Вибрані праці святих отців,  Святитель Амфілохій Іконійський

Бесіда про покаяння або про те, що не слід відчаюватися у спасінні

УкраїнськаРосійська

Чому ви, сини істини, перебуваючи тут у Святій і Кафоличній Церкві, не перестаєте сумувати? Якщо цьому є якась причина, скажіть, відкрийте мені, як улюблені чада батькові, сповненому любові, щоб вам отримати від цього втіху. Бо непристойно тим, хто вбрався від самого народження через святе Хрещення у Христа, Істинного Бога нашого, мучитися і терзатися скорботою. Нехай не буде! Преблаженний Павел заповідає безперестанку радіти, коли каже: “Радійте в Господі завсіди, і знову кажу: радійте! Ваша лагідність хай буде відома всім людям” (Флп. 4:4-5).

Отже, яка причина цього смутку? Поясніть, хоча ще до того, як пояснити, я зрозумів ясно її: Бог відкрив її моєму нерозумінню. Знаю, знаю, що заздрісний диявол охоплює ваше серце нечистими і поганими помислами і затьмарює розумне око душі. Одним навіює нечестиві хули та інші жахливі й безглузді думки. В інших вкладає єресі, похмурі почуття, і, злісний, перекручує для них таїнства віри. Цих нахиляє до марнославства, а тих озброює проти святих ікон, називаючи їх марними та непотрібними. Інших підбурює до любочинства і хтивості та інших мерзенних пороків; особливо ж у церкві, під час молитви, вражає серця людей слабкодушних, які не мають сили протистояти. А декого приводить до того, щоб не вірили безсмертній і животворящій Євхаристії і мучилися від здивувань, пояснюючи їм, що це простий хліб, просте вино, і більше нічого.

Усі ці злочинні думки для того так дбайливо вселяє темний демон, щоб якимось чином кинути серця людські в нестерпний смуток і скорботу, від скорботи привести до охолодження і недбальства, від недбальства – до відчаю. Але благаю вас, свята паства Великого Пастиря Іісуса Христа! не займайтеся багато навіюваннями, що походять від демона, і не перетворюйте їх на предмет вашого роздуму. Тільки не було б здійснено самим ділом мислиме. Тільки не було б приведено в дію те, що вселяється в душу вашу, – і насіння ворога негайно буде потоптано.

Бо як про людину, яка слухає Писання і навчається від нього, але не виконує вчення, говориться, що вона зневажає насіння Божественне, так і той, хто допускає до себе спокуси диявола, але нічого спокусливого не робить, зневажає насіння диявольське. Оскільки, як той не є ще святий, хто, слухаючи Писання, не виконує його велінь, але хто слухає і виконує те, що заповідувано ним, так само і той ще не є грішник, хто сприймає навіювання від диявола і не виконує їх, але той, хто сприймає і виконує. Яку ти отримаєш користь, якщо будеш щороку сіяти і не будеш збирати жнив? Тільки зазнаєш праці, і нічого більше. Так і диявол вкладає нечисті думки, вселяє страшні хуління, щоб скинути тебе і віддати в руки ворога твого. Бо ми вороги темним демонам. Найбільше вони ненавидять рід християнський, оскільки він один з усіх відвертається від суєти їхньої.

Тому, коли диявол вселятиме в тебе гріховні помисли, дивись, щоб тобі не спокуситися. Бо для того сіє, щоб зібрати жнива. Але якщо ти і візьмеш насіння його, тобто злі помисли, умертви їх вправою в Слові Божественному, духовним пильнуванням, страхом смерті, зворушливим спогадом про суд, – і він пожне солому й прах. Коли таким чином будеш противитися нечистим помислам, переможеш, без сумніву. Бо він, лютий звір, якщо побачить, що людина, припускаючи в себе погані думки, нічого, однак, поганого не робить, задовольняється поки що й тим, що бачить її в нудьзі й прикрості, і каже: “Хоч вона і не виконує того, що я наказую їй, та досить того, що мучу її серце, щоб мною захоплюватися”.

Отже, найлюб’язніші чада, батьки й матері, і брати! відтепер остерігайте себе надалі від отих сітей ворога. Не будемо сумувати, часто думаючи про зле від затьмарення і спокуси демонів. Більше будемо радіти і веселитися, здійснюючи справи духовні, і сподіваючись, що нині або завтра переселимося в Небесне Царство.

Коли диявол не перестає часто спокушати тебе гріховним помислом, ти не засмучуйся від цього і не слабшай серцем твоїм. Не розбирай докладно розумом своїм його хитрощі. Але краще з обуренням напади на нього і скажи: “Усе те зло, до якого ти підбурюєш мене, о дияволе, розтрощить Господь Бог об голову твою, бо від тебе походить, і тобі буде зараховано за гріх у день суду, бо бачить Бог, звідки народжується підступність”. Так скажи, не досліджуючи більше думкою твоєю худих помислів. Але коли приводиш у виконання навіювання диявола, тоді сумуй, сокрушайся, плач, оскільки прагнеш у вічний вогонь.

Якщо ж диявол спокушає помислами, а ти відкидаєш їх і не здійснюєш на ділі, то для чого сумуєш? Що засмучує тебе? Не бійся. Цього ніхто не уникнув із тих, хто догодив Богові. Цьому піддалися і мученики, яким стільки подібного тому вкладали у вуха, але вони не були переможені. Мучителі говорили їм: “Відкиньте Христа”. А вони відповідали? “Ні, Господи Боже наш! не буде того, щоб ми відкинули Твою благодать”. – Невже тому, що вухами своїми чули повеління відкинути Розп’ятого, вони зазнали якоїсь шкоди, або ухилилися від шляху істинного? Невже це поставлено їм буде в гріх? Ні, не слід так думати. Якби вони, почувши такі нечестиві слова, виконали їх, то по справедливості заслужили б на осуд. Але оскільки не послухали і не відкинулися, то не тільки не були засуджені, а ще й отримали і чудові вінці від Христа Бога нашого.

Отже, улюблений, коли сатана буде бентежити тебе і казати: “Іди, віддайся хтивості”, відвернися від нього і скажи: “Не попусти, о Господи Боже!”. Якщо буде підбурювати тебе і казати: “Погуби того або іншого, або третього”, скажи: “Не попусти, Господи Боже!”, коли буде розпалювати душу твою вогнем заздрощів, негайно відвернися від нього. Знову, якщо спонукатиме тебе на гнів, не слухай. Коли буде обурювати тебе, не відповідай, і ти переміг супротивника! “Я побитий, – сказано, – і не говорю” (Пс. 76:5). Якщо буде ловити тебе зневірою, через падіння твоє, мужайся. Якщо буде закликати до марнославства, ти, як грішний і нещасний, посміхнися йому і смири душу свою. Бо диявол часто вдихає марнославство і в тих, які нічого доброго не зробили.

Якщо буде приманювати до гордості, згадай, хто був він і звідки зійшов; а також і те, що є людина? Лежачи в гробі, видає запах гірший за всяку тварину. Гордість же полягає в тому, якщо ти нехтуєш бідними, і рабами твоїми, і тими, хто служить тобі, бо одягнені в лахміття. Якщо буйний заохочуватиме до хтивості, утримай руку твою. Бо багатьох цей лукавий, не мігши ввергнути в явний блуд, любодіянням таємним тим сильніше розтрощив.

