...
Тріодь Квітна

В понеділок. День Святого Духа

ТранслітераціяЦерковнослов’янськаУкраїнська

В неде́лю ве́чера святы́я Пятдеся́тницы

Зна́менает после́дования ра́ди коленопреклоне́ния.

Начина́ет иере́й: Благослове́н Бо́г на́ш: И глаго́лет учине́нный чте́ц: Царю́ Небе́сный: и предначина́тельный псало́м: Та́же диа́кон, а́ще е́сть, а́ще же ни́, свяще́нник глаго́лет ектению́ вели́кую:

Ми́ром Го́споду помо́лимся.

О свы́шнем ми́ре:

О ми́ре всего́ ми́ра:

О святе́м хра́ме се́м:

О Господине нашем, Блаженнешем митрополите (имя )о господи́не на́шем Преосвяще́ннейшем епи́скпе [..], честне́м пресви́терстве, и е́же во Христе́ диа́констве, о все́м при́чте и лю́дех:

О богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́, го́споду помо́лимся.

О гра́де се́м:

О благорастворе́нии возду́хов:

О пла́вающих:

О предстоя́щих лю́дех и ожида́ющих благода́ти Свята́го Ду́ха, Го́споду помо́лимся.

О приклоня́ющих сердца́ своя́ пред го́сподем и коле́на, го́споду помо́лимся.

О е́же укрепи́тися на́м к соверше́нию богоуго́дне, Го́споду помо́лимся.

О е́же низпосла́тися бога́тым ми́лостем его́ на ны́, Го́споду помо́лимся.

О е́же прия́ти коленоприклоне́ния на́ша я́ко фимиа́м пред ни́м, Го́споду помо́лимся.

О тре́бующих от Него́ по́мощи, Го́споду помо́лимся.

О изба́витися на́м:

Заступи́, спаси́:

Пресвяту́ю, Пречи́стую:

Та́же свяще́нник возгла́с: Я́ко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Та́же пое́м: Го́споди воззва́х: и поста́вим стихо́в 6. И пое́м стихи́ры самогла́сны, гла́с 4: Пресла́вная дне́сь: повторя́юще. Сла́ва, и ны́не: гла́с 6: Царю́ небе́сный: [Пи́саны вы́ше на хвали́тех.]

Вхо́д с кади́лом. Све́те ти́хий: Проки́мен вели́кий, гла́с 7: Кто́ Бо́г ве́лий я́ко Бо́г на́ш? Ты́ еси́ Бо́г творя́й чудеса́.

 Сти́х 1: Сказа́л еси́ в лю́дех си́лу Твою́. 

Сти́х 2: И ре́х: ны́не нача́х, сия́ изме́на десни́цы Вы́шняго. Сти́х 3: Помяну́х дела́ Госпо́дня, я́ ко помяну́ от нача́ла чудеса́ Твоя́. 

И па́ки: Кто́ Бо́г ве́лий:

Та́же возглаша́ет свяще́нник, или́ диа́кон: Па́ки и па́ки, прикло́нше коле́на, Го́споду помо́лимся.

Мы́ же, Го́споди поми́луй, три́жды.

На́м же прикло́ншым коле́на на земли́, и непокрове́нным су́щым, чте́т иере́й моли́твы во олтаре́ велегла́сно на лю́ди.

Пречи́сте, нескве́рне, безнача́льне, неви́диме непостижи́ме, неизсле́диме, непреме́нне, непобеди́ме, неизче́тне, незло́биве Го́споди, еди́н име́яй безсме́ртие, во све́те живы́й непристу́пном, сотвори́вый не́бо и зе́млю, и мо́ре, и вся созда́нная на них, пре́жде е́же проси́ти, всем проше́ния подава́яй, Тебе́ мо́лимся, и Тебе́ про́сим, Влады́ко Человеколю́бче, Отца́ Го́спода и Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́, нас ра́ди челове́ков, и на́шего ра́ди спасе́ния сше́дшаго с небе́с, и воплоти́вшагося от Ду́ха Свята́го и Мари́и Присноде́вы, и Пресла́вныя Богоро́дицы, И́же пе́рвее у́бо словесы́ уча́, последи́ же и де́лы показу́я, егда́ спаси́тельную страсть претерпе́, подаде́ нам подписа́ние смире́нным, и гре́шным, и недосто́йным рабо́м Твои́м, мольбы́ приноси́ти Тебе́, в вы́и и коле́н преклоне́ниих, о свои́х гресе́х, и о людски́х неве́дениих. Сам Многоми́лостиве и Человеколю́бче, услы́ши ны, во́ньже а́ще день призове́м Тя, изря́днее же в день сей пятдеся́тный, во́ньже по Вознесе́нии Го́спода на́шего Иису́са Христа́ на небеса́, и седе́нии одесну́ю Тебе́ Бо́га и Отца́, низпосла́ Свята́го Ду́ха на святы́я Своя́ ученики́ и апо́столы, И́же и се́де на еди́ном коего́ждо их, и испо́лнишася вси неистощи́мыя благода́ти Его́, и глаго́лаша язы́ки ины́ми вели́чия Твоя́, и прореко́ша. Ны́не у́бо моля́щихся Тебе́, услы́ши нас, и помяни́ нас, смире́нных и осужде́нных, и возврати́ плене́ние душ на́ших, Твое́ ми́лование име́я о нас моля́щееся. Приими́ нас, припа́дающих Тебе́, и вопию́щих: согреши́хом, к Тебе́ приве́ржени есмы́ от утро́бы, от чре́ва ма́тере на́шея, Ты еси́ Бог наш. Но я́ко исчезо́ша в суете́ дни́е на́ши, обнажи́хомся Твоея́ по́мощи, лиши́хомся вся́каго отве́та, но дерза́юще на щедро́ты Твоя́, зове́м: грехи́ ю́ности на́шея и неве́дения не помяни́, и от та́йных на́ших очи́сти нас, и не отри́ни нас во вре́мя ста́рости, внегда́ оскуде́ти кре́пости на́шей, не оста́ви нас, пре́жде да́же нам в зе́млю не возврати́тися, сподо́би к Тебе́ возврати́тися, и вонми́ нам благоприя́тием и благода́тию. Возме́ри беззако́ния на́ша щедро́тами Твои́ми, сопроти́в поста́ви бе́здну щедро́т Твои́х мно́жеству согреше́ний на́ших. При́зри с высоты́ святы́я Твоея́ Го́споди, на предстоя́щия лю́ди Твоя́, и ча́ющия е́же от Тебе́ бога́тыя ми́лости. Посети́ нас бла́гостию Твое́ю, изба́ви нас от наси́льства диа́воля, утверди́ живо́т наш святы́ми Твои́ми и свяще́нными зако́ны. А́нгела, ве́рна храни́теля приста́ви лю́дем Твои́м, всех собери́ в Твое́ Ца́рствие. Даждь проще́ние упова́ющим на Тя, оста́ви им и нам грехи́. Очи́сти нас де́йством Свята́го Твоего́ Ду́ха, разруши́ я́же на нас ко́зни вра́жия.

Присовокупля́ет же и сию́ моли́тву:

Благослове́н еси́ Го́споди Влады́ко Вседержи́телю, просвети́вый день све́том со́лнечным, и нощь уясни́вый заря́ми о́гненными, долготу́ дневну́ю преити́ нам сподо́бивый, и прибли́житися нача́тком но́щи, услы́ши моле́ния на́ша, и всех люде́й Твои́х, и всем нам прости́в во́льныя и нево́льныя грехи́. Приими́ вече́рняя на́ша моле́ния, и низпосли́ мно́жество ми́лости Твоея́, и щедро́ты Твоя́ на достоя́ние Твое́. Остени́ нас святы́ми а́нгелы Твои́ми, вооружи́ нас ору́жием пра́вды Твоея́, огради́ нас и́стиною Твое́ю, соблюди́ нас си́лою Твое́ю, изба́ви нас от вся́каго обстоя́ния, вся́каго наве́та сопротиволежа́щаго. Пода́ждь же нам и настоя́щий ве́чер, с приходя́щею но́щию, соверше́н, свят ми́рен, безгре́шен, безсобла́знен, безмечта́нен, и вся дни живота́ на́шего, моли́твами святы́я Богоро́дицы, и всех святы́х от ве́ка Тебе́ благоугоди́вших.

