...
Березень,  Житія святих

Кончина святителя Тихона, патріарха Московського

Місяця березня на 25-й день.

Василь Іванович Беллавін (майбутній патріарх Московський і всієї Русі) народився 19 січня 1865 року в селі Клин Торопецького повіту Псковської губернії, у благочестивій родині священика з патріархальним устроєм. Діти допомагали батькам у господарстві, ходили по худобу, всі вміли робити своїми руками.

У дев’ять років Василь вступає до Торопецького Духовного училища, а в 1878 році, після закінчення, залишає батьківський будинок, щоб продовжити освіту в Псковській семінарії. Василь був доброї вдачі, скромний і привітний, навчання давалося йому легко, і він радо допомагав однокурсникам, які прозвали його «архієреєм». Закінчивши семінарію одним із найкращих учнів, Василь успішно склав іспити до Петербурзької Духовної академії у 1884 році. І нове поважне прізвисько – “патріарх”, отримане ним від академічних друзів і виявилося провидцем, говорить про спосіб його життя в той час. У 1888 році закінчивши академію 23-річним кандидатом богослов’я, він повертається до Пскова і три роки викладає у рідній семінарії. У 26 років, після серйозних роздумів, він робить перший свій крок за Господом на хрест, схиливши волю під три високі чернечі обітниці – дівоцтва, злидні і послух. 14 грудня 1891 року він приймає постриг з ім’ям Тихін, на честь святителя Тихона Задонського, наступного дня його висвячують на ієродиякона, і незабаром – на ієромонаха.

1892 року о. Тихона переводять інспектором у Холмську Духовну семінарію, де він стає ректором у сані архімандрита. А 19 жовтня 1899 року в Свято-Троїцькому соборі Олександро-Невської Лаври відбулася хіротонія його на єпископа Люблінського з призначенням вікарієм Холмсько-Варшавської єпархії. Лише рік пробув святитель Тихон на своїй першій кафедрі, але коли прийшов указ про його переведення, місто наповнилося плачем – плакали православні, плакали уніати та католики, яких також було багато на Холмщині. Місто зібралося на вокзал проводити так мало у них послуживого, але так багато ними коханого архіпастиря. Народ силоміць намагався утримати від’їжджаючого владику, знявши поїздну обслугу, а багато хто й просто ляг на полотно залізниці, не даючи можливості відвезти від них дорогоцінну перлину – православного архієрея. І лише сердечне навернення самого владики заспокоїло народ. І такі проводи оточували святителя все його життя. Плакала православна Америка, де й досі його називають Апостолом Православ’я, де він протягом семи років мудро керував паствою: долаючи тисячі миль, відвідував важкодоступні та віддалені парафії, допомагав облаштовувати їхнє духовне життя, зводив нові храми, серед яких – величний Свято-Микольський. у Нью Йорку. Його паства в Америці зросла до чотирьохсот тисяч: росіяни та серби, греки та араби, звернені з уніатства словаки та русини, корінні жителі – креоли, індіанці, алеути та ескімоси.

Очолюючи протягом семи років стародавню Ярославську кафедру, після повернення з Америки, святитель Тихон верхи на коні, пішки чи човном добирався до глухих сіл, відвідував монастирі та повітові міста, приводив церковне життя у стан духовної згуртованості. З 1914 року по 1917 рік він керує Віленською та Литовською кафедрою. У Першу світову війну, коли німці були вже під стінами Вільно, він вивозить до Москви мощі Віленських мучеників, інші святині і, повернувшись у ще не зайняті ворогом землі, служить у переповнених храмах, обходить лазарети, благословляє і розмовляв з  військовими, що йдуть захищати Вітчизну.

Незадовго до своєї смерті святий Іоанн Кронштадтський в одній із розмов зі святителем Тихоном сказав йому: «Тепер, Владико, сідайте Ви на моє місце, а я піду відпочину». Через кілька років пророцтво старця збулося, коли митрополит Московський Тихон жеребом був обраний патріархом. У Росії був смутний час, і на Соборі Російської Православної Церкви, що відкрився 15 серпня 1917 року, було порушено питання про відновлення патріаршества на Русі. Думку народу у ньому висловили селяни: «У нас більше немає Царя, немає батька, якого ми любили; Синод любити неможливо, тому ми, селяни, хочемо патріарха».