Диявол безсоромний і всяким чином спокушає людину. І коли побачить, що хтось зайнятий пристрастю, наступає, і зброєю цієї пристрасті умертвляє його. Тому, коли він підглядає в тобі сріблолюбство, віддай зайве бідним, якщо тільки маєш золото або срібло. Про життя ж своє не піклуйся нітрохи. Про тебе буде піклуватися і пектися до останнього твого подиху Бог, Який в особі бідних приймає дар твій. Якщо ж ти нічого не маєш, а диявол воює проти тебе, бажаючи зробити душу твою сріблолюбною, не старайся збирати неправдою і викрадати чуже. Можливо, це послужить деякою пристойною причиною до твого виправдання.

Знову ж таки, якщо розпалює і підпалює до ворожнечі проти брата, збуджуючи в тобі неприборкану лють, нетерплячість, помсту і швидкість на беззаконня, стережися, щоб не впасти в цю сліпу пристрасть, яка безперестанку з’їдає людину. Але примушуй серце твоє до молитви за тих, хто ображає тебе, і негайно сховаються від тебе злість і ненависть, переможені тобою, і все те, що споріднене й подібне до них. У такий спосіб перемогли цю пристрасть усі, хто догоджав Господу. І взагалі, якщо диявол буде до чогось підбурювати, протистань негайно і скажи йому: “Ні, ніколи не стану настільки беззаконним виконавцем злих твоїх порад”. Бо все те зло, яке ти замишляєш у кожен день і годину – знай і пам’ятай – посіває в тобі сатана за стародавнім своїм звичаєм, хитрістю намагаючись таємно обдурити твоє відчуття і потім увергнути тебе в прірву.

Але, можливо, ти запитаєш: “Якщо всі такі пристрасті встиг уже посіяти в мені диявол, то що я буду робити, обтяжений такою безліччю беззаконь?” Кайся, брате, трудися в духовних подвигах, і знову поставлений будеш у колишній твій стан. Але скажеш: “Сумніваюся, чи буду прийнятий у покаяння, бо опоганив святе Хрещення і боготканий одяг очорнив”. Що ти осквернений – знаю, люб’язний! Утім, покайся, і, я твердо запевняю тебе, ти будеш прийнятий. Ми примиримо тебе з Богом, не бійся. Маєш спасіння, маєш покаяння. Тільки відмовся від гріховної своєї роботи. Через нас Син Божий відкриває рай. Тільки покайся. Тільки звернися. Хоча ми, предстоятелі, і самі грішники, але Христос Бог наш з найбільшим благоволінням вручив ключ від раю в руки нас, смиренних. “Що ви зв’яжете на землі, – каже, – те буде зв’язане на небі, і що розв’яжете на землі, те буде розв’язане на небі” (Мф. 18:18). Тому з надією покайся, і отримаєш прощення від Того, Хто має владу на землі відпускати гріхи.

“А що є покаяння? – запитаєш. – Я не маю про нього ясного поняття, оскільки ніколи не вправлявся в ньому”. Хочеш, я поясню тобі, в чому воно полягає? Не їж непомірно, подібно до безсловесних; не впивайся щодня; полюби піст, сльози, приліпись сильніше до молитви, частіше будь у церкві, і знайдеш заспокоєння для душі твоєї. Не слухай тих, які кажуть: “Яка користь цілий день молитися?” Так говорити навчає деяких диявол, щоб зовсім знесилити дух того, хто молиться. Бо рід пристрастей і демонів нічим іншим не виганяється, окрім молитви та істинного постування. Тому, поспішай до церкви, поспішай до сповідання; поринь в обійми Божі, бо ворота Божі прообразують обійми Бога і Отця. Такою є Церква. Нікого не відкидає, але всіх приймає, всіх вміщує в лоно своє, всіх утішає, всіх цілує, всіх об’ємає, оскільки дорогоцінна для неї користь кожного. Прийди, послухай. Я доведу тобі й в інший спосіб, що не треба зовсім впадати у відчай у спасінні своєму. Візьмемо приклад із книги святих, які прославили себе подвижництвом.

Один достойний здивування старець розповідав, що деякого брата переміг демон блуду настільки, що вельми часто впадав у гріх цей, але також вельми часто умилостивляв і Господа свого сльозами й молитвами. Після такого розкаяння, спонукуваний навиком, знову падав у гріх. Але і знову, після падіння, прагнув до церкви, і там, дивлячись на чесне і славне зображення Господа нашого Іісуса Христа, падав перед ним із гіркими сльозами, і говорив: “Господи! помилуй мене. Відніми від мене страшну спокусу цю, оскільки, переможений від неї, і жорстоко уражаюсь, полонений гіркотою задоволення. Не можу обличчям моїм і дивитися зі сміливістю на святе Твоє зображення, о Владико! і бачити медоточну красу обличчя Твого”. Після таких слів виходив із церкви і знову падав у ту саму прірву. Однак і тоді не впадав у відчай, але поспішав до церкви і взивав, як і колись, до Людинолюбного Господа. Багато років так він робив: не переставав грішити, не переставав і каятися.

Одного разу цей чоловік такий дав обітницю Милосердному Богові: “Господи! Тебе відтепер роблю поручителем у тому, що відтепер ніколи вже більше не вчиню гріха цього. Тільки, Благий, прости ті гріхи, які вчинені від початку донині”. Коли він вчинив такий страшний договір, знову став винним гріху. Тут видно невимовне людинолюбство Боже і нескінченну милість, що терпляче переносить безмірні злочини брата, і по безлічі милості шукає покаяння його, і чекає, коли він зненавидить до кінця гріховну свою звичку. Крім того, не рік, не два, не три протікали в такому житті, але десять років, або й більше.

Бачите, улюблені, безмірне терпіння, нескінченне людинолюбство Господа, як Він завжди довготерпить, милосердствує, переносить жахливі беззаконня наші. І це тоді, коли ми, жалюгідні, посміюємося з Нього. Тут треба дивуватися багатству милосердя Божого. – Дав брат перед Богом обіцянку не чинити гріха, і скоро виявився брехуном! Бо виходячи з церкви, порушив клятву злочином. У цьому випадку не можна не бачити нескінченної милості Людинолюбного Бога, яка навіть знехтувала словами пророчими: “Погубиш Ти неправдомовців” (Пс. 5:7). Далі; але прошу слухати уважно. Бо слова не незрозумілі, як часто ви говорите, слухаючи інше вчення, і нарікаєте: “Оскільки він говорить незрозуміло, то й ми не можемо зрозуміти”. Ось, тепер і мова проста, і історія вельми корисна. Тому подвійте увагу.

Одного дня, коли це трапилося, і через погану навичку зроблений був гріх, цей брат іде до церкви. Справедливо кажуть: навичка – як борг. Якщо хто звик грішити, то мимоволі й без бажання грішить, навичкою, як позикодавець, якого примушують. Отже, вчинивши гріх, поспішно йде він до церкви, падає обличчям своїм на землю, плаче, ридає, стогне, благаючи Милосердного Владику зглянутися над ним і подати руку допомоги, щоб він міг вилучити себе з нечистоти хтивості. Коли він так чинив, диявол, бачачи, що анітрохи не встигає, бо що він сплітав гріхами, то цей розривав упованням на Господа – безсоромний являється очам брата.

