...
Святитель Інокентій, архієпископ Херсонський і Таврійський p1akd4kj3hhnp1ofv199o1ofi1plf3
Житія святих,  Травень

Святитель Інокентій, архієпископ Херсонський і Таврійський

Місяця травня на 25-й день / липня на 5-й день – знайдення мощей

Святитель Інокентій, архієпископ Херсонський і Таврійський (в миру Іван Олексійович Борисов) народився 15 грудня 1800 в місті Єльці в родині священика Успенської церкви Алексія Борисова.
Батьки преосвященного Інокентія були люди прості, доброго життя. Батько Олексій Борисов отримав домашню освіту. З нижчих ступенів кліру він дослужився до священика і намагався в частих проповідях донести до прихожан слова Отців і вчителів Церкви.
Мати преосвященного Інокентія Акіліна була жінка неграмотна, але розумна і побожна. Хрест і молитва були головною підставою всього її життя, всіх її думок, дій і вчинків. У неї була своя домашня аптека, що складалася з різних трав і квітів, ладану, благословенних хлібів, єлеїв від чудотворних ікон, Богородичних проскур і подібних сім священних предметів. Ними вона лікував себе і своїх дітей. У батьківському будинку Іван вивчив слов’янську абетку, Часослов і Псалтир і навчився письма.
У 1819 році Іван Борисов закінчив курс семінарського навчання з відмінним успіхом і вступив до Київської Духовної Академії. Тут він поринув у вивчення наук з таким запалом, що іноді цілі ночі проводив за книжкою. Підкоряючись внутрішнім покликанням, найбільше займався він складанням та обробкою проповідей.
У 1823 році 23-річний Іван Олексійович закінчив повний курс академічного навчання першим магістром і був призначений в Санкт-Петербурзьку Духовну Семінарію на посаду інспектора і професора Церковної історії, але не минуло й трьох місяців, як він зайняв і посаду ректора Санкт-Петербурзького Олександро-Невського Духовного училища. Тут же він прийняв постриг у чернецтво з ім’ям Інокентій і був висвячений у сан ієромонаха. У грудні 1824 отець Інокентій призначається бакалавром богословських наук Санкт-Петербурзької Духовної Академії, а через кілька місяців її інспектором і екстраординарним професором. У березні 1826 він зводиться в сан архімандрита.
Лекції свої отець Інокентій звичайно викладав напам’ять. Він уважно стежив за сучасним станом та успіхами природничих наук, і в його поглядах ці знання не тільки не суперечили, але найкращим чином служили богослов’ю.
У властивостях своєї велелюбної душі архімандрит Інокентій черпав мистецтво скріплювати в середовищі професорів добру товариськість і всюди вносив мир і заспокоєння. За дев’ять років ректорства батька Інокентія академічна родина була з ним однієї думки, жила з ним одним життям. Зі студентами Академії батько ректор завжди обходився ласкаво і шляхетно. Особливо добрим і уважним бував він до них тоді, коли їх застане яке-небудь горе, наприклад, серйозна хвороба. Допомогти у цій біді нещасному – складало тоді для ректора всю його головну турботу. Він жертвував у цьому випадку не тільки своїми засобами, але іноді навіть і своїми життєвими зручностями.
Особливої слави отця Інокентія становить незвичайний проповідницький талант. Згодом Владику Інокентія назвуть «Російським Златоустом». Як проповідник він відрізнявся тим, що діяв переважно на серця слухачів і захоплював їх ясністю і простотою слова, тонкими і розумними зближення предметів, мистецтвом відкривати в них нові і цікаві сторони і умінням прийняти, як можна ближче, свої повчання до різних випадків і обставинами . Таким чином, Владика Інокентій створив нову школу проповідництва, далеку всякої зовнішньої ефектності та сухої вченості.
Крім проповідей, Владика залишив багато чудових наукових творів і перекладів, таких як: «Життя св. Кипріана »,« Життя св. Апостола Павла »,« Пам’ятник віри »,« Історія Соборів Вселенських », переклад «Кормчої Книги »та багато іншого.
Зовнішня природа для отця Інокентія була другою Біблією, яка свідчить про Божественну велич Творця. Цей погляд на природу ясно проводив він у своїх проповідях. «Подивіться,-говорив він, – на кипляче хвилями море, або на хмару, розсікає блискавками і громами: не образ чи це всемогутності Божого? Подивіться на склепіння небесне, всіяний зорями, на висхідне Сонце: не образ чи це мудрості Божій? Подивіться на Весну, прикрашену квітами, провідну за собою хори пернатих: не образ це ласки Божої? Що заважає тобі, дивлячись на свої картини, сходити думкою до досконалості Творця твого »? При такому погляді отця Інокентія на природу, зрозуміла і особлива любов його до неї і до природничих наук. Імператорська Академія наук і різні вчені суспільства вшанували літературні заслуги проповідника прийняттям його в свої члени. Проповіді його було переведено в свій час на грецьку, німецьку, французьку та польську мови.
У 1836 році 21 листопада в Казанському соборі Санкт-Петербурга в день Введення в храм Пресвятої Богородиці відбулася хіротонія архімандрита Інокентія в єпископа Чигиринського.
У березні 1840 року він призначається на кафедру єпископа Вологодської єпархії. Тут він залишався 9 місяців і потім був переміщений в Харківську єпархію. Служіння його в Харкові тривало близько семи років. За цей термін він відновив Охтирський і Святогірський монастирі, відкрив Микільську жіночу обитель. Владиці належить ідея заснування урочистого хресного ходу в Харкові з нагоди перенесення в місто з Курязького монастиря чудотворної ікони Божої Матері.
У 1845 році Владика зводиться в сан архієпископа. І через 3 роки призначається в Херсон-Таврійську єпархію, де різноплемінна православна паства невпинно піддавалася згубному впливові татар, євреїв і німецьких колоністів.
Відновити в Криму стародавні християнські пам’ятники, зруйновані татарами, і заснувати свій «Афон», – ось головне, чого хотів досягти архіпастир під час свого управління Херсонсько-Таврійською єпархією.
Бажаючи зберегти руїни стародавнього Херсона, прославленого хрещенням рівноапостольного князя Володимира, преосвященний Інокентій виклопотав собі у намісника Кавказького ці руїни і постарався влаштувати там, посеред пустелі, поблизу залишків колишнього соборного храму, невелику церкву в ім’я святої княгині Ольги з невеликим приміщенням для ченців. Потім він оновив посічений руками святого Климента в Інкерманській скелі древній храм, освятив його в пам’ять двох священномучеників Климента та Мартіна, які постраждали в Херсоні, куди вони були послані на каменоломні роботи, і влаштував в цій же скелі невеликий скит. Під час своєї подорожі по Криму Владика зазвичай залишав супутників біля підніжжя гір, а сам піднімався на їх вершину для молитви на місцях подвигів древніх подвижників.
В останні роки свого святительства преосвященний Інокентій брав архіпастирську участь у подіях Кримської війни і мав надзвичайно благотворний вплив на воїнів.
Велич духу Святителя Інокентія виявилося й у відвідуванні їм страждальців-воїнів в лазаретах, де лютував заразливий тиф і де можна було бачити всю тяжку скорботу, всі страждання, що породжуються війною. У боях він обходив ряди військ, підбадьорюючи героїв. І тут мужній пастир-отець був ангелом-втішителем для тих, хто страждав.
У час правління Імператора Олександра II, архієпископ Інокентій був призначений членом Святійшого Синоду.
Посилені праці і тривоги надломили здоров’я славного архіпастиря. Владика захворів, перебуваючи у Севастополі, і на зворотному шляху до Одеси помер у Херсоні 25 травня 1857 у свято Животворчої Трійці.
Канонізований у 1997 році.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь святителю Иннокентию, архиепископу Херсонскому, глас 4

