стріляти, аж поки не спорожнили свої тули, — і зразу тринадцять отців преподобних смертельно поранили, інших же мало поранили. І, кинувшись до келій, великими каменями розбивали двері і виносили, якщо щось з убогих речей знайти могли. Тоді запалили келії, те саме і з церквою хотіли зробити, але, Божим Провидінням, перш ніж принесли вони гілля і вогонь до церкви, побачили здалеку людей, що йшли, і думавши, що воїнство єрусалимське іде на захист ченців, зразу з поспіхом кинулися бігти, відносячи з собою пограбовані чернечі речі. Авва ж Тома, витягаючи стріли зі зранених братів, омивав їх рани і докладав належне їм лікування: був лікарем майстерним і досвідченим. І було видно рани люті: в одних у грудях, в інших — у плечах, а в інших — на лиці і чолі, а інші камінням мали розбиті глови — усі ж кров’ю, що текла з них, змочувалися, і було для всіх зворушливе видовище і страшне.

Надійшов же празник Квітної неділі, і всеношна відправлялася служба. Сповістив хтось комусь із тих же преподобних отців, що варвари більшу збирають із розбійників дружину, щоб знову напасти на Лавру їхню. І були блаженні ті отці в страху і трепеті великому, проте не втекли, але приготувалися на смерть і, поклавшись на Бога, кінця чекали. Наближався ж день Страстей Великих, настав день і їхнього страждання. У двадцятий-бо день березня у Великий четвер зранку напали вдруге, як розбійники, на Лавру ефіопи, у більшій своїй силі, і били преподобних нелюдськи різними видами убивств: одних стрілами стріляючи, інших мечами обезголовлюючи, інших розрубуючи пополовині, іншим же відтинаючи руки і ноги, а інших камінням забивали до смерти. Тих же, що залишилися від убивства живими, зібрали в церкві, хотіли мучити їх, щоб сказали про церковні скарби і монастирські маєтки. Навколо ж оточили обитель і пильнували по горах і горбах, щоб ні один із ченців не утік з рук їхніх. Багато-бо кинулося втікати, але потрапляли в руки ворогів своїх, і ледве хто з них того уникнув. Іоанна Блаженного, начальника притулку для подорожніх, юного літами, який кинувся втікати в гори, без милості мучили і жили йому на руках і ногах порізали. Взявши ж за ноги, волочили по камінні з верху гори аж до церкви, і всю шкіру на хребті об гостроту каменів обдерли. Сергій же преподобний, церковний посудохранитель, бачивши муки преподобних отців і боячись, що, не витерпівши мук, розповість, де сховав церковний посуд, утаївшись, утік з монастиря, і вже далеко був, коли взяла його варварська сторожа і до монастиря насильно повернула, хоч він не давався, і відтяли святу голову. Тоді інші деякі отці, уникнувши убивчих рук, сховалися у вертепі, що за монастирем був. Те, що вони туди втекли, варвар один, який на горбі сторожував, побачив, крикнув дружині своїй, показуючи рукою печеру, і про ченців, які туди втекли, сповіщав. І зразу ефіоп страшний з оголеним мечем, при вході вертепу ставши, страшним голосом закричав, наказуючи, щоб вийшли. Коли ж тремтіли вони від страху, преподобний Патрикій, який серед них був, сказав пошепки до братів: “Не бійтеся, брати, я за вас один вийду і помру, ви ж сидіть мовчки”. І вийшов до ефіопа, готовий душу свою покласти за друзів своїх. Ефіоп же питав з погрозами: “Чи є там інші монахи?” Відповідав преподобний, що він один лише був, і повів його ефіоп до церкви. Зібрали ж варвари отців святих звідусіль до церкви, сказали до них: “Викупіть себе і церкву вашу чотирма тисячами золотих. Якщо ж ні, то зразу всіх вас мечем уб’ємо і церкву вашу вогнем спалимо”. Святі ж отці покірно відповідали: “Пробачте, задля Бога, о мужі, не проливайте марне невинної нашої крові, ми-бо стільки золота, скільки від нас вимагаєте, не маємо ані не мали ніколи і