Тріодь пісна,  1 частина

Неділя про митаря і фарисея

ТранслітераціяЦерковнослов’янськаУкраїнська

В субботу вечера

По предначинательном псалме, стихословим Блаже́н муж: 1-ю кафисму всю.

На Го́споди воззва́х, поставим стихов 10: и поем Осмогласника стихиры воскресны 3: и анатолиевы 4: и Триоди самогласны две, повторяюще первую. Глас 1.

Не помо́лимся фарисе́йски, бра́тие: / и́бо вознося́й себе́ смири́тся. / Смири́м себе́ пред Бо́гом, / мыта́рски поще́нием зову́ще: / очи́сти ны, Бо́же, гре́шныя.

Фарисе́й тщесла́вием побежда́емь, / и мыта́рь покая́нием приклоня́емь, / приступи́ста к Тебе́ еди́ному Влады́це: / но ов у́бо похвали́вся, лиши́ся благи́х: / ов же ничто́же веща́в, сподо́бися дарова́ний. / В сих воздыха́ниих утверди́ мя, Христе́ Бо́же, / я́ко Человеколю́бец.

Слава, глас 8: Вседержи́телю Го́споди, / вем, коли́ко мо́гут сле́зы: / Езеки́ю бо от врат сме́ртных возведо́ша, / гре́шную от многоле́тных согреше́ний изба́виша, / мытаря́ же па́че фарисе́я оправда́ша: / и молю́ся, с ни́ми причта́в, поми́луй мя.

И ныне, Богородичен 1-й, рядоваго гласа.

На литии стихира святаго обители, по обычаю.

Слава, глас 3: Мытаря́ и фарисе́я разли́чие разуме́вши душе́ моя́, / о́наго у́бо возненави́ждь горды́нный глас, / о́ваго же ревну́й благоумиле́нной моли́тве, и возопи́й: / Бо́же очи́сти мя гре́шнаго, и поми́луй мя.

И ныне, Богородичен воскресен, в тойже глас: Без се́мене от Боже́ственнаго Ду́ха, / во́лею же О́тчею зачала́ еси́ Сы́на Бо́жия, / от Отца́ без ма́тере пре́жде век су́ща, / нас же ра́ди, из Тебе́ без отца́ бы́вша, пло́тию родила́ еси́, / и Младе́нца млеко́м пита́ла еси́. / Те́мже не преста́й моли́ти, / изба́витися от бед душа́м на́шим.

На стиховне стихиры Осмогласника по алфавиту.

Слава, глас 5: Отягче́нныма очи́ма мои́ма от беззако́ний мои́х, / не могу́ воззре́ти и ви́дети высоту́ небе́сную: / но прими мя, я́ко мытаря́ ка́ющася, Спа́се, / и поми́луй мя.

И ныне, Богородичен, в тойже глас: Храм и дверь еси́, / пала́та и престо́л Царе́в, / Де́во Всечестна́я, / Е́юже Изба́витель мой Христо́с Госпо́дь, / во тьме спя́щим яви́ся, / со́лнце сый пра́вды, / просвети́ти хотя́, я́же созда́ по о́бразу Своему́ руко́ю Свое́ю: / те́мже, Всепе́тая, / я́ко ма́терне дерзнове́ние к Нему́ стяжа́вши, / непреста́нно моли́ / спасти́ся душа́м на́шим.

Тропарь: Богоро́дице Де́во, глаголется трижды. И бывает благословение хлебов, и раздаяние. И чтение велие в Посланиих апостольских.

Последование прилучившагося святаго в Неделю сию, и в блуднаго, поем в пяток на Повечерии, или егда екклисиарх разсудит: аще токмо не случится коего великаго святаго, или святаго храму: зане храм и не великаго святаго, больши воследуется великаго святаго, на свой ему храмный праздник, еже должно есть бдению бывати, и никакоже оставляти в память его, ниже прелагается на ин день. Но поем службу храму, якоже и Сретению Господню, во вся дни, в няже и Сретение Господне бывает.

На утрени

По шести псалмех, Бог Госпо́дь, на глас Осмогласника. И глаголем тропарь воскресен дважды, Богородичен единожды, и обычная стихословия. Седальны Осмогласника. По Непорочных тропари: А́нгельский собо́р: ипакои. Степенны и прокимен гласа: Вся́кое дыха́ние: Евангелие воскресно ряду. Воскресе́ние Христо́во: псалом 50.

Слава, глас 8: Покая́ния отве́рзи ми две́ри, Жизнода́вче, / у́тренюет бо дух мой ко хра́му свято́му Твоему́, / храм нося́й теле́сный весь оскверне́н: / но я́ко щедр, очи́сти / благоутро́бною Твое́ю ми́лостию.

И ныне, Богородичен: На спасе́ния стези́ наста́ви мя, Богоро́дице, / сту́дными бо окаля́х ду́шу грехми́, / и в ле́ности все житие́ мое́ ижди́х: / но Твои́ми моли́твами / изба́ви мя от вся́кия нечистоты́.

Таже, глас 6: Поми́луй мя, Бо́же, / по вели́цей ми́лости Твое́й, / и по мно́жеству щедро́т Твои́х, / очи́сти беззако́ние мое́.

Мно́жества соде́янных мно́ю лю́тых помышля́я окая́нный, / трепе́щу стра́шнаго дне су́днаго: / но наде́яся на ми́лость благоутро́бия Твоего́, / я́ко Дави́д вопию́ Ти: / поми́луй мя, Бо́же, / по вели́цей Твое́й ми́лости.

Канон воскресен Осмогласника, со ирмосом на 4, и крестовоскресный на два, и Богородицы на два: и в Триоди на 6. Творение Георгия. егоже краестрочие в Богородичнах: Георгия, глас 6:

Песнь 1

Ирмос: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль / по бе́здне стопа́ми, / гони́теля фарао́на / ви́дя потопля́ема, / Бо́гу побе́дную песнь пои́м, вопия́ше.

При́тчами вводя́й вся Христо́с, / к жития́ исправле́нию, / мытаря́ возвыша́ет от смире́ния, / показа́в фарисе́я возвыше́нием смиря́ема.

От смире́ния честь высокотворя́щую, / от возноше́ния же паде́ние ви́дя лю́тое, / мытаре́вым ревну́й до́брым, / и фарисе́йскую зло́бу возненави́ждь.

От возноше́ния испражня́ется вся́кое благо́е, / от смире́ния же потребля́ется вся́кое зло́е: / е́же облобыза́им ве́рнии, / гнуша́ющеся я́ве о́браза тщесла́внаго.

Смиренному́дрым бы́ти Свои́м ученико́м хотя́ всех Царь, / наказу́я уча́ше ревнова́ти / мытаре́ву воздыха́нию и смире́нию.

Слава: Я́ко мыта́рь стеню́, и рыда́ньми немо́лчными Го́споди, / ны́не прихожду́ Твоему́ благоутро́бию: / уще́дри и мене́, смире́нием жизнь ны́не препровожда́юща.

И ныне, Богородичен: Ра́зум, сове́т, ча́яние, / те́ло, ду́шу и дух, Влады́чице, возлага́ю к Тебе́: / лю́тых враг и напа́стей, / и бу́дущаго преще́ния изба́ви, и спаси́ мя.

Катавасия: Отве́рзу уста́ моя́, / и напо́лнятся Ду́ха, / и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, / и явлю́ся, све́тло торжеству́я, / и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Песнь 3

Ирмос: Несть свят, / я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой, / вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же, / и утверди́вый нас на ка́мени / испове́дания Твоего́.

От гно́ища у́бо страсте́й смире́нный возноша́ется, / от высоты́ же доброде́телей низпа́дает лю́те всяк высокосе́рдый: / его́же о́браза зло́бы убежи́м.

Тщесла́вие оттщетева́ет бога́тство пра́вды, / смире́ние же расточа́ет страсте́й мно́жество: / е́же подража́ющия ны, ча́сти покажи́ мытаре́вы Спа́се.

Я́ко мыта́рь и мы бию́щеся в пе́рси, умиле́нием вопие́м: / очи́сти Бо́же нас, гре́шных, / я́ко да сего́ прии́мем оставле́ние.

К ре́вности прии́дем ве́рнии, исправля́юще кро́ткое, / смире́нию соживу́ще в стена́нии се́рдца, пла́че же и моли́тве, / я́ко да и́мамы от Бо́га проще́ние.

Слава: Отри́нем ве́рнии высокохва́льную горды́ню, / возноше́ние же лю́тое, и дме́ние ме́рзкое, / и зле́йшее фарисе́ево Бо́гу неле́пое свире́пство.

