...
Преподобний Діонісій Радонезький p1e93ke8lpl9kcvf6erh591rh03
Житія святих,  Травень

Преподобний Діонісій Радонезький

Місяця травня на 12-й день

Він народився місті Ржеве і був сучасником першого російського патріарха Іова. Хлопчик рано залишився сиротою і здобув освіту в монастирі, після чого прийняв постриг. Незабаром його призначили настоятелем Старицького Успенського монастиря. Сюди ж був засланий самозванцем Святитель Йова. Він був зустрінутий тут преподобним Діонісієм, бо належить святительському сану.

У 1610 році архімандрит Діонісій був обраний настоятелем Троїце-Сергієвої Лаври. На той час у країні панувала смута. Лавра була в облозі. Преподобним Діонісієм була організована оборона монастиря. Він став співавтором звернення до російського народу, який сколихнув визвольний рух.

Преподобний займався та виправленням богослужбових книг. Але вороги звинуватили святого Діонісія у викривленні перекладів. Після наклепу його заарештували і катували. Усі знущання святий переносив із смиренністю. Переглянути вирок для преподобного Діонісія стало можливим лише після повернення з полону патріарха Філарета. Святого повністю виправдали. 1633 року він мирно відійшов до Господа.

Преподобний Діонісій народився у місті Ржеві і ще в дитинстві переселився з батьками до Стариці на Волзі. Він був дитиною тихою, від ігор з однолітками відмовлявся, і вони її не раз били: подумаєш, мовляв, гордий який, вважає, напевно, що він кращий і розумніший за інших. Але хлопчик, навпаки, був лагідним і, хоча був незвичайним, сам себе таким не вважав.

Коли він вивчився грамоті і досяг повноліття, то батьки одружили його проти його волі.

Він завжди намагався дотримуватися Божі заповіді, і невдовзі всі стали це помічати. І церковне начальство поставило його священиком. Він служив в одному з навколишніх сіл, за 12 верст від міста.

Так минуло шість років. Аж раптом сталося жахливе: раптово захворіли і один за одним померли його дружина та двоє синів-малюток. Сильно сумував Діонісій. Але що робити! Потрібно жити далі. Тепер він був самотній і вільний, тому пішов у Старицьку обитель і прийняв чернецтво.

Якось у церковних справах Діонісій приїхав до Москви. Він хотів купити книгу та зайшов на базар. Молодий і красивий, чернець різко виділявся серед простого і грубуватого люду. І один чоловік, що стояв за прилавком, став ображати його. – Тобі тут не місце, чернець! – сказав він. – Іди краще розважатися з панночками, вони люблять таких красенів.

Але Діонісій не обурився і без жодної злості відповідав кривдникові:

Ти маєш рацію, брате, я справді такий грішник, як ти думаєш. Мабуть, Бог тобі відкрив, що я погана людина. Якби я був справжнім ченцем, то не тинявся б по торжищу серед мирських людей, а сидів би у себе в келії. Вибач мені грішного, заради Бога.

Люди, що стояли поруч, здивувалися і зворушилися. Тут, у ринкових рядах, ніхто не ліз за словом у кишеню, і лайка була звичайною справою. І раптом юнак, з обличчям, як у Ангела, смиренно терпить образи і погоджується, що дістав. Хтось не витримав і крикнув чоловікові-торговцю:

Який ти невігла! Сорому в тебе немає!

Ні, браття, – сказав інок, – це я винний. Моя справа – келія та монастир, а я вештаюся базаром, як нероба. Цю людину Сам Господь мені послав, щоб я схаменувся і в голову прийшов. – Дякую тобі, брате!

І він вклонився образі.

Той спочатку стояв, як громом уражений, а потім спробував вибачитися, але інок уже втік.

Через деякий час Діонісія зробили настоятелем монастиря.

Незабаром після цього до Старицької обителі під вартою привезли патріарха Іова. Хто ж його позбавив найвищого церковного сану? Хто ув’язнив гідного і чесного Йова в монастир, як у в’язницю? То були вороги святої Русі. І зробили вони це за наказом Лжедимитрія. Цей пройдисвіт справді був брехуном. Він за підтримки ворогів увійшов до Москви. Він усіх обдурив, сказавши, що нібито є сином царя Івана Грозного, який нещодавно помер, спадкоємцем престолу. І сам оголосив себе государем.

