Священномученик Димитрій Остроумов, пресвітер p1aqtqfl6a1oke9fr1sqq1kea1b0i3
Житія святих,  Серпень

Священномученик Димитрій Остроумов, пресвітер

Місяця серпня на 17-й день

Священномученик Димитрій народився 5 лютого 1869 року в селі Кузьминка Серпуховського повіту Московської губернії в сім’ї священика Іоанна Остроумова. У 1899 році Дмитро Іванович закінчив Московську Духовну семінарію і був направлений учителем у Московську Преображенську 2-х класну церковнопарафіяльну школу. У 1906 році його висвятили на священика до Троїцької церкви села Минеєєво Дмитровського повіту Московської губернії. У 1909 році отець Димитрій був призначений настоятелем Благовіщенської церкви в селі Федосьїно Московського повіту, в якій прослужив до свого арешту в 1937 році. За довге і безпорочне служіння отець Димитрій був зведений у сан протоієрея.
Отець Димитрій був відомий серед своєї пастви як ревний і благочестивий священик. Його дружина Олімпіада Василівна в усьому допомагала чоловікові, і оскільки добре зналася на лікуванні травами, то селяни з усієї округи приходили до неї за різних нездужань і хвороб. Згодом отця Димитрія звинуватили в тому, що це він займався лікуванням, хоча в даному випадку він тільки допомагав дружині.
Уперше отець Димитрій був заарештований ЧК у 1919 році за звинуваченням у дезертирстві, у тому, що він не з’явився відбувати трудову повинність. Але незабаром священика відпустили, оскільки він мав звільнення від трудової повинності у зв’язку з хворобою. У 1930 році отця Димитрія заарештували за звинуваченням у зберіганні валюти і зброї. Але ОДПУ не зуміло довести неправдивого обвинувачення, і священик був звільнений. Того ж року його засудили до ув’язнення за невиконання твердого завдання, але оскільки це завдання було виконане, хоча й не в строк, вирок було скасовано. У 1932 році отця Димитрія притягнули до відповідальності, звинувативши в антирадянській агітації, але, протримавши півтора місяця в ув’язненні, відпустили.
1936 року начальник Кунцевського районного відділення НКВС Кузнєцов почав збирати через інформаторів відомості про священика із села Федосьїне. 1 січня 1936 року секретний інформатор на прізвисько Печник повідомив, що “піп Остроумов, щоб уникнути податків, перевів усе господарство на дочку”. 23 липня інформатор на прізвисько Заказний повідомляв, що якийсь “куркуль, позбавленець, ходив до попа Остроумова радитися, як йому бути з податками, піп йому дав пораду: “Жодних податків радянській владі не плати і до колгоспу не ходи”””. На підставі цього повідомлення начальник районного відділення НКВС розпорядився взяти “попа в опрацювання”. 29 травня 1937 року секретний інформатор на прізвисько Май повідомив, що “до Федосьїнського попа Дмитра Івановича Остроумова часто приїжджає його стара знайома Марія Кірхгов, вона викладачка іноземних мов у кремлівській школі ВЦВК. Усе це я дізнався в бесіді з громадянином села Федосьїна. У мене просто напала така думка, що це знайомство пов’язане зі шпигунством. У цієї громадянки був раніше брат, який мав свою дачу біля села Суково, де зараз перебувають глухонімі. Ось усе, що я міг дізнатися”. Інформатор на прізвисько Бінокль повідомив, що 5 січня 1936 року священик Остроумов у поїзді в бесіді з якимись людьми “з питання вбивства товариша Кірова говорив: “Христос теж вів боротьбу; за Священним Писанням навіть дозволяється збрехати або вбити, якщо це робиться з користю для людства; є притча: людина, яка вбила одного бандита, врятує десятки життів християн”.
Інформатор на прізвисько Зоркий 3 липня 1937 року повідомив: “В особистості попа Остроумова відчувається антирадянський настрій, але приховує і за слушної нагоди може цим жалом вразити владу рад; має знайомство з якоюсь громадянкою Кірхговою, вона викладачка англійської, німецької та французької мов у школі ВЦВК у Кремлі, знайомство веде ось уже майже п’ять років; одним словом, людина не пролетарська і не колгоспно-налаштована”. Співробітник НКВС переробив цю фразу на “контрреволюційно налаштований”.
До редакції газети було надіслано навіть колективний донос, у якому, зокрема, писалося: “У нашому Радянському Союзі немає такої галузі виробництва, немає такого господарства, немає такого робітника, заробіток якого б не оподатковувався прибутковим податком, а ось є людина, яка, наживаючи великі бариші від випікання просфор, приховує свій дохід і цим ухиляється від прибуткового податку; ця людина є піп федосьїнський; мало того, займається лікуванням, так званою гомеопатією підпільного характеру, звісно не маючи на це жодного медичного права, і бере за пляшку по рублю і більше, це теж приховує і ухиляється від прибуткового податку, і цим вчинком він краде у держави. .. Може, що є тут написане і не по суті, але я хочу загострити увагу фінорганів на наведених фактах продажу проскур, а також і органи охорони здоров’я на лікуванні гомеопатією підпільного характеру, чим експлуатуються чесні громадяни колгоспники для особистих цілей. Ось коротко зворотний бік федосьїнського попа, експлуатацію якого потрібно докорінно ліквідувати”.

У ніч на 8 серпня 1937 року отця Димитрія заарештували й ув’язнили в Таганській в’язниці в Москві. Відразу ж після арешту почалися допити.
Як свідка було викликано голову колгоспу у Федосьїні. Він показав, що влітку 1936 року священик Остроумов “організував нелегальне ходіння по домівках із молебнями. У цей час у сільраді був представник Кунцевського райвиконкому, який, викликавши священика до сільради, запропонував йому припинити ходіння по домівках. Він формально погодився, але по виході із сільради направив двох активних церковниць-баб по селу, які розповсюдили провокаційні чутки про те, що радянська влада гнобить віруючих. Через деякий час до приміщення сільради увірвався великий натовп народу і мало не організував повстання церковників. Влітку 1937 року Остроумов загітував в Ільїн день не проводити ніяких робіт у колгоспі”.
Було викликано до районного відділення НКВС ще кількох свідків. Слідчий запитував їх, щось при цьому записував у протокол, а потім, не читаючи, показував, де треба розписатися, і люди, майже не думаючи, підписувалися під лжесвідченнями. Одного зі свідків слідчий запитав, що він думає, якби в селі не було дзвону і молебнів. Свідок відповів, що не потрібно в селі дзвону і молебнів, оскільки служби в церкві відривають колгоспників від роботи. Поки свідок відповідав, слідчий щось писав, а потім дав, не зачитуючи, підписатися під лжесвідченнями проти отця Димитрія.
Оформивши показання лжесвідків, 25 серпня слідчий знову викликав на допит отця Димитрія.
– Ви заарештовані за контрреволюційну діяльність. Дайте докладні свідчення, яку конкретно ви проводили контрреволюційну роботу.
– Контрреволюційної роботи я ніякої не проводив і контрреволюційною діяльністю не займався.
28 серпня трійка НКВС засудила отця Димитрія до розстрілу. Протоієрея Димитрія Остроумова було розстріляно 30 серпня 1937 року, його поховали в безвісній спільній могилі на полігоні Бутово під Москвою.

Знайшли помилку