...
Вибрані праці святих отців,  Святитель Іоанн Златоуст

Одинадцять бесід святителя Іоанна Златоуста

УкраїнськаРосійська

Нижченаведені одинадцять бесід видано у Міня за списком, що надійшов до Ватиканської бібліотеки або з гори Афон, або з о. Патмоса. Безсумнівно, що вони всі були виголошені святителем у Константинополі, в 398 і 399 роки, і в такому порядку, в якому видаються. Зокрема, перша бесіда була виголошена в церкві мучеників, що називалася тоді Ἐν παλαιά πέτρα. Точне місце цієї церкви невідоме. У першій бесіді помічено, що не минуло ще 30-ти днів від початку величезного землетрусу, що стався в Константинополі. Це було 398 року. Дехто, втім, землетрус розуміє в сенсі падіння Євтропія, і час бесіди переноситься на 399 рік.

Бесіда 1

Сказана в церкві мучеників, біля “стародавньої скелі”, коли внаслідок дощу зібралося небагато людей, – про те, що треба постійно приходити (в церкву), і що тим, хто перебуває в гріхах, не можна нехтувати своїм спасінням, а потрібно висловлювати своє покаяння.

  1. Що це? Треба б цілому місту бути тут сьогодні, а до нас не прийшла навіть мала частина. Можливо, винні бруд і дощ? Ні, – не бруд, а безпечність і занепад духу. Чим можуть вибачитися ті, що залишилися, коли мученики знехтували навіть самим життям своїм, а вони не наважилися (знехтувати) брудом, щоб прийти? Як мені догоджати вам, що прийшли? Як зобразити нещастя тих, що залишилися, – (нещастя) і за відсутності їх, і через цю відсутність? Очевидно, вони позбавили себе цього прекрасного свята, прикувавшись до життєвих турбот і вчепившись за пристрасть до наживи, яка все паскудить і дуже сильна в них. Але якщо навіть немає їх тут, потрібно говорити (до них) і відсутнім, – очевидно, через вас, присутніх, вони почують це. Доки це шаленство наживи? Доки ця невгасима піч буде все наступати і пожигати? Хіба ви не знаєте, що це полум’я продукує той незгасимий вогонь, (що) це виснаження породжує того отруйного хробака? Якщо ти нехтуєш геєною, і твій розум не вражають ці слова, бо покарання ще в майбутньому, то нехай би тебе переконало сьогодення. Хіба вам невідомо, в якому плоді1виразилося нещодавно любостяжання? Чи не перед вашими очима пам’ять цього? Чи не свіжий доказ такої загибелі? Усе місто наше наповнене залишками тієї корабельної аварії; і, як під час потоплення великого корабля, хоч би куди ти відійшов, хто дошку, хто весло, хто вітрило, хто будь-яку частину поклажі, врятувавши, тримає й крутить на всі боки, так (було) і під час землетрусу, який нещодавно здійнявся тут: ті, що володіли хто будинком, хто полями, хто рабами, хто сріблом, хто золотом, – зробили з себе широке видовище нещастя й улаштували, щоб усюди розсіялися спогади збентеження. І інший, провівши безсонні ночі, перенісши незліченні труди й небезпеки, зібравши таким користолюбством стільки гріхів, – (як) безхатченк і поза містом, став утікачем на чужині, потребує необхідного харчування й бачить, що над ним щодня висить крайня небезпека, уявляє собі мечі, катів та прірви, живе життям найтяжчим незліченних смертей; інші насолоджуються його майном, і ті, хто лестив йому до цього, підступніють тепер.

Нижеследующие одиннадцать бесед изданы у Миня по списку, поступившему в Ватиканскую библиотеку или с горы Афон, или с о. Патмоса. Несомненно, что они все были произнесены святителем в Константинополе, в 398 и 399 годы, и в таком порядке, в каком издаются. В частности, первая беседа была произнесена в церкви мучеников, называвшейся тогда Ἐν παλαιά πέτρα. Точное место этой церкви неизвестно. В первой беседе замечено, что не прошло ещё 30-ти дней от начала огромного землетрясения, случившегося в Константинополе. Это было в 398 году. Иными, впрочем, землетрясение понимается в смысле падения Евтропия, и время беседы отодвигается к 399 году.

Беседа 1

Сказанная в церкви мучеников, у «древней скалы», когда вследствие дождя собралось немного, – о том, что должно постоянно приходить (в церковь), и что пребывающим во грехах нельзя пренебрегать своим спасением, но (нужно) выражать свое покаяние.

  1. Что это? Нужно бы целому городу быть здесь сегодня, а к нам не пришла даже малая часть. Может быть повинны грязь и дождь? Нет, – не грязь, а беспечность и упадок духа. Чем могут извиниться оставшиеся, когда мученики пренебрегли даже самой жизнью своей, а они не решились (пренебречь) грязью, чтобы прийти? Как мне ублажать вас, пришедших? Как изобразить несчастье тех, оставшихся, – (несчастье) и по отсутствии их, и по причине этого отсутствия? Очевидно, они лишили себя этого прекрасного празднества, приковавшись к житейским заботам и уцепившись за всё сквернящую, очень сильную у них, страсть к наживе. Но если даже нет их здесь, нужно говорить (к ним) и отсутствующим, – очевидно, через вас, присутствующих, они услышат это. Доколе это неистовство наживы? Доколе эта неугасимая печь будет всё наступать и пожигать? Разве вы не знаете, что этот пламень производит тот неугасимый огонь, (что) это изнурение рождает того ядовитого червя? Если ты пренебрегаешь геенной, и твоего ума не потрясают эти слова, так как наказание ещё в будущем, то пусть бы тебя убедило настоящее. Разве вам неизвестно, в каком плоде1выразилось недавно любостяжание? Не перед вашими ли глазами память этого? Не свежо ли доказательство такой гибели? Весь город наш наполнен остатками того кораблекрушения; и, как во время потопления великого корабля, куда бы ты ни отошёл, кто доску, кто весло, кто парус, кто какую-либо часть поклажи, спасши, держит и вертит во все стороны, так (было) и во время недавно поднявшегося здесь землетрясения: владевшие кто домом, кто полями, кто рабами, кто серебром, кто золотом, – они сделали из себя широкое зрелище несчастья и устроили, чтобы всюду рассеялись воспоминания смятения. И иной, проведши бессонные ночи, перенесши бесчисленные труды и опасности, собравши таким корыстолюбием столько грехов, – (как) бездомник и вне города, стал беглецом на чужбине, нуждается в необходимом питании и видит, что над ним ежедневно висит крайняя опасность, воображает себе мечи, палачей и пропасти, живёт жизнью тягчайшей бесчисленных смертей; другие наслаждаются его имуществом, и до этого льстившие ему коварствуют теперь.
Знайшли помилку