П о еже заити солнцу мало, отходит кандиловжигатель, и творит поклон предстоятелю.
Таже восходя ударяет в великий кампан не скоро, поя непорочны, или глаголя псалом 50, тихо 12-ю. И потом вшед и вжигает лампады, и уготовляет кадильницу. И тако паки изшед клеплет во вся кампаны. И возвращься в церковь, и вжег свещу в насвещнице, поставляет прямо царских врат.
Таже творит поклонение иерею, егоже есть чреда.
Иерей же востав творит поклон предстоятелю. И отшед творит поклоны 3, пред святыми дверьми, и на оба лика: братиям же всем седящим. И вшед во святый олтарь, возлагает на ся епитрахилий, целовав крест верху его и приим кадильницу, и став пред святою трапезою, влагает фимиам: и глаголет молитву кадила тайно. И тако кадит святую трапезу крестовидно окрест, и весь жертвенник: и отворив святыя двери исходит.
Кандиловжигатель же прием свещник стоящий среди церкве, возгласит велиим гласом: В останите! (держа свещник в руце со свещею возжженною, всем же восставшим).
И изшед священник святыми дверьми, и творит крест кадилом пред святыми дверьми, возводя праве и преки: и идет и кадит поряду святыя иконы, яже на десней стране, таже на левей, посем предстоятеля, и оба лика по чину их: параекклисиарху же предходящу ему со свещником. Е гда же иерей сотворит крест кадилом, покланяяся мало, покланяется с ним и параекклисиарх. Исходит же и в притвор, и кадит по чину и тамо сущую братию: и паки возвращься в церковь, и став посреди обою лику знаменует кадилом крест, зря к востоком, и возглашает велегласно: Г осподи благослови.
И абие кадит образ Спаса Христа, и Богородицы, и предстоятеля на месте его: и вшед во святый олтарь, и став пред святою трапезою, знаменует кадилом крест, трижды.
И потом возглашает сице: С лава святей, и единосущней, и животворящей и нераздельней Троице, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
И начинает предстоятель, или екклисиарх: Аминь. П риидите поклонимся цареви нашему Богу (низким и тихим гласом).
Таже второе мало повышше: П риидите поклонимся и припадем Христу, цареви нашему Богу.
Паки третие вышшим гласом, сице: П риидите поклонимся и припадем самому Христу цареви и Богу нашему.
Таже особне: П риидите, поклонимся, и припадем ему.
И абие начинает вышшим гласом предстоятель, или екклисиарх, на глас осмый: Б лагослови душе моя Господа: не скоро, и со сладкопением, споющей и прочей братии.
И припев: Б лагословен еси Господи.
Таже вторый певец праваго лика: Г осподи Боже мой, возвеличился еси зело: Б лагословен еси Господи: легко со гласом соглашающим и прочим братиям с ними.
Иерей же с параекклисиархом, изшед из святаго олтаря, и сотворше поклоны три пред святыми дверьми, и обращшеся творят поклон предстоятелю:
Таже на оба лика по единому: И идут и станут на своих им местех.
[В соборных же и приходских храмех действует священник сия в фелоне, диакон же в стихаре.]
Е гда же начнут пети: В ся премудростию сотворил еси: и, Слава ти Господи, сотворившему вся.
Тогда иерей приходит пред царския двери во епитрахилии, и откровенною главою стоя, глаголет молитвы светильничныя.
Скончавшуся же псалму, глаголет ектению великую: М иром Господу помолимся.
И по ектении возглас: Я ко подобает тебе:
Таже стихологисуем псалтирь на глас 8, первую кафисму: Б лажен муж, первый антифон: вторый же и третий антифон поем на глас дне.
По всяком же антифоне, ектениа малая, и возглас.
По первом антифоне, Я ко твоя держава:
По втором, Я ко благ и человеколюбец:
Певаему же третиему антифону, отходит диакон, и положив поклон предстоятелю, входит во святый олтарь, входит же с ним и чредный священник. Взем же диакон стихарий свой и орарий, емлет от священника благословение, и целовав десницу его, облачится в стихарь обычно, и глаголет последнюю ектению, и возглас от священника: Я ко ты еси Бог наш:
По скончании же обычныя стихологии, творит канонарх метание, и возгласит глас октоиха, или минеи.
Мы же поем: Г осподи воззвах в прилучившийся глас октоиха.
С вященник же стоит на обычном месте. Е гда же начнут пети, Господи воззвах: Тогда кадит иерей или диакон, яко обычай есть, творя поклонение предстоятелю.
Мы же ставим стихов десять: от Изведи из темницы душу мою:
И поем стихиры воскресны гласа, три: И анатолиевы 4: И минеи святаго, три: Слава, святаго, аще имать.
Аще ли ни, Слава, и ныне , Богородичен гласа, настоящий.
И егда речем стих: Яко утвердися милость его на нас: поюще оба лика вкупе.
Тогда иерей сотворь поклон предстоятелю: И вшед во святый олтарь, облачится в фелонь, нам же Славу рекшим, И абие творят вход, отверзаемым святым дверем: Предыдущим подсвещником двема со свещами. Диакону же кадильницу держащу, и по нем иерею просту, опущен имущу фелонь. Священник же стоит прямо святых дверей:
Стоит же и диакон одесную священника мало откосвенно, и приник держя и орарь свой треми персты десныя руки, глаголет тайно, елико токмо слышати священнику: Г осподу помолимся.
Священник же глаголет тайно молитву: В ечер и утро и полудне:
И по молитве восклонився, и глаголет диакон ко священнику, показуя вкупе к востоку со орарем, держя и треми персты десныя руки: Б лагослови владыко святый вход.
И священник благословляет к востоку, глаголя: Б лагословен вход святых твоих Господи:
Таже диакон отходит и кадит святую икону, сущую на месте предстоятеля, и самаго предстоятеля: и паки стоит на немже месте прежде стояше, ожидаяй исполнения стиха.
Исполншуся же стиху входит диакон посреде, и начертав крест с кадильницею, возглашает: П ремудрость, прости.
И мы поем: С вете тихий святыя славы:
Чтецы же вземше лампады, предходят даже до святых дверей: Диакон же вшед внутрь святаго олтаря, кадит святую трапезу. Священник же поклонився пред святыми дверьми, и целовав я входит, и затворяются святыя двери.
По конце же, Свете тихий: глаголет диакон: В онмем.
Иерей: М ир всем.
И паки диакон: П ремудрость, вонмем.
К анонарх же поклонение сотворь к настоятелю, сказует прокимен, и стихи.
Клирицы же поют, Прокимен дне, на глас 6-й: Г осподь воцарися, в лепоту облечеся.
Стих: О блечеся Господь в силу и препоясася.
Стих: И бо утверди вселенную, юже не подвижится.
Стих: Д ому твоему подобает святыня Господи, в долготу дний.
И паки, Г осподь воцарися, в лепоту облечеся.
Чтец же согбенне руце имея при персех, среди храма стоя, ожидает конца прокимена: и сотворив поклонение, отходит на свое место.
Посем изшед глаголет диакон ектению: Р цем вси:
И возглас от священника. И по возгласе глаголет настоятель, или учиненный чтец: С подоби Господи в вечер сей:
И паки диакон: И сполним вечернюю молитву нашу господеви.
И возглас от иереа: Я ко благ и человеколюбец:
Таже , М ир всем.
И диакон: Г лавы наша Господеви приклоним.
И глаголет иерей молитву тайно.
Таже возглашает: Б уди держава царствия твоего:
И тако исходит иерей со диаконом, северными дверьми, предыдущим им двема светильникома, диакону же с кадильницею, нам же последующим. И поем стихиру храма, и исходим в притвор. И тамо кадит диакон святыя иконы, и настоятеля, и лики по чину: и станет на своем месте, и по совершении стихир, Слава, и ныне , Богородичен.
И посем возглашает диакон во услышание всем молитву сию: С паси Боже люди твоя, и благослови достояние твое, посети мир твой милостию и щедротами: Даже до конца.
Лик: Г осподи помилуй, 40.
Д иакон: Е ще молимся о Великом Господине и отце нашем Блаженнейшем Митрополите (имя) и Преосвященнейшем Епископе (егоже есть область), и о всей во Христе братии нашей.
Л ик: Г осподи помилуй, 30
Е ще молимся о Богохранимей стране нашей, о властех и воинстве ея.
Л ик: Г осподи помилуй, 50.
Е ще молимся, о еже сохранитися граду сему, и святей обители сей, и всякому граду, и стране.
Л ик: Г осподи помилуй, трижды.
