Вибрані праці святих отців,  Святитель Амфілохій Іконійський

Слово на день первомученика Стефана, або тлумачення на текст: Отче, якщо можливо, нехай омине Мене чаша ця

УкраїнськаРосійська

Тлумачення на слова: “Отче, якщо можливо, нехай омине Мене чаша ця” (Мф. 26:39)

1. Знову як законний воїн вступаю в бій з єретиками під керівництвом Стефана – поборника благочестя. Бо як Ісус відвернув у втечу ворогів за молитвою Мойсея, так і я здолаю ворогів істини за допомогою мученика. Кажу це сміливо не від надлишку слів, але з віри в молитву мученика, тому і беруся сміливо за слово. Не лякаюся тяжкості їхнього словесного тягаря, не боюся підступності хитрого обману, бо я пізнав, що не потрібно боятися страху, де немає страху. Нехай вони кажуть, що Христос боявся і лякався смерті, але ми віддаємо перевагу померти за Христа стільки разів, скільки днів живемо у плоті, щоб дерзновенно прославити істину. Тому, ніби маючи тепер перевагу, спрямовуюся проти них. Бо Христос підбадьорює мене через пророка, кажучи: Сину людський, не бійся <…> промов їхніх, коли вони вовками <…> будуть для тебе, і ти будеш жити у скорпіонів (Єз. 2:6). Я справді не боюся скорпіонів, які жалять, бо ступаю не босою ногою, бо маю взуття для благовістя миру, щоб, коли вони й жалитимуть, не зазнати шкоди, як каже Апостол: взуй ноги, щоб бути готовими до благовістя миру (див. Еф 6:15).

2. Нехай розтрощимо взуттям миру голову різноманітних єретиків, щоб за допомогою цього взуття безбоязно кинутися проти них. Нехай навчимо їх, що вони глибоко помиляються, приписуючи природі Єдинородного страх і боязнь. Адже думаючи й говорячи про все нерозважливо й нерозумно і не розуміючи сказаного: Отче, якщо можливо, нехай омине Мене чаша ця, вони звинувачують Христа в остраху і називають Його недосконалим і слабким, бо Він молився до Отця й просив визволення від майбутньої необхідності. Оскільки вони через зухвалість до Бога обмовляють слово Боже і через відчуженість від Духа вихваляють букву, висміюючи та розоряючи справу Христа, а також вправним стилем та витонченими словами приховують свої отруйні укуси, викрадаючи у недосвідчених порятунок, то ми, як недосвідчені у словах, закличемо саме Слово Боже, аби сам Тлумач власних слів, з’явившись, викрив їхнє безумство та утвердив нашу думку.

3. Поясни нам, Владико, сенс сказаного, розкрий букву, немов гілки листя, і покажи плід духу, щоб, заглибившись у букву, ми не загинули, але щоб, долучившись до Духа, скуштували життя, бо буква вбиває, а дух животворяще (2Кор. 3:6). Нас навчи, як немовлят, а єретиків настав, як нерозумних, бо Ти – наставник невігласів і вчитель немовлят (див. Рим. 2:20). Нам, як немовлятам, оголи соски благодаті й подай від сосків Духа млеко, що виділяється Євангельським вченням. А нерозуміння єретиків зроби явним. Якби вони справді не були б нерозумними, то не замишляли б богохульного вчення запереченням Твого Божества, бо пророк каже: “Сказав божевільний у серці своєму: немає Бога” (див. Пс. 13:1). Оголи личину їхнього нечестя, щоб стало явним їхнє лицемірство. Покажи, що вони тому всюди вимовляють Твоє ім’я, щоб приховати свою навмисну хулу.

4. Скажи, Владико, через що Ти, прийшовши на страждання, ухиляєшся від страждань, і чому боїшся погроз юдеїв, хоча Сам вмовляв не боятися тих, хто вбиває тіло? Якщо Ти так боїшся смерті, чому не ухилився від смерті? Адже якщо Тобою визначено страждати чи не страждати, то зайве говорити: Якщо можливо, нехай мине. Тому що у Твоїй владі або прийняти, або ухилитися від страждань. Але якщо не Тобою визначено, то, природно, Ти злякаєшся, як Відомий на страждання проти волі і проти бажання. Якщо проти волі приймаєш заради нас смерть, як же Ти кажеш: Маю владу віддати душу, і владу маю знову прийняти її (Ін. 10:18)? І знову в іншому місці, наводячи страх на юдеїв, як же Ти казав: Зруйнуйте храм цей, і Я за три дні збудую його (Ін. 2:19)? Так чому ж Ти, Який багатоманітно і часто перед смертю прообразовував смерть і перед хрестом накреслював переможне знамення хреста, Ти, Який сказав, що необхідно Синові Людському бути зрадженим, і розп’ятим, і похованим, і в третій день воскреснути, тепер, прийшовши на хрест, ухиляєшся від смерті? Адже якщо Сину Людському необхідно бути відданим, як же Ти кажеш: Отче, якщо можливо, нехай мине чаша ця? Якщо Ти зовсім не бажав постраждати, чому зодягнувся пристрасним тілом? Якщо Ти йдеш на смерть, маючи пристрасне тіло, чому сумуєш і обтяжуєшся? І коли накреслював смерть, коли говорив про страждання, коли уявляв хрест, як же Ти обурювався Петром, який сказав: “Будь милостивий до Себе, Господи, нехай не буде цього!”. І Ти так обурювався, що сказав: Відійди від Мене, сатано, ти Мені спокуса, бо думаєш не про те, що Боже, а що людське (Мф. 16:22-23)? То якщо ухилятися від смерті – це людське міркування, заради чого тепер домагаєшся того, що колись забороняв? Як же тепер Ти молиш ухилитися від смерті, хоча колись докоряв учневі за страх піддатися смерті? Хіба не Ти проголошений законом і пророками? Хіба не про Тебе пророк Осія говорив: Це говорить Господь: Від влади пекла Я викуплю їх, щоб вони сказали: Смерть! де твоє жало? пекло! де твоя перемога (Ос. 13:14)? Якщо Ти справді Той, Хто звільняє від пекла, як же Ти боїшся смерті? Якщо боїшся смерті Ти, завдяки Якому ми сподіваємося перемогти смерть, то марна наша надія, марне сподівання. Якщо так боїшся смерті Ти, у Котрому ми маємо до того ж надію життя, як же кажеш: Я є життя і воскресіння (див. Ін. 11:25)? Адже життя не боїться смерті, воскресіння не боїться страждань.