И ныне, Богородичен: В Тебе́ еди́ном прибе́жищи наде́явся, / да не отпаду́ до́браго ча́яния: / но да улучу́ Твою́ по́мощь Чи́стая, / вся́каго вре́да лю́тых избавля́емый.

Катавасия: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, / Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, / лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, / в Боже́ственней Твое́й сла́ве / венце́в сла́вы сподо́би.

Седальны, глас 4.

Подобен: Ско́ро предвари́:

Смире́ние вознесе́ одержи́маго злы́ми, мытаря́ возстена́вша, / и е́же очи́сти, к Зижди́телю воззва́вша: / возноше́ние же низложи́ от пра́вды / окая́ннаго фарисе́я велере́чующа. / Те́мже поревну́им до́брым, злых отступа́юще.

Слава: Смире́ние дре́вле вознесе́ мытаря́, / пла́чем возопи́вша: очи́сти, и оправди́ся. / Того́ подража́им вси, во глубину́ зол впа́дшии, / возопии́м Спа́су из глубины́ се́рдца: / согреши́хом, очи́сти еди́не Человеколю́бче.

И ныне, Богородичен: Ско́ро прими Влады́чице, моле́ния на́ша, / и сия́ принеси́ Твоему́ Сы́ну и Бо́гу, Госпоже́ Всенепоро́чная: / разреши́ обстоя́ния к Тебе́ притека́ющих, / сокруши́ ко́зни, и низложи́ де́рзость вооружа́ющихся безбо́жно / на рабы́ Твоя́, Пречи́стая.

Песнь 4

Ирмос: Христо́с моя́ си́ла, / Бог и Госпо́дь, / честна́я Це́рковь / боголе́пно пое́т, взыва́ющи, / от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Изря́дный показа́ путь возноше́ния, смире́ние, / Сло́во смири́вшееся да́же и до зра́ка ра́бия: / Его́же подража́я вся́кий, возноша́ется смиря́яся.

Вознесе́ся пра́ведник, и низпаде́ фарисе́й: / во мно́жестве же зол отягча́емый смири́ся, / но вознесе́ся мыта́рь, ненаде́жно оправда́емый.

Нищеты́ хода́тай, от бога́тства доброде́телей, безу́мие яви́ся: / и бога́тство а́бие смире́ние оправда́ния от кра́йния нищеты́, / ю́же стя́жим.

Предре́кл еси́ Влады́ко, велему́дрствующим противоста́ти вся́чески, / и смире́нным благода́ть Твою́ подая́ Спа́се, / смири́вшимся ны́не нам Твою́ благода́ть низпосли́.

Слава: К Боже́ственному возноше́нию при́сно возводя́ нас Спас и Влады́ка, / высокотво́рное показа́ смире́ние: / но́ги бо ученико́м Свои́ма рука́ма обмы́.

И ныне, Богородичен: Я́ко Свет непристу́пный Де́во ро́ждшая, / души́ моея́ тьму свети́тельною заре́ю разжени́, / и к стезя́м спасе́ния житие́ мое́ руково́дствуй.

Катавасия: Седя́й в Сла́ве / на Престо́ле Божества́ / во о́блаце ле́гце, / прии́ди Иису́с Пребоже́ственный, / Нетле́нною Дла́нию / и спасе́ зову́щия: / сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Песнь 5

Ирмос: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, / у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, / Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий, / и́стиннаго Бо́га, / от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Фарисе́евы доброде́тели потщи́мся подража́ти, / и поревнова́ти мытаре́ву смире́нию, / во обою́ ненави́дяще безме́стное мне́ние, / и па́губу паде́ний.

Пра́вды тече́ние тще́тное обличи́ся, / сопря́г в нем фарисе́й мне́ние: / а́бие же мыта́рь высокотво́рною доброде́телию / стяжа́ спу́тника, смире́ние.

Колесни́чник в доброде́телех, мня́шеся тещи́ фарисе́й: / но пе́ший, па́че лиди́йския колесни́цы теки́й, мыта́рь до́бре предвари́, / припря́г щедро́те смире́ние.

Мытаре́ву при́тчу вси уразуме́вше умо́м, / прииди́те поревну́им слеза́м, / дух сокруше́нный Бо́гу принося́ще, / грехо́в и́щуще оставле́ния.

Слава: Возносли́вый и зло́бный, гордели́вый же и де́рзый / дале́че отри́нем разу́мнии фарисе́ев нрав, лю́тый велехва́льный, / я́ко да не обнажи́мся Боже́ственныя благода́ти.

И ныне, Богородичен: Жезл си́лы Блага́я, всем низпосли́ нам к Тебе́ прибега́ющим, / облада́ти посреде́ всех враг подаю́щи, / и вся́каго вре́да изыма́ющи.

Катавасия: Ужасо́шася вся́ческая / о Боже́ственней сла́ве Твое́й: / Ты бо, Неискусобра́чная Де́во, / име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га / и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, / всем воспева́ющим Тя / мир подава́ющая.

Песнь 6

Ирмос: Жите́йское мо́ре, / воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею, / к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: / возведи́ от тли живо́т мой, / Многоми́лостиве.

Жития́ по́прище мыта́рь вку́пе и фарисе́й теча́ста: / но ов у́бо высокоу́мием содержи́мь, сра́мне утону́, / ов же смире́нием спасе́ся.

Жития́ бе́дное премину́юще мы тече́ние, / подража́им мытаре́во у́бо мудрова́ние ревни́тельно: / бежи́м же киче́ния ме́рзкаго фарисе́я, и жи́ви бу́дем.

Нра́вом поревну́им Спа́са Иису́са, и Его́ смире́нию, / жела́юще непреста́нное ра́дости селе́ние получи́ти, / во стране́ живу́щих водворя́ющеся.

Показа́л еси́ Влады́ко, Твои́м ученико́м высокотво́рное смире́ние, / ле́нтием препоя́сан по чре́слом, но́зе умы́л еси́, / и сему́ о́бразу подража́ти повеле́л еси́.

Слава: Житие́ проидо́ста фарисе́й доброде́тельми, и мыта́рь прегреше́ньми. / Но ов у́бо от го́рдости умовре́дныя, отступи́ смире́ния: / ов же возноша́ется, смиренному́др я́влься.

И ныне, Богородичен: На́га простото́ю, нехи́тростною же жи́знию созда́на, / преступле́ния ле́стию оде́я мя враг, и пло́ти дебельство́м: / ны́не же Твои́м хода́тайством Отрокови́це, спаса́юся.

Катавасия: Боже́ственное сие́ и всечестно́е / соверша́юще пра́зднество, / Богому́дрии, Богома́тере, / прииди́те, рука́ми воспле́щим, / от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Кондак, глас 4.

Подобен: Яви́лся еси́ днесь:

Фарисе́ева убежи́м высокоглаго́лания, / и мытаре́ве научи́мся высоте́ глаго́л смире́нных, / покая́нием взыва́юще: / Спа́се ми́ра, / очи́сти рабы́ Твоя́.

Вторый кондак, глас 3.

Подобен Де́ва днесь:

Воздыха́ния принесе́м мыта́рская Го́сподеви, / и к Нему́ присту́пим гре́шнии я́ко Влады́це: / хо́щет бо спасе́ния всех челове́ков, / оставле́ние подае́т всем ка́ющимся. / Нас бо ра́ди воплоти́ся, / Бог сый Отцу́ собезнача́льный.

Икос Са́ми себе́ бра́тие вси смири́м воздыха́ньми, / рыда́ньми побие́м со́весть: / да в суде́ тогда́ ве́чном та́мо яви́мся ве́рнии, / непови́нни, получи́вше оставле́ние. / Та́мо бо есть вои́стинну ослабле́ние, / е́же ви́дети нам ны́не умо́лим: / та́мо боле́знь отбеже́, печа́ль и из глубины́ воздыха́ния, / во Еде́ме ди́внем, его́же Христо́с Зижди́тель, / Бог сый Отцу́ собезнача́льный.

Синаксарь.

Песнь 7

Ирмос: Росода́тельну у́бо пещь / соде́ла А́нгел / преподо́бным отроко́м, / халде́и же опаля́ющее / веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Оправда́ния де́лы возвыша́емый, / сетьми́ тщесла́вия лю́те превознесе́ся фарисе́й, безме́рно хваля́ся: / мыта́рь же ле́гким крило́м смире́ния возне́сся, Бо́гу прибли́жися.