Е ще молимся и о еже услышати Господу Богу глас моления нас грешных и помиловати нас.
Л ик: Г осподи помилуй, трижды.
Посем возглашает иерей: У слыши ны Боже спасителю наш:
Л ик: Аминь.
Таже глаголет: М ир всем.
Диакон глаголет: Г лавы наша Господеви приклоним.
И всем главы приклоньшим, иерей молится велегласно: В ладыко многомилостиве, Господи Иисусе Христе Боже наш:
И по исполнении ея, мы: А минь.
Т аже восклоньшеся поем стихиру воскресну. И входим в храм предходящим свещником, поюще и прочия стихиры воскресны, яже суть по алфавиту:
Глаголем же припевы сия, 1: Г осподь воцарися, в лепоту облечеся.
2: И бо утверди вселенную, яже не подвижится.
3: Д ому твоему подобает святыня Господи в долготу дний. С лава, и ныне , Богородичен.
И свещники убо поставляются от обою страну, предукрасившуся четвероножцу, на немже лежит со пшеницею и пятию хлебы блюдо, еже имамы обычай приносити в церковь. От обою же страну два сосуда исполнена, ов убо вина, ов же елеа. Стоит же вино убо ошуюю, елей же одесную .
Т аже глаголет настоятель: Н ыне отпущаеши:
И чтец, Т рисвятое: по О тче наш:
Возглас: Я ко твое есть царство:
И мы поем отпустительный тропарь Богородицы, глас 4: Б огородице Дево радуйся: трижды.
Тогда диакон взем благословение от священника, кадит окрест стола.
Таже предстоятеля токмо, на месте его, и иереа. И паки хлебы спреди токмо.
И глаголет молитву настоятель, или иерей велегласно: Г осподи Иисусе Христе Боже наш, благословивый пять хлебов, и пять тысящ насытивый:
И подъем един хлеб знаменует с ним прочия хлебы: и егда речет, С ам благослови: И указует десницею на хлебы: Хлебы сия: Такожде на пшеницу, и вино и елей, П шеницу, В ино, и Е лей:
И по скончании молитвы, и по Амине поем: Б уди имя господне благословено от ныне и до века, трижды, на глас 4-й.
Таже псалом 33, Б лагословлю Господа на всякое время: И глаголем его до Не лишатся всякаго блага.
И ерей же шед станет пред царскими враты, зря к западом. И по скончании псалма, глаголет: Б лагословение Господне на вас:
И чтец, аминь. И глаголет начало чтения.
И священник: М олитвами святых отец наших:
И извлачаются священник и диакон священных одежд, и исходят. И тако сядут вси кождо на своих местех. К еларь же взем от хлеб благословенных, и раздробив на блюде, раздает братии, и почерпает по единой чаши вина всем равно, от настоятеля и до последних, иже во обители суть. [Н ыне же сей чин весьма в церквах упразднися]. И полагается чтение в деяниих святых апостол.
[Зри] Ведомо же буди: Я ко от недели Святыя Пасхи, даже до недели всех святых, по благословении хлебов, чтутся Деяния святых апостол. В прочия же недели всего лета чтутся седмь соборная послания апостольская, и четыренадесять посланий святаго апостола Павла, и откровение святаго апостола Иоанна Богослова.
Е гда же раздаст келарь братии хлебы, и по единой чаши вина, труда ради бденнаго, якоже из начала прияхом от святых отец, и шед творит обычный поклон, со служившими с ним по два в ряд, пред святыми дверьми, и на оба лика по единому, и исходят.
В вечер же, по приятии хлеба и вина по черпании, от того часа, да никтоже уже дерзнет вкусити потом что, причащения ради святых пречистых Христовых Таин.
Сицево же раздробление хлебов творим, и почерпание.
О т перваго дне месяца септемвриа, до 25 дне марта. А яже во бдениих летних, благословенныя хлебы, раздаваем я на трапезе, и прежде вкушения снедаем их.
[Зри] Благословенныя же имут хлебы дарования различна:
Р екше, уставляют огневицу пиющим с водою, и трясавицу отгонят, и всяк недуг и всяку болезнь исцелевают: к сим же и мыши от жит отгонят и ина пакостящая прогоняют.
По чтении же великом деяний святых апостол, исходит параекклисиарх, и клеплет в великий, и в прочия кампаны.
В оставшу же предстоятелю, и всем братиям, начинает: аминь. С лава в вышних Богу, и на земли мир в человецех благоволение, трижды.
Т аже глаголет: Г осподи устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу твою, дважды.
И глаголет шестопсалмие кротким и тихим гласом.
П о триех же псалмех, С лава, и ныне , аллилуиа, трижды. Господи помилуй, трижды.
С лава, и ныне : Г осподи Боже спасения моего:
Т огда иерей во епитрахилии, инде же и в фелони, глаголет молитвы утренния пред святыми дверьми стоя откровен.
П о скончании же шестопсалмия, по Слава, и ныне : глаголет великую ектению: М иром Господу помолимся.
И по возгласе отшед стоит на своем месте.
У чиненный же канонарх, иже прокимены на вечерни сказует, сотворив поклон предстоятелю, и возглашает: Б ог Господь: со стихи его, в настоящий глас.
И поем тропарь воскресный, дважды:
Слава, святаго, того дне:
И ныне, Богородичен, по гласу тропаря святаго, аще имать.
Аще ли ни: С лава, и ныне , Богородичен настоящаго гласа.
И абие лик глаголет: Г осподи помилуй, трижды. Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу. Чтец же, И ныне:
И стихологисует кафисму псалтира: И сповемся тебе Господи всем сердцем моим.
П о исполнении же коеяждо стихологии, отшед священник пред святыя двери, глаголет малую ектению: И возглас, яко обычай.
И поем седален воскресн прежде просто.
Таже припев: В оскресни Господи Боже мой, да вознесется рука твоя, не забуди убогих твоих до конца, и 2 седален:
Слава, и ныне , Богородичен.
И посем полагается чтение во евангелии толковом.
Таже кафисма, и седален 2-й.
П рипев: И сповемся тебе Господи всем сердцем моим, повем вся чудеса твоя.
Слава, и ныне , Богородичен его.
И чтение, и поем поем непорочны, на глас 5: в нихже кадит иерей.
Таже тропари, А нгельский собор: И пакои гласа и чтение.
Таже степенны гласа, в нихже исходит кандиловжигатель, и ударяет в кампаны.
И ерей же и диакон, вшедше во святилище облачатся по обычаю. И глаголет: В онмем, премудрость.
Канонарх же сказует: П рокимен, псалом Давидов, гласа.
П о совершении же прокимена, диакон: Г осподу помолимся.
И ерей: Яко свят еси Боже наш:
Л ик: Аминь.
И канонарх: В сякое дыхание да хвалит Господа.
С тих: Х валите Бога во святых его: хвалите его во утвержении силы его.
Д иакон же глаголет: И о сподобитися нам слышанию святаго евангелиа, Господа Бога молим.
Л ик: Г осподи помилуй, трижды.
Д иакон: П ремудрость, прости услышим святаго евангелиа.
И ерей: М ир всем.
Л ик: И духови твоему.
П осем иерей именует евангелиста, от негоже Евангелие.
Л ик: С лава Тебе Господи, слава Тебе.
Д иакон: В онмем.
И чтет иерей Евангелие воскресно рядовое.
П о чтении лик паки: С лава Тебе Господи, слава Тебе.
П осем глаголем: В оскресение Христово: и псалом 50.
Сему же глаголему, исходит священник святыми дверьми со Евангелием, держя е при персех своих, предыдущема же его от обою страну двема подсвещникома со свещами: имеяй же и фелонь отпущен долу, стоит посреде храма, держя святое Евангелие при персех своих, подсвещники же от обою страну. И приходит предстоятель един, и творит поклоны два, таже целует Евангелие, и паки творит поклон един: [ не до земли творит поклоны, но малыя, приклоняя главу, Дóндеже рукою достигнет до земли. В неделю бо и владычний праздник, и в пятьдесятницу всю, колена не приклоняют.] П о внегда же поклонится евангелию предстоятель, творит и к левому лику образ поклона, и к десному подобно, отходя на место свое. Т аже и братия вси идут два два по чину, творят и тии подобне прежде два поклонения, и целуют святое Евангелие: и паки едино поклонение, и к настоятелю поклон.
И сполншуся же целованию, и 50-му псалму, П оем, С лава : Молитвами апостолов: И ныне, М олитвами Богородицы:
Т аже , П омилуй мя Боже, по велицей милости твоей:
П осем стихира воскресна, глас 6: В оскрес Иисус от гроба, якоже прорече:
П о целовании же святаго евангелиа, [осеняет иерей братию со Евангелием,] и входит во святый олтарь.
