Типікон

Глава 36. О молчании на трапезе

ТранслітераціяЦерковнословʼянськаУкраїнська

О молчании на трапезе

Многу же опасству подобает быти, еже не проглаголати никомуже на трапезе отнюд каковолибо слово, кроме стиха и чтения: егда же нужды время приключится, настоятелю должно есть проглаголати единому точию, или служащему трапезе, но со щадением и благоговением.

О сочиве же и овощии

Сице достоит быти по уставу великих монастырей: боб, сочевица, горох, егда суть обварена, по единой полной миске коемуждо от братий, по равну. Якоже убо и от одежды: ова убо суть приобретна, ова же скупейша: якоже рече и Великий Василий: яже удобь приобретаемая, и нужную потребу исполняющая, подобает избирати противу времене. На сухоядении же стафиды (виноград сухий), и маслицы, и ягоды винныя сухи, рекше едино коеждо на кийждо день: маслиц убо чашицу полну питию: стафид же равну: орехов 6: смоквей 8 средних: малыя убо, и великия разнствуют. Тако убо достоит и от прочих овощех подобных сим: якоже выше рехом, от пряженых сочивех. Сия же вся, и варена же и сурова, егда же суть суха, такоже подобно есть. Егда же время имать зелена, и пища и мера разнствует. От зелей же якоже есть, подобно и варена и сурова, и еще же и квашена, рекомыя армеа и комбоста: фаво слано, и репа со уксусом, и прочая подобная сим уготовлена, и подобающая в постныя дни, и нужную потребу исполняющая. Сице убо окормляеми Божиею благодатию, лихоимства свободимся, якоже некий от святых глаголет: яко лихоимение есть сие, еже излишнее и паче потребы. Отонудуже и апостол, яже от Божия царствия нас отлучающая изсчитая, и сию страсть ко инем, глаголет: яко лихоимцы царствия Божия не наследят. А еже лишше стяжевати, о всякой вещи приемлется.

Сия же вся общежительнии чини предаша. Сокоядения же и сухоядения меру всем опасно повелеша: и познавание равности, и прозябающих соблазн, и прочих вин, к хотящим со множайшими жити, сего ради убо аще и когда несть масла, и прилучится ино что творити, в потребу по нужди. Аще ли прилучаем ни сего несть, не достоит пещися о сем. В субботу, якоже и предваривше множицею рехом, в начале 5-го часа подобает поставляти трапезу, и ясти два ядения, якоже выше рехом: кроме же сих, аще послет Бог что-либо, подобает ясти вся яже суть, во славу Божию. Не достоит же пещися, якоже Божественнии отцы предаша. И сам Господь глаголет: яко не пецытеся что ясте, и прочая. И апостол излишняя попечения отсецая, рече: имуще же пищу и одеяние, сими довольни будем.

Такожде и в неделю, в 3-й час, рекше, на конце его лепо есть поставляти трапезу, и ясти два варения: аще ли послет Христос, и ино что не слагающееся обоему ястию, подобает ясти и третие, якоже предрекохом, по нужди. Не достоит же приимати се во устав, но по случаю аще будет: ясти же в субботу, и вечер, подобне же и в неделю, и в праздники, в нихже что-либо забавление скораго вкушения не будет, на которыйждо яко подобно есть.

Такожде и о вине, якоже предрекохом, бывати должно есть.

В великия же праздники, сиречь Христовы, и Богородичны, и Предтечевы, Рождество и Усекновение: и еще к сим святых апостол Петра и Павла, в каков либо день прилучится, в понедельник, или среду, или пяток, сице творити подобает: в Христовы убо и в Богородичныя, яко в день недельный, кроме точию святыя 40-цы: подобне же и Предтечевы, и реченных святых апостол.

В средния же праздники, в 6-й час подобает поставляти трапезу и вечерю: о снеди же, якоже и в прочих днех. Аще ли случится в день постен сухо ясти достоит на обеде. Аще ли и варение подобает, без услаждения да бывает, аще угодно есть Богу: или множицею и со услаждением, егда не зрится беда души.