Увійшовши за ним до церкви і ставши перед дверима, коли побачив, як він впав ниць у сльозах, звернувся до святого зображення Господа нашого Іісуса Христа і гучно заревів: “Що Тобі до мене, Іісусе Христе? Твоє співчуття нескінченне. Перемагаєш мене і скидаєш безліччю милості Твоєї і безмірною Твоєю добротою. Для чого приймаєш цього блудника, сластолюбця нечистого, затьмареного, оскверненого від ніг до голови, який обманює Тебе щодня, жартує владою Твоєю та зневажає Володарювання Твоє, зраджуючи слову істини? Для чого ж не спалюєш його страшною Твоєю блискавкою, але довготерпиш, і чекаєш, і зглядаєшся? Ми чули, що Ти будеш судити блудників і перелюбників, і однак не хочеш погубити жодного грішника! Справді, Ти несправедливий Суддя, і за Своїм бажанням перетворюєш суд і схиляєш погляди на неправду. Мене за гордість – несуттєвий злочин – Ти стрімголов скинув з небес у пекло, не пощадивши анітрохи; а цей і брехун, і блудник, і сластолюб, і п’яниця, і ненажерлива людина, бо, впавши перед Твоїм обличчям, проливає сльози, Ти милостиво нахиляєш до нього вуха Свої, лагідним виявляєш перед ним велич Твою, і поспішаєш помилувати його! За що ж називають Тебе найправеднішим Суддею? Бо бачу, що і Ти з великого милосердя довільно дивишся на обличчя і немає правди в суді Твоєму”.

Так говорив диявол, з люттю настільки великою, що з рота його виходило полум’я. Після того, як замовк божевільний, виходить голос від жертовника, подібний до відлуння найсильніших ударів, і ще більш страшний. Так віщав Господь до нього: “О змій лукавий і згубний! Не наситив ти злоби твоєї тим, що поглинув увесь світ, підступний! а й того, хто приліпився до невимовної милості доброзичливості Моєї, поспішаєш викрасти й пожерти, жадібний! Чи стільки в нього гріхів, що ти врівноважив їх із пречистою кров’ю, Мною за нього вилитою на Хресті? Ось страждання, смерть і кров Моя виклопотали поблажливість до малих проступків його. І ти сам, коли він іде до гріха, не відганяєш його, але з радістю приймаєш, сподіваючись заволодіти ним, і не відмовляєшся від придбання його собі, а Я, настільки Благий і Милостивий, незбагненний у милосерді, що наказав учню й апостолу Моєму Петру прощати семидесяти разів по сім на день тому, хто образив його, невже не пробачу? не пошкодую? не помилую? Ні! оскільки прибігає до Мене, не відвернуся від нього, поки не придбаю його. Бо за блудних, за беззаконних, за грішних Я розіп’явся, і пречисті Мої руки за них же розпростер, щоб той, хто хоче спастися, припливав і спасався. Ні від кого не відвертаюся і нікого не відганяю від Моєї благодаті, хоч би хто тисячу разів на день приходив до Мене і виходив, і знову наближався до Мене. Бо Я приходив не праведних, а грішних закликати на покаяння”.

Коли виходив голос цей, диявол не зміг втекти і віддалитися. Потім знову був голос: “Вислухай, спокуснику, і те, за що звинувачуєш. Праведний Я, і в чому кого знайду, за те суджу. Ось, Я знайшов його в покаянні та сповіді, і в праведності, оскільки лежить біля ніг Моїх і є переможцем твоїм. Тож прийму дух його, і наверну душу його, як одного зі святих, бо впродовж стількох років не зневірився у спасінні своєму, здобувши тверду надію на Мою доброту. А ти дивись на славу душі цієї і мучся заздрістю і ревнощами, погибельний!” Тоді брат, що лежав ниць на обличчі своєму в сльозах і риданні, віддав дух свій. Негайно помста у вигляді палаючого вогню спала на сатану і пожрала його, бо не засоромився Господа Бога.

Ось доказ! Досить було б і цього прикладу, але хочу запропонувати вам, люб’язні, й інший, такий самий корисний, який ясно показує, що Бог не відвертається від когось із тих, хто наближається до Нього. Запропоную і цей приклад із книги отців.

Один великий старець1 стільки перевершив спокуси демонські, що більше вже не боровся з ними думкою, але бачив очима і Ангелів, і демонів, як перші намагаються про спасіння людське, а інші про погибель. Він стільки був великий і високий у дусі, що перебував спокійний, коли бачив нечистих духів. Часто докоряв їм і приводив у досаду, нагадуючи їм приготовану для них вогняну геєну. Наостанок і темні демони розголосили між собою один одному про старця, і поклали в раді своїй, щоб віднині ніхто з них не спілкувався з ним, з побоювання, щоб комусь не завдав він шкоди, оскільки досяг дивовижної безпристрасності. Дійсно, старець немов би обоготворений був Всесвятим Духом.

Отже, коли старець був такий суворий, а демони такі несміливі, один із демонів сказав іншому: “Брат Зерефер! (так називався цей демон) якщо хто з нас, демонів, покається, чи прийме того Бог, чи ні? Хто це знає? скажи мені”. Зерефер відповів: “Хочеш, я піду до того великого старця, який не боїться нас, і випитаю в нього?” “Іди, – говорив інший. – Але дивись, він прозорливий, дізнається обман твій, бо не забуде запитати Бога свого. Однак, іди. Можливо, ти і встигнеш у намірі, а якщо й ні, то, зробивши свою справу, повернешся назад”.

Тоді Зерефер вирушив до старця, і, прийнявши на себе удаваний вигляд, почав плакати і ридати перед ним, як людина. Бог же, бажаючи показати, що Він нікого не відвертається, але всіх тих, хто вдається до Нього, приймає, цього разу не відкрив старцю, що це диявол, який прийшов спокусити його. Старець дивився на нього, як на просту людину. Побачивши це, каже йому: “Хто ти, о людино? і що з тобою сталося, що ти так гірко плачеш і сильно ридаєш?” “Святий отче! – відповів диявол. – Я не людина, але демон злий, яким визнаю себе за безліч гріхів моїх”. Старець запитав: “Чого ж ти хочеш від мене?” – думаючи, що він зі смирення назвав себе демоном, а Бог ще досі не відкрив старцеві обману. Демон сказав: “Нічого більше, крім того, щоб ти упросив Господа Бога твого відкрити тобі, чи допустить Він диявола до покаяння. Бо я не приймав Хрещення, і вважаю себе ніби демоном”. Старець відповів: “Сьогодні поки що йди в дім свій, а до мене прийди завтра, я скажу тобі відповідь.

І в той самий вечір, простягнувши святі руки свої, молився Людинолюбному Богові та говорив: “Владико, Господи, Благий і Милостивий, який хоче всім людям спастися і до розуму істини прийти! Послухай мене в годину цю та відкрий негідному рабу Твоєму: чи приймеш ти людину, яка перевершила гріхи і демонів”. Після цих слів старця раптом, як блиск блискавки, постав перед ним Ангел Господній і сказав: “Ось що говорить Господь: Для чого ти за демона просив Мою могутність? Бо він приходив із лестощами спокусити тебе”.