Д иакон же глаголет на обычном месте молитву: С паси Боже люди Твоя:
М ы же, Г осподи помилуй, 12.
И ерей же возглас: М илостию и щедротами: и по амине начинаем ирмос канона воскресна.
И поем канон воскресн со ирмосом на 4: и крестовоскресен на 3: и Богородицы на 3: и минеи на 4.
К 1-му же тропарю припев: С лава Господи святому Воскресению Твоему.
Таже припевы песней воскресных, [писаны во ирмологии.]
И по исполнении 3-я песни, диакон глаголет ектению малую: и возглас от священника внутрь олтаря: Я ко ты еси Бог наш:
И изоблачаются священных одежд, изшедше же стоят на обычных местех.
Таже кондак, и седален минеи святаго. И чтение.
П о 6-й же песни священник глаголет ектению малую пред святыми дверьми, и возглас: Т ы бо еси царь мира:
Таже кондак воскресн: И икос.
И чтем пролог.
[Зри] Ведомо же буди и сие: Я ко всегда по конце 8-я песни, егда хощем начати 9-ю песнь, творим вси метание единоравно глаголюще: Х валим, благословим, покланяемся Господеви:
Таже ирмос 8-я песни, катавасиа.
Иерей же и диакон облачатся обычно.
И по скончании 8-я песни покадив святую трапезу, возглашает диакон: Б огородицу и матерь света песньми возвеличим.
И мы стихословим 9-ю песнь, поюще велегласно: В еличит душа моя Господа: и Честнейшую херувим. Творим же и поклоны малыя.
И ерей же, или диакон, кадит святый олтарь, и всю церковь, и братию.
П о 9-й песни возвращься, и отдав кадило, глаголет ектению малую:
И возглас от священника: Я ко тя хвалят вся силы небесныя:
Таже возглашает диакон: Свят Господь Бог наш, в настоящий глас.
Стих 1: Я ко свят Господь Бог наш.
Стих 2-й: Н ад всеми людьми Бог наш.
С вященник стоит на обычном месте.
И посем светилен воскресн.
Таже Слава, святаго, аще имать. И ныне, Богородичен воскресн.
Н а хвалитех: Всякое дыхание, на глас дне.
Поставим же стихов, 8: и поем стихиры октоиха воскресны, 4: и анатолиевы, 4.
Н а всякое же дыхание, совокупльшимся обоим ликом, припеваем и припевы сия:
1: В оскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
2: И сповемся Тебе Господи всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
С лава , стихира евангельская, ряд.
И ныне , Богородичен, глас 2: П реблагословенна еси Богородице: Славословие великое.
Таже тропарь воскресн, един от обою, гласа 1-го: Д несь спасение миру бысть:
Или гласа 2-го: В оскрес от гроба:
Таже ектению глаголет иерей, или диакон: Помилуй нас Боже:
И возглас: Я ко милостив и человеколюбец:
Посем: И сполним утреннюю молитву:
Возглас: Я ко Бог милости и щедрот:
И ерей: М ир всем.
Л ик: И духови твоему.
Диакон: Г лавы наша Господеви приклоним.
Иерей молитву тайно.
Таже , возглас: Т вое бо есть еже миловати:
П осем, П ремудрость.
Л ик: Б лагослови.
И ерей: С ый благословен Христос Бог наш:
И лик: А минь: Утверди Боже:
П осем иерей: П ресвятая Богородице:
Лик: Честнейшую:
И прочее обычное, и отпуст.
И многолетие.
Т аже творим исхождение в притвор, поюще стихиру самогласну, яко обычай, и оглашение студитово.
По чтении же тропарь святаго Феодора, глас 8: П равославия наставниче:
И час 1. Н а 1-м часе тропарь воскресн.
Слава, святаго, аще имать: аще же ни:
И ныне, Богородичен часов.
По О тче наш: кондак воскресн. И совершенный отпуст.
Н а Литургии: Блаженна осмогласника на 8. П о входе тропарь воскресн:
Таже храма, и святаго дневнаго, аще имать. Кондак воскресн, и храма:
Слава, святаго, аще имать:
И ныне, храма Богородицы.
Аще же ни, И ныне, кондак: П редстательство христиан:
Х ристова же храма тропаря и кондака в неделю на литургии не глаголем во весь год: понеже предваряет воскресн.
П рокимен, апостол, аллилуиа, и Евангелие гласа, и святаго, аще имать.
П ричастен: Х валите Господа с небес:
Таже святаго, аще имать.
[Зри] На бдении всенощнаго пения. Егда бывает полиелей, и поют псалом: Хвалите имя Господне: и Исповедайтеся Господеви: тогда поставляется аналогий среди церкве, и на нем полагается праздничная икона Господскаго дне, или Богородицына, или святаго, и святыя: и облачаются настоятель во святилищи и вси священнослужители в фелони по обычаю, и изшедше из олтаря во отверзенная царская врата, станут по дву странам около аналогиа. И раздает настоятель сослужителем, и стоящему во храме святем народу свещи.
П о раздаянии же взем кадило, емуже предходит диакон со свещею горящею, кадит первее на аналогии икону окрест, и идет во олтарь, и тамо святую трапезу, и олтарь весь кадит, и во храме святыя местныя иконы вся, таже священнопредстоятелей по обоим странам, и правый лик певцев, и левый. Посем кадит преходя стоящий народ весь, и паки святыя двери, и две точию иконы, Христову и Богородицыну, и на аналогии.
В тоже время поют величание, со избранными стихи от псалмов давидовых. П о сем обычном пении ектениа от диакона малая глаголется, и седальны поются, и входят вси священнослужители во святый олтарь, и изоблачаются священных одежд, точию держай чреду иерей остает во облачении, к прочитанию евангелиа.
Н о и в неделю на утрени, егда кроме полиелеа поется кафисма: Блажени непорочнии: и по ней тропари: Ангельский собор: и во иныя дни кому поется величание кроме бдения, и тогда иерей с диаконом точию облачатся во священныя одежды, и вземлют, диакон светильник со свещею горящею, иерей же кадило, и покадив окрест святую трапезу и олтарь весь, исходят северными враты, и кадит царския двери, и по странам святыя иконы, и на аналогии, таже настоятеля и лики, и стоящий народ, якоже обычай, и паки входят во врата южныя страны.
Чин о панагии,
бываемый во обителех по вся дни.
П о отпусте божественныя литургии, исходит настоятель, и братии последующим по нем два, два, и глаголют псалом 144: В ознесу тя Боже мой, царю мой: весь до конца. Достигше же в трапезу, и кончану бывшу псалму, глаголем молитву трапезы: О тче наш:
Слава, и ныне : Господи помилуй, трижды. Благослови:
Н астоятель, или священник держай чреду глаголет: Х ристе Боже, благослови ястие и питие рабом твоим:
И часть или просфора имущая возношена быти, влагается в панагиар, и стоит на устроенном месте.
И по вкушении творяй служение, глаголет стих: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.
И мы: А минь.
И воставше глаголем: Б лагословен Бог милуяй, и питаяй нас от юности нашея: С лава тебе Господи, слава тебе Святый, слава тебе Царю.
Слава, и ныне : Г осподи помилуй, трижды. Б лагослови.
И положив поклон хотяй возвысити пресвятую, глаголет сице: Благословите отцы святии, простите ми грешному.
И мы: Б ог простит ти, и помилует тя.
И прием часть крайними персты рук, возвышает ю мало над образом Святыя Троицы, глаголя велегласно: В елико имя:
Настоятель или иерей чредный: С вятыя Троицы.
И пренося над образ Богородицы крестовидно знаменует, глаголя: П ресвятая Богородице, помогай нам.
И мы: Т оя молитвами Боже помилуй, и спаси нас.
И глаголем: Б лажим тя вси роди Богородице Дево:
Таже поем: Д остойно есть яко воистинну:
И по еже причаститися всем, глаголет настоятель или священник: В о многия молитвы пречистыя Владычицы нашея Богородицы, и приснодевы Марии.
Мы же: Т оя молитвами Боже помилуй, и спаси нас. М илостив и щедр Господь, пищу даде боящимся его, и правда его пребывает в век века.
Т аже псалом: В озвеселихся о рекших мне, в дом Господень пойдем.