Смире́ния а́ки ле́ствицею употреби́вся о́бразом мыта́рь, / к небе́сней высоте́ возвы́сися: / горды́нею же гнило́ю и безу́мием окая́нный возне́сся фарисе́й, / сни́де до а́да преиспо́дняго.

Пра́ведных ловя́ у́бо лука́вый, / образми́ тщесла́вия кра́дет: / гре́шных же сетьми́ отча́яния связу́ет. / Но у́бо от обои́х зол мытаря́ ревни́телие, изба́витися потщи́мся.

Моли́твою Бо́гу на́шему припаде́м, / слеза́ми и те́плыми воздыха́нии, / подража́юще мытаре́во высокотво́рное смире́ние, пою́ще ве́рнии: / благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.

Слава: Наказу́яй ученики́ предглаго́лал еси́ Влады́ко, не му́дрствовати высо́кая, / совводи́тися же смире́нным уча́ Спа́се. / Те́мже зове́м Тебе́ ве́рнии: / благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.

И ныне, Богородичен: Иа́ковлю Тя добро́ту, и Боже́ственную ле́ствицу, / от до́лу ю́же ви́де пе́рвее, просте́ртую к высоте́, / ве́мы Чи́стая, низводя́щую свы́ше Бо́га воплоще́нна, / и земны́я па́ки возводя́щую.

Катавасия: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии / па́че Созда́вшаго, / но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, / ра́довахуся, пою́ще: / препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмос: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ / и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: / вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. / Тя превозно́сим во вся ве́ки.

Смиренному́дренным нра́вом / ми́лостива Го́спода мыта́рь воздохну́в обре́те, и спасе́н бысть: / о́бразом же лю́тым язы́ка велере́чиваго, / пра́вды отпаде́ фарисе́й.

Фарисе́ева киче́ния произволе́ния, / и именова́ния чистоты́, бежи́м ве́рнии: / ревну́юще мытаре́ву до́бре / поми́лованному смире́нию и нра́ву.

Гла́сы мытаре́вы ве́рнии веща́им в це́ркви святе́й: / Бо́же очи́сти, да с ним улучи́м проще́ние, / па́губы велехва́льнаго изба́вльшеся фарисе́я.

Воздыха́нию мытаре́ву вси поревну́им, / и Бо́гу бесе́дующе, те́плыми сле́зами возопии́м Ему́: / Человеколю́бче, согреши́хом, / благоутро́бне Ще́дрый, очи́сти и спаси́.

Благослови́м Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Го́спода.

Стена́нием мытаре́вым Бог преклони́ся, оправди́в же сего́, / всем показа́ преклоня́тися при́сно, воздыха́ньми же и слеза́ми, / прегреше́ний прося́ще разреше́ние.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Богородичен: Не вем па́че Тебе́ ино́го заступле́ния, / Тя предлага́ю моли́твенницу, Чи́стая Всенепоро́чная. / Тя ко из Тебе́ рожде́нному хода́таицу дви́жу: / всех оскорбля́ющих мя свобо́дна покажи́.

Катавасия: О́троки благочести́выя в пе́щи / Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть; / тогда́ у́бо образу́емое, / ны́не же де́йствуемое, / вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́: / Го́спода по́йте, дела́, / и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Песнь 9.

Ирмос: Бо́га / челове́ком невозмо́жно ви́дети, / на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; / Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком / Сло́во воплоще́нно, / Его́же велича́юще, / с Небе́сными во́и Тя ублажа́ем.

Путь возноше́ния смире́ние, / от Христа́ взе́мше спасе́ния о́браз, / мытаре́ву обы́чаю поревну́им, / киче́ние возноше́ния дале́че отмета́юще, / нра́вом же смиренному́дрия Бо́га умоля́юще.

Душе́вную горды́ню отве́ржим, / нрав пра́вый смиренному́дрия стя́жим, / себе́ оправда́ти не тщи́мся, / тщесла́вия киче́ние возненави́дим, / и с мытаре́м Бо́га умо́лим.

Моли́твы Соде́телю ми́лости принесе́м мыта́рския, / фарисе́йских отвраща́ющеся неблагода́рных моли́тв, и велехва́льных гласо́в, / и́же на бли́жняго суд возво́дят, / да Бо́га ми́лостива и свет привлече́м.

Мно́гим прегреше́ний собра́нием отягче́н, / изоби́лием зло́бы мытаря́ преидо́х, / и фарисе́ево велехва́льное киче́ние притяжа́х, / отвсю́ду пуст всех быв благи́х: / Го́споди, пощади́ мя.

Твоего́ сподо́би блаже́нства, / Тебе́ ра́ди ду́хом ни́щих су́щих: / уче́нием бо Твоего́ повеле́ния, / дух сокруше́нный Тебе́ прино́сим, Спа́се, / прие́м, спаси́ Тебе́ служа́щия.

Слава: Бо́гу мыта́рь не́когда помоли́выйся, / в це́рковь ве́рне вшед, оправда́ся: / воздыха́ньми бо и слеза́ми прише́д, сокруше́нием же се́рдца: / все отложи́ грехо́в бре́мя очище́ньми.

И ныне, Богородичен: Пе́ти, сла́вити, и блажи́ти Тя дава́й нам, / досто́йно чту́щим Тя Пречи́стая, / и Рождество́ Твое́ велича́ющим, еди́на благослове́нная: / Ты бо еси́ похвала́ христиа́ном, / и к Бо́гу моли́твенница благоприя́тная.

Катавасия: Всяк земноро́дный / да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, / да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, / почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, / и да вопие́т: / ра́дуйся, Всеблаже́нная, / Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Ексапостиларий воскресный.

Таже Триоди, глас 1.

Подобен Со ученики́ взы́дем:

Слава Высокоре́чия убежи́м фарисе́ева зле́йшаго, / смире́нию же навы́кнем мытаре́ву изря́днейшему, / да вознесе́мся вопию́ще к Бо́гу со о́нем: / очи́сти рабы́ Твоя́, / роди́выйся от Де́вы Христе́ Спа́се во́лею, / и Крест претерпе́вый, / совоздви́гнувый мир Твои́м Боже́ственным могу́тством.

И ныне Богородичен подобен Творе́ц созда́ния, и Бог всех, / плоть челове́ческую прия́т из непоро́чныя утро́бы Твоея́, / Всепе́тая Богоро́дице: / и тле́нное мое́ естество́ все обнови́, / па́ки я́коже пре́жде рождества́ оста́вль по рождестве́. / Отону́дуже Тя ве́рою вси восхваля́юще зове́м: / ра́дуйся ми́ру сла́во.

На хвалитех стихиры воскресны Осмогласника, 4.

И Триоди самогласны 4:

Не помо́лимся фарисе́йски, бра́тие: / и́бо вознося́й себе́ смири́тся. / Смири́м себе́ пред Бо́гом, / мыта́рски поще́нием зову́ще: / очи́сти ны, Бо́же, гре́шныя.

Стих: Возвеселю́ся и возра́дуюся о Тебе́, / пою́ и́мени Твоему́, Вы́шний.

Фарисе́й тщесла́вием побежда́емь, / и мыта́рь покая́нием приклоня́емь, / приступи́ста к Тебе́ еди́ному Влады́це: / но ов у́бо похвали́вся, лиши́ся благи́х: / ов же ничто́же веща́в, сподо́бися дарова́ний. / В сих воздыха́ниих утверди́ мя, Христе́ Бо́же, / я́ко Человеколю́бец.

Стих: Воскресни́, Го́споди Бо́же мой, да вознесе́тся рука́ Твоя́, / не забу́ди убо́гих Твои́х до конца́.

Глас 3: Мытаря́ и фарисе́я разли́чие разуме́вши душе́ моя́, / о́наго у́бо возненави́ждь горды́нный глас: / о́ваго же ревну́й благоумиле́нной моли́тве, и возопи́й: / Бо́же, очи́сти мя гре́шнаго, и поми́луй мя.

Стих: Испове́мся Тебе́, Го́споди, всем се́рдцем мои́м, / пове́м вся чудеса́ Твоя́.

Фарисе́я велехва́льный глас, ве́рнии возненави́деше, / мытаре́вой же благоумиле́нной моли́тве поревнова́вше, / не высо́кая му́дрствуем, но себе́ смиря́юще со умиле́нием воззове́м: / Бо́же, очи́сти грехи́ на́ша.