От ю́ных ле́т прилежа́ уче́нию благоче́стия и стра́ху Бо́жию, во благода́ти Христо́вой преуспева́я, стяжа́л еси́ слове́сная дарова́ния и яви́лся еси́ неутоми́мый пропове́дник спасе́ния, ду́ши ве́рных озаря́я спаси́тельными смы́слы и приводя́ все́х ко исправле́нию. Святи́телю о́тче Инноке́нтие, моли́ Христа́ Бо́га да́ти на́м оставле́ние грехо́в и ве́лию ми́лость.

Тропaрь, глaсъ д7:

T ю4ныхъ лётъ прилэжA ўчeнію бlгочeстіz и3 стрaху бж7ію, во бlгодaти хrт0вой преуспэвaz, стzжaлъ є3си2 словє1снаz даров†ніz и3 kви1лсz є3си2 неутоми1мый проповёдникъ сп7сeніz, дyшы вёрныхъ њзарsz сп7си1тельными смы6слы и3 приводS всёхъ ко и3справлeнію, с™и1телю џтче їннокeнтіе, моли2 хrтA бGа дaти нaмъ њставлeніе грэхHвъ и3 вeлію млcть.

Кондaкъ, глaсъ G:

Земли2 нaшеz цвёте, цeркви херс0нскіz ўкрашeніе, правослaвіz настaвниче преслaвный, защи1тниче и3мlтвенниче nтeчества ўсeрдный, н0вый златоyсте, бGомyдре с™и1телю їннокeнтіе, моли2 хrтA бGа сп7сти1сz душaмъ нaшымъ.

Ще в розробці

Знайшли помилку