Т рисвятое, П ресвятая Троице: П о Отче наш: Благодарим тя Христе Боже наш, яко насытил еси нас земных твоих благ:
И аще убо есть Владычний праздник, глаголется, Слава и ныне, кондак празднику: аще ни, глаголем сия:
С лава , Боже отец наших, творяй присно с нами:
И ныне , М олитвами Господи всех святых: Г осподи помилуй, трижды. Б лагослови.
С вященник глаголет: Б лагословен Бог милуяй, и питаяй нас от своих богатых даров, своею благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Чи1нъ вели1кіz вечeрни, сjесть бдёніz всен0щнагw, и3 ќтрени воскrныz
П о є4же заити2с0лнцу мaлw, tх0дитъ кандиловжигaтель, и3 твори1тъ покл0нъ предстоsтелю. Тaже восходS ўдарsетъ въ вели1кій кампaнъ не ск0рw, поS непор0чны, и3ли2 глаг0лz pал0мъ н7, ти1хw в7i-ю. И# пот0мъ вшeдъ и3 вжигaетъ ламп†ды, и3 ўготовлsетъ кади1льницу. И# тaкw пaки и3зшeдъ клeплетъ во вс‰ кампaны. И# возврaщьсz въ цRковь, и3 вжeгъ свэщY въ насвёщницэ, поставлsетъ прsмw цrкихъ врaтъ. Тaже твори1тъ поклонeніе їерeю, є3гHже є4сть чредA. Їерeй же востaвъ твори1тъ покл0нъ предстоsтелю: И# tшeдъ твори1тъ покл0ны G, пред8 с™hми двeрьми, и3 на џба ли6ка: брaтіzмъ же всBмъ сэдsщымъ. И# вшeдъ во с™hй nлтaрь, возлагaетъ на сS є3пітрахи1лій, цэловaвъ кrтъ верхY є3гw2 и3 пріи1мъ кади1льницу, и3 стaвъ пред8 с™0ю трапeзою, влагaетъ fmміaмъ: и3 глаг0летъ мlтву кади1ла тaйнw. И# тaкw кади1тъ с™yю трапeзу кrтови1днw џкрестъ, и3 вeсь жeртвенникъ: и3 tвори1въ с™ы6z двє1ри и3сх0дитъ. Кандиловжигaтель же пріeмъ свёщникъ стоsщій среди2 цeркве, возгласи1тъ вeліимъ глaсомъ: В остaните! ДержA свёщникъ въ руцЁ со свэщeю возжжeнною, всBмъ же востaвшымъ. И# и3зшeдъ сщ7eнникъ с™hми двeрьми, и3 твори1тъ кrтъ кади1ломъ пред8 с™hми двeрьми, возводS прaвэ и3 преки2: и3 и4детъ и3 кади1тъ порsду с™ы6z їкw6ны, ±же на деснёй странЁ, тaже на лёвэй, посeмъ предстоsтелz, и3 џба ли6ка по чи1ну и4хъ: параекклисіaрху же предходsщу є3мY со свёщникомъ. Е#гдa же їерeй сотвори1тъ кrтъ кади1ломъ, покланszсz мaлw, покланsетсz съ ни1мъ и3 параекклисіaрхъ. И#сх0дитъ же и3 въ притв0ръ, и3 кади1тъ по чи1ну и3 тaмw сyщую брaтію: и3 пaки возврaщьсz въ цRковь, и3 стaвъ посреди2 nбою2 ли6ку знaменуетъ кади1ломъ кrтъ, зрS къ вост0кwмъ, и3 возглашaетъ велеглaснw: Г Dи бlгослови2. И# ѓбіе кади1тъ w4бразъ сп7са хrтA, и3 бцdы, и3 предстоsтелz на мёстэ є3гw2: и3 вшeдъ во с™hй nлтaрь, и3 стaвъ пред8 с™0ю трапeзою, знaменуетъ кади1ломъ кrтъ, три1жды. И# пот0мъ возглашaетъ си1це: С лaва с™ёй, и3 є3диносyщнэй, и3 животворsщей и3 нераздёльнэй трbцэ, всегдA, нhнэ и3 при1снw, и3 во вёки вэкHвъ. И# начинaетъ предстоsтель, и3ли2 є3кклисіaрхъ: Ґ ми1нь. П ріиди1те поклони1мсz цReви нaшему бGу, ни1зкимъ и3 ти1химъ глaсомъ. Тaже втор0е мaлw повhшше: П ріиди1те поклони1мсz и3 припадeмъ хrтY, цReви нaшему бGу. Пaки трeтіе вhшшимъ глaсомъ, си1це: П ріиди1те поклони1мсz и3 припадeмъ самомY хrтY цReви и3 бGу нaшему. Тaже nс0бнэ: П ріиди1те, поклони1мсz, и3 припадeмъ є3мY. И# ѓбіе начинaетъ вhшшимъ глaсомъ предстоsтель, и3ли2 є3кклисіaрхъ, на глaсъ nсмhй: Б lгослови2 душE моS гDа: не ск0рw, и3 со сладкопёніемъ, спою1щей и3 пр0чей брaтіи. И# припёвъ: Б lгословeнъ є3си2 гDи. Тaже вторhй пэвeцъ прaвагw ли1ка: Г Dи б9е м0й, возвели1чилсz є3си2 ѕэлw2: Б lгословeнъ є3си2 гDи: легкw2 со глaсомъ соглашaющымъ и3 пр0чымъ брaтіzмъ съ ни1ми. Їерeй же съ параекклисіaрхомъ, и3зшeдъ и3з8 с™aгw nлтарS, и3 сотв0рше покл0ны три2 пред8 с™hми двeрьми, и3 њбрaщшесz творsтъ покл0нъ предстоsтелю: Тaже на џба ли6ка по є3ди1ному: И# и4дутъ и3 стaнутъ на свои1хъ и5мъ мёстэхъ.
Е# гдa же начнyтъ пёти: В с‰ премyдростію сотвори1лъ є3си2: и3, С лaва ти2 гDи, сотвори1вшему вс‰. ТогдA їерeй прих0дитъ пред8 цrкіz двє1ри во є3пітрахи1ліи, и3 tкровeнною глав0ю стоS, глаг0летъ мlтвы свэти6льничныz. Скончaвшусz же pалмY, глаг0летъ є3ктенію2 вели1кую: М и1ромъ гDу пом0лимсz. И# по є3ктеніи2 возглaсъ: Ћ кw подобaетъ тебЁ: Тaже стіхологисyемъ pалти1ръ на глaсъ }, пeрвую каfjсму: Б lжeнъ мyжъ, пeрвый ґнтіфHнъ: вторhй же и3 трeтій ґнтіфHнъ поeмъ на глaсъ днE. По всsкомъ же ґнтіфHнэ, є3ктеніA мaлаz, и3 возглaсъ. По пeрвомъ ґнтіфHнэ, Ћ кw твоS держaва: По втор0мъ, Ћ кw бlгъ и3 чlвэколю1бецъ: Пэвaему же трeтіему ґнтіфHну, tх0дитъ діaконъ, и3 положи1въ покл0нъ предстоsтелю, вх0дитъ во с™hй nлтaрь, вх0дитъ же съ ни1мъ и3 чреднhй сщ7eнникъ. Взeмъ же діaконъ стіхaрій св0й и3 nрaрій, є4млетъ t сщ7eнника бlгословeніе, и3 цэловaвъ десни1цу є3гw2, њблачи1тсz въ стіхaрь nбhчнw, и3 глаг0летъ послёднюю є3ктенію2, и3 возглaсъ t сщ7eнника: Ћ кw ты2 є3си2 бGъ нaшъ: По скончaніи же nбhчныz стіхол0гіи, твори1тъ канwнaрхъ метaніе, и3 возгласи1тъ глaсъ nктHиха, и3ли2 минeи. Мh же поeмъ: Г Dи воззвaхъ въ прилучи1вшійсz глaсъ nктHиха. Сщ7eнникъ же стои1тъ на nбhчномъ мёстэ. Е#гдa же начнyтъ пёти, Г Dи воззвaхъ: ТогдA кади1тъ їерeй и3ли2 діaконъ, ћкw nбhчай є4сть, творS поклонeніе предстоsтелю. Мh же стaвимъ стіхHвъ дeсzть: t И# зведи2 и3з8 темни1цы дyшу мою2: И# поeмъ стіхи6ры воскrны глaса, три2: И# ґнатHліевы д7: И# минeи с™aгw, три2: С лaва, с™aгw, ѓще и4мать. Ѓще ли ни2, С лaва, и3 нhнэ, бGор0диченъ глaса, настоsщій. И# є3гдA речeмъ стjхъ: Ћ кw ўтверди1сz млcть є3гw2 на нaсъ: пою1ще џба ли6ка вкyпэ. ТогдA їерeй сотв0рь покл0нъ предстоsтелю: И# вшeдъ во с™hй nлтaрь, њблачи1тсz въ фелHнь, нaмъ же С лaву рeкшымъ, И# ѓбіе творsтъ вх0дъ, tверзaємымъ с™ы6мъ двeрємъ: Пред8идyщымъ подсвёщникwмъ двэмA со свэщaми. Діaкону же кади1льницу держaщу, и3 по нeмъ їерeю пр0сту, њпущeнъ и3мyщу фелHнь. Сщ7eнникъ же стои1тъ прsмw с™hхъ дверeй: Стои1тъ же и3 діaконъ њдеснyю сщ7eнника мaлw