Святитель Димитрій, митрополит Ростовський p1dcmp2i4o1mvu1irp1d3611agm3n3
Житія святих,  Вересень

Святитель Димитрій, митрополит Ростовський

Місяця вересня на 21-й день – знайдення мощей / жовтня на 28-й день – день пам’яті

Святитель Димитрій, у світі Данило Туптало, народився у грудні 1651 р. у містечку Макар’єво, за 40 верст від Києва. Батько його, козачий сотник Сава Григорович, помер ктитором Кирилового монастиря;але в молодості він мало бував удома, займаючись військовою службою, а вихованням та початковою освітою сина займалася мати, Марія Михайлівна. Про неї святитель завжди згадував із ніжністю. У їхньому домі панував добрий християнський порядок. Померла Марія Михайлівна в глибокій старості, у Велику П’ятницю, о третій годині пополудні, тобто, за давнім обчисленням, о 9-й годині, коли Господь віддав душу Свою в руки Отця Небесного. В одинадцять років Данило вступив до Київського Братського училища при Богоявленському монастирі, заснованому 1615 р. (згодом — Духовна Академія).

Ректором його тоді був видатний проповідник та богослов Іоаннік Голятовський, який багато писав на захист Православ’я. Під його керівництвом виробився у майбутнього святителя чудовий дар слова.

Відразу ж виявились його розумові здібності, а також схильність до подвижницького та споглядального життя: у ньому бачили майбутнього ченця. Це були роки війни, Київ неодноразово переходив то в російські, то в польські руки, і в 1665 р. поляки зруйнували училище. Навчання Данила було перервано, і на сімнадцятому році життя він з дозволу батьків вступив до Свято-Кирилівського монастиря, де 9 липня 1668 р. був пострижений у чернецтво з ім’ям Димитрій, а через рік зведений у сан ієродиякона. Проходячи звичайні монастирські послухи, він водночас займався духовно-літературними працями, продовжуючи свою освіту.

23 травня 1675 р., в день Зіслання Святого Духа, він був посвячений у сан ієромонаха. Тоді розпочалася проповідницька діяльність майбутнього святителя. Спочатку він був проповідником при архієпископі Лазарі (Барановичі), якого він називав “великим стовпом церковним”, а потім – служив у Вільні та Слуцьку. Після повернення в Україну йому довелося бути ігуменом у різних монастирях, бо багато обителів просили про призначення його до них настоятелем. Двічі складав він з себе посаду, але люди, які високо цінували його духовну налаштованість та моральні якості, зокрема і святитель Феодосій Чернігівський, змушували його знову приймати її на себе.

1684 р., з благословення Митрополита Київського Варлаама (Ясинського), св. Димитрій взявся за головну працю свого життя – складання Четій-Міней, або Житій Святих. Протягом 25 років і сам спостерігав за друкуванням складених ним життєписів. 10 серпня 1685 р. з’явилася йому уві сні великомучениця Варвара, яку він особливо шанував. Він просив її благати Господа про гріхи його, але свята сказала: “Не знаю, чи благаю, ти молишся по-римськи”. Але, бачачи його збентеження, додала з усмішкою: “Не бійся!” — і промовила втішні слова, які він, прокинувшись, не міг згадати. Він пояснив її закид своїм звичаєм молитися рідко й мало, як католики, а чи не завжди, як православні.

10 листопада 1685 р. явився йому св. мученик Орест, пам’ять якого відбувається цього дня і життя якого він щойно написав, і сказав: “Я більше зазнав Христа мук, ніж ти написав!” І, показавши йому на лівому боці велику рану, сказав: Це мені залізом пропалено! Потім, відкривши праву руку, показав перерізані жили проти правого ліктя і сказав: Це мені перерізано! Таку ж рану показав і на лівій руці, сказавши: “І це мені перерізано!” Потім, нахилившись, відкрив ноги і, показавши рани на згині колін, сказав: Це мені косою перетнуто! — і, випроставшись, додав: — Чи бачиш? Більше я за Христа зазнав, ніж ти написав! Св. Димитрій подумав, чи не з «п’яточисельних» це св. Орест, але на думку його св. мученик сказав: “Не той я Орест, що від п’ятих, але той, його ж ти нині життя написав”. За ним стояла якась людина важливого вигляду, св. Димитрію теж мучеником, але він нічого не говорив. Благовіст до ранку перервав його бачення. Записав він його через три роки, але він був такий жвавий, ніби він його щойно бачив.

Близько 1689 св. Димитрій був у Москві у церковних справах і мав розмову з молодим царем Петром, який жив на той час у Трійці-Сергієвій Лаврі, а також з Патріархом Іоакимом. На 1701 р. у Москві він стає митрополитом Сибірським і Тобольським. Не до душі йому це призначення. У нього було погане здоров’я, та й продовжувати свою улюблену справу він міг лише там, де зосереджувалося просвітництво, а не в далекому Сибіру. Від хвилювання він навіть захворів. Государ заспокоїв його та пообіцяв, що він отримає найближчу єпархію, а вже 1702 р. його призначають митрополитом Ростовським. По приїзді туди йому було одкровення, що він закінчить свої дні; місце свого упокою він вибрав у Яковлівському монастирі: “Се спокій мій, де вселюся на віки століття”. У 1705 р. святитель закінчив роботу над Четьї-Мінеями.