В малыя же праздники, в 9-й час подобает ясти, якоже угодно Богу да бывает, якоже и в прочия дни, единою же днем. Аще ли подобает и в малыя праздники, варение без елеа да бывает, аще угодно есть Богу, или с елеем, егда беда душевная не зрится. Сие же разсуждение снеди праздничной извествованое, по смотрению бысть всяко святых отец сия предавших: иже убо от отец воображенныя праздники, со опасством, и со страхом же и разумом божиим, в снедех проходити достоит, и в самых тех простых днех, множае же паче в постных: на многих бо местех взаконенных Божественных писаниях обретаются отлучены снеди в праздниках, и пременены. Но якоже и в старчествех глаголет: яко праздник не винопитием смотряй сотворяти, но обновлением ума, и душевною чистотою, объядаяйся же и опиваяйся прогневляет паче предначальствующаго торжество.

Њ молчaніи на трапeзэ

Мн0гу же nпaсству подобaетъ бhти, є4же не проглаг0лати никомyже на трапeзэ tню1дъ каков0либо сл0во, кромЁ стіхA и3 чтeніz: є3гдa же нyжды врeмz приключи1тсz, настоsтелю д0лжно є4сть проглаг0лати є3ди1ному т0чію, и3ли2 служaщему трапeзэ, но со щадёніемъ и3 благоговёніемъ.

Њ с0чивэ же и3 nв0щіи

Си1це дост0итъ бhти по ўстaву вели1кихъ монастырeй: б0бъ, сочеви1ца, гор0хъ, є3гдA сyть њбварє1на, по є3ди1ной п0лной ми1скэ коемyждо t брaтій, по рaвну. Ћкоже ќбw и3 t nдeжды: џва ќбw сyть пріwбрётна, џва же скупBйша: ћкоже речE и3 вели1кій васjлій: ±же ўд0бь пріwбрэтaємаz, и3 нyжную потрeбу и3сполн‰ющаz, подобaетъ и3збирaти проти1ву врeмене. На сухоzдeніи же стафи1ды (віногрaдъ сухjй), и3 мaслицы, и3 ћгwды в‡нныz сyхи, рeкше є3ди1но к0еждо на кjйждо дeнь: мaслицъ ќбw чaшицу п0лну пи1тію: стафи1дъ же рaвну: nрёхwвъ ѕ7: см0квей } срeднихъ: м†лыz ќбw, и3 вели6кіz рaзнствуютъ. Тaкw ќбw дост0итъ и3 t пр0чихъ nвощeхъ под0бныхъ си6мъ: ћкоже вhше рёхомъ, t прzжeныхъ с0чивэхъ. Сі‰ же вс‰, и3 варє1на же и3 сyрwва, є3гдa же сyть сухA, тaкоже под0бно є4сть. Е#гдa же врeмz и4мать зелєнA, и3 пи1ща и3 мёра рaзнствуетъ. T ѕeлей же ћкоже є4сть, под0бно и3 варє1на и3 сyрwва, и3 є3щe же и3 квaшєна, рекHмыz ґрмeа и3 комб0ста: фaво слaно, и3 рёпа со ќxусомъ, и3 прHчаz подHбнаz си6мъ ўготHвлена, и3 подоб†ющаz въ пHстныz дни6, и3 нyжную потрeбу и3сполн‰ющаz. Си1це u5бо њкормлsеми б9іею бlгодaтію, лихои1мства свободи1мсz, ћкоже нёкій t с™hхъ глаг0летъ: ћкw лихоимёніе є4сть сіE, є4же и3зли1шнее и3 пaче потрeбы. Toнyдуже и3 ґпcлъ, ±же t б9іz цrтвіz нaсъ tлуч†ющаz и3зсчитaz, и3 сію2 стрaсть ко и3нBмъ, глаг0летъ: ћкw лихои1мцы цrтвіz б9іz не наслёдzтъ. Ґ є4же ли1шше стzжевaти, њ всsкой вeщи пріeмлетсz.