tк0свеннw, и3 прини1къ держS и3 nрaрь св0й треми2 пeрсты деснhz руки2, глаг0летъ тaйнw, є3ли1кw т0кмw слhшати сщ7eннику: Г Dу пом0лимсz. Сщ7eнникъ же глаг0летъ тaйнw мlтву: В eчеръ и3 ќтрw и3 полyдне: И# по мlтвэ восклони1всz, и3 глаг0летъ діaконъ ко сщ7eннику, показyz вкyпэ къ вост0ку со nрарeмъ, держS и5 треми2 пeрсты деснhz руки2: Б lгослови2 вLко с™hй вх0дъ. И# сщ7eнникъ бlгословлsетъ къ вост0ку, глаг0лz: Б lгословeнъ вх0дъ с™hхъ твои1хъ гDи: Тaже діaконъ tх0дитъ и3 кади1тъ с™yю їкHну, сyщую на мёстэ предстоsтелz, и3 самаго2 предстоsтелz: и3 пaки стои1тъ на нeмже мёстэ прeжде стоsше, њжидazй и3сполнeніz стіхA. И#сп0лншусz же стіхY вх0дитъ діaконъ посредЁ, и3 начертaвъ кrтъ съ кади1льницею, возглашaетъ: П ремyдрость, пр0сти. И# мы2 поeмъ: С вёте ти1хій с™hz слaвы: Чтецh же взeмше ламп†ды, предх0дzтъ дaже до с™hхъ дверeй: Діaконъ же вшeдъ внyтрь с™aгw nлтарS, кади1тъ с™yю трапeзу. Сщ7eнникъ же поклони1всz пред8 с™hми двeрьми, и3 цэловaвъ | вх0дитъ, и3 затворsютсz с™ы6z двє1ри. По концё же, С вёте ти1хій: глаг0летъ діaконъ: В 0нмемъ. Їерeй, М и1ръ всBмъ. И# пaки діaконъ: П ремyдрость, в0нмемъ. Канwнaрхъ же поклонeніе сотв0рь къ настоsтелю, сказyетъ прокjменъ, и3 стіхи2. Кли1ріцы же пою1тъ, Прокjменъ днE, на глaсъ ѕ7-й: Г Dь воцRи1сz, въ лёпоту њблечeсz. Стjхъ: Њ блечeсz гDь въ си1лу и3 препоsсасz. Стjхъ: И$ бо ўтверди2 вселeнную, ћже не подви1житсz. Стjхъ: Д 0му твоемY подобaетъ с™hнz гDи, въ долготY днjй. И# пaки, Г Dь воцRи1сz, въ лёпоту њблечeсz. Чтeцъ же согбeннэ рyцэ и3мёz при пeрсэхъ, среди2 хрaма стоS, њжидaетъ концA прокjмена: и3 сотвори1въ поклонeніе, tх0дитъ на своE мёсто. Посeмъ и3зшeдъ глаг0летъ діaконъ є3ктенію2: Р цeмъ вси2: И# возглaсъ t сщ7eнника. И# по возглaсэ глаг0летъ настоsтель, и3ли2 ўчинeнный чтeцъ: С под0би гDи въ вeчеръ сeй: И# пaки діaконъ: И# сп0лнимъ вечeрнюю мlтву нaшу гDви. И# возглaсъ t їерeа: Ћ кw бlгъ и3 чlвэколю1бецъ: Тaже, М и1ръ всBмъ. И# діaконъ: Г лавы6 нaшz гDви прикл0нимъ. И# глаг0летъ їерeй мlтву тaйнw. Тaже возглашaетъ: Б yди держaва цrтвіz твоегw2: И# тaкw и3сх0дитъ їерeй со діaкономъ, сёверными двeрьми, пред8идyщымъ и5мъ двэмA свэти1льникома, діaкону же съ кади1льницею, нaмъ же послёдующымъ. И# поeмъ стіхи1ру хрaма, и3 и3сх0димъ въ притв0ръ. И# тaмw кади1тъ діaконъ с™ы6z їкw6ны, и3 настоsтелz, и3 ли1ки по чи1ну: и3 стaнетъ на своeмъ мёстэ, и3 по совершeніи стіхи1ръ, С лaва, и3 нhнэ, бGор0диченъ. И# посeмъ возглашaетъ діaконъ во ўслhшаніе всBмъ мlтву сію2: С п7си2 б9е лю1ди тво‰, и3 бlгослови2 достоsніе твоE, посэти2 мjръ тв0й млcтію и3 щедр0тами: Дaже до концA. Ли1къ: Г Dи поми1луй, м7. Діaконъ: Е# щE м0лимсz вели1комъ господи1нэ и3 nтцЁ нaшемъ бlжeннэйшемъ митрополjтэ и4м>къ, и3 њ господи1нэ нaшемъ высокопреwсщ7eннэйшемъ митрополjтэ [и3ли2: ґрхіепcкпэ, и3ли2: преwсщ7eннэйшемъ є3пcкпэ] и4м>къ. Ли1къ: Г Dи поми1луй, н7. Е# щE м0лимсz, њ є4же сохрани1тисz грaду семY, и3 с™ёй nби1тели сeй, и3 всsкому грaду, и3 странЁ: Ли1къ: Г Dи поми1луй, три1жды. Е# щE м0лимсz и3 њ є4же ўслhшати гDу бGу глaсъ молeніz нaсъ грёшныхъ и3 поми1ловати нaсъ. Ли1къ: Г Dи поми1луй, три1жды. Посeмъ возглашaетъ їерeй: Ў слhши ны2 б9е сп7си1телю нaшъ: Ли1къ: Ґ ми1нь. Тaже глаг0летъ: М и1ръ всBмъ. Діaконъ глаг0летъ: Г лавы6 нaшz гDви прикл0нимъ. И# всBмъ главы6 прикл0ньшымъ, їерeй м0литсz велеглaснw: В Lко многомлcтиве, гDи ї}се хrтE б9е нaшъ: И# по и3сполнeніи є3S, мы2: Ґ ми1нь. Тaже воскл0ньшесz поeмъ стіхи1ру воскrну. И# вх0димъ въ хрaмъ предходsщымъ свёщникwмъ, пою1ще и3 пр0чыz стіхи6ры воскrны, ±же сyть по ґлфави1ту: Глаг0лемъ же припёвы сі‰, №: Г Dь воцRи1сz, въ лёпоту њблечeсz. в7: И$ бо ўтверди2 вселeнную, ћже не подви1житсz. G: Д 0му твоемY подобaетъ с™hнz гDи въ долготY днjй. С лaва, и3 нhнэ, бGор0диченъ. И# свёщники ќбw поставлsютсz t nбою2 стран{, пред8украси1вшусz четверон0жцу, на нeмже лежи1тъ со пшени1цею и3 пzтію2 хлёбы блю1до, є4же и4мамы nбhчай приноси1ти въ цeрковь. T nбою1 же стран{ двA сос{да и3сп0лнена, џвъ ќбw вінA, џвъ же є3лeа. Стои1тъ же віно2 ќбw њшyюю, є3лeй же њдеснyю. Тaже глаг0летъ настоsтель: Н hнэ tпущaеши: И# чтeцъ, Т рис™0е: по Џ §е нaшъ: Возглaсъ: Ћ кw твоE є4сть цrтво: И# мы2 поeмъ tпусти1тельный тропaрь бцdы, глaсъ д7: Б цdе дв7о рaдуйсz: три1жды. ТогдA діaконъ взeмъ бlгословeніе t сщ7eнника, кади1тъ џкрестъ столA. Тaже предстоsтелz т0кмw, на мёстэ є3гw2, и3 їерeа. И# пaки хлёбы спреди2 т0кмw. И# глаг0летъ мlтву настоsтель, и3ли2 їерeй велеглaснw: Г Dи ї}се хrтE б9е нaшъ, бlгослови1вый пsть хлёбwвъ, и3 пsть тhсzщъ насhтивый: И# под8eмъ є3ди1нъ хлёбъ знaменуетъ съ ни1мъ пр0чыz хлёбы: и3 є3гдA речeтъ, С aмъ бlгослови2: И# ўказyетъ десни1цею на хлёбы: Х лёбы сі‰: Тaкожде на пшени1цу, и3 віно2 и3 є3лeй, П шени1цу, Віно2, и3 Е#лeй: И# по скончaніи мlтвы, и3 по Ґ ми1нэ поeмъ: Б yди и4мz гDне бlгословeно t нhнэ и3 до вёка, три1жды , на глaсъ д7-й. Тaже pал0мъ lг, Б lгословлю2 гDа на всsкое врeмz: И# глаг0лемъ є3го2 до Н е лишaтсz всsкагw бlга. Їерeй же шeдъ стaнетъ пред8 цrкими враты2, зрS къ зaпадwмъ. И# по скончaніи pалмA, глаг0летъ: Б lгословeніе гDне на вaсъ: И# чтeцъ, Ґ ми1нь. И# глаг0летъ начaло чтeніz. И# сщ7eнникъ: М lтвами с™hхъ nтє1цъ нaшихъ: И# и3звлачaютсz сщ7eнникъ и3 діaконъ сщ7eнныхъ nдeждъ, и3 и3сх0дzтъ. И# тaкw сsдутъ вси2 к0ждо на свои1хъ мёстэхъ. Келaрь же взeмъ t хлBбъ бlгословeнныхъ, и3 раздроби1въ на блю1дэ, раздаeтъ брaтіи, и3 почерпaетъ по є3ди1ной чaши вінA всBмъ рaвнw, t настоsтелz и3 до послёднихъ, и5же во nби1тели сyть. (Нhнэ же сeй чи1нъ весьмA въ цeрквахъ ўпраздни1сz). И# полагaетсz чтeніе въ дэsніихъ с™hхъ ґпcлъ.