Лжедимитрій велів Діонісію утримувати патріарха суворо, «в озлобленні скорботному». Йов заважав самозванцю, бо не визнавав його сином царя. Він називав Лжедимитрія злодієм і боговідступником, яке помічників – зрадниками. У своїх грамотах Іов писав, що новий цар – «розстрига (вигнаний із Церкви служитель), відомий злодій та син простолюдина». І казав: «Хай буде анафема!». Тобто: ці люди мають бути відлучені від Церкви та прокляті. А Лжедимитрій лютував. Він боявся викриття і хотів якнайшвидше позбутися Іова.

Але святий Діонісій прийняв вигнаного патріарха з любов’ю і у всіх своїх справах питав у нього поради. Це дуже втішало безневинного страждальця.

Лжедимитрій пробув на царському престолі менше ніж рік. Незабаром обурені москвичі його вбили, і настав час, який називається Смутним. Смута в країні – це як каламут у воді, яка раніше була чистою, а тепер бруд піднявся з дна. Всюди піднялися бунти, селянські повстання, а заразом доводилося воювати з чужоземними загарбниками. Тому що польське та литовське військо підступило до Москви. Усюди було руйнування, вбивство та неподобство.

Сталося якось преподобному Діонісію повертатися з Ярославля з одним боярином. А дорога була тоді небезпечна, і багато проливалося крові чесних людей під час нападів розбійників. Тому архімандрит Діонісій змовився зі своїми супутниками називатися Сергієвим. Ім’я святого Сергія Радонезького відоме тоді було по всій Русі, і в жодного душогуба не піднялася б рука на друзів самого Сергія.

Якщо, говорив Діонісій, – поїдемо ми дорогою просто як є, то нас пограбують злодії і, може, навіть уб’ють, а якщо називатимемося іменем чудотворця Сергія, то врятуємося.

І точно, не раз зупиняли їх люди зі звірячими фізіономіями, готові без роздумів пустити в хід ніж чи сокиру.

Хто такі? – грізно питали вони мандрівників. – І куди слідуєте?

Ми – Сергієви, – відповідали ті. – І їдемо до лаври.

І це була правда, вони справді прямували до лаври, Троїце-Сергіїв монастир.

Гаразд, – відповіли лихі люди. – Коли так, то їдьте.

І проїхали вони багато небезпечних місць. Неподалік лаври їх зустрів Троїцький служитель випросив:

Хто їде?

Вони відповіли:

Старці Троїце-Сергієва монастиря, їдемо з монастирських сіл.

Але той, знаючи всіх своїх старців, не повірив і каже:

Чи не Старицький це архімандрит, якого я посланий з грамотами від царя і патріарха?

І вручив Діонісію грамоти, з яких преподобний дізнався, що призначений настоятелем Троїце-Сергієвої лаври.

Здивувався Діонісій, що ледве на ім’я Сергія Радонезького врятувався він від розбійників, як воля Божа ставить його керувати лаврою, яку заснував і прославив сам преподобний Сергій.

І пролив Діонісій рясні та радості сльози.

А лавра тільки-но відбила облогу ворожого війська. Тепер, виходить, Діонісій ставав не просто главою лаврських ченців, але заразом і їх полководцем, воєначальником. Тому що ченці не тільки молилися Богу в російських монастирях, а й у важку годину відважно, зі зброєю в руках, захищали їхні стіни, замикаючись усередині, як у фортеці.

Страшний був час. Народ страждав від звірства ворожих зграй. Натовпи російських людей, голих, босих, змучених, бігли до Троїцької обителі, як до єдиного надійного захисту. Одні з них були понівечені вогнем, у інших вирване на голові волосся. Безліч калік лежало біля доріг, поранених, без рук, без ніг, у опіках від розпеченого каміння, яким їх катували.

Вся обитель Святої Трійці наповнилася хворими, голодними та вмираючими. І в навколишніх селах було те саме.