Слава, глас 8: От дел похвале́ньми, / фарисе́я оправда́юща себе́ осуди́л еси́ Го́споди, / и мытаря́ смири́вшася, / и воздыха́ньми очище́ния прося́ща оправда́л еси́: / не внима́еши бо велему́дренным помысло́м, / и сокруше́нная сердца́ не уничижа́еши. / Те́мже и мы Тебе́ припа́даем во смире́нии, / пострада́вшему нас ра́ди: / пода́ждь оставле́ние и ве́лию ми́лость.

И ныне: Преблагослове́нна еси́ Богоро́дице Де́во:

Славословие великое и отпуст. И обычно лития в притворе, в нейже поем: Слава, и ныне: стихиру утреннюю евангельскую. И час первый.

Подобает ведати, яко стихиры вся 11 утренния евангельския, от сея настоящия Недели, и даже до Всех святых, на литиях утренних поются в притворе, на Слава, и ныне. Вестно же буди, яко от сея Недели начинаем чести в притворе, по отпусте литии, оглашения святаго отца нашего Феодора Студита. И аще тамо есть игумен, чтутся от него: аще же ни, то от екклисиарха, стоящим, и со вниманием послушающим братиям. По скончании же чтения глаголем тропарь преподобному Феодору, глас 8: Православия наставниче: без Богородична. И совершенный отпуст.

На литургии

Блаженны Осмогласника, и от канона песнь 6.

Кондак Триоди, глас 4.

Подобен: Яви́лся еси́ днесь:

Фарисе́ева убежи́м высокоглаго́лания, / и мытаре́ве научи́мся высоте́ глаго́л смире́нных, / покая́нием взыва́юще: / Спа́се ми́ра, / очи́сти рабы́ Твоя́.

Прокимен прилучившагося гласа.

Апостол к Тимофею, зачало 296.

Ча́до Тимофе́е, ты после́довал еси́ моему́ уче́нию, житию́, приве́ту, ве́ре, долготерпе́нию, любви́, терпе́нию, изгна́нием, страда́нием, якова́ ми бы́ша во Антиохи́и, и во Икони́и, и в Ли́стрех: якова́ изгна́ния прия́х, и от всех мя изба́вил есть Госпо́дь. И вси же хотя́щии благоче́стно жи́ти о Христе́ Иису́се, гони́ми бу́дут. Лука́вии же челове́цы и чароде́и преуспе́ют на го́ршее, прельща́юще и прельща́еми. Ты же пребыва́й в ни́хже науче́н еси́ и я́же вве́рена суть тебе́, ве́дый, от кого́ научи́лся еси́. И я́ко из мла́да свяще́нная писа́ния уме́еши, могу́щая тя умудри́ти во спасе́ние ве́рою, я́же о Христе́ Иису́се.

Аллилу́иа.

Евангелие от Луки, зачало 89.

Рече́ Госпо́дь при́тчу сию́: челове́ка два внидо́ста в це́рковь помоли́тися: еди́н фарисе́й, а други́й мыта́рь. Фарисе́й же став, си́це в себе́ моля́шеся: Бо́же, хвалу́ Тебе́ воздаю́, я́ко несмь я́коже про́чии челове́цы, хи́щницы, непра́ведницы, прелюбоде́е, или́ я́коже сей мыта́рь. Пощу́ся двакра́ты в суббо́ту, десяти́ну даю́ всего́ ели́ко притяжу́. Мыта́рь же издале́ча стоя́, не хотя́ше ни о́чию возвести́на не́бо, но бия́ше пе́рси своя́, глаго́ля: Бо́же, ми́лостив бу́ди мне гре́шнику. Глаго́лю вам, я́ко сни́де сей оправда́н в дом свой па́че о́наго: я́ко всяк вознося́йся, смири́тся, смиря́яй же себе́, вознесе́тся.

Причастен: Хвали́те Го́спода с Небе́с, хвали́те Его́ в Вы́шних. Аллилу́иа, трижды.

Подобает ведати, яко в сей седмице иномудрствующие содержат пост, глаголемый арцивуриев. Мы же, [монаси] на кийждо день [се же, и в среду и пяток:] вкушаем сыр и яица, [в 9 час.] Миряне же ядят мясо, развращающе онех веление толикия ереси.

Аще случится праздник Сретения Господня в субботу мясопустную, служба умерших поется в гробнице вся, вечер и утро: аще ли несть гробницы, то поется в сию субботу пред Неделею о блуднем: а тамо в субботу мясопустную, точию празднику единому поется.

Недёлz, въ ню1же чтeтсz сщ7eнное и3 с™0е є3ђліе, при1тчи мытарS и3 фарісeа

Въ суббHту вeчера, по предначинaтельномъ pалмЁ, стіхосл0вимъ:

Бlжeнъ мyжъ: №-ю каfjсму всю2.

На ГDи воззвaхъ, постaвимъ стіхHвъ ‹: и3 поeмъ nсмоглaсника стіхи6ры воскrны G: и3 ґнатHліевы д7: и3 тріHди самоглaсны двЁ, повторsюще пeрвую. Глaсъ №.

Не пом0лимсz фарісeйски, брaтіе: и4бо возносsй себE смири1тсz. Смири1мъ себE пред8 бGомъ, мытaрски пощeніемъ зовyще: њчи1сти ны2 б9е, грBшныz.

Фарісeй тщеслaвіемъ побэждaемь, и3 мытaрь покаsніемъ приклонsемь, приступи1ста къ тебЁ є3ди1ному вLцэ: но џвъ ќбw похвали1всz, лиши1сz бlги1хъ: џвъ же ничт0же вэщaвъ, спод0бисz даровaній. Въ си1хъ воздыхaніихъ ўтверди1 мz хrтE б9е, ћкw чlвэколю1бецъ.

Слaва, глaсъ }:

Вседержи1телю гDи, вёмъ, коли1кw м0гутъ слeзы: є3зекjю бо t врaтъ смeртныхъ возвед0ша, грёшную t многолётныхъ согрэшeній и3збaвиша, мытарs же пaче фарісeа њправдaша: и3 молю1сz, съ ни1ми причтaвъ, поми1луй мS.

И# нhнэ, бGор0диченъ №, рzдовaгw глaса.

На літjи стіхи1ра с™aгw nби1тели, по nбhчаю.

Слaва, глaсъ G:

МытарS и3 фарісeа разли1чіе разумёвши душE моS, џнагw ќбw возненави1ждь гордhнный глaсъ, џвагw же ревнyй благоумилeнной мlтвэ, и3 возопjй: б9е њчи1сти мS грёшнаго, и3 поми1луй мS.

И# нhнэ, бGор0диченъ воскrнъ, въ т0йже глaсъ.

На стіх0внэ стіхи6ры nсмоглaсника по ґлфави1ту.

Слaва, глaсъ є7:

Њтzгчeнныма nчи1ма мои1ма t беззак0ній мои1хъ, не могY воззрёти и3 ви1дэти высотY нбcную: но пріими1 мz, ћкw мытарS кaющасz, сп7се, и3 поми1луй мS.

И# нhнэ, бGор0диченъ, въ т0йже глaсъ:

Хрaмъ и3 двeрь є3си2:

Тропaрь: Бцdе дв7о, три1жды.

И# бывaетъ бlгословeніе хлёбwвъ, и3 раздаsніе. И# чтeніе вeліе въ послaніихъ ґпcльскихъ.

(Зри2) Послёдованіе прилучи1вшагwсz с™aгw въ недёлю сію2, и3 въ блyднагw, поeмъ въ пzт0къ на повечeріи, и3ли2 є3гдA є3кклисіaрхъ разсyдитъ: ѓще т0кмw не случи1тсz к0егw вели1кагw с™aгw, и3ли2 с™aгw хрaму: занE хрaмъ и3 не вели1кагw с™aгw, б0льши вослёдуетсz вели1кагw с™aгw, на св0й є3мY хрaмный прaздникъ, є4же д0лжно є4сть бдёнію бывaти, и3 никaкоже њставлsти въ пaмzть є3гw2, нижE прелагaетсz на и4нъ дeнь. Но поeмъ слyжбу хрaму, ћкоже и3 срётенію гDню, во вс‰ дни6, въ нsже и3 срётеніе гDне бывaетъ.

На ќтрени,

по шести2 pалмёхъ, БGъ гDь, на глaсъ nсмоглaсника. И# глаг0лемъ тропaрь воскrнъ двaжды: бGор0диченъ є3ди1ножды, и3 nбы6чнаz стіхослHвіа. Сэдaльны nсмоглaсника. По непор0чныхъ тропари2:

ЃгGльскій соб0ръ: v3пакои2.