5. Але Ти – життя і воскресіння. Чому ж Ти лякаєш мою душу, чому послаблюєш сили мого розуму, вимовляючи боязку промову? Хіба те, що було з Лазарем, привид? Хіба те, що було з дочкою Яіра, сон? Хіба те, що було з сином вдови, порожнє? Але все, що сталося, – істина. Як же Ти, розоривши смерть, боїшся смерті, як же Ти, самовладно воскресивши смердючих мерців, молишся і боїшся, щоб не зазнати смерті? Чому ж Ти так боїшся зазнати смерті? Якби Ти справді зазнав, то звільнив би Себе, бо Той, Хто воскрешає інших, тим більше воскресить власне тіло. Владико, або поясни мені сенс, або зупини мову, або не бентеж мою душу і не змушуй спотикатися думку. Адже якщо Ти відаєш усе до його появи, чому тепер не знаєш, можливо чи неможливо оминути чашу? Якщо Ти справді не знаєш, то обманює Павло, кажучи, що: Немає створіння, сокровенного від Нього, але все оголене й відкрите перед очима Його (Євр. 4:13). Але якщо знаєш, чому кажеш: Якщо можливо? Запитувати є справа того, хто не знає, і заперечувати властиво тому, хто не знає. Отже, поясни нам, Владико, сенс сказаного. Тому що нині Євномій радіє, нині Арій радіє, вхопившись за слово як за підставу хули.

6. Але марно радіють. Нечестивим немає миру, каже Господь (див. Іс. 48:22). Бо Я не боюся смерті, як вони кажуть, не ухиляюся від страждань, як вони вважають. Якби Я справді не бажав через смерть дарувати життя роду людському, то, будучи безпристрасним Словом, не сприйняв би пристрасну плоть. Але оскільки знаю, що людський рід підкорений обманом, а не примусом, демонічною маною, а не силою, то Я сприйняв вашу плоть, щоб, влаштувавши з протилежного протилежне, звільнити людину досконалим обманом. Оскільки тиран загордився, що, вигадавши гріх і через гріх запровадивши смерть, зробив Адама – жителя раю, вчиненого володаря всесвіту, – рабом, і руйнівником, і працівником у землі, то через це Я, як Цар, прийшов на землю, маючи плоть, як пурпурове вбрання, щоб, знищивши зухвалість тирана, визволити обманом від обману, виступити проти гріха заради справедливості й доторкнутися до смерті заради життя. Отже, відчуваючи страх, Я не боюся смерті, бо це не всупереч бажанню, але добровільний вчинок. Я є пастир добрий (Ін. 10:11), Який Свою душу добровільно покладає за овець. Як Я, будучи образом Божим, без примусу принизив Самого Себе, прийнявши образ раба, так і зі Своєї волі приймаю смерть, не примушуваний силою, але добровільно йдучи на страждання.

7. Заради чого страждаєш, Владико? “Заради спасіння людей”, – каже Господь. І скажу, яким чином. Оскільки рід людський підпав під вирок смерті через створеного від незайманої землі Адама, а Я – Той, Хто відкидає вирок смерті, і неможливо людині уникнути покарання, якщо не Я Сам скасую її вирок, то з цієї причини, прийнявши образ людини від дівочої утроби за подобою Адама, Я терплю смерть, щоб і як Богові скасувати вирок, і як людині прийняти смерть заради людей. Здійснюю це, щоб звільнити людину не єдиновладно, але в співпраці з нею. Адже якщо людина грішить, а Бог виправляє, то не велике виправлення. З цієї причини нині Я став людиною і за того, хто переступив закон, виконав закон, щоб людський рід возвеличився завдяки спорідненості з тим, хто виправив. І тому нині в особі Адама Я приймаю вирок смерті, щоб той через Мене отримав благодать воскресіння. Адам через гріхопадіння вніс смерть, Я через виправлення вводжу воскресіння. І оскільки смерть царювала від Адама до Мойсея, і царювала тому, що мала у своїй владі тіло як співучасника гріха, то Я сприйняв те саме тіло, яке вважалося знаряддям гріха, щоб, знищивши гріх, зробити людину вільною від гріха. Крім того, оскільки люди, уражені гріхом, жили поганим життям, тож життя їхнє було гірше за смерть, то з цієї причини Я, віддаючи перевагу хорошій смерті перед поганим життям, терплю смерть, щоб ті, хто долучився до прекрасної смерті, скуштували істинного життя, і скуштували через хрещення: Усі, хто охрестилися <…> на смерть Мою охрестилися, щоб, як Я воскрес із мертвих <…> так і їм ходити в оновленому житті (порівн. Рим. 6:3-4).

8. “І нехай ніхто не говорить, сумніваючись, що, якщо темрява не породжує світло і чорне не створює біле, як же смерть породила життя? Адже ясно, що це – понад природою. Тому не шукай у Мені порядку природи, тому що Я – Владика природи, який іноді дозволяє природі прямувати згідно з природою, а іноді спрямовує її понад природу. Коли Я справді бажаю зробити щось незвичайне, тоді і природа, відхиляючи свій порядок, робить те, що б не наказав Мій поклик. Сказане Мною очевидно з видимого устрою світу. Сонце і місяць – вогонь за природою, а кристалоподібна твердь, звана небом, – вода. Чи досліджуєш ти хід природи, як вода зберігає вогонь, або як тепло вогню не руйнує і не розм’якшує кристалоподібну твердь? Але щоб не займати твою душу видимим устроєм світу, переконую, підводячи тебе до цієї спасенної справи, що не треба досліджувати хід природи в неймовірних і чудесних явищах. Погодься ж, що Він, будучи Богом, сприйняв людське тіло, і це – перше всупереч природі. Потім скажи, як могло тричі розрізнене людське тіло вмістити Невмістимого, Незміряного, Невимірного, Скрізьсущого, Об’єму всього всесвіту, Того, Хто вимірює небо долонею, землю жменею, а море чашею? Адже очевидно, що воно вмістило, оскільки вся повнота Божества жила тілесно в плоті (див. Кол. 2:9)”. “Але як воно вмістило, знаю Я”, – каже Господь. “Тому що Я знаю, що роблю, але ти не можеш чути про це, тому що знання сказаного перевершує людський слух настільки, що якби Я коли-небудь з безлічі милості захотів щось витлумачити, витлумачив би не так, як виглядає природа речей, але як ти міг би це зрозуміти. З цієї причини, щоб вгамувати гординю уявних мудреців, Я сказав: Хто думає, що він знає що-небудь, той нічого ще не знає так, як має знати (1Кор. 8:2). Хоча ти почув, що Я, будучи Словом, став плоттю, але ти не знаєш, яким чином? Яким же чином Я був у плоті, як тіло в тілі або як душа в тілі? Очевидно, що Я, страждаючи разом із пристрасним тілом, не страждав, тому що природа Бога не схильна до страждання. Отже, як Я став плоттю, не відпавши від буття Бога, так і зазнав страждань, не піддавшись стражданням. Народився за благим улаштуванням, помер заради спасіння людей. А краще сказати: помер для того, для чого народився.Не шукай у Мені ні порядку народження, ні образу смерті. Чого не творить природа, те робить могутність. Отже, будучи Богом, Я прийняв людське тіло. Це – перше всупереч природі. Однак через природу це не стало неможливим, оскільки в Мені перебуває могутність, Я створив природу. Потім Я також дозволив цьому тілу зазнати загальнолюдської смерті, щоб життя, яке панує над смертю, і в цій смерті показало дію життя. Не дивно підтримувати життя в живому, але оживотворити померле – велике і неймовірне. Тому Я дозволив йому померти і після смерті воскреснути, щоб показати, що хоча тіло зазнало смерті, однак Я залишаюся настільки безпристрасним, що не тільки воскресив власне тіло, а й воскресив тіла раніше покійних праведників”.