Старець запитав: “Чому ж Господь Бог не оголосив мені істини?” Ангел відповідав: “Не бентежся. Домобудівництво спасіння вимагало того для користі грішників, щоб відкрито було невимовне людинолюбство Боже і те, що Бог нікого з тих, хто наближається до Нього, не відвертає від Себе, хоч би прийшов диявол, або сам сатана, або хто інший із числа цих згубних. А разом – щоб деяким чином відкрився і непохитний відчай демонів. Отже, коли знову прийде до тебе спокусник, ти не негайно викрий його, а спочатку скажи йому: знай, що Людинолюбний Бог нікого з тих, хто приходить до Нього, ніколи й нізащо не відвертає, і сповістив, що тебе можна прийняти, якщо виконаєш те, що я накажу тобі. Коли ж він, почувши це, запитає, у чому полягає наказ, відповідай йому: так заповів тобі Бог: знаю тебе, хто ти, і звідки прийшов спокусити Мене. Ти – давнє зло, ти – гординя неприступна; як же можеш принести гідне покаяння? Втім, щоб ти не мав жодного приводу до вибачення в день суду, слухай, як повинен ти почати покаяння. Господь каже: пробудь три роки на одному місці, не сходячи з нього; вдень і вночі, повернувшись до сходу, кажи: Господи, помилуй мене – давнє зло. І ще по сто разів говори голосно так: помилуй мене, затьмарену спокусу. Скажи йому: коли виконаєш це з належним смиренням, тоді сопричислишся до Ангелів Божих. Якщо погодиться це зробити, прийми його в покаяння. Але знай, що давнє зло не робиться новим добром. І що наостанок трапиться, запиши, щоб ті, хто бажає покаятися, не впадали у відчай. Нехай із цього досвіду твердо впевняться люди, що ніколи не повинно скоро впадати у відчай у спасінні своєму”.

Сказавши це, Ангел Божий вознісся на небо. Наступного дня рано вранці приходить диявол і починає здалеку показувати вигляд людини, що плаче, і просити милості старця. Але старець одразу не викрив його задуму, а тільки в серці своєму говорив: у злий час ти прийшов, хижак диявол, отруйний скорпіон, древнє зло, тиран, чудовисько! Потім каже йому: “Знай, що я просив Бога, як обіцявся. Бог прийме тебе в покаяння, якщо тільки виконаєш те, що Він наказав тобі, як Сильний і Вседержавний”. Демон запитує: “Що ж Він наказав мені?” Старець відповів: “Наказав, щоб ти простояв на одному місці три роки, вдень і вночі гучно вимовляючи по сто разів такі слова: Боже! умилостивись над моїм окаянством. І знову подібним же чином по сто разів: Боже! помилуй мене – давнє зло. І ще втретє: Боже! спаси мене, затьмареного і проклятого. Якщо це зробиш, Бог прийме твоє покаяння і зарахує тебе, як і раніше, до Ангелів Своїх”.

Демон Зерефер багато сміявся на ці слова старця і сказав йому: “Якби я хотів назвати себе окаянством і древнім злом, і затьмареним спокусою, і темним, і проклятим, то я потурбувався б це зробити ще від самого початку і урятувався б негайно. Але тепер я назву себе древнім злом? Ні – неможливо. Бо тепер я вкритий славою. Всі служать мені, бояться і тремтять мене. І тепер-то я назву себе окаянством і спокусою, і древнім злом? Ні, старий, ні. Щоб я, що панує над усіма грішниками, зробився непотрібним рабом, який смиренно кається? Ні, старий, ні”. Сказавши це, нечистий демон із криком зник. Старець, бачачи те, встав на молитву, кажучи: “Воістину, справедливо сказав Ангел, що давнє зло не робиться новим добром”.

Усе це, улюблені мої, я не просто і не без наміру запропонував вам, але щоб ви знали велику і невимовну милість і нескінченну доброту Господа. Якщо і диявола, що кається, приймає, то тим більше приймає людей, що притікають до Нього, за яких Він пролив і кров Свою. Бо якби і диявол сказав і зробив те, що наказано йому через святого старця, Господь не змінив би обіцянки Своєї, і прийняв би її, за невимовною Своєю добротою. Але оскільки диявол посміявся цьому велінню, то засуджений буде на найжорстокішу муку в день суду, в день страшний для злих демонів, і ще страшніший для тих із них, які перевершують злобою інших. Бог суворіше покарає і людей, які чинять подібним чином, спокушаючи Господа.

Ти грішник? Кайся. Не хочеш? Будеш мучитися в геєні гірше за самих демонів, якщо не потурбуєшся, і перед смертю не скинеш із себе тягар гріхів своїх. Але боюся, кажеш, бо думаю, що немає для мене спасіння. Що ти кажеш, людино? Коли блудодійствуєш, невже Бог не може умертвити тебе блискавкою? Але Він поки що повільнить, о улюблений, щоб ти примудрився, і, розкаявшись, очистився від пристрасті твоєї. Бо, з чим кого застане смерть, з тим і проводжає померлого. Якщо помреш рабом диявола, ти нещасний у майбутньому. А якщо звільнишся від гріха перед смертю, твій жереб буде блаженний і в майбутньому віці, і ти відійдеш до Господа.

Один найдосвідченіший чернець, служачи Богу сорок років, отримав дар воскрешати мертвих і зцілювати благодаттю Св. Духа всілякі хвороби і недуги. Будучи на такому ступені досконалості, він спокусився, став блудником і вбивцею. Але дивись, як через покаяння знову придбав собі колишні дари! Відвернувшись від гріха і підбадьорившись душею, трудячись у сльозах, молитвах і пощеннях, він знову здобув дар творити чудеса. Бачиш силу покаяння? Бачиш довготерпіння Владики? Коли блаженний цей проходив подвиг покаяння, в той час трапилося цілковите бездощів’я, і була посуха надзвичайна. Увесь народ постився, молився й не спав, та однак нічого не міг зробити для себе. Просили подвижники, клопотали пастирі, священики, ченці та мирські. Але Бог нікого не послухав.

Що ж послідувало? Сила покаяння нарешті засвідчена була згори. Прогримів із неба голос: “Не послухаю вас, не послухаю. Але йдіть до раба Мого Якова, нехай він помолиться, і пошлю дощ”. Який же був успіх з того й іншого боку? О, нове чудо покаяння! Сам Бог просить того, хто кається. Помолися, каже, і дам дощ. Того, хто кається, просить Господь усіх, просять і люди. Скажи слово, кажуть, раб Господній! скажи, і дай нам, залишеним, дощ. Чернець, почувши це, жахнувся, бо не сподівався, щоб покаяння його було прийнято.

Бачиш смирення, що народилося від покаяння? Той, який колись упав від гордості й гордовитості, спокусившись красою праведності своєї, тепер звеличується покаянням. І так просив його народ помолитися, щоб виклопотав їм дощ; але він відмовився, вважаючи себе недостойним. Що ж зробили? Знову голосили до Бога, і почули у відповідь: “Якщо не попросить раб Мій, не послухаю вас”. Тому знову стали просити праведника з гіркими сльозами, щоб помолився. Тільки-но, тільки-но він послухався, підняв руки на висоту і приніс молитву Господу, і негайно земля сповнилася рясним дощем, так що і річки, колись безводні, потекли, і довго-довго не могло втихомиритися прагнення води.