А́бие же глаго́лет диа́кон:

Заступи́, спаси́, поми́луй, возста́ви, и сохрани́ на́с Бо́же Твое́ю благода́тию.

И Го́споди поми́луй. Еди́ножды.

Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу, и Присноде́ву Мари́ю, со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́, и дру́г дру́га, и ве́сь живо́т на́ш Христу́ Бо́гу предади́м.

Та́же иере́й возгла́с:

Твое́ бо е́сть, е́же ми́ловати, и спаса́ти на́с Го́споди Бо́же на́ш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Ли́к: Ами́нь.

Посе́м иере́й, или́ диа́кон глаго́лет сия́:

Рце́м вси́ от всея́ души́, и от всего́ помышле́ния на́шего рце́м.

Ли́к: Го́споди поми́луй.

Диа́кон: Го́споди Вседержи́телю Бо́же оте́ц на́ших, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Ли́к: Го́споди поми́луй.

Диа́кон: Поми́луй на́с Бо́же, по вели́цей ми́лости твое́й, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Ли́к: Го́споди поми́луй. Три́жды.

Еще́ мо́лимся о  господи́не и отце́ на́шем блаженнешем митрополите […], и о господи́не на́шем преосвяще́ннейшем епи́скпе […], и о все́й во христе́ бра́тии на́шей.

Ли́к: Го́споди поми́луй. Три́жды.

Диа́кон: Еще́ мо́лимся о богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х, и во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́.

Ли́к: Го́споди поми́луй. Три́жды.

Диа́кон: Еще́ мо́лимся о блаже́нных и приснопа́мятных созда́телех святы́я оби́тели сея́.

Ли́к: Го́споди поми́луй. Три́жды.

Диа́кон: Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии, проще́нии, и оставле́нии грехо́в рабо́в бо́жиих бра́тии святы́я оби́тели сея́.

Ли́к: Го́споди поми́луй. Три́жды.

Диа́кон: Еще́ мо́лимся о плодонося́щих, и доброде́ющих, во святе́м и всечестне́м хра́ме се́м, тружда́ющихся, пою́щих, и предстоя́щих лю́дех, ожида́ющих от Тебе́ вели́кия и бога́тыя ми́лости.

Та́же свяще́нник, возгла́с: Я́ко ми́лостив и человеколю́бец Бо́г еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Ли́к: Ами́нь.

А́бие же диа́кон глаго́лет:

Па́ки и па́ки прикло́нше коле́на, Го́споду помо́лимся.

Мы́ же: Го́споди поми́луй. Три́жды.

И приклоня́ем коле́на по предпи́санному.

Чте́т иере́й 2-ю моли́тву во услы́шание все́х:

Го́споди Иису́се Христе́ Бо́же наш, мир Твой пода́вый челове́ком, и Пресвята́го Ду́ха дар, еще́ в житии́ и с на́ми сый, в насле́дие неотъе́млемое ве́рным при́сно подава́яй, явле́ннейше же сию́ благода́ть Твои́м ученико́м и апо́столом днесь низпосла́вый, и сих устне́ о́гненными утверди́вый язы́ки, и́миже весь род челове́ческий богове́дение свои́м язы́ком в слух у́ха прии́мше, све́том Ду́ха просвети́хомся, и пре́лести я́коже тмы измени́хомся, и чу́вственных и о́гненных язы́к раздая́нием, и преесте́ственным де́йством, е́же в Тя ве́ры научи́хомся, и Тебе́ богосло́вити со Отце́м и Святы́м Ду́хом, во еди́ном Божестве́, и си́ле, и вла́сти озари́хомся. Ты у́бо О́тчее сия́ние, существа́ и естества́ Его́ неизме́нное и недви́жимое начерта́ние, исто́чниче прему́дрости и благода́ти, отве́рзи и мне гре́шному устне́, и научи́ мя, ка́ко досто́ит, и о и́хже потре́ба моли́тися, Ты бо еси́ ве́дый мно́гое грехо́в мои́х мно́жество, но Твое́ благоутро́бие победи́т сих безме́рное. Се бо стра́хом предстою́ Ти, в пучи́ну ми́лости Твоея́ отча́яние души́ моея́ пове́рг, окорми́ живо́т мой сло́вом всю тварь неизрече́нною прему́дрости си́лою управля́яй, ти́хое обурева́емых приста́нище, и скажи́ ми путь, во́ньже пойду́. Дух прему́дрости Твоея́ мои́м пода́ждь помышле́нием, Дух ра́зума безу́мию моему́ да́руяй, Ду́хом стра́ха Твоего́ моя́ осени́ дела́, и Дух Пра́вый обнови́ во утро́бе мое́й, и Ду́хом Влады́чним мы́слей мои́х поползнове́ние утверди́, да на всяк день Ду́хом Твои́м Благи́м к поле́зному наставля́емь, сподо́блюся твори́ти за́поведи Твоя́, и Твое́ при́сно па́мятствовати сла́вное прише́ствие, и истяза́тельное соде́янных на́ми. И да не пре́зриши мя тле́нными сопрельща́тися ми́ра сего́ кра́сными, но бу́дущих восприя́тия жела́ти укрепи́ сокро́вищ. Ты бо рекл еси́, Влады́ко, я́ко ели́ка а́ще кто про́сит о Твое́м и́мени, невозбра́нно прие́млет от Твоего́ присносу́щнаго Бо́га и Отца́. Те́мже и аз гре́шный в прише́ствии Свята́го Твоего́ Ду́ха, Твою́ молю́ бла́гость, ели́ка проси́х, возда́ждь ми во спасе́ние. Ей Го́споди, вся́каго благодея́ния бога́тый да́телю, и пода́телю Благи́й, я́ко Ты еси́ подава́яй преизоби́льно и́хже про́сим, Ты еси́ сострада́телен и ми́лостивый, И́же безгре́шно быв пло́ти на́шея о́бщник, и приклоня́ющим к Тебе́ коле́на, приклоня́яйся любоблагоутро́бне, очище́ние же быв грехо́в на́ших. Даждь у́бо Го́споди, лю́дем Твои́м щедро́ты Твоя́, услы́ши нас с небесе́ свята́го Твоего́, освяти́ нас си́лою спаси́тельныя десни́цы Твоея́, покры́й нас кро́вом крилу́ Твое́ю, да не пре́зриши дел руку́ Твое́ю. Тебе́ еди́ному согреша́ем, но и Тебе́ еди́ному слу́жим. Не ве́мы кла́нятися бо́гу чужде́му, ниже́ простира́ти ру́ки на́ша, Влады́ко, к бо́гу ино́му. Оста́ви нам согреше́ния, и прии́м на́ша коленопокло́нная моле́ния, простри́ всем нам ру́ку по́мощи, приими́ моли́тву всех я́ко кади́ло прия́тное, восприе́млемое пред Твои́м преблаги́м Ца́рством.