(зри2) В ёдомо же бyди: Ћкw t недёли с™hz пaсхи, дaже до недёли всёхъ с™hхъ, по бlгословeніи хлёбwвъ, чтyтсz дэ‰ніz с™hхъ ґпcлъ. Въ пр0чыz же недBли всегw2 лёта чтyтсz сeдмь собHрнаz посл†ніz ґпcльскаz, и3 четыренaдесzть послaній с™aгw ґпcла пavла, и3 tкровeніе с™aгw ґпcла їwaнна бGосл0ва. Е#гдa же раздaстъ келaрь брaтіи хлёбы, и3 по є3ди1ной чaши вінA, трудA рaди бдённагw, ћкоже и3з8 начaла пріsхомъ t с™hхъ nтє1цъ, и3 шeдъ твори1тъ nбhчный покл0нъ, со служи1вшими съ ни1мъ по двA въ рsдъ, пред8 с™hми двeрьми, и3 на џба ли6ка по є3ди1ному, и3 и3сх0дzтъ. Въ вeчеръ же, по пріsтіи хлёба и3 вінA по черпaніи, t тогw2 часA, да никт0же ўжE дeрзнетъ вкуси1ти пот0мъ что2, причащeніz рaди с™hхъ пречcтыхъ хrт0выхъ т†инъ.
С ицев0 же раздроблeніе хлёбwвъ твори1мъ, и3 почерпaніе.
T пeрвагw днE мёсzца септeмвріа, до к7є днE мaрта. Ґ ±же во бдёніихъ лётнихъ, бlгословє1нныz хлёбы, раздавaемъ | на трапeзэ, и3 прeжде вкушeніz снэдaемъ и5хъ.
(зри2) Б lгословє1нныz же и4мутъ хлёбы даров†ніz разли6чна:
Р eкше, ўставлsютъ nгнeвицу пію1щымъ съ вод0ю, и3 трzсaвицу tг0нzтъ, и3 всsкъ недyгъ и3 всsку болёзнь и3сцэлэвaютъ: къ си6мъ же и3 мhшы t жи1тъ tг0нzтъ и3 и4на пaкwстzщаz прогонsютъ.
П о чтeніи же вели1комъ дэsній с™hхъ ґпcлъ, и3сх0дитъ параекклисіaрхъ, и3 клeплетъ въ вели1кій, и3 въ пр0чыz кампaны.
В остaвшу же предстоsтелю, и3 всBмъ брaтіzмъ, начинaетъ: Ґ ми1нь. С лaва въ вhшнихъ бGу, и3 на земли2 ми1ръ въ человёцэхъ бlговолeніе, три1жды. Тaже глаг0летъ: Г Dи ўстнЁ мои2 tвeрзеши, и3 ўстA мо‰ возвэстsтъ хвалY твою2, двaжды. И# глаг0летъ шестоpaлміе кр0ткимъ и3 ти1химъ глaсомъ. По тріeхъ же pалмёхъ, С лaва, и3 нhнэ, ґллилyіа, три1жды. Г Dи поми1луй, три1жды. С лaва, и3 нhнэ: Г Dи б9е сп7сeніz моегw2: ТогдA їерeй во є3пітрахи1ліи, и4ндэ же и3 въ фелHни, глаг0летъ мlтвы ќтрєнніz пред8 с™hми двeрьми стоS tкровeнъ. По скончaніи же шестоpaлміz, по С лaва, и3 нhнэ: глаг0летъ вели1кую є3ктенію2: М и1ромъ гDу пом0лимсz. И# по возглaсэ tшeдъ стои1тъ на своeмъ мёстэ. Ўчинeнный же канwнaрхъ, и4же прокjмены на вечeрни сказyетъ, сотвори1въ покл0нъ предстоsтелю, и3 возглашaетъ: Б Gъ гDь: со стіхи2 є3гw2, въ настоsщій глaсъ. И# поeмъ тропaрь воскrный, двaжды: С лaва, с™aгw, тогw2 днE: И# нhнэ, бGор0диченъ, по глaсу тропарS с™aгw, ѓще и4мать. Ѓще ли ни2: С лaва, и3 нhнэ, бGор0диченъ настоsщагw глaса. И# ѓбіе ли1къ глаг0летъ: Г Dи поми1луй, три1жды. С лaва nц7Y, и3 сн7у, и3 с™0му д¦у. Чтeцъ же, И# нhнэ: И# стіхологисyетъ каfjсму pалти1ра: И#сповёмсz тебЁ гDи всёмъ сeрдцемъ мои1мъ. По и3сполнeніи же коеsждо стіхол0гіи, tшeдъ сщ7eнникъ пред8 с™ы6z двє1ри, глаг0летъ мaлую є3ктенію2: И# возглaсъ, ћкw nбhчай. И# поeмъ сэдaленъ воскrнъ прeжде пр0стw. Тaже припёвъ: В оскrни2 гDи б9е м0й, да вознесeтсz рукA твоS, не забyди ўб0гихъ твои1хъ до концA. И# в7 сэдaленъ: С лaва, и3 нhнэ, бGор0диченъ. И# посeмъ полагaетсz чтeніе во є3ђліи толков0мъ. Тaже каfjсма, и3 сэдaленъ в7-й. Припёвъ: И# сповёмсz тебЁ гDи всёмъ сeрдцемъ мои1мъ, повёмъ вс‰ чудесA тво‰. Слaва, и3 нhнэ, бGор0диченъ є3гw2. И# чтeніе. И# поeмъ непор0чны, на глaсъ є7: въ ни1хже кади1тъ їерeй. Тaже тропари2, Ѓ гGльскій соб0ръ: V#пакои2 глaса и3 чтeніе. Тaже степeнны глaса, въ ни1хже и3сх0дитъ кандиловжигaтель, и3 ўдарsетъ въ кампaны. Їерeй же и3 діaконъ, вшeдше во с™и1лище њблачaтсz по nбhчаю. И# глаг0летъ: В 0нмемъ, премyдрость. Канwнaрхъ же сказyетъ: П рокjменъ, pал0мъ дв7довъ, глaса. По совершeніи же прокjмена, діaконъ: Г Dу пом0лимсz. Їерeй: Ћ кw с™ъ є3си2 б9е нaшъ: Ли1къ: Ґ ми1нь. И# канwнaрхъ: В сsкое дыхaніе да хвaлитъ гDа. Стjхъ: Х вали1те бGа во с™hхъ є3гw2: хвали1те є3го2 во ўтвержeніи си1лы є3гw2. Діaконъ же глаг0летъ: И# њ спод0битисz нaмъ слhшанію с™aгw є3ђліа, гDа бGа м0лимъ. Ли1къ: Г Dи поми1луй, три1жды. Діaконъ: П ремyдрость, пр0сти ўслhшимъ с™aгw є3ђліа. Їерeй: М и1ръ всBмъ. Ли1къ: И# дyхови твоемY. Посeмъ їерeй и3менyетъ є3ђлjста, t негHже є3ђліе. Ли1къ: С лaва тебЁ гDи, слaва тебЁ. Діaконъ, В 0нмемъ. И# чтeтъ їерeй є3ђліе воскrно рzдов0е. По чтeніи ли1къ пaки: С лaва тебЁ гDи, слaва тебЁ. Посeмъ глаг0лемъ: В оскrніе хrт0во: и3 pал0мъ н7. Семy же глаг0лему, и3сх0дитъ сщ7eнникъ с™hми двeрьми со є3ђліемъ, держS є5 при пeрсэхъ свои1хъ, пред8идyщема же є3го2 t nбою2 стран{ двэмA подсвёщникома со свэщaми: и3мёzй же и3 фелHнь tпущeнъ д0лу, стои1тъ посредЁ хрaма, держS с™0е є3ђліе при пeрсэхъ свои1хъ, подсвёщники же t nбою2 стран{. И# прих0дитъ предстоsтель є3ди1нъ, и3 твори1тъ покл0ны двA, тaже цэлyетъ є3ђліе, и3 пaки твори1тъ покл0нъ є3ди1нъ: (не до земли2 твори1тъ покл0ны, но м†лыz, приклонsz