Час був такий, коли все й усіх охопила тривога за майбутнє, коли ожила і розросталася злість і смертельний голод заглянув в обличчя трудовому люду, страх перед пограбуванням та насильством проник у будинки та храми. Передчуття загального хаосу, що насувається, і царства антихриста охопило Русь. І під грім гармат, під стрекотіння кулеметів поставляється Божою рукою на патріарший престол первосвятитель Тихон, щоб зійти на свою Голгофу і стати святим Патріархом-мучеником. Він горів у вогні духовної муки щогодини і мучився питаннями: «Доки можна поступатися безбожною владою?» Де грань, коли благо Церкви він зобов’язаний поставити вище за благополуччя свого народу, вище за людське життя, до того ж не своє, але життя вірних йому православних чад. Про своє життя, про своє майбутнє він уже зовсім не думав. Він сам був готовий на загибель щодня. «Нехай ім’я моє загине в історії, аби Церкві була користь», – говорив він, йдучи за своїм Божественним Учителем до кінця.

Як слізно плаче новий патріарх перед Господом за свій народ, Церква Божу: «Господи, сини Твої залишили Заповіт Твій, зруйнували жертовники Твої, стріляли по храмових та кремлівських святинях, били священиків Твоїх…» Він закликає людей очистити серця покаянням і молитвою , воскресити «за годину Великого відвідування Божого у нинішньому подвигу православного руського народу світлі незабутні справи благочестивих предків». Для піднесення у народі релігійного почуття з його благословенню влаштовувалися грандіозні хресні ходи, у яких незмінно брав участь найсвятіший. Безбоязно служив він у храмах Москви, Петрограда, Ярославля та інших міст, зміцнюючи духовну паству. Коли під приводом допомоги голодуючим була спроба розгрому Церкви, патріарх Тихон, благословивши жертвувати церковні цінності, виступив проти зазіхань на святині та народне надбання. В результаті він був заарештований і з 16 травня 1922 по червень 1923 перебував у ув’язненні. Влада не зломила святителя і була змушена випустити його, проте почала стежити за кожним його кроком. 12 червня 1919 року і 9 грудня 1923 року було здійснено спроби вбивства, при другому замаху мученицьки загинув келейник Святішого Яків Полозов. Незважаючи на гоніння, святитель Тихон продовжував приймати народ у Донському монастирі, де він самотньо жив, і люди йшли нескінченним потоком, приїжджаючи часто здалеку або пішки долаючи тисячі верст. Останній болісний рік свого життя він, переслідуваний і хворий, незмінно служив у недільні та святкові дні. 23 березня 1925 року він відправив останню Божественну літургію в церкві Великого Вознесіння, а у свято Благовіщення Пресвятої Богородиці спочив про Господа з молитвою на устах.

Прославлення святителя Тихона, патріарха Московського і всієї Русі, відбулося на Архієрейському Соборі  Православної Церкви 9 жовтня 1989 року, в день припинення апостола Іоанна Богослова, і багато хто бачив у цьому Промисл Божий. «Діти, кохайте одне одного! – каже в останній проповіді апостол Іван. – Це заповідь Господня, якщо дотримаєтьсяїї, то й досить».

В унісон звучать останні слова патріарха Тихона: «Чадця мої! Усі православні  люди! Усі християни! Тільки на камені зла  добром будується непорушна слава і велич нашої Святої Православної Церкви, і невловиме навіть для ворогів буде Святе ім’я її, чистота подвигу її чад і служителів. Слідуйте за Христом! Не зраджуйте Йому. Не піддавайтеся спокусі, не губіть у крові помсти і душу. Не будьте переможені злом. Перемагайте зло добром!

Минуло 67 років від дня смерті святителя Тихона, і Господь дарував Церкві святі його мощі на зміцнення її на важкі часи. Спочивають вони у великому соборі Донського монастиря.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь святителю Тихону, патриарху Московскому и всея России, глас 1

Апо́стольских преда́ний ревни́теля/ и Христо́вой Це́ркви па́стыря до́браго,/ ду́шу свою́ за о́вцы положи́вшаго,/ жре́бием Бо́жиим избра́ннаго,/ Всеросси́йскаго патри́арха Ти́хона восхва́лим/ и к нему́ с ве́рою и упова́нием возопи́им:/ предста́тельством святи́тельским ко Го́споду/ Це́рковь Ру́сскую в тишине́ соблюди́,/ расточе́нныя ча́да ея́ во еди́но ста́до собери́,/ отступи́вшия от пра́выя ве́ры к покая́нию обрати́,/ страну́ на́шу от междоусо́бныя бра́ни сохрани́,// и мир Бо́жий лю́дям испроси́.