Присовокупля́ет же и сию́:

Го́споди Го́споди, избавле́й нас от вся́кия стрелы́ летя́щия во дни. Изба́ви нас и от вся́кия ве́щи во тьме преходя́щия. Приими́ же́ртву вече́рнюю рук на́ших воздея́ния. Сподо́би же нас и нощно́е по́прище без поро́ка прейти́ неискуше́ны от злых. И изба́ви нас от вся́каго смуще́ния и боя́зни, я́же от диа́вола нам прибыва́ющия. Да́руй душа́м на́шим умиле́ние, и помысло́м на́шим попече́ние, е́же на стра́шнем и пра́веднем Твое́м суде́ испыта́ния. Пригвозди́ стра́ху Твоему́ пло́ти на́ша, и умертви́ у́ды на́ша су́щия на земли́. Да и со́нным безмо́лвием просвети́мся, зре́нием суде́б Твои́х. Отыми́ же от нас вся́кое мечта́ние неподо́бное и по́хоть вре́дну. Возста́ви же нас во вре́мя моли́твы утвержде́ны в ве́ре, и преспева́ющия в за́поведех Твои́х.

Диа́кон же глаго́лет: Заступи́, спаси́, поми́луй, возста́ви, и сохрани́ на́с Бо́же: Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную:

Иере́й возгла́с моли́тве: Благоволе́нием и бла́гостию единоро́днаго Сы́на Твоего́, с Ни́мже благослове́н еси́, с Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Та́же: Сподо́би Го́споди в ве́чер се́й:

Посе́м же глаго́лет диа́кон: Па́ки и па́ки прикло́нше коле́на, Го́споду помо́лимся.

Го́споди поми́луй. Три́жды.

И на́м та́кожде коле́на прикло́ншым.

Иере́й чте́т тре́тию моли́тву:

Приснотеку́щий, живо́тный, и просвети́тельный исто́чниче, соприсносу́щная Отцу́ соде́тельная си́ло, все смотре́ние за спасе́ние челове́ческое прекра́сне испо́лнивый, Христе́ Бо́же наш, сме́рти у́зы неразреши́мыя, и закле́пы а́довы расто́ргнувый, лука́вых же духо́в мно́жество попра́вый. Приведы́й Себе́ о нас непоро́чное заколе́ние, и те́ло да́вый пречи́стое в же́ртву, вся́каго греха́ неприкоснове́нное же и непрохо́дное, и стра́шным сим, и неисповеди́мым священноде́йствием живо́т нам ве́чный дарова́вый, во ад сше́дый, и вереи́ ве́чныя сокруши́вый, и во тме седя́щим восхо́д показа́вый, началозло́бнаго же и глуби́ннаго зми́я богому́дростным льще́нием улови́вый, и вери́гами мра́ка связа́вый в та́ртаре и огни́ негаси́мом, и во тме кроме́шней неисчетноси́льною Твое́ю затверди́вый кре́постию, великоимени́тая Прему́дросте О́тчая, напа́ствуемым вели́кий помо́щник яви́выйся, и просвети́вый седя́щия во тме и се́ни сме́ртней. Ты сла́вы присносу́щныя Го́споди, и Отца́ Вы́шняго Сы́не возлю́бленный, присносу́щный Све́те от присносу́щнаго Све́та, Со́лнце пра́вды, услы́ши нас, моля́щихся Тебе́, и упоко́й ду́ши рабо́в Твои́х, пре́жде усо́пших оте́ц и бра́тий на́ших, и про́чиих сро́дник по пло́ти, и всех свои́х в ве́ре, о ни́хже и па́мять твори́м ны́не, я́ко в Тебе́ всех держа́ва, и в руце́ Твое́й содержи́ши вся концы́ земли́. Влады́ко Вседержи́телю, Бо́же оте́ц и Го́споди ми́лости, ро́да сме́ртнаго же и безсме́ртнаго, и вся́каго естества́ челове́ческаго Соде́телю, составля́емаго же, и па́ки разреша́емаго, живота́ же и сконча́ния, е́же зде пребыва́ния, и е́же та́мо преложе́ния, ле́та измеря́яй живы́м, и времена́ уставля́яй сме́рти, низводя́й во ад и возводя́й, связу́яй в не́мощи, и отпуща́яй в си́ле, настоя́щая потре́бне стро́яй, и бу́дущая поле́зно управля́яй, сме́ртным жа́лом уя́звенных воскресе́ния наде́ждами веселя́яй. Сам у́бо Влады́ко всех, Бо́же Спаси́телю наш, наде́жде всех конце́в земли́, и су́щих в мо́ри дале́че, И́же и в сей после́дний и вели́кий спаси́тельный день Пятдеся́тницы пра́здника, та́йну Святы́я и Единосу́щныя, и соприсносу́щныя, и нераздели́мыя, и неслия́нныя Тро́ицы показа́вый нам, и наи́тие и прише́ствие Свята́го и Животворя́щаго Твоего́ Ду́ха, в ви́де о́гненных язы́ков на святы́я Твоя́ апо́столы излия́вый, и благове́стники тех поста́вивый, благочести́выя на́шея ве́ры, и испове́дники и пропове́дники и́стиннаго богосло́вия показа́вый. И́же и в сей всесоверше́нный и спаси́тельный пра́здник, очище́ния у́бо моли́твенная, о и́же во а́де держи́мых сподо́бивый приима́ти, вели́кия же подава́яй нам наде́жды ослабле́ния содержи́мым от содержа́щих я́ скверн, и утеше́нию Тобо́ю низпосла́тися. Услы́ши нас, смире́нных, и Твои́х раб моля́щихся Ти, и упоко́й ду́ши рабо́в Твои́х, пре́жде усо́пших, на ме́сте све́тле, на ме́сте зла́чне, на ме́сте прохлажде́ния, отону́дуже отбеже́ вся́кая боле́знь, печа́ль и воздыха́ние и учини́ ду́хи их в селе́ниях пра́ведных, и ми́ра и ослабле́ния сподо́би их, я́ко не ме́ртвии восхва́лят Тя, Го́споди, ниже́ су́щии во а́де испове́дание дерзну́т принести́ Тебе́, но мы, живи́и, благослови́м Тя и мо́лим, и очисти́тельныя моли́твы и же́ртвы прино́сим Тебе́ о душа́х их.

Присовокупля́ет и сию́ моли́тву:

Бо́же вели́кий, и ве́чный, Святы́й, человеколюби́вый, сподо́бивый нас в сей час ста́ти пред непристу́пною Твое́ю сла́вою, на пе́ние и хвалу́ чуде́с Твои́х, очи́сти ны недосто́йныя рабы́ Твоя́, и пода́ждь благода́ть е́же сокруше́нным се́рдцем, невозноси́тельно приноси́ти Тебе́ Трисвято́е славосло́вие, и благодаре́ние вели́ких Твои́х даро́в, я́же сотвори́л еси́ к нам, и твори́ши всегда́ в нас. Помяни́ Го́споди не́мощь на́шу, и да не погуби́ши нас со беззако́нии на́шими, но сотвори́ вели́кую ми́лость со смире́нием на́шим, да грехо́вныя тмы избежа́вше, во дни пра́вды ходи́ти бу́дем, и оде́явшеся ору́жием све́та, ненаве́тно пребу́дем от вся́кия ко́зни лука́ваго, и со дерзнове́нием просла́вим о всех, Тебе́ еди́наго и́стиннаго и Человеколю́бца Бо́га. Твое́ бо я́ко вои́стинну и вели́кое вре́сноту та́инство, Влады́ко всех, и Тво́рче, вре́менное реше́ние Твои́х тва́рей, и е́же по сих совокупле́ние, и упокое́ние е́же во ве́ки. Тебе́ благода́ть о всех испове́дуем, о вхо́дех на́ших, я́же в мир сей, и исхо́дех, наде́жды нам воскресе́ния, и жизни нетле́нныя, Твои́м нело́жным обеща́нием предобруча́ют, я́же прии́мем в бу́дущем второ́м прише́ствии Твое́м. Ты бо еси́ и воскресе́ния на́шего Нача́льник, и пожи́вших неумы́тный и человеколюби́вый Судия́, и мздовоздая́ния Влады́ка и Госпо́дь, И́же и приобщи́выйся нам прии́скренно пло́ти и кро́ве, снизхожде́ния ра́ди кра́йняго, и на́ша стра́сти неотме́тныя, внегда́ во́лею во иску́с поста́вити, прии́м за милосе́рдие щедро́т, и в не́мже пострада́л еси́ Сам искуси́вся, искуша́емым нам быв самообеща́нный помо́щник, те́мже и совозве́л еси́ нас в Твое́ безстра́стие. Приими́ у́бо Влады́ко, мольбы́ и моле́ния на́ша, и упоко́й вся отцы́ коего́ждо, и ма́тери, и ча́да, и бра́тию, и сестры́ единоро́дныя, и купноро́дныя, и вся пре́жде почи́вшия ду́ши, в наде́жди воскресе́ния жи́зни ве́чныя учини́ ду́хи их, и имена́ в кни́зе живо́тней, в не́дрех Авраа́ма, и Исаа́ка, и Иа́кова, в стране́ живы́х, в Ца́рствии Небе́снем, в раи́ сла́дости, све́тлыми а́нгелы Твои́ми, вводя́ вся во святы́я Твоя́ оби́тели, совоздвиза́яй и телеса́ на́ша в день, во́ньже определи́л еси́ по святы́м Твои́м и нело́жным обетова́нием. Несть у́бо Го́споди, рабо́м Твои́м смерть, исходя́щим нам от те́ла, и к Тебе́ Бо́гу на́шему приходя́щим, но преставле́ние от печа́льнейших на поле́знейшая, и сла́достнейшая, и на упокое́ние и ра́дость. А́ще же и что согреши́хом к Тебе́, ми́лостив бу́ди нам же и тем, зане́ ниеди́н есть чист пред Тобо́ю от скверн, ниже́ а́ще еди́н день живота́ его́ есть, ра́зве Ты то́чию еди́н, на земли́ яви́выйся безгре́шный Госпо́дь наш Иису́с Христо́с, И́мже вси упова́ем ми́лость получи́ти, и оставле́ние грехо́в. Сего́ ра́ди нам же и о́нем, я́ко Благ и Человеколю́бец Бог, осла́би, оста́ви, прости́ грехопаде́ния на́ша, во́льная и нево́льная, я́же в ве́дении и не в ве́дении, предъявле́нная и забыва́емая, я́же в дея́нии, я́же в помышле́нии, я́же в словеси́, я́же во всех на́ших жития́х и движе́ниих. И отше́дшим у́бо свобо́ду и осла́бу да́руй, нас же су́щих зде благослови́, коне́ц благи́й и ми́рный да́руя нам же и всем лю́дем Твои́м, и ми́лости и человеколю́бия утро́бу отверза́яй нам, на стра́шном и ужа́сном Твое́м прише́ствии, и Ца́рствия Твоего́ досто́йных нас сотвори́.

Присовокупля́ет и сию́ моли́тву:

Бо́же вели́кий и вы́шний, еди́не име́яй безсме́ртие, во све́те живы́й непристу́пном, всю тварь му́дростию созда́вый, раздели́вый посреде́ све́та, и посреде́ тмы. И со́лнце у́бо положи́вый во о́бласть дне, луну́ же и зве́зды во о́бласть но́щи. Сподо́бивый нас, гре́шных, и в настоя́щий день предвари́ти лице́ Твое́ во испове́дании, и вече́рнюю Тебе́ слу́жбу принести́. Сам Челове́колю́бче Го́споди, испра́ви моли́тву на́шу, я́ко кади́ло пред Тобо́ю, и приими́ ю́ в воню́ благоуха́ния. Пода́ждь же нам настоя́щий ве́чер и приходя́щую нощь ми́рну, облецы́ ны ору́жием све́та, изба́ви нас от стра́ха нощна́го, и от вся́кия ве́щи во тме преходя́щия. И да́руй нам сон, и́же во упокое́ние не́мощи на́шей дарова́л еси́, от вся́каго диа́вольскаго мечта́ния измене́н. Ей Влады́ко, всех благи́х пода́телю, я́ко да и на ло́жах на́ших умиля́ющеся воспомя́нем и в нощи́ пресвято́е и́мя Твое́. И поуче́нием Твои́х за́поведей озаря́еми, в ра́дости душе́вной воста́нем к славосло́вию Твоея́ бла́гости, моли́твы и моле́ния Твоему́ благоутро́бию принося́ще о свои́х гресе́х, и о всех лю́дех Твои́х, и́хже моли́твами Пресвяты́я Богоро́дицы, в ми́лости посети́.

Диа́кон глаго́лет: Заступи́, спаси́, поми́луй, возста́ви и сохрани́ на́с Бо́же твое́ю благода́тию.

Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную влады́чицу:

Иере́й возглаша́ет: Ты́ бо еси́ упокое́ние ду́ш и теле́с на́ших, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Та́же диа́кон: Испо́лним вече́рнюю моли́тву на́шу:

Заступи́, спаси́:

Ве́чера всего́ соверше́нна:

А́нгела ми́рна:

Проще́ния и оставле́ния:

До́брых и поле́зных:

Про́чее вре́мя живота́ христиа́нския кончи́ны:

Пресвяту́ю, Пречи́стую:

Иере́й возглаша́ет: Я́ко бла́г и человеколю́бец:

Лю́дие: Ами́нь.

 Иере́й: Ми́р все́м.

Лю́дие: И ду́хови твоему́. 

Диа́кон: Главы́ на́шя Го́сподеви прикло́ним.

Иере́й глаго́лет моли́тву обы́чную вта́й:

Го́споди Бо́же наш, приклони́вый небеса́, и сше́дый на спасе́ние ро́да челове́ческаго, при́зри на рабы́ Твоя́, и на достоя́ние Твое́! Тебе́ бо стра́шному и Человеколю́бцу Судии́, Твои́ раби́ своя́ приклони́ша главы́ и своя́ покори́ша вы́и не от челове́к ожида́юще по́мощи, но Твоея́ ожида́юще ми́лости, и Твоего́ ча́юще спасе́ния, я́же сохрани́ на вся́кое вре́мя, и в настоя́щем часе́ же и ве́чере и в приходя́щую нощь, от вся́каго врага́, от вся́каго сопротиволежа́щаго де́йства диа́вольскаго, помышле́ний су́етных, и воспомина́ний лука́вых.

Та́же возглаша́ет: Бу́ди держа́ва:

И посе́м соше́дшеся о́ба ли́ка, пое́м на стихо́вне стихи́ры самогла́сны, гла́с 3:

Ны́не в зна́мение все́м я́ве язы́цы бы́ша: иуде́и бо от ни́хже по пло́ти Христо́с, неве́рием неду́говавше, Бо́жия благода́ти отпадо́ша: и Боже́ственнаго све́та су́щии от язы́ков сподо́бихомся, утверди́вшеся словесы́ ученико́в, веща́ющих сла́ву Благоде́теля все́х Бо́га: с ни́миже сердца́ с коле́нами прикло́нше, ве́рою поклони́мся Свято́му Ду́ху, утверди́вшеся Спаси́телем ду́ш на́ших.

Сти́х: Се́рдце чи́сто сози́жди во мне́ Бо́же, и Ду́х Пра́в обнови́ во утро́бе мое́й.

Ны́не Уте́шительный Ду́х на вся́кую пло́ть излия́ся: от апо́стольских бо лико́в наче́нший, от те́х по прича́стию ве́рным благода́ть простре́, и уверя́ет Свое́ держа́вное наи́тие во о́гненном ви́де, ученико́м раздая́й язы́ки в песнопе́ние и сла́ву Бо́жию. Те́мже сердцы́ у́мно просвеща́еми, в ве́ре утверди́вшеся Святы́м Ду́хом, мо́лимся спасти́ся душа́м на́шым.