Степeнны и3 прокjменъ глaса:

Всsкое дыхaніе:

Е#ђліе воскrно рsду.

Воскrніе хrт0во:

Pал0мъ н7: Поми1луй мS б9е:

Слaва, глaсъ }:

Покаsніz tвeрзи ми2 двє1ри жизнодaвче, ќтренюетъ бо дyхъ м0й ко хрaму с™0му твоемY, хрaмъ носsй тэлeсный вeсь њсквернeнъ: но ћкw щeдръ, њчи1сти бlгоутр0бною твоeю млcтію.

И# нhнэ, бGор0диченъ:

На сп7сeніz стєзи2 настaви мS бцdе, стyдными бо њкалsхъ дyшу грэхми2, и3 въ лёности всE житіE моE и3жди1хъ: но твои1ми мlтвами и3збaви мS t всsкіz нечистоты2.

Тaже, глaсъ ѕ7:

Поми1луй мS б9е, по вели1цэй млcти твоeй, и3 по мн0жеству щедр0тъ твои1хъ, њчи1сти беззак0ніе моE.

Мн0жєства содёzнныхъ мн0ю лю1тыхъ, помышлsz nкаsнный, трепeщу стрaшнагw днE сyднагw: но надёzсz на млcть бlгоутр0біz твоегw2, ћкw дв7дъ вопію1 ти: поми1луй мS б9е по вели1цэй твоeй млcти.

КанHнъ воскrнъ nсмоглaсника, со їрмос0мъ на д7, и3 кrтовоскrный на двA, и3 бцdы на двA: и3 въ тріHди на ѕ7. Творeніе геHргіа, глaсъ ѕ7. Е#гHже краестр0чіе въ бGор0дичнахъ:

Пёснь №.

Їрм0съ: Ћкw по сyху пэшешeствовавъ ї}ль:

При1тчами вводsй вс‰ хrт0съ, къ житіS и3справлeнію, мытарS возвышaетъ t смирeніz, показaвъ фарісeа возвышeніемъ смирsема.

T смирeніz чeсть высокотворsщую, t возношeніz же падeніе ви1дz лю1тое, мытарє1вымъ ревнyй дHбрымъ, и3 фарісeйскую ѕл0бу возненави1ждь.

T возношeніz и3спражнsетсz всsкое бlг0е, t смирeніz же потреблsетсz всsкое ѕл0е: є4же њблобызaимъ вёрніи, гнушaющесz ћвэ w4браза тщеслaвнагw.

Смиренном{дрымъ бhти свои6мъ ў§нкHмъ хотS всёхъ цRь, наказyz ўчaше ревновaти мытарeву воздыхaнію и3 смирeнію.

Слaва: Ћкw мытaрь стеню2, и3 рыдaньми нем0лчными гDи, нhнэ прихождY твоемY бlгоутр0бію: ўщeдри и3 менE, смирeніемъ жи1знь нhнэ препровождaюща.

БGор0диченъ: Рaзумъ, совётъ, чazніе, тёло, дyшу и3 дyхъ, вLчце, возлагaю къ тебЁ: лю1тыхъ вр†гъ и3 напaстей, и3 бyдущагw прещeніz и3збaви, и3 сп7си1 мz.

Катавaсіа: Tвeрзу ўстA мо‰:

Пёснь G.

Їрм0съ: Нёсть с™ъ, ћкоже ты2:

T гн0ища ќбw страстeй смирeнный возношaетсz, t высотh же добродётелей низпaдаетъ лю1тэ всsкъ высокосeрдый: є3гHже w4браза ѕл0бы ўбэжи1мъ.

Тщеслaвіе tтщетэвaетъ богaтство прaвды, смирeніе же расточaетъ страстeй мн0жество: є4же подражaющыz ны2, чaсти покажи2 мытарeвы сп7се.

Ћкw мытaрь и3 мы2 бію1щесz въ пє1рси, ўмилeніемъ вопіeмъ: њчи1сти б9е нaсъ грёшныхъ, ћкw да сегw2 пріи1мемъ њставлeніе.

Къ рeвности пріи1демъ вёрніи, и3справлsюще кр0ткое, смирeнію соживyще въ стенaніи сeрдца, плaчэ же и3мlтвэ, ћкw да и4мамы t бGа прощeніе.

Слaва: Tри1немъ вёрніи высокохвaльную гордhню, возношeніе же лю1тое, и3 дмeніе мeрзкое, и3 ѕлёйшее фарісeево бGу нелёпое свирёпство.

БGор0диченъ: Въ тебЁ є3ди1номъ прибёжищи надёzвсz, да не tпадY д0брагw чazніz: но да ўлучY твою2 п0мощь чcтаz, всsкагw врeда лю1тыхъ и3збавлsемый.

Сэдaльны, глaсъ д7.

Под0бенъ: Ск0рw предвари2:

Смирeніе вознесE њдержи1магw ѕлhми, мытарS возстенaвша, и3 є4же њчи1сти, къ зижди1телю воззвaша: возношeніе же низложи2 t прaвды њкаsннаго фарісeа велерёчующа. Тёмже поревнyимъ дHбрымъ, ѕлhхъ tступaюще.

Слaва:

Смирeніе дрeвле вознесE мытарS, плaчемъ возопи1вша: њчи1сти, и3 њправди1сz. Того2 подражaимъ вси2, во глубинY ѕHлъ впaдшіи, возопіи1мъ сп7су и3з8 глубины2 сeрдца: согрэши1хомъ, њчи1сти є3ди1не чlвэколю1бче.

И# нhнэ, бGор0диченъ:

Ск0рw пріими2 вLчце, молє1ніz н†ша, и3 сі‰ принеси2 твоемY сн7у и3 бGу, гпcжE всенепор0чнаz: разрэши2 њбсто‰ніz къ тебЁ притекaющихъ, сокруши2 кHзни, и3 низложи2 дeрзость воwружaющихсz безб0жнw на рабы6 тво‰, пречcтаz.

Пёснь д7.

Їрм0съ: Хrт0съ моS си1ла:

И#зрsдный показA пyть возношeніz, смирeніе, сл0во смири1вшеесz дaже и3 до зрaка рaбіz: є3г0же подражaz всsкій, возношaетсz смирszсz.

Вознесeсz првdникъ, и3 низпадE фарісeй: во мн0жествэ же ѕHлъ њтzгчaемый смири1сz, но вознесeсz мытaрь, ненадeжнw њправдaемый.

Нищеты2 ходaтай, t богaтства добродётелей, безyміе kви1сz: и3 богaтство ѓбіе смирeніе њправдaніz t крaйніz нищеты2, ю4же стsжимъ.

Предрeклъ є3си2 вLко, велемyдрствующымъ противостaти всsчески, и3 смирє1ннымъ бlгодaть твою2 подаS сп7се, смири1вшымсz нhнэ нaмъ твою2 бlгодaть низпосли2.

Слaва: Къ б9eственному возношeнію при1снw возводS нaсъ сп7съ и3 вLка, высокотв0рное показA смирeніе: н0ги бо ў§нкHмъ свои1ма рукaма њбмы2.

БGор0диченъ: Ћкw свётъ непристyпный дв7о р0ждшаz, души2 моеS тьмY свэти1тельною зарeю разжени2, и3 къ стезsмъ сп7сeніz житіE моE руков0дствуй.

Пёснь є7.

Їрм0съ: Б9іимъ свётомъ твои1мъ бlже:

Фарісeевы добродётели потщи1мсz подражaти, и3 поревновaти мытарeву смирeнію, во nбою2 ненави1дzще безмёстное мнёніе, и3 пaгубу падeній.

Прaвды течeніе тщeтное њбличи1сz, сопрsгъ въ нeмъ фарісeй мнёніе: ѓбіе же мытaрь высокотв0рною добродётелію стzжA спyтника, смирeніе.

Колесни1чникъ въ добродётелехъ, мнsшесz тещи2 фарісeй: но пёшій, пaче лmдjйскіz колесни1цы текjй, мытaрь д0брэ предвари2, припрsгъ щедр0тэ смирeніе.

Мытарeву при1тчу вси2 ўразумёвше ўм0мъ, пріиди1те поревнyимъ слезaмъ, дyхъ сокрушeнный бGу приносsще, грэхHвъ и4щуще њставлeніz.

Слaва: Возносли1вый и3 ѕл0бный, гордели1вый же и3 дeрзый далeче tри1немъ разyмніи фарісeевъ нрaвъ, лю1тый велехвaльный, ћкw да не њбнажи1мсz б9eственныz бlгодaти.