главY, д0ндеже рук0ю дости1гнетъ до земли2. Въ недёлю бо и3 вLчній прaздникъ, и3 въ пzтьдесsтницу всю2, колBна не приклонsютъ.) По внегдa же покл0нитсz є3ђлію предстоsтель, твори1тъ и3 къ лёвому ли1ку w4бразъ покл0на, и3 къ десн0му под0бнw, tходS на мёсто своE. Тaже и3 брaтіz вси2 и4дутъ двA двA по чи1ну, творsтъ и3 тjи под0бнэ прeжде двA поклонє1ніz, и3 цэлyютъ с™0е є3ђліе: и3 пaки є3ди1но поклонeніе, и3 къ настоsтелю покл0нъ. И#сп0лншусz же цэловaнію, и3 н7-му pалмY, Поeмъ, С лaва: М lтвами ґпcлwвъ: И# нhнэ, М lтвами бцdы: Тaже, П оми1луй мS б9е, по вели1цэй млcти твоeй: Посeмъ стіхи1ра воскrна, глaсъ ѕ7: В оскRсъ ї}съ t гр0ба, ћкоже проречE: По цэловaніи же с™aгw є3ђліа, (њсэнsетъ їерeй брaтію со є3ђліемъ,) и3 вх0дитъ во с™hй nлтaрь. Діaконъ же глаг0летъ на nбhчномъ мёстэ мlтву: С п7си2 б9е лю1ди тво‰: Мh же, Г Dи поми1луй, в7i. Їерeй же возглaсъ: М лcтію и3 щедр0тами: и3 по ґми1нэ начинaемъ їрм0съ канHна воскrна. И# поeмъ канHнъ воскrнъ со їрмос0мъ на д7: и3 кrтовоскрeсенъ на G: и3 бцdы на G: и3 минeи на д7. Къ №-му же тропарю2 припёвъ: С лaва гDи с™0му воскrнію твоемY. Тaже припёвы пёсней воскrныхъ, (пи1саны во їрмол0гіи.) И# по и3сполнeніи G-z пёсни, діaконъ глаг0летъ є3ктенію2 мaлую: и3 возглaсъ t сщ7eнника внyтрь nлтарS: Ћкw ты2 є3си2 бGъ нaшъ: И# и3з8wблачaютсz сщ7eнныхъ nдeждъ, и3зшeдше же стоsтъ на nбhчныхъ мёстэхъ. Тaже кондaкъ, и3 сэдaленъ минeи с™aгw. И# чтeніе. По ѕ7-й же пёсни сщ7eнникъ глаг0летъ є3ктенію2 мaлую пред8 с™hми двeрьми, и3 возглaсъ: Т h бо є3си2 цRь ми1ра: Тaже кондaкъ воскrнъ: И# јкосъ. И# чтeмъ пр0логъ.
(зри2) В ёдомо же бyди и3 сіE: Ћкw всегдA по концЁ }-z пёсни, є3гдA х0щемъ начaти f7-ю пёснь, твори1мъ вси2 метaніе є3динорaвнw глаг0люще: Х вaлимъ, бlгослови1мъ, покланsемсz гDви: Тaже їрм0съ }-z пёсни, катавaсіа. Їерeй же и3 діaконъ њблачaтсz nбhчнw. И# по скончaніи }-z пёсни покади1въ с™yю трапeзу, возглашaетъ діaконъ: Б цdу и3 м™рь свёта пёсньми возвели1чимъ. И# мы2 стіхосл0вимъ f7-ю пёснь, пою1ще велеглaснw: В ели1читъ душA моS гDа: и3 Ч cтнёйшую херув‡мъ. Твори1мъ же и3 покл0ны м†лыz. Їерeй же, и3ли2 діaконъ, кади1тъ с™hй nлтaрь, и3 всю2 цRковь, и3 брaтію. По f7-й пёсни возврaщьсz, и3 tдaвъ кади1ло, глаг0летъ є3ктенію2 мaлую: И# возглaсъ t сщ7eнника: Ћ кw тS хвaлzтъ вс‰ си6лы нбcныz: Тaже возглашaетъ діaконъ: С ™ъ гDь бGъ нaшъ, въ настоsщій глaсъ. Стjхъ №: Ћ кw с™ъ гDь бGъ нaшъ. Стjхъ в7-й: Н ад8 всёми людьми2 бGъ нaшъ. Сщ7eнникъ стои1тъ на nбhчномъ мёстэ. И# посeмъ свэти1ленъ воскrнъ. Тaже С лaва, с™aгw, ѓще и4мать. И# нhнэ, бGор0диченъ воскrнъ. На хвали1техъ: В сsкое дыхaніе, на глaсъ днE. Постaвимъ же стіхHвъ, }: и3 поeмъ стіхи6ры nктHиха воскrны, д7: и3 ґнатHліевы, д7. На всsкое же дыхaніе, совокyпльшымсz nбои6мъ ликHмъ, припэвaемъ и3 припёвы сі‰: №: В оскrни2 гDи б9е м0й, да вознесeтсz рукA твоS, не забyди ўб0гихъ твои1хъ до концA. в7: И# сповёмсz тебЁ гDи всёмъ сeрдцемъ мои1мъ, повёмъ вс‰ чудесA тво‰. С лaва, стіхи1ра є3ђльскаz, рsдъ. И# нhнэ, бGор0диченъ, глaсъ в7: П ребlгословeнна є3си2 бцdе: Славосл0віе вели1кое. Тaже тропaрь воскrнъ, є3ди1нъ t nбою2, глaса №-гw: Д нeсь сп7сeніе мjру бhсть: И#ли2 глaса в7-гw: В оскRсъ t гр0ба: Тaже є3ктенію2 глаг0летъ їерeй, и3ли2 діaконъ: П оми1луй нaсъ б9е: И# возглaсъ: Ћ кw млcтивъ и3 чlвэколю1бецъ: Посeмъ: И# сп0лнимъ ќтреннюю мlтву: Возглaсъ: Ћ кw бGъ млcти и3 щедр0тъ: Їерeй: М и1ръ всBмъ. Ли1къ: И# дyхови твоемY. Діaконъ: Г лавы6 нaшz гDви прикл0нимъ. Їерeй мlтву тaйнw. Тaже, возглaсъ: Т воe бо є4сть є4же ми1ловати: Посeмъ, П ремyдрость. Ли1къ: Б lгослови2. Їерeй: С hй бlгословeнъ хrт0съ бGъ нaшъ: И# ли1къ: Ґ ми1нь: Ў тверди2 б9е: Посeмъ їерeй: П рес™az бцdе: Ли1къ, Ч cтнёйшую: И# пр0чее nбhчное, и3 tпyстъ. И# многолётствуемъ. Тaже твори1мъ и3схождeніе въ притв0ръ, пою1ще стіхи1ру самоглaсну, ћкw nбhчай, и3 њглашeніе студjтово. По чтeніи же тропaрь с™aгw fе0дwра, глaсъ }: П равослaвіz настaвниче: И# чaсъ №. На №-мъ часЁ тропaрь воскrнъ. С лaва, с™aгw, ѓще и4мать: ѓще же ни2: И# нhнэ, бGор0диченъ часHвъ. По Џ §е нaшъ: кондaкъ воскrнъ. И# совершeнный tпyстъ. На літургjи: Б lжє1нна nсмоглaсника на }. По вх0дэ тропaрь воскrнъ: Тaже хрaма, и3 с™aгw дневнaгw, ѓще и4мать. Кондaкъ воскrнъ, и3 хрaма: С лaва, с™aгw, ѓще и4мать: И# нhнэ, хрaма бцdы. Ѓще же ни2, И# нhнэ, кондaкъ: П редстaтельство хrтіaнъ: хrт0ва же хрaма тропарS и3 кондакA въ недёлю на літургjи не глаг0лемъ во вeсь г0дъ: понeже предварsетъ воскrнъ. Прокjменъ, ґп0столъ, ґллилyіа, и3 є3ђліе глaса, и3 с™aгw, ѓще и4мать. Причaстенъ: Х вали1те гDа съ нб7съ: Тaже с™aгw, ѓще и4мать.