Бачиш славу покаяння? Дивовижна дія його. Чому і ми, якнайшвидше візьмемося за нього: оскільки немає нічого рівного, нічого подібного, нічого якнайшвидшого до подолання душевних ран. Почнемо ж покаяння, поки живемо. Бо воно дароване нам тільки в цьому житті, доки носимо смертне це тіло. А бездіяльність у світі цьому спричинить у день суду жахливу скорботу в тих, які дрімають у ньому. Отже, благаю: потрудимося, в подвигах духовних, поневолимо і тіло працям і подвигам духу, щоб з великою ретельністю і зусиллям, зібравши для себе в дорогу благе і корисне, перейшли до нескінченного життя у Христі Іісусі, Господі нашому. Слава Йому і держава нині і завжди, і на віки віків! Амінь.

* * *

1 Св. Антоній Великий.

Джерело: Бесіда про покаяння або про те, що не слід відчаюватися у спасінні / святитель Амфілохій, єпископ Іконійський.

Почему вы, сыны истины, присутствуя здесь во Святой и Кафолической Церкви, не перестаете печалиться? Если сему есть какая причина, скажите, откройте мне, как возлюбленные чада отцу, исполненному любви, дабы вам получить от сего утешение. Ибо неприлично облекшимся от самого рождения чрез святое Крещение во Христа, Истинного Бога нашего, мучиться и терзаться скорбью. Да не будет! Преблаженный Павел заповедует непрестанно радоваться, когда говорит: «Радуйтесь о Господе: и паки реку, радуйтесь: кротость ваша известна да будет всем человеком» (Флп. 4:4-5).

Итак, какая причина сего уныния? Изъясните, хотя еще прежде изъяснения я уразумел ясно оную: Бог открыл ее моему неразумию. Знаю, знаю, что завистливый диавол обуревает ваше сердце нечистыми и скверными помыслами и помрачает разумное око души. Одним внушает нечестивые хулы и другие ужасные и нелепые мысли. В других влагает ереси, мрачные чувства, и, злобный, извращает для них таинства веры. Сих наклоняет к тщеславию, а тех вооружает против святых икон, называя их бесполезными и ненужными. Иных подстрекает к любодейству и сладострастию и другим гнуснейшим порокам; особливо же в церкви, во время молитвы, уязвляет сердца людей слабодушных, не имеющих силы противоборствовать. А некоторых приводит к тому, чтобы не веровали бессмертной и животворящей Евхаристии и терзались от недоумений, изъясняя им, что это простой хлеб, простое вино, и более ничего.

Все сии преступные мысли для того так заботливо всеивает темный оный демон, чтобы каким-нибудь образом ввергнуть сердца человеческие в нестерпимую печаль и скорбь, от скорби привести в охлаждение и нерадение, от нерадения в отчаяние. Но умоляю вас, святая паства Великого Пастыря Иисуса Христа! не занимайтесь много наваждениями, происходящими от демона, и не обращайте их в предмет вашего размышления. Только не было бы осуществлено самым делом мыслимое. Только не было бы приведено в действие всеваемое в душу вашу, – и семя врага тотчас будет попрано.

Ибо как о человеке, который слушает Писание и научается от него, но не исполняет учения, говорится, что он попирает семя Божественное, так и тот, кто допускает к себе соблазны диавола, но ничего соблазнительного не делает, попирает семя диавольское. Поскольку, как тот не есть еще свят, кто, слушая Писание, не исполняет его повелений, но кто слушает и исполняет заповедуемое им: так равно и тот еще не есть грешник, кто приемлет внушения от диавола и не исполняет оных, но приемлющий и исполняющий. Какую ты получишь пользу, если будешь каждогодно сеять и не будешь собирать жатвы? Только потерпишь труд, и ничего более. Так и диавол влагает нечистые мысли, внушает страшные хуления, дабы низринуть тебя и предать в руки врага твоего. Ибо мы враги темным демонам. Более всех они ненавидят род христианский, поскольку он один из всех отвращается от суеты их.

Посему, когда диавол будет всевать в тебя греховные помыслы, смотри, чтобы тебе не соблазниться. Ибо для того сеет, чтобы собрать жатву. Но если ты и примешь семя его, то есть злые помышления, умертви оные упражнением в Слове Божественном, духовным бодрствованием, страхом смерти, притрепетным воспоминанием суда; – и он пожнет солому и прах. Когда сим образом будешь противиться нечистым помыслам, победишь, без сомнения. Ибо он, лютый зверь, если увидит, что человек, допуская в себя худые мысли, ничего, однако же, худого не делает, довольствуется пока и тем, что видит его в скуке и досаде, и говорит: «Хоть он и не исполняет того, что я приказываю ему, но довольно того, что терзаю его сердце, чтобы мне восхищаться».

Итак, любезнейшие чада, отцы и матери, и братья! с сего времени остерегите себя впредь от оных сетей врага. Не будем унывать, часто помышляя злое от помрачения и соблазна демонов. Более будем радоваться и веселиться, совершая дела духовные, и надеясь, что ныне или завтра переселимся в Небесное Царство.

Когда диавол не перестает часто обольщать тебя греховным помыслом, ты не печалься от сего и не ослабевай сердцем твоим. Не разбирай подробно умом своим его хитрости. Но лучше с негодованием напади на него и скажи: «Все то зло, к которому ты подстрекаешь меня, о диавол, сокрушит Господь Бог о главу твою, поскольку от тебя происходит и тебе вменится во грех в день суда; ибо видит Бог, откуда рождается коварство». Так скажи, не исследуя более мыслью твоею худых помышлений. Но когда приводишь в исполнение внушения диавола, тогда печалься, сокрушайся, плачь, поскольку стремишься в вечный огонь.

Если ж диавол соблазняет помыслами, а ты отвергаешь их и не осуществляешь на деле, то для чего унываешь? Что печалит тебя? Не бойся. Сего никто не избежал из благоугодивших Богу. Сему подверглись и мученики, которым столько подобного тому влагаемо было в уши, но они не были побеждены. Мучители говорили им: «Отвергнитесь Христа». А они отвечали? «Нет, Господи Боже наш! не будет того, чтобы мы отверглись Твоей благости». – Неужели потому, что ушами своими слышали повеление отвергнуться Распятого, они потерпели какой-нибудь вред, или уклонились от пути истинного? Неужели сие вменено им будет в грех? Нет, не должно так думать. Если бы они, слышав такие нечестивые слова, привели оные в исполнение, то по справедливости заслужили бы осуждение. Но поскольку не послушали и не отверглись, посему не только не были осуждены, но еще получили и чудные венцы от Христа Бога нашего.

Итак, возлюбленный! когда сатана будет смущать тебя и говорить: «Иди, предайся сладострастию», отвергнись от него и скажи: «Не попусти, о Господи Боже!». Если будет подучать тебя и говорить: «Погуби того или другого, или третьего», скажи: «Не попусти, Господи Боже!», когда будет распалять душу твою огнем зависти, немедля отвратись от него. Опять, если будет подвигать тебя на гнев, не слушай. Когда будет возмущать тебя, не отвечай, и ты победил противника! «Смятохся, – сказано, – и не глаголах» (Пс. 76:5). Если будет ловить тебя унынием, по причине падения твоего, мужайся. Если будет призывать к тщеславию, ты, как грешный и несчастный, посмейся ему и смири душу свою. Ибо диавол часто вдыхает тщеславие и в тех, которые ничего доброго не сделали.

Если будет приманивать к гордости, вспомни, кто был он и откуда ниспал; а также и то, что есть человек? Лежа во гробе, издает запах хуже всякого животного. Гордость же состоит в том, если ты гнушаешься бедными, и рабами твоими, и служащими тебе, потому что одеты в рубища. Если неистовый будет поощрять к любострастию, удержи руку твою. Ибо многих сей лукавый, не могши ввергнуть в явный блуд, любодеянием тайным тем сильнее сокрушил.