Сти́х: Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́, и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отими́ от мене́.

Ны́не облача́тся держа́вою Христо́вою с высоты́ апо́столи: обновля́ет бо и́х Уте́шитель, в ни́х обновля́яся та́инственным обновле́нием ра́зума: и́же стра́нными гла́сы, и высокоглаго́ливыми пропове́дающе присносу́щное Естество́ же и про́стое, триипоста́сное почита́ти, Благоде́теля все́х Бо́га. Те́мже просвети́вшеся о́ных уче́ньми, Отцу́ поклони́мся с Сы́ном и Ду́хом, моля́щеся спасти́ся душа́м на́шым.

Сла́ва, и ны́не: гла́с 8:

Прииди́те лю́дие триипоста́сному Божеству́ поклони́мся, Сы́ну во Отце́, со Святы́м Ду́хом: Оте́ц бо безле́тно роди́ Сы́на соприсносу́щна, и сопресто́льна, и Ду́х Святы́й бе́ во Отце́ с Сы́ном прославля́емь, еди́на Си́ла, еди́но Существо́, еди́но Божество́. Ему́же покланя́ющеся вси́ глаго́лем: Святы́й Бо́же, вся́ соде́явый Сы́ном, соде́йством Свята́го Ду́ха: Святы́й Кре́пкий, И́мже Отца́ позна́хом, и Ду́х Святы́й прии́де в ми́р: Святы́й Безсме́ртный, уте́шительный Ду́ше, от Отца́ исходя́й, и в Сы́не почива́яй, Тро́ице Свята́я, сла́ва Тебе́.

Та́же, Ны́не отпуща́еши: Трисвято́е. Пресвята́я Тро́ице: О́тче на́ш: Тропа́рь, гла́с 8: Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш:

Та́же свяще́нник твори́т отпу́ст си́це:

И́же от О́тчих и Боже́ственных недр истощи́вый Себе́, и с небесе́ на зе́млю соше́дый, и на́ше все восприе́мый естество́, и обожи́вый е́, по сих же на небеса́ па́ки возше́дый и одесну́ю се́дый Бо́га и Отца́, Боже́ственнаго же и Свята́го и единосу́щнаго, и единоси́льнаго, и единосла́внаго, и соприсносу́щнаго Ду́ха низпосла́вый на святы́я Своя́ ученики́ и апо́столы, и Сим просвети́вый у́бо их, те́ми же всю вселе́нную, Христо́с, и́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя и Пренепоро́чныя святы́я Своея́ Ма́тере, святы́х сла́вных, прехва́льных, богопропове́дников, и духоно́сных апо́столов, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

В ту́ же неде́лю 8-ю, на повече́рии

Пое́м кано́н Свято́му Ду́ху. Гла́с 1.

Творе́ние Феофа́ново. Ирмо́с по два́жды: тропари́ на 4. Его́же краестро́чие: Ду́ха пою́ созда́вшаго всю́ тва́рь.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Го́рькия рабо́ты изба́влься Изра́иль, непроходи́мое про́йде я́ко су́шу, врага́ зря́ потопля́ема, пе́снь я́ко Благоде́телю пое́т Бо́гу, чудоде́ющему мы́шцею высо́кою, я́ко просла́вися.

Припе́в: Сла́ва Тебе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.

Боже́ственный Ду́ше Святы́й, И́же все́м разделя́яй дарова́ния, и вся́ творя́й во́лею, вдохни́ ми светоно́сное Твое́ дарова́ние, я́ко да сла́влю Тя́ Отцу́ и Сы́ну совокупля́ема.

И́же небе́сным си́лам свя́тостнаго дохнове́ния Твоего́ благода́ть дая́й, Уте́шителю, моего́ смы́сла я́ко Бла́г скве́рну исчи́стив, свя́тости Твоея́ покажи́ испо́лнена.

Сла́ва:

Исто́чниче жи́зни ве́руемый, и струя́ есте́ственныя бла́гости, Ду́ше Бо́жий Святы́й, у́м мо́й умерщвле́нный оживотвори́в, Твои́м де́йством возста́ви пе́ти Твое́ божество́.

И ны́не: Богоро́дичен:

Хра́м Де́во бы́вши Бо́жий, наше́ствием Ду́ха, соде́тельною си́лою Его́, си́лу да́рующа рожде́ственну Благода́тная, е́юже родила́ еси́ пло́тию Сло́во безнача́льное.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Пре́жде ве́к от Отца́ рожде́нному нетле́нно Сы́ну, и в после́дняя от Де́вы воплоще́нному безсе́менно, Христу́ Бо́гу возопии́м: вознесы́й ро́г на́ш, Свя́т еси́ Го́споди.

Име́я по естеству́, хоте́ния си́лу сте́чну, небе́сныя преми́рныя, я́ко Бо́г соде́тельствуя, Ду́х Святы́й непреста́нно у́чит вопи́ти: Свя́т еси́ Го́споди.

Пе́сньми немо́лчными, облиста́вшую благода́ть Ду́ха богоглаго́ливых апо́стол, в дыха́нии бу́рне, согла́сно сла́вим, со безпло́тными вопию́ще ли́ки: Свя́т еси́ Го́споди.

Сла́ва: Еди́ну вла́сть, и Божество́ еди́но, и си́лу, еди́но нача́ло и Ца́рство Святы́я Тро́ицы, му́дрствующе пое́м, в трисвято́м гла́се вопию́ще: Свя́т еси́ Го́споди.

И ны́не: Богоро́дичен:

Колесни́це светоно́сная, и све́тлое пребыва́лище всечи́стая, херуви́м вы́шши су́щи, Бо́га бо на руку́ носи́вшая. Те́мже ти́ вси́ вопие́м чи́стая: ра́дуйся всеблаже́нная.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Же́зл из ко́рене Иессе́ова, и цве́т от него́ Христе́ от Де́вы прозя́бл еси́, из горы́ хва́льный, приосене́нныя ча́щи, прише́л еси́ вопло́щся от Неискусому́жныя невеще́ственный и Бо́же, сла́ва си́ле Твое́й Го́споди.

Вели́кая да́руяй на́м Ду́х Всесвяты́й, на апо́столы на́йде я́ко Боже́ствен, я́ко Бла́г, я́ко исполня́я вся́ческая, я́ко боготворя́, я́ко освяща́я, я́ко все́х твори́телен, влады́ческий, и самовла́стен.

На престо́ле Христе́ Оте́ческом се́д, низпосла́л еси́ ученико́м Твои́м Уте́шителя, я́коже обеща́лся еси́ Спа́се, я́ко Бо́га гряду́ща: посыла́я же несопроти́вна, я́ко все́х Соде́теля, из Отца́ исходя́ща.

Сла́ва: Глаго́лати язы́ки проро́к бу́дущая научи́ Ду́х дре́вле Всесвяты́й: язы́ки же прему́дрых апо́стол веща́ет вели́чия Бо́жия во гла́се дыха́ния бу́рнейша, ны́не суще́ственне спребыва́яй.

И ны́не: Богоро́дичен:

Врата́ у́мнаго све́та имену́ем Тебе́ Богома́ти, и́миже вни́де к на́м Христо́с, красе́н яви́ся блиста́ньми Божества́, в пло́тстем одея́нии покрове́н, неви́димь я́ко Бо́г: ны́не же по на́м ви́димь.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́г сы́й ми́ра, Оте́ц щедро́т, вели́каго сове́та Твоего́ А́нгела, ми́р подава́юща посла́л еси́ на́м. Те́м богоразу́мия к све́ту наста́вльшеся, от но́щи у́тренююще, славосло́вим Тя́ Человеколю́бче.