БGор0диченъ: Жeзлъ си1лы бlгaz, всBмъ низпосли2 нaмъ къ тебЁ прибэгaющымъ, њбладaти посредЁ всёхъ вр†гъ подаю1щи, и3 всsкагw врeда и3з8имaющи.

Пёснь ѕ7.

Їрм0съ: Житeйское м0ре:

ЖитіS п0прище мытaрь вкyпэ и3 фарісeй течaста: но џвъ ќбw высокоyміемъ содержи1мь, срaмнэ ўтонY, џвъ же смирeніемъ сп7сeсz.

ЖитіS бёдное преминyюще мы2 течeніе, подражaимъ мытарeво ќбw мудровaніе ревни1тельнw: бэжи1мъ же кичeніz мeрзкагw фарісeа, и3 жи1ви бyдемъ.

Нрaвwмъ поревнyимъ сп7са ї}са, и3 є3гw2 смирeнію, желaюще непрестaнное рaдости селeніе получи1ти, во странЁ живyщихъ водворsющесz.

Показaлъ є3си2 вLко, твои6мъ ў§нкHмъ высокотв0рное смирeніе, лeнтіемъ препоsсанъ по чрeслwмъ, н0зэ ўмhлъ є3си2, и3 семY w4бразу подражaти повелёлъ є3си2.

Слaва: ЖитіE проид0ста фарісeй добродётельми, и3 мытaрь прегрэшeньми. Но џвъ ќбw t г0рдости ўмоврeдныz, tступи2 смирeніz: џвъ же возношaетсz, смиренномyдръ ћвльсz.

БGор0диченъ: Нaга простот0ю, нехи1тростною же жи1знію создaна, преступлeніz лeстію њдёz мS врaгъ, и3 пл0ти дебельств0мъ: нhнэ же твои1мъ ходaтайствомъ nтрокови1це, сп7сaюсz.

Кондaкъ, глaсъ д7.

Под0бенъ: Kви1лсz є3си2 днeсь:

Фарісeева ўбэжи1мъ высокоглаг0ланіz, и3 мытарeвэ научи1мсz высотЁ глагHлъ смирeнныхъ, покаsніемъ взывaюще: сп7се мjра, њчи1сти рабы6 тво‰.

Вторhй кондaкъ, глaсъ G.

Под0бенъ: Дв7а днeсь:

Воздых†ніz принесeмъ мыт†рскаz гDви, и3 къ немY пристyпимъ грёшніи ћкw вLцэ: х0щетъ бо спасeніz всёхъ человёкwвъ, њставлeніе подаeтъ всBмъ кaющымсz. Нaсъ бо рaди воплоти1сz, бGъ сhй nц7Y собезначaльный.

Јкосъ: Сaми себE брaтіе вси2 смири1мъ воздыхaньми, рыдaньми побіeмъ с0вэсть: да въ судЁ тогдA вёчномъ тaмw kви1мсz вёрніи, непови1нни, получи1вше њставлeніе. Тaмw бо є4сть вои1стинну њслаблeніе, є4же ви1дэти тaмъ нhнэ ўм0лимъ: тaмw болёзнь tбэжE, печaль и3 и3з8 глубины2 воздых†ніz, во є3дeмэ ди1внэмъ, є3гHже хrт0съ зижди1тель, бGъ сhй nц7Y собезначaльный.

Предисл0віе вкрaтцэ сmнаxарeй, рeкше, собрaній xанfопyлана тріHдныz сmнаxaри.

Ніки1фора каллjста xанfопyла собр†ніz на знамени6тыz прaздники тріHди, є3ди1нъ кjйждо t ни1хъ винослHвствующаz, кaкw, и3 когдA сіE и3з8 начaла бhсть, и3 каковhz рaди вины2 си1це нhнэ и3мёютсz, и3 t с™hхъ и3 бGон0сныхъ nтє1цъ ўчини1шасz съ нёкоторыми вёдэньми чaстными, начин†ющаzсz t мытарS и3 фарісeа, и3 конч†щаzсz дaже до всёхъ с™hхъ.

Д0лженствуетъ ќбw мёсzчный сmнаxaрій, на седм0й пёсни прeжде ћкw nбhчай читaтисz, пот0мъ же настоsщій.

Речeши ќбw по џныхъ чтeніихъ си1це:

Стіхи2 на тріHди:

Зижди1телю г0рнихъ и3 д0льнихъ,

Трис™yю ќбw пёснь t ѓгGлwвъ:

Трипёснецъ же и3 t человёкwвъ пріими2.

На мытарS и3 фарісeа:

Фарісeйски кто2 живeтъ, цeркви далeче бывaетъ:

Хrт0съ бо внyтрь, q смирeнніи, пріeмлемый.