Зі сльозами благав святий Діонісій лаврських ченців допомагати нещасним. Вони ж відповіли йому з безнадійним смутком:

Хто ж, отче, у такому лиху не опустить рук? Як допомогти? Хіба на таку безліч вистачить їжі та цілющого зілля?

Але Діонісій, ридаючи, говорив:

Ось у таких-то спокусах і треба виявляти твердість у вірі та любов до ближнього. Як би за нашу невіру, лінощі і скнарість не покарав нас Господь!

Розчулені ченці від його плачу і стали питати в нього, як же бути. А він продовжував:

Послухайте мене, браття! Ви бачили, що Москва в облозі, а вороги по всій нашій землі розсипалися. Зараз у монастирі людей багато, але мало серед них здатних боротися, і ті гинуть від хвороб, голоду та ран. Згадайте, друзі, коли ми присягалися Господу, обіцяли Йому по черзі померти, померти, а не жити. Якщо у таких бідах не буде в нас воїнів-захисників, то що буде? Отже, все, що у нас є в льохах: хліб житній, пшеницю і квас, – все віддамо, браття, пораненим, а самі будемо їсти хліб вівсяний, без квасу, з однією водою, – і не помремо. Адже ми під захистом Самого Господа та Його чудотворців. Чого нам боятися? Чи не загине свята обитель.

І ось закипіла діяльність. Преподобний Діонісій посилав ченців та монастирських слуг підбирати нещасних околиць, привозити до монастиря та лікувати. На гроші з монастирської скарбниці почали будувати дерев’яні будинки для хворих та безпритульних. Знайшлися їм і лікарі. І ченці всіх лікували та годували, а самі їли лише хліб із вівса, і то раз на день. І пили одну воду. І чергували брати біля хворих вдень та вночі.

І, з Божої милості, чудовим чином не закінчувався в монастирських льохах хліб для голодних і поранених.

Але все одно ченці поховали багато таких людей, яким уже нічим не можна було допомогти. Біди та нещастя тривали півтора роки. І ніколи в одну могилу не клали одного, а завжди по кілька померлих – так їх було багато. І всіх відспівували в церкві, як ведеться, і ховали з християнськими почестями.

І всі півтора роки Москва була в облозі, і всі півтора роки стояв безперестанку Діонісій на молитві і в церкві Божій, і в келії, і багато сліз пролив за російський народ.

Він розсилав грамоти містами із закликом стати на захист Батьківщини.

«Згадаймо, – говорилося там, – справжню православну віру і станемо спільно проти зрадників та проти вічних ворогів християнства! Самі бачите, яке розорення влаштували вони у Московській державі. Якщо ми звернемося до Бога, і Пречистої Богородиці, і всіх святих, обіцяючи створити подвиг віри, то Милостивий Владика відверне від нас праведний Свій гнів і позбавить лютої смерті та поневолення іновірцями».

А коли прийшло з Нижнього Новгорода битися з ворогом військо Мініна та Пожарського, святий Діонісій благословив ратних людей на подвиг.

З лаври посилали війську церковний одяг, прикрашений перлами, щоб ці коштовності можна було продати, а на виручені гроші купити для воїнів їжу та зброю. І з Божою допомогою столицю було очищено від ворогів.

Діонісій взявся відновлювати Троїцьку лавру. Її вежі та стіни після облоги були сильно зруйновані; Келії, що вціліли від вогню, стояли без дахів. Багато працівників із мирських розбіглися.

Але випробування для Діонісія не скінчилися. Недруги та заздрісники стали розповсюджувати про нього брехливі чутки. І був ув’язнений преподобний у Новоспаському монастирі.

Там його морили голодом і мучили димом, і змушували щодня здійснювати по тисячі поклонів. А преподобний сам до цієї тисячі додавав ще тисячу.

У свята його водили, а іноді возили верхи на старій шкапі, до митрополита на смирення. Тут у кайданах він стояв на відкритому дворі в літню спеку з ранку до вечірньої служби. І навіть чаші води не давали йому. А грубі й злісні невігласи всіляко знущалися з нього, навіть кидали в нього брудом. Але преподобний все приймав з упокорюванням, спокійно, без гніву, тільки молився за кривдників Богові.