(зри2) Н а бдёніи всен0щнагw пёніz. Е#гдA бывaетъ полmелeй, и3 пою1тъ pал0мъ: Х вали1те и4мz гDне: и3 И# сповёдайтесz гDви: тогдA поставлsетсz ґнал0гій среди2 цRкве, и3 на нeмъ полагaетсz прaздничнаz їкHна гDскагw днE, и3ли2 бGор0дицына, и3ли2 с™aгw, и3 с™hz: и3 њблачaютсz настоsтель во с™и1лищи и3 вси2 сщ7еннослужи1тели въ фелHни по nбhчаю, и3 и3зшeдше и3з8 nлтарS во tвeрзєннаz ц†рскаz вратA, стaнутъ по двY странaмъ џколw ґнал0гіа. И# раздаeтъ настоsтель сослужи1телємъ, и3 стоsщему во хрaмэ с™ёмъ нар0ду свэщы2. По раздаsніи же взeмъ кади1ло, є3мyже предх0дитъ діaконъ со свэщeю горsщею, кади1тъ пeрвэе на ґнал0гіи їкHну џкрестъ, и3 и4детъ во nлтaрь, и3 тaмw с™yю трапeзу, и3 nлтaрь вeсь кади1тъ, и3 во хрaмэ с™ы6z мBстныz їкw6ны вс‰, тaже сщ7еннопредстоsтелей по nбои6мъ странaмъ, и3 прaвый ли1къ пэвцє1въ, и3 лёвый. Посeмъ кади1тъ преходS стоsщій нар0дъ вeсь, и3 пaки с™ы6z двє1ри, и3 двЁ т0чію їкw6ны, хrт0ву и3 бцdыну, и3 на ґнал0гіи. Въ т0же врeмz пою1тъ величaніе, со и3збрaнными стіхи2 t pалмHвъ дв7довыхъ. По сeмъ nбhчномъ пёніи є3ктеніA t діaкона мaлаz глаг0летсz, и3 сэдaльны пою1тсz, и3 вх0дzтъ вси2 сщ7еннослужи1тели во с™hй nлтaрь, и3 и3з8wблачaютсz сщ7eнныхъ nдeждъ, т0чію держaй чредY їерeй њстаeтъ во њблачeніи, къ прочитaнію є3ђліа. Но и3 въ недёлю на ќтрени, є3гдA кромЁ полmелeа поeтсz каfjсма: Б lжeни непор0чніи: и3 по нeй тропари2: Ѓ гGльскій соб0ръ: и3 во и3ны6z дни6 комY поeтсz величaніе кромЁ бдёніz, и3 тогдA їерeй съ діaкономъ т0чію њблачaтсz во сщ7є1нныz nдє1жды, и3 взeмлютъ, діaконъ свэти1льникъ со свэщeю горsщею, їерeй же кади1ло, и3 покади1въ џкрестъ с™yю трапeзу и3 nлтaрь вeсь, и3сх0дzтъ сёверными враты2, и3 кади1тъ ц†рскіz двє1ри, и3 по странaмъ с™ы6z їкw6ны, и3 на ґнал0гіи, тaже настоsтелz и3 ли1ки, и3 стоsщій нар0дъ, ћкоже nбhчай, и3 пaки вх0дzтъ во вратA ю4жныz страны2.
Чи1нъ њ панагjи, бывaемый во nби1телехъ по вс‰ дни6
П о tпyстэ б9eственныz літургjи, и3сх0дитъ настоsтель, и3 брaтіи послёдующымъ по нeмъ двA, двA. И# глаг0лютъ pал0мъ рм7д: В ознесy тz б9е м0й, цRю2м0й: вeсь до концA. Дости1гше же въ трапeзу, и3 кончaну бhвшу pалмY, глаг0лемъ мlтву трапeзы: Џ §е нaшъ: С лaва, и3 нhнэ: Г Dи поми1луй, три1жды. Б lгослови2: Настоsтель, и3ли2 сщ7eнникъ держaй чредY глаг0летъ: Х rтE б9е, бlгослови2 ћстіе и3 питіE рабHмъ твои6мъ: И# чaсть и3ли2 просфорA и3мyщаz возношeна бhти, влагaетсz въ панагіaръ, и3 стои1тъ на ўстр0енномъ мёстэ. И# по вкушeніи творsй служeніе, глаг0летъ стjхъ: М lтвами с™hхъ nтє1цъ нaшихъ, гDи ї}се хrтE б9е нaшъ, поми1луй нaсъ. И# мы2: Ґ ми1нь. И# востaвше глаг0лемъ: Б lгословeнъ бGъ ми1луzй, и3 питazй нaсъ t ю4ности нaшеz: С лaва тебЁ гDи, слaва тебЁ с™hй, слaва тебЁ цRю2. С лaва, и3 нhнэ: Г Dи поми1луй, три1жды. Б lгослови2. И# положи1въ покл0нъ хотsй возвhсити прес™yю, глаг0летъ си1це: Б lгослови1те nтцы2 с™jи, прости1те ми2 грёшному. И# мы2: Б Gъ прости1тъ ти2, и3 поми1луетъ тS. И# пріeмъ чaсть крaйними пeрсты рyкъ, возвышaетъ ю5 мaлw над8 w4бразомъ с™hz трbцы, глаг0лz велеглaснw: В ели1ко и4мz: Настоsтель и3ли2 їерeй чреднhй: С ™hz трbцы. И# преносS над8 w4бразъ бцdы кrтови1днw знaменуетъ, глаг0лz: П рес™az бцdе, помогaй нaмъ. И# мы2: Т оS мlтвами б9е поми1луй, и3 сп7си2 нaсъ. И# глаг0лемъ: Б lжи1мъ тS вси2 р0ди бцdе дв7о: Тaже поeмъ: Д ост0йно є4сть ћкw вои1стинну: И# по є4же причасти1тисz всBмъ, глаг0летъ настоsтель и3ли2 сщ7eнникъ: Во мнHгіz мlтвы пречcтыz вLчцы нaшеz бцdы, и3 приснодв7ы мRjи. Мh же: Т оS мlтвами б9е поми1луй, и3 сп7си2 нaсъ. М лcтивъ и3 щeдръ гDь, пи1щу дадE боsщымсz є3гw2, и3 прaвда є3гw2 пребывaетъ въ вёкъ вёка. Тaже pал0мъ: В озвесели1хсz њ рeкшихъ мнЁ, въ д0мъ гDнь п0йдемъ. Т рис™0е, П рес™az трbце: По Џ §е нaшъ: Б lгодари1мъ тS хrтE б9е нaшъ, ћкw насhтилъ є3си2 нaсъ земнhхъ твои1хъ бл†гъ: И# ѓще ќбw є4сть вLчній прaздникъ, глаг0летсz, С лaва и3 нhнэ, кондaкъ прaзднику: ѓще ни2, глаг0лемъ сі‰: С лaва, Б 9е nтє1цъ нaшихъ, творsй при1снw съ нaми: И# нhнэ, М lтвами гDи всёхъ с™hхъ: Г Dи поми1луй, три1жды. Б lгослови2. Сщ7eнникъ глаг0летъ: Б lгословeнъ бGъ ми1луzй, и3 питazй нaсъ t свои1хъ богaтыхъ дарHвъ, своeю бlгодaтію и3 чlвэколю1біемъ, всегдA, нhнэ и3 при1снw, и3 во вёки вэкHвъ, ґми1нь.