Въ настоsщій же дeнь, съ бGомъ и3 тріHдь начинaемъ: ю4же ќбw мн0зи t с™hхъ и3 бGон0сныхъ красотодётєль нaшихъ nтє1цъ, д0брэ и3 ћкw дост0zше, t с™aгw дви1жими д¦а, сложи1вше пэсносодёлаша. Пeрвый же всёхъ сіE ўмhсли, три2 глаг0лю пBсни, во w4бразъ мню2 с™hz и3 живоначaльныz трbцы, вели1кій творeцъ космA, въ вели1кой и3 с™0й стrтeй гDа и3 бGа и3 сп7са нaшегw ї}са хrтA седми1цэ, по и3меновaнію вкрaтцэ, коегHждо днE краегранeсьми ўмhсливъ пBсни. T негHже и3 пр0чіи t nтє1цъ, пaче же и3нhхъ, fе0дwръ и3 їHсифъ студjтє, по рeвности џнагw, и3 пр0чымъ недёлzмъ с™hz и3 вели1кіz четыредесsтницы счини1вше, тёхъ nби1тели студjйстэй пeрвэе предaша. Наипaче пBсни ўчини1вше, и3 ўстaвивше, и3 друг†z кни1зэ, toнyдуже и3 когдA, t nтє1цъ собрaвше и3 снискaвше. И# понeже ќбw пeрвый днeй недёлz заключaетъ ћкw воскрeсна, пeрваz сyщи, и3 nсмaz, и3 конeчнаz, и3зрsднw содёлающе втор0му дню2, рeкше, понедёльнику, пeрвую ўстaвиша пёснь. Ѓбіе же трeтіему дню2, рeкше, вт0рнику, пёснь вторyю. Четвeртому, рeкше, средЁ трeтію. Пsтому четвeртую, є4же є4сть, четверткY. И# шест0му дню2, рeкше, пzткY, пsтую пёснь. Шестyю же суббHтэ, ћвэ ќбw и3 седмyю, и3 пр0чыz двЁ, nсмyю и3 девsтую, ±же џбщнw вси2 дни6 ћкw и4стиннэйшz и4мутъ. Ћкоже ќбw б9eственный космA, въ вели1цэй суббHтэ положи2 четверопёснецъ, тaмw сотвори1въ: ѓще и3 п0слэжде премyдрэйшій цRь лeвъ, повелёвъ въ совершeніе канHнъ є3пcкопомъ и3дрyнскимъ, монaха мaрка, содёла. Потрeбовательнэ же, тріHдь и3менyетсz, ни бо при1снw трипёснецъ и4мать: и4бо всесовершє1нна пр†вила предлагaетъ. Но мню2 t мн0жайшагw и3меновaніе пріsти: и3ли2 є4же вели1кіz рaди седми1цы, ћкоже речeно бhсть прeжде бhвша. Мhсль ќбw с™ы6мъ нaшымъ nтцє1мъ, кни1гою тріHдію всeю, вкрaтцэ всE є3ли1ко њ нaсъ б9іz бlгодэ‰ніz и3значaла воспомzнyти, и3 на воспоминaніе всBмъ и3зложи1ти: кaкw t негw2 создaни бhхомъ, и3 t пи1щи рaйскіz и3згнaхомсz, и3 дaнную нaмъ ко њбучeнію зaповэдь tвeргше, и3 tвeржени бhхомъ зaвистію первоѕл0бника ѕмjz и3 врагA, низложeннагw за г0рдость. И# кaкw пребывaхомъ tвeржени t бlги1хъ, и3 t діaвола води1ми. Кaкw же сн7ъ и3 сл0во б9іе млcрдіемъ свои1мъ пострадaвъ, преклони1въ нб7сA сни1де, и3 въ дв7у всели1сz, и3 нaсъ рaди бhсть чlвёкъ, и3 по немY жи1тельствомъ на нб7сA восхождeніе показA, рeкше, смирeніемъ предводи1тельнw и3 пост0мъ и3 tвержeніемъ ѕлhхъ, и3 пр0чими є3гw2 дэsніи. Кaкw же пострадA и3 воскRсе, и3 на нб7сA взhде пaки, и3 д¦а с™aго низпослA с™ы6мъ свои6мъ ў§нкHмъ, и3 ґпcлwмъ, и3 кaкw сн7ъ б9ій, и3 бGъ совершeнный, t си1хъ всёхъ проповёдасz. Чт0 же пaки б9eственніи ґпcли, бlгодaтію прес™aгw д¦а содёйствоваша, ћкw t конє1цъ с™hхъ всёхъ вкyпэ собрaша пр0повэдію, наполнsюще вhшній мjръ: є4же и3 мhсль бsше и3значaла создaвшему. Но въ си1хъ ќбw тріHди мhсль, настоsщыz три2 прaздники, мытарS и3 фарісeа, и3 блyднагw, и3 вторaгw пришeствіz, ћкоже нёкое пред8wбучeніе и3 поущeніе с™hми nтцы2 ўмhслисz. Ћкоже пред8устр0итисz, и3 готHвымъ нaмъ бhти къ д¦Hвнымъ подвигHмъ постHвъ, t nбhчаz сквeрное навыкновeніе њстaвльшымъ. И# пeрвэе ќбw всёхъ мытарeву и3 фарісeеву нaмъ при1тчу предлагaютъ, и3 предвозглaсною седми1цею и3менyютъ. Ћкоже бо къ тэлє1снымъ брaнемъ tходи1ти хотsщіи, t воевHдъ брaни врeмz преднавыкaютъ, ћкw да nр{жіz њчи1стивше и3 ўглaдивше, и3 друг†z вс‰ д0брэ ўстр0ивше, и3 всsко претыкaніе t среды2 сотв0рше, къ подвигHмъ ўсeрднw воспрsтаютсz, и3 є4же къ потрeбэ снабдsтъ. Мн0гажды же и3 прeжде сражeніz, и3 словесA, и3 пHвэсти, и3 при6тчи себЁ прин0сzтъ, и3 на рeвность и3з8wщрsюще џнэхъ дyшы: лёность же, и3 боsзнь, и3 ўнhніе, и3 друг0е ѓще что2 бёдно, tгонsще. Тaкw и3 б9eственніи nтцы2 предтрyбzтъ пощeніz послёдующее на дeмwны њполчeніе, ћкw бы душaмъ нaшымъ нёкую предвзsтую стрaсть, и3 ћдъ д0лгимъ содёланный врeменемъ њчи1стити: є3щe же и3 є4же не и3мyще t бlги1хъ, потщaвшесz стsжимъ, и3 ћкw под0бнw воwружи1вшесz, тaкw гот0ви къ постA подвигHмъ да п0йдемъ. Понeже ќбw пeрвое nрyжіе къ добродётели покаsніе, и3 смирeніе: и3 пaки преткновeніе къ величaйшему смирeнію, г0рдость и3 вышeніе: настоsщую t б9eственнагw є3ђліа достовёрную при1тчу пeрвую всёхъ и3злагaютъ. Фарісeемъ ќбw г0рдости и3 дмeніz tложи1ти нaмъ стрaсть поущaюще: мытарeмъ же пaки сопроти1вное стрaсти сеS, смирeніе и3 покаsніе проти1ву сотвори1ти. Понeже бо пeрваz и3 г0ршаz стрaсть гордhнz и3 дмeніе ћкw тёми съ нб7сE падeніе діaволу бhсть є4же прeжде ќбw денни1цэ, си1хъ же рaди тьмЁ бhвшу, и3 глаг0лему. Но и3 родоначaльнику ґдaму си1хъ рaди t пи1щи и3згнaніе. Поущaютъ си1ми, w4бразомъ нeкимъ с™jи њ свои1хъ и3справлeніихъ никомyже вhситисz, и3 на бли1жнzго востаsти, но при1снw смирeнну бhти: гDь бо гHрдымъ сопротивлsетсz, смирє1ннымъ же даeтъ бlгодaть: лyчше бо є4сть согрэшaющему њбращaтисz, нeжели и3справлsющемусz вhситисz. Глаг0лю бо, речE, вaмъ: ћкw сни1де мытaрь њправдaнъ пaче, нeжели фарісeй. Њб8zвлsетъ ќбw при1тча, ниеди1номуже вhситисz, ѓще и3 бlг†z дёzй є4сть: но при1снw смирsтисz, и3 моли1тисz t души2 бGу, ѓще и3 въ послBднzz ѕл†z впадeтъ, ћкw не далeче сп7сeніz є4сть. Мытaрь ќбw є4сть, и4же д†ни t кнzзeй є4млzй, и3 за крaйнюю непрaвду купyzй и3 пріwбрэтazй tсю1ду. Фарісeй же ћкоже tсёченъ кто2 нeгли, и3 пр0чихъ преимёzй рaзумомъ. Саддукeй же t саддHіка нёкоегw, є4же є4сть прaведенъ: седeкъ бо прaвда. Три1 же бsху ў є3врє1й є4рєси: є3ссeи, фарісeи и3 саддукeи, и5же нижE воскreнію, нижE ѓгGлу, нижE д¦у бhти пріeмлzху. С™hхъ всёхъ пэснодёлателей твои1хъ моли1твами, хrтE б9е нaшъ, поми1луй нaсъ, ґми1нь.

Пёснь з7.

Їрм0съ: Росодaтельну ќбw пeщь:

Њправдaніz дёлы возвышaемый, сэтьми2 тщеслaвіz лю1тэ превознесeсz фарісeй, безмёрнw хвалsсz: мытaрь же лeгкимъ крил0мъ смирeніz вознeссz, бGу прибли1жисz.

Смирeніz ѓки лёствицею ўпотреби1всz w4бразомъ мытaрь, къ нбcнэй высотЁ возвhсисz: гордhнею же гнил0ю и3 безyміемъ nкаsнный вознeссz фарісeй, сни1де до ѓда преисп0днzгw.

Прaведныхъ ловS ќбw лукaвый, њбразми2 тщеслaвіz крaдетъ: грёшныхъ же сэтьми2 tчazніz свzзyетъ. Но ќбw t nбои1хъ ѕHлъ мытарS ревни1теліе, и3збaвитисz потщи1мсz.

Мlтвою бGу нaшему припадeмъ, слезaми и3 тeплыми воздыхaніи, подражaюще мытарeво высокотв0рное смирeніе, пою1ще вёрніи: бlгословeнъ є3си2 б9е nтє1цъ нaшихъ.

Слaва: Наказyzй ў§нки2 предглаг0лалъ є3си2 вLко, не мyдрствовати высHкаz, совводи1тисz же смирє1ннымъ ўчS сп7се. Тёмже зовeмъ тебЁ вёрніи: бlгословeнъ є3си2 б9е nтє1цъ нaшихъ.

БGор0диченъ: Їaкwвлю тS добр0ту, и3 б9eственную лёствицу, t д0лу ю4же ви1дэ пeрвэе, простeртую къ высотЁ, вёмы чcтаz, низводsщую свhше бGа воплощeнна, и3 земны6z пaки возводsщую.

Пёснь }.

Їрм0съ: И#з8 плaмене преподHбнымъ:

Смиренномyдреннымъ нрaвомъ млcтива гDа мытaрь воздохнyвъ њбрёте, и3 сп7сeнъ бhсть: w4бразомъ же лю1тымъ љзhка велерёчивагw, прaвды tпадE фарісeй.

Фарісeева кичeніz произволeніz, и3 и3меновaніz чистоты2, бэжи1мъ вёрніи: ревнyюще мытарeву д0брэ поми1лованному смирeнію и3 нрaву.

Глaсы мытарeвы вёрніи вэщaимъ въ цRкви с™ёй: б9е њчи1сти, да съ ни1мъ ўлучи1мъ прощeніе, пaгубы велехвaльнагw и3збaвльшесz фарісeа.

Воздыхaнію мытарeву вси2 поревнyимъ, и3 бGу бесёдующе, тeплыми слезaми возопіи1мъ є3мY: чlвэколю1бче, согрэши1хомъ, бlгоутр0бне щeдрый, њчи1сти и3 сп7си2.

Бlгослови1мъ nц7A, и3 сн7а, и3 с™aго д¦а, гDа.

Стенaніемъ мытарeвымъ бGъ преклони1сz, њправди1въ же сего2, всёмъ показA преклонsтисz при1снw, воздыхaньми же и3 слезaми, прегрэшeній просsще разрэшeніе.