О Ду́ше прему́дрости и стра́ха Бо́жия, и́стины, сове́та и ра́зума, ми́р подава́яй, всели́ся в ны́, я́ко да освяти́вшеся Твои́м вселе́нием, из но́щи у́тренююще, славосло́вим Тя́ Человеколю́бче.

И́же вся́ содержа́й, и все́х сы́й Госпо́дь, И́же тва́рь соблюда́яй непа́даему, пода́ждь святьбу́ на́м и просвеще́ние, я́ко да насы́тившеся Твоего́ светода́тельства, из но́щи у́тренююще, славосло́вим Тя́ Человеколю́бче.

Сла́ва:

И́же дре́вле зако́н начерта́вый Моисе́ю, но́ваго заве́та веле́ния, и зако́н благода́ти излага́ет я́сно, во апо́стольских сердца́х написа́в, Боже́ственный Уте́шитель наше́д, я́ко Человеколю́бец.

И ны́не: Богоро́дичен:

Кля́тву Е́вину все́х ма́тере, Твои́м Рождество́м Де́во, упраздни́ла еси́, ми́ру благослове́ние возсия́вши Христа́. Те́мже ра́дующеся, усты́ и ра́зумом Богоро́дицу вои́стинну Тя́ испове́дающе блажи́м.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Из утро́бы Ио́ну младе́нца изблева́ морски́й зве́рь, якова́ прия́т: в Де́ву же все́льшееся Сло́во, и пло́ть прие́мшее про́йде сохра́ншее нетле́нну. Его́же бо не пострада́ истле́ния, ро́ждшую сохрани́ неврежде́нну.

Твои́м ученико́м исполня́я обеща́ние, Ду́ха Христе́ си́м посла́л еси́, де́йство вели́ких чуде́с да́рующа, и язы́ки огнезра́чныя да́рствующа, да Твоего́ позна́ния язы́к стада́ испо́лнят.

Прииди́ к на́м Ду́ше Святы́й, прича́стники Твоея́ содева́я свя́тости, и све́та невече́рняго, и Боже́ственныя жи́зни, и благоуха́ннейшаго раздая́ния: Ты́ бо река́ Божества́, из Отца́ Сы́ном происходя́щий.

Сла́ва:

Спаси́ Уте́шителю, ве́рно пою́щих боголе́пное прише́ствие Твое́, и очи́сти от вся́кия скве́рны, я́ко благоутро́бен, и покажи́ досто́йны Твоего́ осия́ния, и све́том Твои́м богови́днейшим сотвори́ я́ нескве́рненна зерца́ла.

И ны́не: Богоро́дичен:

Ве́сь ли́к проро́ческий от Бо́га тайнонаучи́мь, предглаго́ла та́инство неизрече́ннаго и Боже́ственнаго воплоще́ния Бо́га Сло́ва, из Тебе́ Де́во Ма́ти: Ты́ бо и́стиннейший и дре́вний сове́т яви́ла еси́.

Седа́лен, гла́с 8. Подо́бен: Прему́дрости Сло́ва:

Всесвяты́й Ду́х ны́не соше́д на апо́столы, ви́дом о́гненным, у́жасом испо́лни язы́ков собра́ния: язы́ки бо глаго́лющих о́гненными Человеколю́бче, свою́ ки́йждо бесе́ду слы́шаше. Те́мже и чу́до неве́рным, я́ко пия́нство, ве́рным же спаси́тельное вои́стинну познава́шеся. Сего́ ра́ди сла́вим держа́ву Твою́ Христе́ Бо́же, прегреше́ний оставле́ния прося́ще низпосла́ти бога́тно рабо́м Твои́м.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы благоче́стию совоспита́ни, злочести́ваго веле́ния небре́гше, о́гненнаго преще́ния не убоя́шася, но посреди́ пла́мене стоя́ще поя́ху: отце́в Бо́же благослове́н еси́.

Ны́не обетова́ния предложе́ние Христо́ва исполня́ется: разделе́ния бо язы́ков Ду́ха прише́ствие показа́ ученико́м, облиста́вшее от Тро́ицы еди́наго Пребоже́ственнаго.

Дре́вле у́бо раздели́ся согла́сие язы́ков безслове́сное: ны́не же ко еди́ному сли́честву я́ве собра́шася, самоде́йствующу Честно́му и Боже́ственному Ду́ху, от Тро́ицы Пребоже́ственныя еди́ному.

Сла́ва:

Свы́ше носи́му дохнове́нию Свята́го Ду́ха, вели́чия Бо́жия пресла́вно веща́ху апо́столи Христо́вы, согла́сно пою́ще: отце́в Бо́же благослове́н еси́.

И ны́не: Богоро́дичен:

О́браз Твоего́ Рождества́ трие́ о́троцы в пещи́ показа́ша: я́ко бо пребы́ша огне́м невреди́ми, сохрани́лася еси́ чиста́, прие́мши во чре́ве о́гнь нестерпи́мый, отце́в Бо́га Благослове́ннаго.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Чу́да преесте́ственнаго росода́тельная изъобрази́ пе́щь о́браз: не бо́ я́же прия́т пали́т ю́ныя, я́ко ниже́ о́гнь Божества́ Де́вы, в ню́же вни́де утро́бу. Те́м воспева́юще воспое́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода, и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Святы́й Ду́ше происходя́й от Бо́га, свя́тость все́м пода́ждь в Тя́ ве́рующым: Свя́т бо, и пода́телен челове́ком свя́тости, Ты́ еси́. Те́м воспева́юще воспое́м: да благослови́т тва́рь вся́кая Го́спода, и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Дае́ши пода́тельне я́ко Благоде́тель да́р бла́гости, Тебе́ пою́щым Уте́шителю: благи́х бо пода́телен еси́, и бла́гости пучи́на. Те́м воспева́юще воспое́м: да благослови́т тва́рь вся́кая Го́спода, и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Сла́ва:

Госпо́дь животворя́щь е́сть Ду́х, самодви́жимь, самовла́стен, разделя́я я́коже хо́щет даро́в раздая́ния, самовлады́чен, самоповели́телен, безнача́лен. Те́м воспева́юще воспои́м: да благослови́т тва́рь вся́кая Го́спода, и превозно́сит во вся́ ве́ки.

И ны́не: Богоро́дичен:

Кто́ Твоему́ премно́жеству благоутро́бия не диви́тся, Безнача́льне Сло́ве? На́с бо ра́ди обнища́л еси́ бога́т сы́й, и во чре́ве Де́вы святы́я всели́лся еси́. Те́м воспева́юще воспои́м: да благослови́т тва́рь вся́кая Го́спода, и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ра́дуйся де́вственная похвало́, ра́дуйся Ма́ти Пречи́стая, Ю́же вся́ тва́рь боже́ственными пе́сньми велича́ем.

Се́ к на́м Уте́шителя ино́го низпосла́л еси́, единосу́щна Тебе́ Сло́ве, и Отцу́ Твоему́ сопресто́льна.

Спаси́ от искуше́ния Уте́шителю, Бо́га му́дрствующыя Тя́, и славосло́вящыя твое́ преве́чное бытие́.

Сла́ва:

Прииди́ к на́м Уте́шителю, Твоего́ утеше́ния исполня́яй, сла́вою Твое́ю неизрече́нною богосло́вящыя.

И ны́не: Богоро́дичен:

Неве́сто Бо́жия Всенепоро́чная, славосло́вящыя Тя́ и чту́щыя досто́йно, изба́ви о искуше́ний моли́твами Твои́ми.

Вме́сто Досто́йно: пое́м ирмо́с то́йже. По трисвято́м конда́к пра́здника.

 

В понеде́льник Свята́го Ду́ха, на полуно́щнице

По 1-м трисвято́м глаго́лем тропа́рь пра́здника. По 2-м трисвято́м глаго́лем конда́к пра́здника. Го́споди поми́луй. 12. И отпу́ст. Моли́твы же за упоко́й не глаго́лем.