9. Добровільно з людинолюбства приймаю смерть, і знову добровільно на підставі деякого спасительного устрою лякаюся смерті. Лякаюся смерті для того, щоб обдурити смерть. Як, наприклад, у пустелі, якби не зажадав, не наблизився б диявол. Тому Я і зажадав, щоб він узявся за полювання, не подумавши, що Я інший Адам. З цієї ж причини Я вимовляю боязку промову, як приманку, щоб для Себе Самого зловити на гачок смерть. Справді, після того як Я створив багато знамень, зміцнив розслабленого, виправив мови недорікуватих, відчинив вуха глухих, дарував зір сліпим, перетворив хвилювання моря на тишу, висушив струм кровотечі кровоточивої дотиком до краю одягу, пробудив Лазаря словом, воскресив доньку Яіра, воскресив із мерців сина вдови – звісно ж, диявол, розглянувши все це й переконавшись із цих діл, що Я – Син Божий, що з’явився в образі людини відповідно до пророцтва пророків, побоїться й побоїться прицвяхати Мене до хреста та віддати на смерть, щоб Я, прийнявши образ мертвого, не визволив мертвеців. То що ж зробити, щоб і страх диявола змінити на безумство, і змусити смерть наблизитися? Втечу, щоб переслідувала, злякаюся, щоб насмілилася, вживу принижені слова, щоб, порахувавши Мене одним із багатьох, наблизилася і поглинула. Адже якщо не поглине Мене, не зможе вивергнути поглинених. Тому вимовляю боязку промову, щоб, обдуривши обманщика, знищити обман. Той улесливими промовами обдурив Адама, Я боязкими промовами обдурю улесливого. Той вимовив оманливі слова, щоб згубити людину, проте Я вимовляю боязкі промови, щоб врятувати всесвіт. Я – рибалка, що ловить хижих риб. Бо, як рибалка, насадивши черв’яка на гачок, закидає вудку і до того ж то відпускає гачок, а то заманює і повільно тягне, щоб виглядом черв’яка, що тікає, приготувати рибу до нападу, так і Я, насадивши на гачок Мого Божества тіло, як черв’яка, – Я ж є черв’як, а не людина (Пс. 21:7) – то заманюю смерть, як той, хто боїться, а то відпускаю гачок, як сміливий, щоб диявол, підійшовши до плоті, як риба, що накидається на черв’яка, непомітно потрапив на гачок Божества і, потрапивши, був витягнутий, щоб виповнилося сказане про нього Йовом: “Витягнете ви змія здичавінням” (Йов. 40:20)?

10. Не боячись смерті, Я сказав: Душа Моя сумує смертельно. Не боячись страждань, кажу: Отче, якщо можливо, нехай омине Мене чаша ця. Тому що роблю все, щоб смерть не відбігла від Мене. Лякаюся, як людина, щоб, опинившись поглиненим як людина, діяти як Бог. Вживаю принизливі слова, щоб він, проковтнувши закваску Мого тіла, знайшов вугілля Божества, яке страшенно його обпікає. Лякаюся, щоб він з’їв Моє тіло, яке є гірчичне зерно, і знайшов гостроту Божества, що сильно його вражає. Лякаюся, щоб він поглинув Мене як людину. Бо якщо він поглине Мене, то знайде твердий камінь Божества, що розтрощить його зуби, щоб виповнилося написане про нього: “Бог розтрощує зуби його в устах його” (пор. Пс. 57:7). Саме з цієї причини Я приховую самовладність Божества і висуваю вперед страх плоті, щоб він був спійманий не силою Божества, але був повалений слабкістю тіла. З цієї самої причини, щоб вона не пишалася як переможена Богом, Я обманюю її за допомогою плоті, щоб обхитрити її тим самим, за допомогою чого вона зловмисно замислювалася. Тому перемагаю його слабкістю тіла, щоб він не пишався, що осоромлений Божественною силою. Бути переможеним Божеством принесло б йому більше слави, ніж ганьби. Внаслідок цього нині перемагаю його боязкою і приниженою та слабкою плоттю, не спокушаючи, але спокушаючись, не вражаючи, але зазнаючи поразки, не вбиваючи, але помираючи, не розпинаючи, але розпинаючись, не б’ючи, але терплячи удари, щоб не Мені було приписано перемогу, але щоб через образ людини віддати славу людському роду.

11. Тому Я роблю вигляд, що лякаюся, щоб диявол, як риба, попався на гачок, і смерть, як горобець, загрузла в пастці. Тому Я обманюю його благородно, після того як він погано обдурив. Тому він виганяється від людського роду за допомогою тілесної природи, після того як зачарував його тілесною насолодою. Терпить те, що створив. Що зробив багатьом, то переносить від Одного. Так, вчинене ним є згубним для тих, хто постраждав, але вчинене Мною проти нього є рятівним для всесвіту, бо Я обманюю ошуканця тілесною природою, щоб він, осоромлений, уже не міг вводити в оману тих, яких сам вводив в оману через тілесну природу. Він вводить смерть, за допомогою якої Я даю воскресіння. Всупереч своїй волі він зробив благодіяння людському роду, тому що через смерть ввів передбачення про воскресіння. Зловмисник проти всіх несподівано став благодійником всесвіту. Хоча він і ввів всесвіт в оману, але зробив йому благодіяння, винайшов корисний для світу обман і здобув перемогу над власною тиранією. Як кинутий у скелю камінь не розбиває скелю, але вона руйнує камінь, так і диявол, метнувши в Моє тіло смерть, як камінь, не пошкодив Моє тіло, бо Ти не даси преподобному Твоєму бачити зіпсуття (див. Пс. 15:10), але розтрощив своє жало, бо не зміг перенести силу удару у відповідь.