Чернь, тобто простолюдини, натовпом виходила на вулицю, коли на худого коня везли святого старця з обителі або в обитель, щоб над ним потішатись і кидати в нього камінням та брудом. Але Діонісій завжди був спокійний і ні до кого не відчував злих почуттів.

Потім його виправдали і відпустили в Троїце-Сергієву лавру. Але ще багато разів потерпів він від заздрісників наклеп і навіть знущання. І все переніс. Від нього самого ніколи не чули нічого образливого. Якщо треба було доручити ченцю якусь справу, Діонісій зазвичай казав:

Зроби, якщо хочеш.

Тож ті, хто були ледачі, зазвичай не виконували доручення.

Тоді добрий наставник, трохи помовчавши, говорив:

Час, брате, виконати наказ: іди та зроби.

Так, у подвигах і турботах про братія монастиря і про всю Русь провів дні життя святий Діонісій. А коли відійшов до Господа, то багато чудес скоїлося біля його мощей і молитвами до нього.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь преподобному Дионисию, архимандриту Радонежскому, глас 3

Земна́я, прельща́ющая очеса́ миролю́бцев,/ возненави́дел еси́, о́тче Богоно́сне Диони́сие,/ за уме́ты та вмени́в,/ ше́ствуя путе́м ско́рбным,/ и в терпе́нии добр во́ин Христо́в яви́лся еси́,/ победи́в стра́сти ми́ра,/ был еси́ до кончи́ны непоколеби́мый благоче́стия побо́рник./ Те́мже мы днесь, соверша́я свяще́нную па́мять твою́,/ духо́вными тя пе́сньми ублажа́ем и смире́нно мо́лим,/ да, предстоя́ Престо́лу Го́спода Бо́га,// хода́тайствуеши о спасе́нии душ на́ших.

Ин тропарь преподобному Дионисию, архимандриту Радонежскому, глас 4

Бла́гости научи́вся от Вы́шняго благода́ти,/ измла́да подвиза́вся благо́ю со́вестию,/ Диони́сие преподо́бне,/ терпе́ния столп был еси́/ и сло́ва Бо́жия пропове́дник,/ благоче́стия догма́ты утверди́в и суеу́мных мудрова́ние упраздни́в,/ те́мже и пострада́л еси́ за и́стину, ра́дуяся,/ о́браз страда́льцем собо́ю показа́в,/ но, я́ко име́я дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу,/ не преста́й моля́ся о нас,// любо́вию чту́щих святу́ю па́мять твою́.

Тропaрь, глaсъ G:

Земн†z, прельщ†ющаz nчесA міролю1бцєвъ, возненави1дэлъ є3си2, n1тче бGон0сне діонЂсіе, за ўмeты тA вмэни1въ, шeствуz путeмъ ск0рбнымъ, и3 въ терпёніи д0бръ в0инъ хrт0въ kви1лсz є3си2, побэди1въ стр†сти мjра, бhлъ є3си2 до кончи1ны непоколеби1мый бlгочeстіz поб0рникъ. тёмже мы2 днeсь, совершaz сщ7eнную пaмzть твою2, дух0вными тS пёсньми ўблажaемъ и3 смирeннw м0лимъ, да, предстоS пrт0лу гDа бGа, ходaтайствуеши њ сп7сeніи дyшъ нaшихъ.

И$нъ тропaрь, глaсъ д7:

Бlгости научи1всz t вhшнzгw бlгодaти, и3змлaда подвизaвсz бlг0ю с0вестію, діонЂсіе прпdбне, терпёніz ст0лпъ бhлъ є3си2 и3 сл0ва б9іz проповёдникъ, бlгочeстіz догмaты ўтверди1въ и3 суеyмныхъ мудровaніе ўпраздни1въ, тёмже и3 пострадaлъ є3си2 за и4стину, рaдуzсz, џбразъ страдaльцємъ соб0ю показaвъ, но, ћкw и3мёz дерзновeніе ко хrтY бGу, не престaй молsсz њ нaсъ, люб0вію чтyщихъ с™yю пaмzть твою2.

Ще в розробці

Знайшли помилку