На У́трени

На Бо́г Госпо́дь: тропа́рь пра́здника три́жды.

По 1-м стихосло́вии, седа́лен, гла́с 4.

Подо́бен: Удиви́ся Ио́сиф:

Попра́зднственный ве́рнии, и коне́чный пра́здник, пра́зднуим све́тло, се́й е́сть Пятдеся́тница, обеща́ния исполне́ние и предложе́ния: в се́й бо о́гнь Уте́шителев сни́де на зе́млю, я́ко в ви́де язы́к, и ученики́ просвети́, и сия́ неботаи́нники показа́. Све́т прии́де Уте́шителя, и ми́р просвети́. [Два́жды.]

По 2-й кафи́сме седа́лен, гла́с и подо́бен то́йже:

Ду́ха исто́чник прише́д на зе́млю, во о́гненныя ре́ки разделя́яся мы́сленно, апо́столы ороша́ше просвеща́я: и бы́сть и́м о́блак ороша́яй о́гнь, просвеща́яй те́х и одождя́яй пла́мень, и́миже мы́ прия́хом благода́ть, огне́м же и водо́ю. све́т прии́де Уте́шителя, и ми́р просвети́. [Два́жды.]

Та́же о́ба кано́на пра́здника: 7-го гла́са, со ирмосо́м на 8: и 4-го гла́са, со ирмосо́м на 6. Катава́сиа: Боже́ственным покрове́н: о́ба ли́ка вку́пе.

По 3-й пе́сни, седа́лен, гла́с 8. Подо́бен: Прему́дрости сло́ва:

Всесвяты́й Ду́х, ны́не соше́д на апо́столы ви́дом о́гненным, у́жасом испо́лни язы́ков собра́ния: язы́ки бо глаго́лющих о́гненными Человеколю́бче, свою́ ки́йждо бесе́ду слы́шаше. Те́мже и чу́до неве́рным, я́ко пия́нство, ве́рным же спаси́тельное вои́стинну познава́шеся. Сего́ ра́ди сла́вим держа́ву Твою́ Христе́ Бо́же, прегреше́ний оставле́ния прося́ще, низпосла́ти бога́тно рабо́м Твои́м. [Два́жды.]

По 6-й пе́сни, конда́к и и́кос, пра́здника.

Синакса́рий в понедельник по пятдеся́тнице, си́есть, Свята́го Ду́ха.

Стихи́: Вся́кое дыха́ние просла́ви ду́ха Госпо́дня:

И́мже лука́вых духо́в всу́е де́рзости.

В си́й де́нь, в понеде́льник Пятдеся́тницы, того́ Всесвята́го и Животворя́щаго, и Всеси́льнаго Ду́ха пра́зднуем, еди́наго от Тро́ицы Бо́га, единоче́стна и единосу́щна и единосла́вна Отцу́ и Сы́ну. В си́й у́бо де́нь Пятдеся́тницы святы́м апо́столом су́щественне на́йде, в ви́де о́гненных язы́ков, се́д на еди́наго коего́ждо и́х в го́рнице, в не́йже бя́ху пребыва́юще. Че́сти же ра́ди ко Всесвято́му Ду́ху, и разде́льне, и в се́й Пятдеся́тнице узако́ниша пра́здновати Ему́, и́же вся́ до́бре разчини́вше боже́ственнии отцы́. Обеща́вый бо Спа́с, пре́жде стра́сти, Уте́шителя прише́ствие, ре́к : Поле́зно е́сть, да А́з иду́, а́ще бо А́з не иду́, Уте́шитель не прии́дет. И па́ки: Егда́ же прии́дет О́ный, научи́т ва́с, и наста́вит ва́с на вся́кую и́стину. И па́ки: Умолю́ Отца́, и ино́го Уте́шителя по́слет ва́м, Ду́ха и́стины, И́же от Отца́ исхо́дит. И по стра́сти же, егда́ и на не́бо восходя́, рече́: Вы́ же пребу́дите во Иерусали́ме, до́ндеже облече́теся си́лою с высоты́: посыла́ет Его́: пребыва́ющым бо и́м внегда́ испо́лнитися дню́ Пятдеся́тницы, об часе́ тре́тием дне́ на го́рнице, внеза́пу гро́м с небесе́ бы́сть, я́ко и мно́жеству вселе́нныя претещи́: и в ви́де о́гненных язы́к яви́ся Ду́х Святы́й, еди́ному и́х коему́ждо, не то́кмо двана́десятим, но и седми́десятим. И глаго́лаху стра́нными язы́ки, си́речь, еди́н ки́йждо от апо́столов, все́ми язы́ки язы́ков глаго́лаше. Не у́бо свои́м язы́ком апо́столу глаго́лющу, иноплеме́нник слы́шаше, но коего́ждо язы́ка язы́к апо́стол слы́шаше и глаго́лаше: отону́дуже и собра́вшымся наро́дом, пия́нствовати возмне́шася. Не ве́дый бо ки́йждо, ка́ко апо́стол осо́бно все́ми язы́ки глаго́лаше, пия́нствовати тому́ непщева́ху. Ини́и же дивля́хуся глаго́люще: что́ у́бо хо́щет сие́ бы́ти? бя́ху же си́и от всея́ земли́ со́брани пра́здника ра́ди: па́рфяне, ми́дяне и елами́те, пре́жде ма́ла от антио́ха плене́ни бы́вшии. По Вознесе́нии у́бо десяти́м дне́м мину́вшим, прихо́дит Ду́х Святы́й, и не а́бие вознести́ся Христу́, да па́че тепле́йшыя сотвори́т ученики́ ожида́ющыя Его́. Глаго́лют же не́цыи: я́ко на ки́йждо от дне́й, еди́н ки́йждо а́нгельских чино́в, приходя́ обоже́нной пло́ти о́ной покланя́шеся. Девяти́ у́бо дне́м испо́лншымся, в деся́тый де́нь Уте́шитель прии́де, примире́нию бы́вшу Сы́ном. По пяти́десятих же дне́х от Па́схи, в воспомина́ние ве́тхаго зако́на. Изра́иль бо отне́лиже чермно́е мо́ре про́йде, пяти́десятим дне́м мимоше́дшым, Десятосло́вие прия́т. Зри́ же и зна́мения: та́мо гора́, зде́ го́рница: та́мо о́гнь, зде́ язы́цы о́гненнии. вме́сто же громо́в и мра́ка, дыха́ние зе́льное зде́. В ви́де у́бо язы́ков сни́де ду́х святы́й, я́ко сво́йственно име́ти к Живо́му Сло́ву явля́ет: или́ и я́ко апо́столи научи́ти и приводи́ти язы́ки, язы́ком имя́ху. О́гненных же, зане́ бо́г о́гнь пояда́яй е́сть, и очище́ния ра́ди: Разделя́емых же, дарова́ния ра́ди. И я́коже иногда́ еди́н язы́к ве́дущих, на мно́гия раздели́, и размеси́: та́ко и ны́не, ве́дущих еди́н язы́к на мно́гия раздели́, да собере́т от о́нех язы́ков по конца́м вселе́нныя разсе́янныя. В пра́здник же быва́ет, да множа́йшым собра́вшымся, повсю́ду ве́щь возгласи́тся, и да и́же в Па́схе прилучи́вшиися, и я́же о христе́ бы́вшая ви́девше, чуди́тися и́мут. В Пятдеся́тнице же, зане́ подоба́ше в не́же вре́мя дре́вле зако́н да́н бы́сть, по нему́же и Ду́ха благода́ти излия́тися, я́коже и Христо́с сотвори́ в зако́нной Па́схе, Свою́ Па́сху соверши́в, и́стинную Па́сху. Не на уста́ же се́де ду́х святы́й, но на глава́х апо́столов, влады́чественное объима́я, и бо́льшее телесе́, и са́мый у́м, от него́же и язы́к е́же глаго́лати и́мать. Или́ я́ко о́браз не́кий гла́с язы́ком Ду́х испуща́ет, я́ко рукополага́ти апо́столы чрез главы́, всея́ поднебе́сныя учи́тели: рукоположе́ние бо на версе́ гла́в быва́ет. Гла́с же и о́гнь, зане́же и в Сина́и сия́ бы́ша: я́ко да яви́тся То́йжде Ду́х, и тогда́ и ны́не законополага́яй, и вся́ разчиня́яй. Смяте́ся же мно́жество шу́мом дыха́ния, поне́же мня́ху концу́ бы́ти, ели́ка иуде́ом христо́с о разруше́нии и́х провозвести́. Я́коже о́гненны, рече́: да никто́же теле́сно что́ о Ду́се Свято́м смы́слит. Пия́нством у́бо осужда́ются апо́столи: но Пе́тр ста́в и провеща́в посреде́ наро́да, сие́ обличи́, не и́стиною держи́мое, Ио́илево проро́чество в словеси́ приве́д, и покори́ от ни́х я́ко три́ ты́сящи. Уте́шитель же Ду́х Святы́й глаго́лется, я́ко утеша́ти и поко́ити на́с моги́й: вме́сто бо христа́ сего́ прия́хом, и о́наго те́м име́юще, я́ко и хода́тайствует о на́с гла́сы неизглаго́ланными к Бо́гу, я́ко Человеколю́бец на́ш предстоя́й я́коже и Христо́с: Уте́шитель бо и Он. Сего́ ра́ди и ины́й Уте́шитель Ду́х Святы́й глаго́лется. Глаго́лет бо апо́стол: и́мамы Уте́шителя Иису́са к Бо́гу. Ины́й же рече́ся, за единосу́щное: е́же бо рещи́, ины́й и ины́й, о тождесу́щественных, и купноесте́ственных. А е́же и́но и и́но, о разли́чных ве́мы естества́х. Се́й Святы́й Ду́х еди́н е́сть и Отцу́ и Сы́ну во все́х: те́мже и соде́ловает ку́пно с Ни́ма все́, и то́е са́мое иму́щее бы́ти воскресе́ние. И ели́ка хо́щет, твори́т: освяща́ет, разделя́ет, новотвори́т, спосыла́ет, умудря́ет, помазу́ет проро́ки: про́сто рещи́, во все́м самовла́стный е́сть, всеси́льный, благи́й, пра́вый, влады́чествуяй. Те́м вся́ прему́дрость, живо́т, движе́ние, вся́ко прича́стный святы́ни, и вся́кому животу́. Про́сто, вся́ и́мать, ели́ка Оте́ц и Сы́н, кроме́ нерожде́ния и рожде́ния, от Отца́ еди́наго исходя́й. Излия́вшуся у́бо на вся́кую пло́ть Ду́ху Свято́му, ми́р вся́кими дарова́ньми испо́лнися: и Те́м вси́ язы́цы к богове́дению руково́дствовашася, и вся́кий неду́г, и вся́кая я́зя прогна́на бы́сть. Трегу́бо же от христа́ ученико́м да́н бы́сть Ду́х Святы́й. Пре́жде стра́сти не я́ве зело́. По Воскресе́нии дунове́нием я́вственнее. Ны́не же низпосла́ Сего́ су́щественно: па́че же Са́м сни́де соверше́нный, просвеща́яй и освяща́яй и́х, и те́м па́ки концы́ вселе́нныя приводя́й, прише́ствием Свята́го Ду́ха. Моли́твами святы́х апо́стол, Христе́ Бо́же на́ш поми́луй на́с.