Багато трудився святитель над улаштуванням духовного життя своєї пастви. Вдачі її стояли вкрай низько. Навіть діти священиків майже ніколи не причащалися. У своїх окружних посланнях святитель повчає ієреїв, як гідно здійснювати своє служіння. При своєму будинку він відкрив училище для підготовки пастирів із дітей духовенства і сам стежив за їхньою освітою та вихованням. Проповіді святителя відрізняються простотою та жвавістю. Лагідний і м’який в управлінні, він своїм життєвим прикладом навчав оточуючих молитві, посту, милостині,

Харчувався він лише настільки, щоби підтримати свої життєві сили. На першому тижні Великого посту він приймав їжу один раз в день, а на Страсній – тільки у Великий Четвер. Глибоко усвідомлюючи свої недоліки, він до всіх виявляв однакову любов. Він був співчутливий до всіх нещасних. До своїх підлеглих ставився сердечно та дбайливо. Про його щедрість і необтяження говорити не доводиться: він суворо дотримувався чернечих обітниць. Його глибоко шанувала вся православна Русь, починаючи з царської сім’ї.

За кілька днів до його смерті в Ростов мали принести Толзьку ікону Божої Матері, і тому чекали на царицю Парасковію Феодорівну. Святитель сказав пророчо: “Це прийдуть у Ростов дві Цариці: Цариця небесна та земна, тільки я їх уже бачити не сподоблюсь”. За три дні до смерті йому стало гірше.

26 жовтня, у день свого Ангела, він служив Літургію, але повчання вже не міг говорити. На другий день все ж таки відвідав черницю Варсонофію (годувальницю царевича Олексія Петровича). Назад йшов насилу. Потім послав за співачами і слухав, гріючись біля печі, як вони співали складені ним піснеспіви. Коли вони пішли, він утримав одного з них, Саву Яковлєва, який переписував його твори, і почав розповідати йому про своє дитинство, своє життя, про те, як він молився Богу, і закінчив словами: “І ви так само молитеся, діти! ” Відпускаючи співака, він благословив його і мало не до землі вклонився йому. Співочий здригнувся і сказав: “Чи мені, владико, останньому рабові, ти так кланяєшся?” Святитель лагідно відповідав: “Дякую тобі, чадо!” Співочий пішов у сльозах. Тоді святитель замкнувся і наодинці віддався полум’яній молитві. Так уранці його й знайшли — померлим на колінах. Молитва, така улюблена ним за життя, супроводжувала його до смерті. Це було 28 жовтня 1709 р. Святителю Димитрію було тоді 58 років.

Незважаючи на бажання Святителя, висловлене в заповіті, духівництво й жителі Ростова просили поховати святого в соборному храмі міста, поруч із попередником святителя Димитрія, святителем Іоасафом. Але, дотримуючись заповіту свого покійного друга, Митрополит Стефан настояв на похованні тіла святителя Димитрія в зазначеному місці. Однак до прибуття митрополита місце поховання приготовлене не було, хоча від дня кончини пройшло біля місяця. У зв’язку з невідкладним від’їздом митрополита Стефана з Ростова у викопаній могилі був зроблений нашвидку заготовлений дерев’яний зруб, у якому і було поховане тіло святителя. Це обставина, передбачена Промислом Божим, привела до швидкого знаходження мощів.

У 1752 році під час ремонту в соборній церкві монастиря, коли лагодили підлогу, було виявлено нетлінне тіло святителя Димитрія. Місце поховання виявилося сирим, дубова труна зотліла, але тіло святителя, а також омофор, сакос, митра й шовкові чіткі збереглися нетлінними. Після обрітення святих мощей біля них почали відбуватися зцілення. Звістка про це поширилася по всій Росії. Й у 1757 році святитель Димитрій був офіційно прилічений до лику святих. З тих пір багато віруючих приходить до Ростова зі всього православного світу, щоб поклонитися мощам великого Святителя.

Одразу ж після цього на Батьківщині святителя – в Україні – почалося створення храмів на честь святого Димитрія. Зокрема, протягом другої половини XVIII століття в одному Києві було освячено три престоли на честь Ростовського святителя: у Свято-Троїцькому храмі Китаївської пустині, у дерев’яному храмі в Кирилівському монастирі (ця обитель пам’ятає не лише постриг та настоятельство святого Димитрія – тут поховано і його батьків), в теплій церкві біля храму свв. Костянтина і Олени на Подолі.

Православна Україна пам’ятає й шанує також і інші свої «адреси святого Димитрія»: містечко Макарів Київської області, де він народився, храми Чернігова, де служив та проповідував подвижник (Єлецький та Свято-Троїцько-Іллінський монастирі, Спаський та Борисоглібський собори), Густинський монастир (де відбулося рукопокладення ченця Димитрія у священний сан), Крупицький Батуринський монастир, Києво-Печерську Лавру (де подвижник мешкав у час, коли починав «Великі Четьї Мінеї» і де у монастирській типографії вперше було опубліковано цю працю – ще за земного життя автора).