12. Нехай ніхто не звинувачує Мене в боязкості й незнанні та не приписує принизливі слова Божеству. Я згідно з Божественним словом – пастир: Пасий Ізраїля вонми, наставляяй яко вівця Йосипа (Пс. 79:2), і згідно з домобудівництвом втілення – вівця: Яко вівця на заколення ведеться, та як ягнята, як ягнята, перед тими, хто стриже, мовчазна (Іс. 53:7). Так от, оскільки диявол підстерігає Мене, бажаючи викрасти Мою плоть, як вівцю, але, злякавшись Божества, як пастиря, відступає і тікає, то тому Я приховую Своє Божество, як пастиря, і посилаю вперед плоть, як вівцю, щоб він, осмілівши, наблизився і, наблизившись, схопив, але, схопивши Мою плоть, як вівцю, був розтрощений двосічним мечем Духа.

13. Перестань же, єретик, засуджувати Мене в боязкості й незнанні. Бо Я лякаюся для того, щоб показати дійсність сприйняття плоті. Я кажу: Душа Моя обурилася, щоб ви навчилися, що Я сприйняв не бездушне тіло, як бажає того омана Аполлінарія. Тому не приписуй, єретик, безпристрасному Слову страждання плоті, бо Я – Бог і людина. Бог, як підтверджують чудеса, людина, як свідчать страждання. Оскільки Я дійсно – Бог і людина, скажи, хто зазнав страждань? Якщо Бог постраждав, то ти сказав хулу. Якщо ж плоть постраждала, що ж ти не приписуєш боязкості тій, якій засвоюєш страждання? Адже коли один страждає, інший не лякається, і коли людина розпинається, Бог не бентежиться. І те, що плоть постраждала, а Слово не зазнало страждання, – свідок Ісая, який, духовно споглядаючи Мене закривавленим, запитав: Чому вбрання Твоє червоне (Іс. 63:2)? Шати Твої, каже, червоні, а Ти – ні, бо тіло пронизується, а Божественне Слово залишається неушкодженим. Свідок також патріарх Яків, який говорить про Мене: “Миє у вині одяг Свій, і в крові кетягів одіяння Своє” (Бут. 49:11). Яке вбрання? – Тіло. У якій крові? – У тій, що витекла з ребра. І якщо ви не відкинете свідоцтва Мого, то Я Сам засвідчу про Себе. Хоч ви й не хочете, але свідоцтво Моє, яке Я сказав іудеям, істинне: Що шукаєте вбити Мене, Людину, що правду вам сказала (див. Ін. 8:40)? Отже, єретик, людина сказала, а не Бог. Саме ця людина Ісус, убитий юдеями, лякається. І не спотворюй слово своїм невіглаством. Тому Я лякаюся, щоб смерть билася зі Мною як з людиною і виявилася переможеною Богом.

14. Втім, хоча Я і відчуваю страх, але зовсім не ухиляюся від страждань. Адже якби ухилився, то не сказав би: Отче, якщо можливо, нехай мине чаша. Бо знаю, що для Отця немає нічого неможливого. Але якби Я благав відхилити смерть, а Він не відвів її, то виходять дві невідповідності. Якби Він не зміг відхилити смерть або віддав би смерті, не пощадивши, то ти, єретик, приписав би Мені боязнь, а Отцеві безсилля. Кажучи, що Я злякався, ти все-таки маєш вибачення в Моїй плоті, але ти непростимо грішиш, приписуючи Отцеві безсилля, оскільки кажеш, що сила Божа слабкіша за смерть. Крім того, ти доводиш, що Я сильніший за Отця. І скажу, яким чином. Якщо Я, живучи у плоті, воскресив Лазаря, доньку Яіра, чадо вдови, і знову, вмираючи у плоті, визволив з гробів понад п’ятдесят померлих, а Отець Мій, не зазнавши спокуси ні у плоті, ні у смерті, не зміг визволити з небезпеки Мене, єдине Чадо, як і Сам сказав: Це Син Мій Улюблений (Мф. 3:7), то поглянь, єретик, до чого ти дійшов. До того, що, хоча добровільно і не даєш Мені рівне, але проти волі надаєш більше, і показуєш сильнішим за Отця Того, Кого бажаєш висміяти через Його слабкість. Ти дійшов до того, що Я звільнив утримувані в пеклі душі, хоча вони й не просили, – Господи, Ти визволив Ти душу мою з пекла (див. Пс. 29:4), – але Отець не звільнив Мою збентежену душу від прилеглих зол, хоча Я й просив Його. Але нехай не буде! Тому що ні Отець через жорстокість або безсилля не звільнив Мене від страждань, ні Я, ніби ухиляючись від страждань, не просив пронести повз чашу. Бо, якщо страждання не добровільні, то Я злякався б їх воістину, але якщо смерть добровільна, то Я уявляв себе боязким, щоб, перехитривши диявола, звільнити людину.

15. З такої причини диявол, не помітивши цього, викрав Мене, ніби маючи намір поглинути, не знаючи, що буде змушений вивергнути поглинених. Дійсно, щойно Я вступив у пекло, то спустошив його гробниці, оголив могили. Оголив, не явно борючись, але невидимо подаючи воскресіння. Бо нікого не звільняв і всіх випустив, нічого не говорив і проповідував свободу, нікого не закликав і всі притекли. Тільки-но Я як цар вступив у пекло, тиран був повалений, тільки-но Я засяяв як світло, і розсіялася темрява. Дійсно можна було побачити, що всякий в’язень звернув погляд до свободи і всякий бранець прославляв воскресіння. Можна було побачити, як ці мерці дивуються Мені через перемогу, сміються над смертю через її поразку і кажуть: Смерть! де твоє жало? пекло! де твоя перемога? (Ос. 13:14). І все саме так. А за сказане піднесемо славу Христу, всіх Всецарю, оскільки Йому личить слава, честь і поклоніння з Пречистим Отцем і Всесвятим Духом на віки віків. Амінь.