БGор0диченъ: Не вёмъ пaче тебE и3н0гw заступлeніz, тS предлагaю мlтвенницу, чcтаz всенепор0чнаz. ТS ко и3з8 тебE рождeнному ходaтаицу дви1жу: всёхъ њскорблsющихъ мS своб0дна покажи2.

Пёснь f7.

Їрм0съ: БGа человёкwмъ:

Пyть возношeніz смирeніе, t хrтA взeмше спасeніz w4бразъ, мытарeву nбhчаю поревнyимъ, кичeніе возношeніz далeче tметaюще, нрaвомъ же смиренномyдріz бGа ўмолsюще.

Душeвную гордhню tвeржимъ, нрaвъ прaвый смиренномyдріz стsжимъ, себE њправдaти не тщи1мсz, тщеслaвіz кичeніе возненави1димъ, и3 съ мытарeмъ бGа ўм0лимъ.

Мlтвы содётелю ми1лости принесeмъ мыт†рскіz, фарісeйскихъ tвращaющесz неблагодaрныхъ мlтвъ, и3 велехвaльныхъ гласHвъ, и5же на бли1жнzго сyдъ возв0дzтъ, да бGа млcтива и3 свётъ привлечeмъ.

Мн0гимъ прегрэшeній собрaніемъ њтzгчeнъ, и3з8oби1ліемъ ѕл0бы мытарS преид0хъ, и3 фарісeево велехвaльное кичeніе притzжaхъ, tвсю1ду пyстъ всёхъ бhвъ бlги1хъ: гDи, пощади1 мz.

Твоегw2 спод0би бlжeнства, тебE рaди дyхомъ ни1щихъ сyщихъ: ўчeніемъ бо твоегw2 повелёніz, дyхъ сокрушeнный тебЁ прин0симъ, сп7се пріeмъ, сп7си2 тебЁ служaщыz.

Слaва: БGу мытaрь нёкогда помоли1выйсz, въ цRковь вёрнэ вшeдъ, њправдaсz: воздыхaньми бо и3 слезaми пришeдъ, сокрушeніемъ же сeрдца: всE tложи2 грэхHвъ брeмz њчищeньми.

БGор0диченъ: Пёти, слaвити, и3 бlжи1ти тS давaй нaмъ, дост0йнw чтyщымъ тS пречcтаz, и3 ржcтво2 твоE величaющымъ, є3ди1на бlгословeннаz: тh бо є3си2 похвалA хrтіaнwмъ, и3 къ бGу мlтвенница бlгопріsтнаz.

Е#xапостілaрій воскrный. Тaже тріHди.

Под0бенъ: Со ў§нки2 взhдемъ:

Слaва:

Высокорёчіz ўбэжи1мъ фарісeева ѕлёйшагw, смирeнію же навhкнемъ мытарeву и3зрsднэйшему, да вознесeмсz вопію1ще къ бGу со џнэмъ: њчи1сти рабы6 тво‰, роди1выйсz t дв7ы хrтE сп7се в0лею, и3 кrтъ претерпёвый, совоздви1гнувый мjръ твои1мъ б9eственнымъ могyтствомъ.

И# нhнэ, бGор0диченъ, под0бенъ:

Творeцъ создaніz, и3 бGъ всёхъ, пл0ть человёческую пріsтъ и3з8 непор0чныz ўтр0бы твоеS, всепётаz бцdе: и3 тлённое моE є3стество2 всE њбнови2, пaки ћкоже прeжде ржcтвA њстaвль по ржcтвЁ. Toнyдуже тS вёрою вси2 восхвалsюще зовeмъ: рaдуйсz мjру слaво.

На хвали1техъ стіхи6ры воскrны nсмоглaсника, д7.

И# тріHди самоглaсны д7:

Не пом0лимсz фарісeйски, брaтіе: и4бо возносsй себE смири1тсz. Смири1мъ себE пред8 бGомъ, мытaрски пощeніемъ зовyще: њчи1сти ны2 б9е, грBшныz.

Фарісeй тщеслaвіемъ побэждaемь, и3 мытaрь покаsніемъ приклонsемь, приступи1ста къ тебЁ є3ди1ному вLцэ: но џвъ ќбw похвали1всz, лиши1сz бlги1хъ: џвъ же ничт0же вэщaвъ, спод0бисz даровaній. Въ си1хъ воздыхaніихъ ўтверди1 мz хrтE б9е, ћкw чlвэколю1бецъ.

Стjхъ: Воскrни2 гDи б9е м0й, да вознесeтсz рукA твоS, не забyди ўб0гихъ твои1хъ до концA.

Глaсъ G:

МытарS и3 фарісeа разли1чіе разумёвши душE моS, џнагw ќбw возненави1ждь гордhнный глaсъ: џвагw же ревнyй бlгоумилeнной мlтвэ, и3 возопjй: б9е, њчи1сти мS грёшнаго, и3 поми1луй мS.

Стjхъ: И#сповёмсz тебЁ гDи, всёмъ сeрдцемъ мои1мъ, повёмъ вс‰ чудесA тво‰.

Фарісeа велехвaльный глaсъ, вёрніи возненави1дэвше, мытарeвой же бlгоумилeнной мlтвэ поревновaвше, не высHкаz мyдрствуемъ, но себE смирsюще со ўмилeніемъ воззовeмъ: б9е, њчи1сти грэхи2 нaшz.

Слaва, глaсъ }:

T дёлъ похвалeньми, фарісeа њправдaюща себE њсуди1лъ є3си2 гDи, и3 мытарS смири1вшасz, и3 воздыхaньми њчищeніz просsща њправдaлъ є3си2: не внимaеши бо велемyдреннымъ помыслHмъ, и3 сокрушє1ннаz сердцA не ўничижaеши. Тёмже и3 мы2 тебЁ припaдаемъ во смирeніи, пострадaвшему нaсъ рaди: подaждь њставлeніе и3 вeлію млcть.

И# нhнэ:

Пребlгословeнна є3си2 бцdе дв7о:

Славосл0віе вели1кое и3 tпyстъ. И# nбhчнw літjа въ притв0рэ, въ нeйже поeмъ: Слaва, и3 нhнэ: Стіхи1ру ќтреннюю є3ђльскую. И# чaсъ пeрвый.

(Зри2) Подобaетъ вёдати, ћкw стіхи6ры вс‰ №i ќтрєнніz є3ђльскіz, t сеS настоsщіz недёли, и3 дaже до всёхъ с™hхъ, на літjахъ ќтреннихъ пою1тсz въ притв0рэ, на Слaва, и3 нhнэ. Вёстно же бyди, ћкw t сеS недёли начинaемъ чести2 въ притв0рэ, по tпyстэ літjи, њглашє1ніz с™aгw nтцA нaшегw fе0дwра студjта. И# ѓще тaмо є4сть и3гyменъ, чтyтсz t негw2: ѓще же ни2, то t є3кклисіaрха, стоsщымъ, и3 со внимaніемъ послyшающымъ брaтіzмъ. По скончaніи же чтeніz глаг0лемъ тропaрь прпdбному fе0дwру, глaсъ }: Правослaвіz настaвниче: без8 бGор0дична. И# совершeнный tпyстъ.

На літургjи блажє1нны nсмоглaсника: и3 t канHна пёснь ѕ7. Прокjменъ прилучи1вшагосz глaса.

Ґпcлъ къ тімоfeю, зачaло с§ѕ. Ґллилyіа.

Е#ђліе t луки2, зачaло п7f.

Причaстенъ: Хвали1те гDа съ нб7съ:

(Зри2) Подобaетъ вёдати, ћкw въ сeй седми1цэ и3номyдрствующіе содeржатъ п0стъ, глаг0лемый ґрцивyріевъ. Мh же, (монaси) на кjйждо дeнь (сe же, и3 въ срeду и3 пzт0къ:) вкушaемъ сhръ и3 ћица, (въ f7 чaсъ.) мірsне же kдsтъ мsсо, развращaюще џнэхъ велёніе толи1кіz є4реси. Ѓще случи1тсz прaздникъ срётеніz гDнz въ суббHту мzсопyстную, слyжба ўмeршихъ поeтсz въ гробни1цэ всS, вeчеръ и3 ќтрw: ѓще ли нёсть гробни1цы, то2 поeтсz въ сію2 суббHту пред8 недёлею њ блyднэмъ: ґ тaмw въ суббHту мzсопyстную, т0чію прaзднику є3ди1ному поeтсz.

Очікується текст

Знайшли помилку