Святкування пам’яті чудотворної ікони Божої Матері названої “Єлецька”
Місяця січня на 11-й день
Явлення стародавньої чудотворної Єлецької ікони Божої Матері сталося 6 лютого 1060 року, під час князювання в Чернігові онука Святого рівноапостольного князя Володимира, Святослава Ярославича, який і створив на місці явлення ікони монастир.
Складаючи «Скарбницю», архімандрит Іоанникій Голятовский в 1676 році посилав в Москву дізнатися про Богородицю Єлецьку, чому вона так називається. Старий князь Микита Іванович Одоєвський, нащадок Чернігівського князя Святослава Ярославича, повідав їм: «чували ми від дідів і прадідів своїх, що поблизу Чернігова на дереві ялиновому знайдений образ Пресвятої Богородиці. Тому збудована там церкова називається Богородиця Єлецька».
Під час монголо-татарської навали на Чернігів в 1239 році, обитель зазнала розорення. Доля давньої ікони Єлецької Богоматері невідома. За переказами, в момент нападу завойовників, вона була захована усередині церковної стіни, а згодом її знову помістили в Успенському соборі. Голятовский в «Скарбниці» зауважує: «Пресвятої Богородиці Власний образ на дереві ялиновому близько Чернігова знайдений, з Чернігова до Москви під час війни є перенесений, оскільки тепер в Чернігові той образ не знаходиться». Філарет Гумілевський в своєму описі міста Харкова стверджував, що «1579 р св. ікона була взята князем Барятинським і залишалася в будинку Барятинських, нащадків Чернігівського князя Святослава Ярославича, у вигляді спадкового надбання ». А потім, «в 1687 році окольничий, князь Данило Барятинський, командир Новгородських полків, під начальством князя Василя Голіцина, бувши в поході проти Криму, на зворотньому шляху з походу захворів в Харкові і був при смерті віддав бувшу з ним в поході св. Єлецкую ікону Пресвятої Богородиці в Харківський Успенський собор ». В даному випадку Філаретом було записано усний переказ. Давність чудотворної і улюбленої харків’янами ікони Єлецької Богородиці, що зберігалася в Успенському соборі Харкова, знавцями живопису оскаржується, хоча давність її письма визнавалася безумовно. Тим часом, провести нові дослідження неможливо – ікона безслідно зникла за радянських часів.
Матір Божа не залишила Єлецьку обитель без Свого образу. У розпал відновлювальних робіт, що проводились Іоанникієм Голятовським, в монастирі з’явився новий образ Богородиці Єлецької, який, як і древній, прославився чудесами. У 1676 році брати Микита і Матвій Козели привезли з російського міста Володимира до Чернігова на Богоявленський ярмарок образ Єлецької Божої Матері. Благочестивий Чернігівський житель Костянтин Костянтинович Мезопета купив цей образ і 11 січня того ж року подарував його обителі Єлецький.
Для запису чудес за молитвами до Богоматері Єлецька в монастирській ризниці до революції зберігалася беловая книга під назвою «Слава Пресвятої Богородиці Єлецький», видана з Чернігівської духовної консисторії 6 лютого 1895 за № 2443.
Всі, хто з вірою і полум’яної молитвою звертався до Цариці Небесної перед Її чудотворним образом, отримували допомогу і розраду.
Композиція Елецкой ікони вельми цікава. Це практично іконографія самої історії явлення образу в давнину, і одночасно відображений вид Чернігівського замку другої половини XVII століття. Композиція образу має також богословський зміст. У горней частини ікони в прямокутній різьбленій рамці зображено Богородицю з предвічним Немовлям на тлі гілок ялини, стовбур якої ділить нижню частину композиції навпіл. Вдалині видно річка Десна, річка життя. Праворуч від ялинового стовбура – тихе притулок – Успенський собор Єлецького монастиря. Зліва зображена частина Чернігівської фортеці з будівлями, де, по всьому видно, кипить світське життя. Рухаючись поглядом по іконі «проти солона» (проти годинникової стрілки), помічаєш написаний Божим Промислом шлях, шлях нашої душі, нашого життя.