Диавол бесстыден и всяким образом искушает человека. И когда увидит, что кто-нибудь занят страстью, наступает, и оружием сей страсти умерщвляет его. Посему, когда он подсматривает в тебе сребролюбие, отдай излишнее бедным, если только имеешь золото или серебро. О жизни же своей не заботься нимало. О тебе будет заботиться и печься до последнего твоего издыхания Бог, Который в лице бедных принимает дар твой. Если же ты ничего не имеешь, а диавол воюет против тебя, желая сделать душу твою сребролюбивой, не стремись собирать неправдой и похищать чужое. Может быть, это послужит некоторой благовидной причиной к твоему оправданию.

Опять, если разжигает и воспламеняет ко вражде против брата, возбуждая в тебе неукротимую ярость, нетерпение, мщение и быстроту на беззаконие, берегись, чтобы не впасть в сию слепую страсть, непрестанно снедающую человека. Но принуждай сердце твое к молитве за оскорбляющих тебя, и немедленно скроются от тебя злоба и ненависть, побежденные тобой, и все то, что сродно и подобно им. Сим образом победили сию страсть все благоугодившие Господу. И вообще, если диавол будет к чему-либо подстрекать, противостань немедленно и скажи ему: «Нет, никогда не сделаюсь столь беззаконным исполнителем злых твоих советов». Ибо все то зло, которое ты помышляешь в каждый день и час – знай и помни – посевает в тебе сатана по древнему своему обычаю, хитростью стараясь тайно обмануть твое чувство и после ввергнуть тебя в пропасть.

Но, может быть, ты спросишь: «Если все таковые страсти успел уже посеять во мне диавол, то что я буду делать, обремененный и отягченный таким множеством беззаконий?» Кайся, брате, трудись в духовных подвигах, и опять поставлен будешь в прежнее твое состояние. Но скажешь: «Сомневаюсь, буду ли принят в покаяние, ибо осквернил святое Крещение и боготканную одежду очернил». Что ты осквернен – знаю, любезный! Впрочем, раскайся, и, я твердо уверяю тебя, ты будешь принят. Мы примирим тебя с Богом, не бойся. Имеешь спасение, имеешь покаяние. Только откажись от греховной своей работы. Чрез нас Сын Божий отверзает рай. Только покайся. Только обратись. Хотя мы, предстоятели, и сами грешники, но Христос Бог наш с величайшим благоволением вручил ключ от рая в руки нас, смиренных. «Что свяжете на земли, – говорит, – будет связано на небесех. И что разрешите на земли, будет разрешено на небесех» (Мф. 18:18). Посему с упованием раскайся, и получишь прощение от Того, Кто имеет власть на земле отпускать грехи.

«А что есть покаяние? – спросишь. – Я не имею о нем ясного понятия, поскольку никогда не упражнялся в нем». Хочешь, я изъясню тебе, в чем оно состоит? Не вкушай неумеренно, подобно бессловесным; не упивайся каждодневно; возлюби пост, слезы, прилепись сильнее к молитве, чаще будь в церкви, и найдешь успокоение для души твоей. Не слушай тех, которые говорят: «Какая польза целый день молиться?» Так говорить научает некоторых диавол, дабы вовсе обессилить дух молящегося. Ибо род страстей и демонов ничем другим не изгоняется, кроме молитвы и истинного пощения. Посему, спеши в церковь, торопись к исповеданию; повергнись в объятия Божии, ибо врата Божии прообразуют объятия Бога и Отца. Такова Церковь. Никого не отвергает, но всех принимает, всех вмещает в лоно свое, всех утешает, всех лобызает, всех объемлет, поскольку драгоценна для нее польза каждого. Приди, послушай. Я докажу тебе и другим образом, что не должно совершенно отчаиваться в спасении своем. Возьмем пример из книги святых, прославивших себя подвижничеством.

Один достойный удивления старец рассказывал, что некоторый брат был побежден демоном блуда до такой степени, что весьма часто впадал в грех сей, но также весьма часто умилостивлял и Господа своего слезами и молитвами. После такого раскаяния, побуждаемый навыком, опять падал в грех. Но и опять, по падении, стремился в церковь, и там, взирая на честное и славное изображение Господа нашего Иисуса Христа, повергался пред оным с горькими слезами, и говорил: «Господи! помилуй меня. Отыми от мене страшное искушение сие, поелику, побежден от него, и жестоко уязвляюсь, пленяемый горечью удовольствия. Не могу лицем моим и взирать с дерзновением на святое Твое изображение, о Владыко! и видеть медоточную лепоту лица Твоего». После таковых слов выходил из церкви и снова низвергался в ту же пропасть. Однако и тогда не отчаивался, но спешил в церковь и взывал, подобно как и прежде, к Человеколюбивому Господу. Много лет так он делал: не переставал грешить, не переставал и раскаиваться.

Однажды сей человек такой дал обет Милосердому Богу: «Господи! Тебя с сего времени делаю поручителем в том, что отселе никогда уже более не сотворю греха сего. Только, Благий, прости те согрешения, которые соделаны от начала доныне». Когда он учинил столь страшный договор, опять сделался повинным греху. Здесь видно неизреченное человеколюбие Божие и бесконечная благость, терпеливо переносящая безмерные преступления брата, и по множеству милости ищущая покаяния его, и ожидающая, когда он возненавидит до конца греховную свою привычку. Кроме того, не год, не два, не три протекли в такой жизни, но десять лет, или и более.

Видите, возлюбленные, безмерное терпение, бесконечное человеколюбие Господа, как Он всегда долготерпит, милосердствует, переносит ужасные беззакония наши. И это тогда, когда мы, жалкие, посмеиваемся Ему. Здесь должно изумляться богатству милосердия Божия. – Дал брат пред Богом обещание не делать греха, и скоро оказался лжецом! ибо выходя из церкви, нарушил клятву преступлением. В сем случае нельзя не видеть бесконечной благости Человеколюбивого Бога, которая даже пренебрегла слова пророческие: «погубиши вся глаголющия лжу» (Пс. 5:7). Далее; но прошу слушать внимательно. Ибо слова не непонятны, как часто вы говорите, слушая другое учение, и жалуетесь: «Поскольку он говорит непонятно, то и мы не можем разуметь». Вот, теперь и речь простая, и история весьма полезная. Посему удвойте внимание.

В один день, когда сие случилось, и по худому навыку сделан был грех, сей брат идет в церковь. Справедливо говорится: навык – как долг. Если кто привык грешить, то невольно и без желания грешит, навыком, как заимодавцем принуждаемый. Итак, сделав грех, поспешно идет он в церковь, повергается лицом своим на землю, плачет, рыдает, стенает, умоляя Милосердного Владыку сжалиться над ним и подать руку помощи, дабы он мог изъять себя из нечистоты сладострастия. Когда он так поступал, диавол, видя, что нисколько не успевает, ибо что он соплетал грехами, то сей разрывал упованием на Господа – бесстыдный является очам брата.