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропaрь глaс 8:

Правосла́вия ревни́телю и раско́ла искорени́телю,/ Ру́сский целе́бниче, и но́вый к Бо́гу моли́твенниче,/ списа́ньми твои́ми бу́их уцелому́дрил еси́,/ цевни́це духо́вная, Дими́трие блаже́нне,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак глас 4:

Звезду́ ру́сскую от Ки́ева возсия́вшую,/ и чрез Но́вград Се́верский в Росто́в дости́гшую,/ всю же страну́ сию́ уче́ньми и чудесы́ озари́вшую,/ ублажи́м златослове́снаго учи́теля Дими́трия,/ той бо все́м вся написа́, я́же к наставле́нию,/ да всех приобря́щет, я́коже Па́вел Христу́,// и спасе́т правове́рием ду́ши на́ша.

Величание:

Велича́ем тя,/ святи́телю о́тче Дими́трие,/ и чтим святу́ю па́мять твою́,/ ты бо мо́лиши за нас// Христа́, Бо́га на́шего.

 

Тропaрь глaсъ и7:

Правослaвіz ревни1телю, и3 раск0ла и3скорени1телю, рyсскій цэлeбниче, и3 н0вый къ бGу мlтвенниче, списaньми твои1ми бyихъ ўцэломyдрилъ є3си2. цэвни1це дух0внаz, дими1тріе бlжeнне, моли2 хrтA бGа сп7сти1сz душaмъ нaшымъ.

Кондaкъ глaсъ и7:

ЅвэздY рyсскую, t кjева возсіsвшую и3 чрез8 н0вградъ сёверскій въ рост0въ дости1гшую, всю1 же странY сію2 ўчeньми и3 чудесы2 њзари1вшую, ўбlжи1мъ златословeснаго ўчи1телz дими1тріа: т0й бо всёмъ вс‰ написA, ±же къ наставлeнію, да всёхъ пріwбрsщетъ, ћкоже пavелъ хrтY, и3 сп7сeтъ правовёріемъ дyшы нaшz.

Мlтва ко ст7и1телю дими1трію, митрополjту
рост0вскому, чудотв0рцу:

Q преди1вный и3 преслaвный чудотв0рче дими1тріе, и3сцэлszй недyги человёчєскіz! ты2 неусы1пнw м0лиши гдcа бг7а нaшего w3 всёхъ грёшныхъ: молю2 ќбw тS, бyди ми2 ходaтай пред8 гдcемъ и3 пом0щникъ на преwборeніе страстeй ненасы1тныz пл0ти моеS и3 на w3долёніе стрёлъсопроти1вника моегw2 діaволz, и4миже ўzзвлsетъ немощн0е сeрдце моE и3, а4ки глaдный и3 лю1тый ѕвёрь, а4лчетъ погуби1ти дyшу мою2. ты2, ст7и1телю хрcт0въ, моS w3грaда, ты2 моE заступлeніе и3 nрyжіе! за твои1мъ содёйствіемъ сокрушY вс‰ во мнЁ сопроти6внаz в0лэ цр7S цaрствующихъ. ты2, вели1кій чудотв0рче, во дни6 подвигw1въ твои1хъ въ мjрэ сeмъ ревнyz w3 правослaвнэй цр7кви бж7іей, ћкw и4стинный и3 д0брый пaстырь, неблaзненнw w3бличaлъ є3си2 грэхи2 и3 невёжєствіz людск‡z, и3 ўклони1вшихсz t стези2 прaвды въ є4рєси и3 раск0лы наставлsлъ є3си2 на пyть и4стины. Споспёшествуй ќбw и3 мнЁ и3спрaвити кратковрeменный пyть жи1зни моеS, да непреткновeннw пойдY по стези2 зaповэдей бж7іихъ и3 нелёностнw пораб0таю гдcеви моемY їи7су хрcтY, ћкw є3ди1ному вLцэ моемY, и3скупи1телю и3 првdному судіи2 моемY. къ си6мъ же припaдаz, молю1сz ти2, ўг0дниче бж7ій, є3гдA и3зы1ти души2 моeй и3з8 тэлесE моегw2, и3збaви ю5 t тeмныхъ мытaрствъ: не и4мамъ бо д0брыхъ дёлъ ко w3правдaнію моемY: не дaждь сатанЁ возгорди1тисz побёдою над8 немощн0ю душeю моeю. и3збaви ю5 t геeнны, и3дёже плaчъ и3 скрeжетъ зубw1въ, и3 ст7ы1ми мл7твами твои1ми сотвори1 мz причaстника нбcнагw цrтвіz въ трbцэ слaвимагw бг7а, nц7A и3 сн7а и3 ст7aгw дх7а. Ґми1нь.

Ще в розробці

Знайшли помилку