Толкование на слова: «Отче, если возможно, да минует Меня чаша сия» (Мф. 26:39)

1. Вновь как законный воин вступаю в бой с еретиками под началом Стефана – поборника благочестия. Ибо как Иисус обратил в бегство неприятелей по молитве Моисея, так и я одолею врагов истины с помощью мученика. Говорю это смело не от преизбытка слов, но по вере в молитву мученика, поэтому и берусь смело за слово. Не устрашаюсь тяжести их словесного бремени, не боюсь коварства хитрого обмана, потому что я познал, что не нужно бояться страха, где нет страха. Пусть они говорят, что Христос боялся и устрашался смерти, но мы предпочитаем умереть за Христа столько раз, сколько дней живем во плоти, чтобы дерзновенно прославить истину. Поэтому, как бы имея теперь преимущество, устремляюсь против них. Ибо Христос ободряет меня через пророка, говоря: Сын человеческий, не бойся <…> речей их, если они волчцами <…> будут для тебя, и ты будешь жить у скорпионов (Єз. 2:6). Я действительно не боюсь жалящих скорпионов, потому что ступаю не босой ногой, потому что у меня обувь для благовестия мира, чтобы если они и будут жалить, не потерпеть вреда, как говорит Апостол: обуй ноги в готовность благовествовать мир (см. Еф 6:15).

2. Да сокрушим обувью мира главу разнообразных еретиков, чтобы с помощью этой обуви безбоязненно устремиться против них. Да научим их, что они глубоко ошибаются, приписывая природе Единородного страх и боязнь. Ведь думая и говоря обо всем нерассудительно и неразумно и не понимая сказанного: Отче, если возможно, да минует Меня чаша сия, они обвиняют Христа в боязни и называют Его несовершенным и слабым, потому что Он молился Отцу и испрашивал избавление от предлежащей необходимости. Поскольку они по дерзости к Богу клевещут на слово Божие и по отчужденности от Духа восхваляют букву, высмеивая и разоряя дело Христа, а также искусным слогом и изящными словами скрывают свои ядовитые укусы, похищая у неискушенных спасение, то мы, как неопытные в словах, призовем Само Слово Божие, чтобы Сам Толкователь собственных слов, явившись, обличил их безумие и утвердил нашу мысль.

3. Объясни нам, Владыка, смысл сказанного, раскрой букву, словно ветви листвы, и покажи плод духа, чтобы, углубившись в букву, мы не погибли, но чтобы, приобщившись Духа, вкусили жизни, ибо буква убивает, а дух животворит (2Кор. 3:6). Нас научи, как младенцев, а еретиков наставь, как неразумных, ибо Ты – наставник невежд и учитель младенцев (см. Рим. 2:20). Нам, как младенцам, обнажи сосцы благодати и подай от сосцов Духа млеко, источаемое Евангельским учением. А неразумие еретиков сделай явным. Если они в самом деле не были бы неразумными, то не замышляли бы богохульного учения отрицанием Твоего Божества, ибо пророк говорит: Сказал безумный в сердце своем: нет Бога (см. Пс. 13:1). Обнажи личину их нечестия, дабы стало явным их лицемерие. Покажи, что они потому повсюду произносят Твое имя, дабы скрыть свою преднамеренную хулу.

4. Скажи, Владыка, из-за чего Ты, придя на страдания, уклоняешься от страданий, и почему боишься угроз иудеев, хотя Сам увещал не бояться убивающих тело? Если Ты так боишься смерти, почему не уклонился от смерти? Ведь если Тобою определено страдать или не страдать, то излишне говорить: Если возможно, да минует. Потому что в Твоей власти или принять или уклониться от страданий. Но если не Тобой определено, то, естественно, Ты устрашаешься, как Ведомый на страдания против воли и против желания. Если против воли принимаешь ради нас смерть, как же Ты говоришь: Имею власть отдать душу и власть имею опять принять ее (Ін. 10:18)? И опять в другом месте, наводя страх на иудеев, как же Ты говорил: Разрушьте храм сей, и Я в три дня воздвигну его (Ін. 2:19)? Так почему же Ты, Который многообразно и часто прежде смерти прообразовывал смерть и прежде креста предначертывал победное знамение креста, Ты, Который сказал, что необходимо Сыну Человеческому быть преданным, и распятым, и погребенным, и в третий день воскреснуть, теперь, придя на крест, уклоняешься от смерти? Ведь если Сыну Человеческому необходимо быть преданным, как же Ты говоришь: Отче, если возможно, да минует чаша сия? Если Ты совсем не желал пострадать, почему облекся страстным телом? Если Ты идешь на смерть, имея страстное тело, почему печалишься и тяготишься? И когда предначертывал смерть, когда говорил о страдании, когда предызображал крест, как же Ты возмущался Петром, сказавшим: Будь милостив к Себе, Господи! да не будет этого. И Ты так возмущался, что сказал: Отойди от Меня, сатана! ты Мне соблазн! потому что думаешь не о том, что Божие, но что человеческое (Мф. 16:22-23)? Так если уклоняться от смерти – это человеческое рассуждение, ради чего теперь добиваешься того, что прежде запрещал? Как же теперь Ты молишь отклонить смерть, хотя прежде упрекал ученика за страх подвергнуться смерти? Разве не Ты провозглашен законом и пророками? Разве не о Тебе пророк Осия говорил: Это говорит Господь: От власти ада Я искуплю их, чтобы они сказали: Смерть! где твое жало? ад! где твоя победа (Ос. 13:14)? Если Ты действительно Тот, Кто освобождает от ада, как же Ты устрашаешься смерти? Если устрашаешься смерти Ты, благодаря Которому мы надеемся победить смерть, то тщетна наша надежда, бесполезно чаяние. Если так боишься смерти Ты, в Котором мы имеем к тому же надежду жизни, как же говоришь: Я есмь жизнь и воскресение (см. Ін. 11:25)? Ведь жизнь не боится смерти, воскресение не страшится страданий.