В Успенському храмі був влаштований красивий позолочений дерев’яний кіот для чудотворного образу Єлецкой Божої Матері. На зиму ікону переносили в теплу Петро-Павлівський храм. Перенесення відбувалося урочисто, собором всій братії, зі співом тропаря Богородиці і при дзвін. Чудотворна ікона Єлецької Богоматері користувалася особливим побожним увагою не тільки жителів міста Чернігова та навколишніх селищ, а й численних прочан, які приходили до Чернігова на поклоніння святиням. У Єлецькій обителі щосереди перед літургією відбувалвся молебний спів і читався акафіст перед чудотворним образом Єлецкой Богоматері. Особливо зворушливо співали при цьому приспіви до акафісту Успіння Богородиці. Образ Єлецької Богородиці, який перебував в обителі до її закриття, мистецтвознавці датують 90-ми роками XVII століття. Вона написана темперами і олійними фарбами на двох широких дошках, скріплених між собою двома врізними шпонками. Верхня частина ікони заокруглена. Загальна висота ікони 135 см, ширина 76 см, товщина дощок 3 см. У 1930 році ця ікона з Успенського собору потрапила до Чернігівського історичного музею. Під час Великої Вітчизняної війни ікону Єлецької Богоматері підібрала якась жінка на попелищі згорілого музею і принесла в Троїцько-Іллінський монастир. Ігуменя Антонія наказала зробити копію з ікони, але місцева влада змусили віддати в музей не копію, а оригінал.
Чудотворна ікона Єлецької Божої Матері перебувала в Чернігівському історичному музеї ім. В. В. Тарновського до 1 квітня 1999 року. Нині вона повернута в Єлецький монастир.
Тропарі, кондаки, молитви та величання
Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Елецкой» (Владимирской), глас 4
Днесь све́тло красу́ется дре́вний град Еле́ц,/ помина́юще сла́вное чу́до Пресвяты́я Богоро́дицы:/ егда́ бо на сто́гнах Первопресто́льныя Москвы́/ ико́ну Ея́ чу́дную лю́дие моско́встии срета́ху,/ тогда́ Сама́, Влады́чице, на горе́ Аргама́чстей во гра́де Ельце́,/ на сре́тение нечести́вому Тамерла́ну изше́дше,/ гро́зное его́ наше́ствие вспять обрати́./ Сего́ ди́внаго явле́ния изображе́ние на новопи́санней ико́не зря́ще/ и Засту́пницу на́шу за вся благодея́ния Ея́ благодаря́ще,/ уми́льно Ей взыва́ем:// и в пре́дняя не оста́ви нас, о Ма́ти Милосе́рдая.
Тропaрь, глaсъ ѕ7:
Твоегw2 милосeрдіz даров†ніz воспоминaюще, вLчце, и3 тв0й чудотв0рный џбразъ бlгоговёйнw лобызaюще, ўповaніемъ же твоеS п0мощи сердцA нaшz веселsще, ѓки среди2 нaсъ прибывaющую тS помышлsемъ и3 вёрою тебЁ вопіeмъ: твоегw2 моли2 сн7а и3 гDа, да научи1тъ нaсъ зaпwвэди є3гw2 всегдA твори1ти и3 ѕлы6z и3скушє1ніz побэждaти, и3 тебE, предстaтельницу нaшу, дост0йнw пёти и3 слaвити во вёки.
Кондaкъ, глaсъ є7:
На неувzдaемомъ дрeвэ ўг0днику kви1вшисz, твоe же предстaтельство всBмъ молsщымсz при1снw kвлsющи, вLчце, и3 нaшегw не tврати2 смирeннагw молeніz, но прегрэшeній нaшихъ прощeніz и3спроси2 и3, скHрби дyшъ нaшихъ teмши, бlгодaрственное нaше пріими2 поклонeніе, да люб0вію тS во вёки слaвимъ, всепётаz.
Ще в розробці