Войдя за ним в церковь и став пред дверьми, когда увидел его повергшегося ниц в слезах, обратился к святому оному изображению Господа нашего Иисуса Христа и громко возревел: «Что Тебе до меня, Иисусе Христе? Твое сострадание бесконечно. Побеждаешь меня и низвергаешь множеством милости Твоей и безмерною Твоею благостью. Для чего приемлешь сего блудника, сластолюбца нечистого, омраченного, оскверненного с ног до главы, который обманывает Тебя ежедневно, шутит властью Твоею и презирает Владычество Твое, изменяя слову истины? Для чего же не сожигаешь его страшною Твоею молниею, но долготерпишь и ожидаешь и снисходишь? Мы слышали, что Ты будешь судить блудников и прелюбодеев, и однако не хочешь погубить ни одного грешника! Подлинно, Ты несправедливый Судья, и по Своему желанию превращаешь суд и склоняешь взоры на неправду. Меня за гордость – неважное преступление – Ты стремглав низверг с небес в преисподнюю, не пощадив нимало; а сей и лжец, и блудник, и сластолюбец, и пьяница и обжора, поскольку, повергшись пред лицом Твоим, проливает слезы, Ты милостиво приклоняешь к нему уши Твои, кротким являешь пред ним величество Твое, и спешишь помиловать его! За что же называют Тебя праведнейшим Судьею? Ибо вижу, что и Ты по великому милосердию произвольно смотришь на лица и нет правды в суде Твоем».

Так говорил диавол, с яростью столь великою, что из рта его выходило пламя. После того, как умолк безумный, исходит глас от жертвенника, подобный отголоску сильнейших ударов, и еще более страшный. Так вещал Господь к нему: «О змий лукавый и губительный! не насытил ты злобы твоей тем, что поглотил весь мир, коварный! но и прилепившегося к неизреченной милости благоутробия Моего спешишь похитить и пожрать, жадный! Или столько у него грехов, что ты уравновесил их с пречистою кровью, Мною за него излиянною на Кресте? Вот страдания, смерть и кровь Моя исходатайствовали снисхождение к малым проступкам его. И ты сам, когда он идет к греху, не отгоняешь его, но с радостью принимаешь, надеясь завладеть им, и не отказываешься от приобретения его себе, а Я, столь Благий и Милостивый, непостижимый в милосердии, повелевший ученику и апостолу Моему Петру прощать седмижды семьдесят раз в день оскорбившему его, неужели не пощажу? не сжалюсь? не помилую? Нет! поскольку прибегает ко Мне, не отвращусь от него, пока не приобрету его. Ибо за блудных, за беззаконных, за грешных Я распялся, и пречистые Мои руки за них же распростер, дабы хотящий спастись притекал и спасался. Ни от кого не отвращаюсь и никого не отгоняю от Моей благости, хотя бы кто тысячу раз в день приходил ко Мне и исходил, и опять приближался ко Мне. Поскольку Я приходил не праведных, но грешных призвать на покаяние».

Когда исходил глас сей, диавол не в силах был бежать и удалиться. Потом опять был глас: «Выслушай, обольститель, и то, за что обвиняешь. Праведен Я, и в чем кого обрету, за то сужу. Вот, Я нашел его в покаянии и исповедании, и в праведности, поскольку лежит у ног Моих и является победителем твоим. Посему прииму дух его, и обращу душу его, как одного из святых, поскольку в течение столь многих лет не отчаялся в спасении своем, стяжав твердую надежду на Мою благость. А ты зри славу души сей и мучайся завистью и ревностью, погибельный!» Тогда брат, лежащий ниц на лице своем в слезах и рыдании, предал дух свой. Немедленно мщение в виде горящего огня ниспало на сатану и пожрало его, потому что не устыдился Господа Бога.

Вот доказательство! Довольно было бы и сего примера, но хочу предложить вам, любезные, и другой, столь же полезный, ясно показывающий, что Бог не отвращается ни от кого из приближающихся к Нему. Предложу и сей пример из книги отцов.

Один великий старец1 столько превзошел искушения демонские, что более уже не боролся с ними мыслью, но зрел очами и Ангелов, и демонов, как первые стараются о спасении человеческом, а другие о погибели. Он столько был велик и высок в духе, что пребывал спокоен, когда видел нечистых духов. Часто укорял их и приводил в досаду, напоминая им приготовленную для них огненную геенну. Напоследок и темные оные демоны разгласили между собой один другому о старце, и положили в совете своем, чтобы с сего времени никто из них не сообщался с ним, из опасения, дабы кому-нибудь не нанес он вреда, поскольку достиг удивительного бесстрастия. Действительно, старец как бы обоготворен был Всесвятым Духом.

Итак, когда старец был так строг, а демоны так робки, один из демонов сказал другому: «Брат Зерефер! (так назывался сей демон) если кто из нас, демонов, раскается, приимет ли того Бог, или нет? Кто это знает? скажи мне». Зерефер отвечал: «Хочешь, я пойду к тому великому старцу, который не боится нас, и выпытаю у него?» «Иди, – говорил другой. – Но смотри, он прозорлив, узнает обман твой, ибо не преминет вопросить Бога своего. Однако, иди. Может быть, ты и успеешь в намерении, а если и нет, то, сделав свое дело, возвратишься назад».

Тогда Зерефер отправился к старцу, и приняв на себя притворный вид, начал плакать и рыдать пред ним, как человек. Бог же, желая показать, что Он никого не отвращается, но всех прибегающих к Нему принимает, на сей раз не открыл старцу, что это диавол, пришедший искусить его. Старец смотрел на него, как на простого человека. Увидев это, говорит ему: «Кто ты, о человек? и что с тобою случилось, что ты так горько плачешь и сильно рыдаешь?» «Святой отец! – отвечал диавол. – Я не человек, но демон злой, каковым признаю себя за множество грехов моих». Старец спросил: «Чего же ты хочешь от меня?» – думая, что он по смирению назвал себя демоном, а Бог еще доселе не открыл старцу обмана. Демон сказал: «Ничего более, кроме того, чтобы ты упросил Господа Бога твоего открыть тебе, допустит ли Он диавола к покаянию. Ибо я не принимал Крещения, и почитаю себя как бы демоном». Старец ответил: «Сегодня пока иди в дом свой, а ко мне приди завтра, я скажу тебе ответ.

И в тот самый вечер, простерши святые руки свои, молился Человеколюбивому Богу и говорил: «Владыко, Господи, Благий и Милостивый, хотящий всем человеком спастися и в разум истины приити! послушай меня в час сей и открой недостойному рабу Твоему: приимешь ли человека, превзошедшего грехами и демонов». После сих слов старца вдруг, как блеск молнии, предстал пред ним Ангел Господень и сказал: «Вот что говорит Господь: Для чего ты за демона просил Мое могущество? Ибо он приходил с лестью искусить тебя».