5. Но Ты – жизнь и воскресение. Почему же Ты устрашаешь мою душу, почему ослабляешь силы моего ума, произнося боязливую речь? Разве то, что было с Лазарем, призрак? Разве то, что было с дочерью Иаира, сон? Разве то, что было с сыном вдовы, пустое? Но все происшедшее – истина. Как же Ты, разорив смерть, боишься смерти, как же Ты, самовластно воскресив смердящих мертвецов, молишься и боишься, чтобы не подвергнуться смерти? Почему же Ты так боишься подвергнуться смерти? Если бы Ты действительно подвергся, то освободил бы Себя, потому что Воскрешающий других тем более воскресит собственное тело. Владыка, или объясни мне смысл, или останови речь, или не смущай мою душу и не вынуждай спотыкаться мысль. Ведь если Ты ведаешь все прежде его появления, почему теперь не знаешь, возможно или невозможно миновать чаше? Если Ты действительно не знаешь, то обманывает Павел, говоря, что: Нет твари, сокровенной от Него, но все обнажено и открыто перед очами Его (Євр. 4:13). Но если знаешь, почему говоришь: Если возможно? Спрашивать есть дело незнающего и отрицаться свойственно несведущему. Итак, объясни нам, Владыка, смысл сказанного. Потому что ныне Евномий радуется, ныне Арий ликует, ухватившись за слово как за основание хулы.

6. Но напрасно радуются. Нечестивым нет мира, говорит Господь (см. Іс. 48:22). Потому что Я не боюсь смерти, как они говорят, не уклоняюсь от страданий, как они считают. Если бы Я в самом деле не желал через смерть даровать жизнь роду человеческому, то, будучи бесстрастным Словом, не воспринял бы страстную плоть. Но поскольку знаю, что человеческий род покорен обманом, а не принуждением, демонским наваждением, а не силой, то Я воспринял вашу плоть, чтобы, устроив из противоположного противоположное, освободить человека совершенным обманом. Поскольку тиран возгордился, что, выдумав грех и через грех введя смерть, соделал Адама – жителя рая, учиненного владыку вселенной – рабом, и разорителем, и работающим в земле, то по этой причине Я как Царь пришел на землю, имея плоть, как пурпурную одежду, чтобы, уничтожив дерзость тирана, освободить обманом от обмана, выступить против греха ради справедливости и прикоснуться к смерти ради жизни. Итак, испытывая страх, Я не боюсь смерти, потому что это не вопреки желанию, но добровольный поступок. Я есмь пастырь добрый (Ін. 10:11), Который Свою душу добровольно полагает за овец. Как Я, будучи образом Божиим, без принуждения уничижил Самого Себя, приняв образ раба, так и по Своей воле принимаю смерть, не принуждаемый силой, но добровольно шествуя на страдания.

7. Ради чего страдаешь, Владыка? “Ради спасения людей”, – говорит Господь. И скажу, каким образом. Поскольку род человеческий подпал приговору смерти из-за сотворенного от девственной земли Адама, а Я – Тот, Кто отвергает приговор смерти, и невозможно человеку избежать наказания, если не Я Сам отменю его приговор, то по этой причине, приняв образ человека от девственной утробы по подобию Адама, Я претерпеваю смерть, чтобы и как Богу отменить приговор, и как человеку принять смерть ради людей. Совершаю это, чтобы освободить человека не единовластно, но в соработничестве с ним. Ведь если человек грешит, а Бог исправляет, то не велико исправление. По этой причине ныне Я стал человеком и за преступившего закон исполнил закон, чтобы человеческий род возвеличился благодаря родству с Исправившим. И поэтому ныне в лице Адама Я принимаю приговор смерти, чтобы тот через Меня получил благодать воскресения. Адам через грехопадение внес смерть, Я через исправление ввожу воскресение. И поскольку смерть царствовала от Адама до Моисея, и царствовала потому, что имела в своей власти тело как сообщника греха, поэтому Я воспринял то же самое тело, считавшееся орудием греха, чтобы, уничтожив грех, соделать человека свободным от греха. Кроме того, поскольку люди, пораженные грехом, жили плохой жизнью, так что жизнь их была хуже смерти, то по этой причине Я, предпочитая хорошую смерть плохой жизни, претерпеваю смерть, чтобы приобщившиеся прекрасной смерти вкусили истинной жизни, и вкусили через крещение: Все крестившиеся <…> в смерть Мою крестились, дабы, как Я воскрес из мертвых <…> так и им ходить в обновленной жизни (ср. Рим. 6:3-4).

8. “И пусть никто не говорит, сомневаясь, что, если тьма не производит свет и черное не создает белое, как же смерть породила жизнь? Ведь ясно, что это – превыше естества. Поэтому не ищи во Мне порядка природы, потому что Я – Владыка природы, иногда позволяющий природе направляться согласно естеству, а иногда направляющий ее превыше естества. Когда Я действительно желаю сделать что-либо необыкновенное, тогда и природа, отклоняя свой порядок, совершает то, что бы ни приказало Мое мановение. Сказанное Мной явно из видимого устроения мира. Солнце и луна – огонь по естеству, а кристалловидная твердь, называемая небом, – вода. Исследуешь ли ты ход природы, как вода сохраняет огонь, или как тепло огня не разрушает и не размягчает кристалловидную твердь? Но чтобы не занимать твою душу видимым устроением мира, убеждаю, подводя тебя к этому спасительному делу, что не должно исследовать ход природы в невероятных и чудесных явлениях. Согласись же, что Он, будучи Богом, воспринял человеческое тело, и это – первое вопреки природе. Затем скажи, как могло трижды разрозненное человеческое тело вместить Невместимого, Неизмеримого, Вездесущего, Объемлющего всю вселенную, Измеряющего небеса дланью, землю горстью и море чашей? Ведь очевидно, что оно вместило, поскольку вся полнота Божества обитала телесно в плоти (см. Кол. 2:9)”. “Но как оно вместило, знаю Я”, – говорит Господь. “Потому что Я знаю, что совершаю, но ты не можешь слышать об этом, потому что знание сказанного превосходит человеческий слух настолько, что если бы Я когда-нибудь по множеству милости захотел что-либо истолковать, истолковал бы не так, как обстоит природа вещей, но как ты мог бы это понять. По этой причине, чтобы унять гордыню мнимых мудрецов, Я сказал: Кто думает, что он знает что-нибудь, тот ничего еще не знает так, как должно знать (1Кор. 8:2). Хотя ты услышал, что Я, будучи Словом, стал плотью, но ты не знаешь, каким образом? Каким же образом Я был во плоти, как тело в теле или как душа в теле? Очевидно, что Я, страдая вместе со страстным телом, не страдал, потому что природа Бога не подвержена страданию. Итак, как Я стал плотью, не отпав от бытия Бога, так и претерпел страдания, не подвергнувшись страданиям. Родился по благому устроению, умер ради спасения людей. А лучше сказать: умер для того, для чего родился.