жодного золотого не знайдеться сьогодні в цілій Лаврі нашій. Якщо ж хочете, візьміть, що бачите на нас, одяг наш і все, що бачите і знайдете, візьміть, — нам же одне життя, хоч і нагим, залиште”. Варвари ж, гніву сповнившись, із сильним криком мечі до ший святих прикладали, наче вже посікти хотіли. Говорили ж: “Дайте нам посуд церковний золотий і срібний, а інші монастирські скарби покажіть”. Святі ж отці казали, що ніякого скарбу не мають. І сказали варвари: “Скажіть-бо, хто начальники ваші, хто з вас ігумен й інші урядники?” Відповіли преподобні: “Отця нашого ігумена нема нині в Лаврі, через якусь-бо спільну потребу до святого града пішов, ми ж усі рівні”. Була ж в обителі печера преподобного отця нашого Сави, і взяли варвари отців святих всіх, повели в печеру ту, при вході ж у печеру запалили вогонь і, зібравши гілки і гній, дим великий смердючий закурили, і морили тим димом преподобних у печері, щоб про скарб церковний і своїх начальників розповіли. Тоді вивели їх на допит і лютими смертями погрожували, скарбів від них вимагали. Але вже не почули від них ніякої відповіді, лише молитви до Бога. Один-бо взивав: “Господи, прийми в мирі дух мій”. А інший: “Пом’яни мене, Господи, коли прийдеш у Царство своє”, — говорив. І знову в печеру ту вкинули, морили найлютішим димом, і померло від диму вісімнадцять отців преподобних, серед них же вищезгаданий Іоанн і Патрикій блаженний. Инших же імена, тих, що димом, мечем й иншими муками померли, сам Бог знає, написав їх у Книги Життя. А тих, що лишилися живими від того катування димом, жорстокі і нелюдські варвари люто ранили, б’ючи, на землю кидаючи і ногами топчучи. І нічого ж не досягли, але більше самі катуванням змучилися, — взяли всі, які змогли знайти, церковні і лаврські речі і, на верблюдів монастирських поклавши, пішли. Тоді брати, що лишилися ледь живі, а інші ж в ущелинах гірських і печерах заховалися, зійшлися пізніше в обитель, тіла отців преподобних, по-різному убитих і димом заморених, зібрали в церкву, яка, Божим захистом, залишилася неспаленою. І провадили ту цілу ніч страстей Спасителя в риданні невтішному, після того чесному похованню передали. А котрі ранені виявилися напівмертвими, але живими, про тих лікарськи старалися з вищезгаданим блаженним Томою-лікарем, який живим залишився, пізніше став ігуменом Лаври, названої Старою. Так преподобні отці в обителі преподобного Сави страдницьки кінець прийняли, а варвари ті після відходу свого з Лаври зразу наглою смертю від Бога були вражені. І впали без меча мертві в пустелях і полях на поїдання псам, і звірам, і птахам. Душі ж їх окаянні оселилися в пеклі, де вогонь не згасає і черви не засинають. Душі ж преподобних отців убієнних опинилися в руках Божих і сподобилися мученицької слави від Христа Бога, Спаса нашого, Йому ж з Отцем і Святим Духом честь і слава навіки. Амінь.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Кондак преподобным отцам, в обители св. Саввы убиенным, глас 4

Земны́х и тле́нных наслажде́ние/ презре́вше я́ве, преблаже́ннии,/ пусты́нное житие́ изво́ливше,/ ми́ра же красне́йшее, и пи́щи вре́менныя возненави́девше,/ отону́дуже сподо́бистеся Небе́снаго Ца́рствия,/ с ли́ки му́ченик и по́стник веселя́щеся./ Те́мже, чту́ще па́мять ва́шу,/ вопие́м вам приле́жно:// от бед нас, отцы́, изба́вите.

Кондaкъ, глaсъ д7.
Под0бенъ: Вознесhйсz:E

Земнhхъ и3 тлённыхъ наслаждeніе презрёвше ћвэ, пребл7жeнніи, пустhнное житіE и3зв0ливше, мjра же краснёйшее и3 пи6щи врeмєнныz возненави1дэвше, toнyдуже спод0бистесz нбcнагw цrтвіz, съ ли1ки мч7никъ и3 пHстникъ веселsщесz. тёмже чтyще пaмzть вaшу, вопіeмъ вaмъ прилёжнw: t бёдъ нaсъ, nтцы2, и3збaвите.

Ще в розробці

Знайшли помилку