Старец спросил: «Почему же Господь Бог не объявил мне истины?» Ангел отвечал: «Не смущайся. Домостроительство спасения требовало того для пользы грешников, дабы открыто было неизреченное человеколюбие Божие и то, что Бог никого из приближающихся к Нему не отвергает от Себя, хотя бы пришел диавол или сам сатана, или кто другой из числа сих погибельных. А вместе – дабы некоторым образом открылось и непреклонное отчаяние демонов. Итак, когда опять придет к тебе искуситель, ты не тотчас обличи его, но сначала скажи ему: знай, что Человеколюбивый Бог никого из приходящих к Нему никогда и ни за что не отвращается, и возвестил, что ты можешь быть принят, если исполнишь то, что я прикажу тебе. Когда же он, услышав сие, спросит, в чем состоит приказание, отвечай ему: так заповедал тебе Бог: знаю тебя, кто ты, и откуда пришел искусить Меня. Ты – древнее зло, ты – гордыня неприступная; как же можешь принести достойное покаяние? Впрочем, чтобы ты не имел никакого предлога к извинению в день суда, слушай, как должен ты начать покаяние. Господь говорит: пробудь три года на одном месте, не сходя с него; днем и ночью, обратившись к востоку, говори: Господи! помилуй меня – древнее зло. И еще по сто раз говори громко так: помилуй меня, омраченную прелесть. Скажи ему: когда выполнишь сие с должным смирением, тогда сопричислен будешь Ангелам Божиим. Если согласится это сделать, прими его в покаяние. Но знай, что древнее зло не делается новым добром. И что напоследок случится, запиши, дабы желающие раскаяться не отчаивались. Пусть из сего опыта твердо уверятся люди, что никогда не должно скоро отчаиваться в спасении своем».

Сказав сие, Ангел Божий вознесся на небо. На другой день рано поутру приходит диавол и начинает издалека показывать вид плачущего человека и просить милости старца. Но старец сразу не обличил его замысла, а только в сердце своем говорил: в худой час ты пришел, хищник диавол, ядовитый скорпион, древнее зло, тиран, чудовище! Потом говорит ему: «Знай, что я просил Бога, как обещался. Бог приемлет тебя в покаяние, если только выполнишь то, что Он приказал тебе, как Сильный и Вседержавный». Демон спрашивает: «Что же Он приказал мне?» Старец отвечал: «Приказал, чтобы ты простоял на одном месте три года, днем и ночью громогласно произнося по сто раз таковые слова: Боже! умилостивись над моим окаянством. И опять подобным же образом по сто раз: Боже! помилуй меня – древнее зло. И еще в третий раз: Боже! спаси меня, омраченного и проклятого. Если сие сделаешь, Бог примет твое покаяние и причислит тебя, как и прежде, к Ангелам Своим».

Демон Зерефер много смеялся на сии слова старца и сказал ему: «Если бы я хотел назвать себя окаянством и древним злом, и омраченным прелестью, и темным, и проклятым, то я позаботился бы это сделать еще с самого начала и спасся бы немедленно. Но теперь я назову себя древним злом? Нет – невозможно. Ибо теперь я покрыт славою. Все служат мне, боятся и трепещут меня. И теперь-то я назову себя окаянством и прелестью, и древним злом? Нет, старик, нет. Чтобы я, господствующий над всеми грешниками, сделался непотребным рабом, смиренно раскаивающимся? Нет, старик, нет». Сказав сие, нечистый демон с воплем исчез. Старец, видев то, встал на молитву, говоря: «Поистине, справедливо сказал Ангел, что древнее зло не делается новым добром».

Все сие, возлюбленные мои, я не просто и не без намерения предложил вам, но дабы вы знали великую и неизреченную милость и бесконечную благость Господа. Если и диавола кающегося принимает, то тем более принимает людей, притекающих к Нему, за которых Он пролил и кровь Свою. Ибо, когда бы и диавол сказал и сделал то, что повелено ему чрез святого старца, Господь не переменил бы обещания Своего, и принял бы его, по несказанной Своей благости. Но поскольку диавол посмеялся сему повелению, то осужден будет на жесточайшее мучение в день суда, в день страшный для злых демонов, и еще страшнейший для тех из них, которые превосходят злобою других. Бог строже накажет и людей, которые поступают подобным образом, искушая Господа.

Ты грешник? Кайся. Не хочешь? будешь мучиться в геенне горше самых демонов, если не позаботишься, и прежде смерти не сбросишь с себя бремя грехов своих. Но боюсь, говоришь, потому что думаю, что нет для меня спасения. Что ты говоришь, человек? Когда блудодействуешь, неужели Бог не может умертвить тебя молнией? Но Он пока медлит, о возлюбленный, дабы ты умудрился, и, раскаявшись, очистился от страсти твоей. Ибо, с чем кого застанет смерть, с тем и провожает умершего. Если умрешь рабом диавола, ты несчастен в будущем. А если освободишься от греха прежде смерти, твой жребий будет блажен и в будущем веке, и ты отойдешь ко Господу.

Один опытнейший монах, служа Богу сорок лет, получил дар воскрешать мертвых и исцелять благодатью Св. Духа всякие болезни и недуги. Будучи на такой степени совершенства, он соблазнился, сделался блудником и убийцей. Но смотри, как чрез покаяние опять приобрел себе прежние дары! Отвратившись от греха и воспрянув душой, подвизаясь в слезах, молитвах и пощениях, он снова получил дар совершать чудеса. Видишь силу покаяния? Видишь долготерпение Владыки? Когда блаженный сей проходил подвиг покаяния, в то время случилось совершенное бездождие, и была засуха чрезвычайная. Весь народ постился, молился и бодрствовал, и однако ничего не мог сделать для себя. Просили подвижники, ходатайствовали пастыри, священники, монашествующие и мирские. Но Бог никого не послушал.

Что же последовало? Сила покаяния наконец засвидетельствована была свыше. Прогремел с неба глас: «Не послушаю вас, не послушаю. Но идите к рабу Моему Иакову, пусть он помолится, и пошлю дождь». Какой же был успех с той и другой стороны? О, новое чудо покаяния! Сам Бог просит кающегося. Помолись, говорит, и дам дождь. Кающегося просит Господь всех, просят и люди. Скажи слово, говорят, раб Господа! скажи, и дай нам, оставленным, дождь. Инок, слышав сие, ужаснулся, потому что не надеялся, чтобы покаяние его было принято.

Видишь смирение, родившееся от покаяния? Тот, который прежде пал от гордости и надменности, прельстившись красотой праведности своей, теперь возвеличивается покаянием. И так просил его народ помолиться, дабы исходатайствовал им дождь; но он отказался, почитая себя недостойным. Что же сделали? Опять возопили к Богу, и услышали в ответ: «Если не попросит раб Мой, не послушаю вас». Посему опять стали просить праведника с горькими слезами, чтобы помолился. Едва, едва он послушался, воздел руки на высоту и принес молитву Господу, и тотчас земля исполнилась обильнейшим дождем, так что и реки, прежде безводные, потекли, и долго-долго не могло утишиться стремление воды.

Видишь славу покаяния? Удивительно действие его. Почему и мы, как можно скорее примемся за оное: поскольку нет ничего равного, ничего подобного, ничего скорейшего к уврачеванию душевных ран. Начнем же покаяние, пока живем. Ибо оно даровано нам только в сей жизни, доколе носим смертное сие тело. А бездейственность в мире сем произведет в день суда ужасную скорбь в тех, которые дремлют в оной. Итак, умоляю: потрудимся, в подвигах духовных, поработим и тело трудам и подвигам духа, дабы с многим усердием и усилием собрав для себя в путь благое и полезное, перешли к нескончаемой жизни во Христе Иисусе, Господе нашем. Слава Ему и держава ныне и всегда, и во веки веков! Аминь.

* * *

1 Св. Антоний Великий.

Источник:
 Беседа о покаянии или о том, что не должно отчаиваться в спасении / святитель Амфилохий, епископ Иконийский – М.: Сибирская благозвонница, 2012. – 48 с. ISBN 978-5-91362-655-4

Знайшли помилку