Не ищи во Мне ни порядка рождения, ни образа смерти. Чего не творит природа, то совершает могущество. Итак, будучи Богом, Я принял человеческое тело. Это – первое вопреки природе. Однако из-за природы это не стало невозможным, поскольку во Мне пребывает могущество, Я сотворил природу. Затем Я также позволил этому телу подвергнуться общечеловеческой смерти, чтобы жизнь, господствующая над смертью, и в этой смерти показала действие жизни. Неудивительно поддерживать жизнь в живом, но оживотворить умершее – велико и невероятно. Поэтому Я позволил ему умереть и после смерти воскреснуть, чтобы показать, что хотя тело подверглось смерти, однако Я остаюсь настолько бесстрастным, что не только воскресил собственное тело, но и совоскресил тела прежде усопших праведников”.

9. Добровольно по человеколюбию принимаю смерть, и вновь добровольно на основании некоторого спасительного устроения устрашаюсь смерти. Устрашаюсь смерти для того, чтобы обмануть смерть. Как, например, в пустыне, если бы не взалкал, не приблизился бы диавол. Поэтому Я и взалкал, чтобы он взялся за охоту, не подумав, что Я иной Адам. По этой же причине Я произношу боязливую речь, как приманку, чтобы для Себя Самого поймать на крючок смерть. Действительно, после того как Я сотворил много знамений, укрепил расслабленного, исправил речи косноязычных, отверз уши глухих, даровал зрение слепым, изменил волнение моря в тишину, иссушил токи кровоточивой прикосновением к краю одежды, пробудил Лазаря словом, воскресил дочь Иаира, воззвал из мертвецов сына вдовы – конечно же, диавол, рассмотрев все это и убедившись из этих дел, что Я – Сын Божий, явившийся в образе человека согласно предсказанию пророков, побоится и устрашится пригвоздить Меня к кресту и предать смерти, чтобы Я, приняв образ мертвого, не освободил мертвецов. Так что же сделать, чтобы и страх диавола изменить в безумие, и заставить смерть приблизиться? Убегу, чтобы преследовала, испугаюсь, чтобы осмелела, употреблю уничиженные слова, чтобы, посчитав Меня одним из многих, приблизилась и поглотила. Ведь если не поглотит Меня, не сможет извергнуть поглощенных. Поэтому произношу боязливую речь, чтобы, обманув обманщика, уничтожить обман. Тот льстивыми речами обманул Адама, Я боязливыми речами обману льстеца. Тот произнес обманчивые слова, чтобы погубить человека, однако Я произношу боязливые речи, чтобы спасти вселенную. Я – рыбак, уловляющий хищных рыб. Ибо, как рыбак, насадив червяка на крючок, забрасывает удочку и притом то отпускает крючок, а то завлекает и медленно тащит, чтобы видом убегающего червяка приготовить рыбу к нападению, так и Я, насадив на крючок Моего Божества тело, как червя, – Аз же есмь червь, а не человек (Пс. 21:7) – то завлекаю смерть, как боящийся, а то отпускаю крючок, как смелый, чтобы диавол, подойдя к плоти, как рыба, набрасывающаяся на червяка, незаметно попался на крючок Божества и, попавшись, был извлечен, чтобы исполнилось сказанное о нем Иовом: Извлечеши ли змия удицею (Йов. 40:20)?

10. Не боясь смерти, Я сказал: Душа Моя скорбит смертельно. Не страшась страданий, говорю: Отче, если возможно, да минует Меня чаша сия. Потому что совершаю все, чтобы смерть не отбежала от Меня. Устрашаюсь, как человек, чтобы, оказавшись поглощенным как человек, действовать как Бог. Употребляю уничижительные слова, чтобы он, проглотив закваску Моего тела, нашел угль Божества, ужасно его обжигающий. Устрашаюсь, дабы он съел Мое тело, которое есть горчичное зерно, и нашел остроту Божества, сильно его уязвляющую. Устрашаюсь, дабы он поглотил Меня как человека. Потому что, если он поглотит Меня, то найдет твердый камень Божества, сокрушающий его зубы, чтобы исполнилось написанное о нем: Бог сокрушает зубы его в устах его (ср. Пс. 57:7). Именно по этой причине Я скрываю самовластность Божества и выдвигаю вперед боязнь плоти, чтобы он был уловлен не силой Божества, но был повержен слабостью тела. По этой самой причине, чтобы он не гордился как побежденный Богом, Я обманываю его посредством плоти, чтобы обхитрить его тем же, с помощью чего он злоумышлял. Поэтому побеждаю его слабостью тела, чтобы он не гордился, что посрамлен Божественной силой. Быть побежденным Божеством принесло бы ему больше славы, чем позора. Вследствие этого ныне побеждаю его боязливой и уничиженной и слабой плотью, не искушая, но искушаясь, не поражая, но претерпевая поражение, не убивая, но умирая, не распиная, но распинаясь, не ударяя, но терпя удары, чтобы не Мне была приписана победа, но чтобы через образ человека воздать славу человеческому роду.

11. Поэтому Я делаю вид, что устрашаюсь, чтобы диавол, как рыба, попался на крючок, и смерть, как воробей, увязла в ловушке. Поэтому Я обманываю его благородно, после того как он дурно обманул. Поэтому он изгоняется от человеческого рода посредством телесной природы, после того как очаровал его телесным наслаждением. Терпит то, что сотворил. Что сделал многим, то переносит от Одного. Да, совершенное им гибельно для тех, кто пострадал, но совершенное Мной против него спасительно для вселенной, потому что Я обманываю обманщика телесной природой, чтобы он, посрамленный, уже не мог вводить в заблуждение тех, которых сам вводил в заблуждение через телесную природу. Он вводит смерть, посредством которой Я даю воскресение. Вопреки своей воле он оказал благодеяние человеческому роду, потому что через смерть ввел предсказание о воскресении. Злоумышляющий против всех неожиданно стал благодетелем вселенной. Хотя он и ввел вселенную в заблуждение, но оказал ей благодеяние, изобрел полезный миру обман и совершил победу над собственной тиранией. Как брошенный в скалу камень не разбивает скалу, но она разрушает камень, так и диавол, метнув в Мое тело смерть, как камень, не повредил Мое тело, ибо Ты не дашь преподобному Твоему видеть истление (см. Пс. 15:10), но раздробил свое жало, поскольку не смог перенести силу ответного удара.