Сі‰ же вс‰ nбщежи1тельніи чи1ни предaша. Сокоzдeніz же и3 сухоzдeніz мёру всBмъ nпaснw повелёша: и3 познавaніе рaвности, и3 прозzбaющихъ соблaзнъ, и3 пр0чихъ ви1нъ, къ хотsщымъ со множaйшими жи1ти, сегw2 рaди ќбw ѓще и3 когдA нёсть мaсла, и3 прилучи1тсz и4но что2 твори1ти, въ потрeбу по нyжди. Ѓще ли прилyчаемъ ни сегw2 нёсть, не дост0итъ пещи1сz њ сeмъ. Въ суббHту, ћкоже и3 предвари1вше мн0жицею рёхомъ, въ начaлэ є7-гw часA подобaетъ поставлsти трапeзу, и3 ћсти двA kдє1ніz, ћкоже вhше рёхомъ: кромё же си1хъ, ѓще п0слетъ бGъ чт0либо, подобaетъ ћсти вс‰ ±же сyть, во слaву б9ію. Не дост0итъ же пещи1сz, ћкоже б9eственніи nтцы2 предaша. И# сaмъ гDь глаг0летъ: ћкw не пецhтесz что2 ћсте, и3 прHчаz. И# ґпcлъ и3зли1шнzz попечє1ніz tсэцaz, речE: и3мyще же пи1щу и3 њдэsніе, си1ми дов0льни бyдемъ. Тaкожде и3 въ недёлю, въ G-й чaсъ, рeкше, на концЁ є3гw2 лёпо є4сть поставлsти трапeзу, и3 ћсти двA варє1ніz: ѓще ли п0слетъ хrт0съ, и3 и4но что2 не слагaющеесz nбоемY ћстію, подобaетъ ћсти и3 трeтіе, ћкоже предрек0хомъ, по нyжди. Не дост0итъ же пріимaти сE во ўстaвъ, но по слyчаю ѓще бyдетъ: ћсти же въ суббHту, и3 вeчеръ, под0бнэ же и3 въ недёлю, и3 въ прaздники, въ ни1хже чт0либо забавлeніе ск0рагw вкушeніz не бyдетъ, на кот0рыйждо ћкw под0бно є4сть. Тaкожде и3 њ вінЁ, ћкоже предрек0хомъ, бывaти д0лжно є4сть. Въ вели6кіz же прaздники, си1рэчь хrтHвы, и3 бGор0дичны, и3 п®тє1чевы, ржcтво2 и3 ўсэкновeніе: и3 є3щE къ си6мъ с™hхъ ґпcлъ петрA и3 пavла, въ как0въ ли1бо дeнь прилучи1тсz, въ понедёльникъ, и3ли2 срeду, и3ли2 пzт0къ, си1це твори1ти подобaетъ: въ хrтHвы ќбw и3 въ бGор0дичныz, ћкw въ дeнь недёльный, кромЁ т0чію с™hz м7-цы: под0бнэ же и3 п®тeчєвы, и3 речeнныхъ с™hхъ ґпcлъ. Въ срє1дніz же прaздники, въ ѕ7-й чaсъ подобaетъ поставлsти трапeзу и3 вeчерю: њ снёди же, ћкоже и3 въ пр0чихъ днeхъ. Ѓще ли случи1тсz въ дeнь п0стенъ сyхо ћсти дост0итъ на њбёдэ. Ѓще ли и3 варeніе подобaетъ, без8 ўслаждeніz да бывaетъ, ѓще ўг0дно є4сть бGу: и3ли2 мн0жицею и3 со ўслаждeніемъ, є3гдA не зри1тсz бэдA души2. Въ м†лыz же прaздники, въ f7-й чaсъ подобaетъ ћсти, ћкоже ўг0дно бGу да бывaетъ, ћкоже и3 въ пр0чыz дни6, є3ди1ною же днeмъ. Ѓще ли подобaетъ и3 въ м†лыz прaздники, варeніе без8 є3лeа да бывaетъ, ѓще ўг0дно є4сть бGу, и3ли2 съ є3лeемъ, є3гдA бэдA душeвнаz не зри1тсz. Сіe же разсуждeніе снёди прaздничной и3звэствовaное, по смотрeнію бhсть всsкw с™hхъ nтє1цъ сі‰ предaвшихъ: и5же u5бо t nтє1цъ воwбражє1нныz прaздники, со nпaсствомъ, и3 со стрaхомъ же и3 рaзумомъ б9іимъ, въ снёдехъ проходи1ти дост0итъ, и3 въ сaмыхъ тёхъ простhхъ днeхъ, мн0жае же пaче въ п0стныхъ: на мн0гихъ бо мёстэхъ взак0ненныхъ б9eственныхъ писaніzхъ њбрэтaютсz tлучены2 снёди въ прaздникахъ, и3 премэнeны. Но ћкоже и3 въ стaрчествэхъ глаг0летъ: ћкw прaздникъ не вінопи1тіемъ смотрsй сотворsти, но њбновлeніемъ ўмA, и3 душeвною чистот0ю, њб8zдazйсz же и3 њпивazйсz прогнэвлsетъ пaче предначaльствующагw торжество2.

Знайшли помилку