Кондак святителю Тихону, патриарху Московскому и всея России, глас 2

Ти́хостию нра́ва укра́шен,/ кро́тость и милосе́рдие ка́ющимся явля́яй,/ во испове́дании правосла́вныя ве́ры и любви́ ко Го́споду/ тверд и непрекло́нен пребы́л еси́,/ святи́телю Христо́в Ти́хоне,/ моли́ся о нас да не разлучи́мся от любве́ Бо́жия,// я́же о Христе́ Иису́се, Го́споде на́шем.

Молитва святителю Тихону, патриарху Московскому и всея России 

О, па́стырю наш до́брый, святы́й вели́кий патриа́рше Ти́хоне! я́ко град го́рний ты яви́лся еси́, до́брая дела́ твоя́ и доны́не све́тятся пред челове́ки. Ве́мы, я́ко ты, предстоя́ Престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы, ве́лие и́маши дерзнове́ние в моли́твах пред Го́сподем. Воззри́ и ны́не на нас гре́шных и недосто́йных чад твои́х, к тебе́ бо я́ко иму́щему ве́лие дерзнове́ние пред Творце́м вся́ческих, ны́не припа́даем и усе́рдно мо́лимся: умоли́ Го́спода, да пода́ст нам реши́мость стяжа́ти благоче́стие отце́в на́ших, его́же ты стяжа́л еси́ от ю́ности твоея́. Ты в житии́ свое́м ре́вностный защи́титель и храни́тель и́стинныя ве́ры был еси́, помози́ и нам незы́блему соблюсти́ ве́ру правосла́вную. Ти́хая бо душа́ твоя́ зело́ преуспе́ла в Боже́ственном смиренному́дрии: научи́ и нас ра́зум наш пита́ти не многомяте́жною му́дростию челове́ческою, но смире́нным позна́нием во́ли Бо́жией. Ты пред лице́м лю́тых враго́в Христо́вых и́стиннаго Бо́га дерзнове́нно испове́дал еси́: моли́твою свое́ю укрепи́ нас, малоду́шных, да и мы всегда́ и всю́ду противоста́нем ду́ху безбо́жия и льсти. Ей, уго́дниче Бо́жий, не пре́зри нас, моля́щихся тебе́, и́бо не то́кмо от бед и скорбе́й избавле́ние про́сим, но си́лы и тве́рдости, великоду́шия и любве́ про́сим, да́бы претерпева́ти о́ныя напа́сти, возстаю́щия на ны. Испроси́ нам неосла́бное терпе́ние да́же до конца́ жития́ на́шего, мир с Го́сподом и грехо́в отпуще́ние. О́тче святы́й! Укроти́ в стране́ на́шей ве́тры неве́рия и сму́ты, да водвори́т Госпо́дь на земли́ Росси́йстей тишину́ и благоче́стие и любо́вь нелицеме́рную: моли́твами твои́ми да сохрани́т ю́ от междоусо́бныя бра́ни, да укрепи́т святу́ю Це́рковь на́шу Правосла́вную: да не оскуде́ет она́ и́стинными па́стырьми, до́брыми де́лательми, пра́во пра́вящими сло́во ева́нгельской и́стины; упаси́ и заблу́ждшия о́вцы ста́да Христо́ва. Наипа́че же моли́ Го́спода сил, да возроди́тся Ру́сская земля́ святы́м покая́нием и еди́ным се́рдцем и еди́ными усты́ просла́вит ди́внаго во святы́х Свои́х Бо́га в Тро́ице сла́вимаго Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Тропaрь, глaсъ и7:

Слeзъ твои1хъ течeньми пустhни безпл0дное воздёлалъ є3си2, и3 и5же и3з8 глубины2 воздыхaньми во сто2 трудHвъ ўплодоноси1лъ є3си2, и3 бhлъ є3си2 свэти1льникъ вселeннэй, сіsz чудєсы2, є3фрeме џтче нaшъ, моли2 хrтA бGа сп7сти1сz душaмъ нaшымъ.

Кондaкъ, глaсъ в7.
Под0бенъ: Вhшнихъ и3щS:

Чaсъ при1снw прови1дz судA, рыдaлъ є3си2 г0рькw, є3фрeме, ћкw любобезм0лвный, дёлателенъ же бhлъ є3си2 въ дёлэхъ ўчи1тель, прпdбне. тёмже, џтче всемjрный, лэни6выz воздвизaеши къ покаsнію.

Ще в розробці

Знайшли помилку