12. Пусть никто не обвиняет Меня в боязливости и незнании и не приписывает уничижительные слова Божеству. Я согласно Божественному слову – пастырь: Пасый Израиля вонми, наставляяй яко овча Иосифа (Пс. 79:2), и согласно домостроительству воплощения – овца: Яко овча на заколение ведеся, и яко агнец пред стригущим его безгласен (Іс. 53:7). Так вот, поскольку диавол подстерегает Меня, желая похитить Мою плоть, как овцу, но, испугавшись Божества, как пастыря, отступает и убегает, то поэтому Я скрываю Свое Божество, как пастыря, и посылаю вперед плоть, как овцу, чтобы он, осмелев, приблизился и, приблизившись, схватил, но, схватив Мою плоть, как овцу, был сокрушен обоюдоострым мечом Духа.

13. Перестань же, еретик, осуждать Меня в боязливости и незнании. Потому что Я устрашаюсь для того, чтобы показать действительность восприятия плоти. Я говорю: Душа Моя возмутилась, чтобы вы научились, что Я воспринял не бездушное тело, как желает того заблуждение Аполлинария. Поэтому не приписывай, еретик, бесстрастному Слову страдания плоти, ибо Я – Бог и человек. Бог, как подтверждают чудеса, человек, как свидетельствуют страдания. Поскольку Я действительно – Бог и человек, скажи, кто претерпел страдания? Если Бог пострадал, то ты сказал хулу. Если же плоть пострадала, что же ты не приписываешь боязливости той, которой усваиваешь страдания? Ведь когда один страдает, другой не устрашается, и когда человек распинается, Бог не смущается. И то, что плоть пострадала, а Слово не подверглось страданию, – свидетель Исаия, который, духовно созерцая Меня окровавленным, спросил: Отчего одеяние Твое красно (Іс. 63:2)? Одеяния Твои, говорит, красны, а Ты – нет, потому что тело пронзается, а Божественное Слово остается невредимым. Свидетель также патриарх Иаков, говорящий обо Мне: Моет в вине одежду Свою и в крови гроздов одеяние Свое (Бут. 49:11). Какое одеяние? – Тело. В какой крови? – В истекшей из ребра. И если вы не отвергнете свидетельства Моего, то Я Сам засвидетельствую о Себе. Хотя вы и не хотите, но свидетельство Мое, которое Я сказал иудеям, истинно: Что ищете убить Меня, Человека, сказавшего вам истину (см. Ін. 8:40)? Итак, еретик, человек сказал, а не Бог. Именно этот человек Иисус, убитый иудеями, устрашается. И не искажай слово своим невежеством. Потому Я устрашаюсь, чтобы смерть сразилась со Мной как с человеком и оказалась побежденной Богом.

14. Впрочем, хотя Я и испытываю страх, но совсем не уклоняюсь от страданий. Ведь если бы уклонился, то не сказал бы: Отче, если возможно, да минует чаша. Потому что знаю, что для Отца нет ничего невозможного. Но если бы Я умолил отклонить смерть, а Он не отвел ее, то получаются две несообразности. Если бы Он не смог отклонить смерть или предал бы смерти, не пощадив, то ты, еретик, приписал бы Мне боязнь, а Отцу бессилие. Говоря, что Я устрашался, ты все-таки имеешь извинение в Моей плоти, но ты непростительно грешишь, приписывая Отцу бессилие, поскольку говоришь, что сила Божия слабее смерти. Кроме того, ты доказываешь, что Я сильнее Отца. И скажу, каким образом. Если Я, живя во плоти, воскресил Лазаря, дочь Иаира, чадо вдовы, и вновь, умирая во плоти, освободил от гробов свыше пятидесяти умерших, а Отец Мой, не испытав искушения ни в плоти, ни в смерти, не смог избавить от опасности Меня, единственное Чадо, как и Сам сказал: Это Сын Мой возлюбленный (Мф. 3:7), то посмотри, еретик, до чего ты дошел. До того, что, хотя добровольно и не даешь Мне равное, но против воли предоставляешь большее, и показываешь сильнее Отца Того, Кого желаешь высмеять из-за Его слабости. Ты дошел до того, что Я освободил удерживаемые во аде души, хотя они и не просили, – Господи, Ты возвел еси от ада душу мою (см. Пс. 29:4), – но Отец не освободил Мою смутившуюся душу от прилежащих зол, хотя Я и просил Его. Но да не будет! Потому что ни Отец по жестокости или бессилию не освободил Меня от страданий, ни Я, как бы уклоняясь от страданий, не просил пронести мимо чашу. Ибо, если страдания не добровольны, то Я устрашился бы их поистине, но если смерть добровольна, то Я представлял себя боязливым, чтобы, перехитрив диавола, освободить человека.

15. По таковой причине диавол, не заметив этого, похитил Меня, как бы намереваясь поглотить, не зная, что будет вынужден извергнуть поглощенных. Действительно, лишь только вступил Я в ад, то опустошил его гробницы, обнажил могилы. Обнажил, не явно сражаясь, но невидимо подавая воскресение. Потому что никого не освобождал и всех выпустил, ничего не говорил и проповедовал свободу, никого не призывал и все притекли. Лишь только Я как царь вступил в ад, тиран был повержен, лишь только Я воссиял как свет, и рассеялась тьма. Действительно можно было увидеть, что всякий узник обратил взор к свободе и всякий пленник прославлял воскресение. Можно было увидеть, как эти мертвецы удивляются Мне по причине победы, смеются над смертью по причине ее поражения и говорят: Смерть! где твое жало? ад! где твоя победа? (Ос. 13:14). И все именно так. А за сказанное вознесем славу Христу, всех Всецарю, поскольку Ему подобает слава, честь и поклонение с Пречистым Отцом и Всесвятым Духом во веки веков. Аминь.

* * *

1 Перевод выполнен по изданию: Datema C. Amphilochii Iconiensis opera. Corpus Christianorum. Turnhout/Leuven, 1978.
2  Попов И. В., проф. Святой Амфилохий, епископ Иконийский // Богословские труды. Сб. 9. М., 1972. С. 62.

Источник: Святитель Амфилохий Иконийский. Слово на день первомученика Стефана, или толкование на текст: Отче, если возможно, да минует Меня чаша сия. (Пер. ком. игумена Вассиана (Змеева)) // Альфа и Омега. 2006. № 3 (47).

Знайшли помилку