Честне́йшую: не пое́м:

По 9-й пе́сни ексапостила́рий пра́здника два́жды: други́й еди́ножды.

На хвали́тех: Вся́кое дыха́ние: поста́вим стихи́ 4. И пое́м стихи́ры самогла́сны, гла́с 2:

Во проро́цех возвести́л еси́ на́м пу́ть спасе́ния, и во апо́столех возсия́ Спа́се на́ш благода́ть Ду́ха Твоего́. Ты́ еси Бо́г пе́рвый, Ты́ и по си́х, и во ве́ки Ты́ еси Бо́г на́ш.

Во дво́рех Твои́х воспою́ Тя Спа́са ми́ра, и прекло́нь коле́на поклоню́ся Твое́й непобеди́мей си́ле, ве́чер, и у́тро, и полу́дне, и на вся́кое вре́мя благословлю́ Тя Го́споди.

Во дво́рех Твои́х Го́споди, ве́рнии коле́на ду́ш и теле́с прекло́нше, воспева́ем Тя́ безнача́льнаго Отца́, и собезнача́льнаго Сы́на, и соприсносу́щнаго и Пресвята́го Ду́ха, просвеща́ющаго и освяща́ющаго ду́ши на́шя.

Сла́ва, и ны́не: гла́с 8:

Язы́цы иногда́ размеси́шася де́рзости ра́ди столпотворе́ния: язы́цы же ны́не умудри́шася сла́вы ра́ди богове́дения. Та́мо осуди́ нечести́выя погреше́нием: зде́ просвети́л е́сть Христо́с ры́бари Ду́хом. Тогда́ упраздни́ся безгла́сие к муче́нию: ны́не обновля́ется согла́сие ко спасе́нию ду́ш на́ших.

Славосло́вие вели́кое. Тропа́рь пра́здника, ектении́. И отпу́ст глаго́лем пра́здника: И́же в ви́де о́гненных язы́к: и ча́с 1-й.

На литурги́и изъобрази́тельная.

И от кано́на пра́здника, пе́снь 3-я и 6-я. Та́же иере́й, или́ диа́кон: Прему́дрость, про́сти.

 И вхо́дное: Вознеси́ся Го́споди си́лою Твое́ю, воспое́м и пое́м си́лы Твоя́. 

Тропа́рь, гла́с 8: Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш: Сла́ва, и ны́не, конда́к, гла́с, 8. Егда́ снизше́д: 

Трисвято́е. Проки́мен Апо́стола, гла́с 6: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́, и благослови́ достоя́ние Твое́. Сти́х: К Тебе́ Го́споди воззову́, Бо́же мо́й, да не премолчи́ши от мене́. 

Апо́стол ко ефесе́ем, зача́ло 229: Я́ко ча́да све́та ходи́те:

 Аллилу́иа, гла́с 2: Поми́луй мя́ Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й. Сти́х: Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́ и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отими́ от мене́.

 Ева́нглие от Матфе́а, зача́ло 75: Блюди́те, да не пре́зрите еди́наго от ма́лых:

 Прича́стный: Ду́х Тво́й Благи́й наста́вит мя́ на зе́млю пра́ву. Аллилу́иа. Три́жды.

[зри́] Ве́домо же бу́ди, я́ко седми́ца сия́ Святы́я Пентико́стии разреша́ема е́сть на сы́р, ры́бы, вино́ и еле́й.

Оставля́ются же и междоча́сия часо́в, и и́же в Повече́риах пева́емый кано́н пресвяты́я Богоро́дицы.

Въ недёлю вeчера с™hz пzтдесsтницы, знaменаетъ послёдованіz рaди колэнопреклонeніz.

Начинaетъ їерeй: Благословeнъ бGъ нaшъ:

И# глаг0летъ ўчинeнный чтeцъ:

ЦRю2 нбcный:

Увечері в неділю святої П’ятдесятниці

 

 

Чинопослідовність коліновклонних молитов, що звершуються у день святої П’ятдесятниці одразу після Божественної літургії на вечірні, задля прикликання Святого Духа, за звичаєм Святої Східної Церкви.