...
Вибрані праці святих отців,  преподобний Антоній Великий

Настанови св. отця нашого Антонія Великого про життя у Христі

УкраїнськаРосійська

Настанови святого отця нашого Антонія Великого про життя в Христі, вибрані з його «Слова» в «Життєписі» святого Афанасія, та з двадцяти «Послань» і двадцяти «Промов»3

1. Нехай кожен турбується про те, щоби, почав­ши, не сповільнюватися, не журитись у трудах і не казати: «Довгий вже час перебуваємо ми у подви­зі»; але краще, немовби починаючи щодня, помно­жувати свою ревність. Життя людини – дуже ко­ротке порівняно з майбутніми часами, і все, що ми маємо, – ніщо перед вічністю. Якщо у світі кожна річ має свою ціну, і кожний вимінює рівне на рів­не, – обітниця вічного життя купується за безцінь. Бо написано: Дні віку нашого сімдесят років, а як при силі – вісімдесят років, і більшість з них – то труд і марність (Пс. 90:10). Отож, якщо й усі вісімдесят або навіть сто років перебудемо у подвизі, то не до­рівнюватиме це літам царювання, бо замість ста років будемо царювати віки вічні; притому, потрудившись на землі, одержимо обіцяне спадкоємство на небесах; зложивши тлінне тіло, приймемо його нетлінним. Не журімся і не думаймо, що задовго перебували ми в подвизі чи сповнили щось велике, бо страждання нинішнього часу негідні майбутньої слави, що має нам з’явитися (Рим. 8:18).

2. Дивлячись також на світ, не думаймо, наче ми відмовились од чогось великого, бо навіть уся земля замала перед цілим небом. Тому, якби ми навіть були господарями над усією землею і зрек­лися б усіх її благ, то і в цьому не було б чогось рів­ноцінного Небесному Царству. Бо як той, що кидає одну драхму міді, аби придбати сто драхм золота, отримує в сто разів більше; так і той, хто, будучи господарем усієї землі й відмовляючись од неї, втрачає небагато. Коли й уся земля не рівноцінна небесам, то хто залишає кілька її десятин, нехай вважає, наче б нічого не лишив. А хоч би покинув дім і багато золота, то й тоді не повинен хвалитися або виявляти малодушність. До того ж треба па­м’ятати: якби ми не покинули того, що маємо, за­ради чеснот, то все одно після смерти залишили б усе, нераз навіть тим, кому не бажаємо, про що згадав Проповідник (Еккл. 4:8)4. То чому б не покинути нам земного задля чеснот, аби успадкувати Цар­ство Небесне?

3. Тому ніхто з нас не повинен стреміти до май­на. Бо яка користь нагромаджувати те, чого не візьмеш з собою? Чому б нам не набувати краще того, що можна взяти з собою: справедливість, чи­стоту, мужність, розсудливість, любов до ближніх й до убозтва, віру в Христа, незлобливість, гостин­ність? Чесноти, набуті на землі, випередять нас у вічності, де чекатиме нас Божа нагорода за чеснот­ливе життя.

Наставления о жизни во Христе, извлеченные из слов его в жизнеописании св. Афанасия, из его 20 посланий и 20 слов

1. Да будет общею всем такая преимущественно забота, чтоб, начавши, не ослабевать и не унывать в трудах, и не говорить: – долго уже времени пребываем мы в подвиге; но лучше, как бы начиная каждый день, будем приумножать ревность свою. Целая жизнь человеческая весьма коротка в сравнении с будущими веками, и все наше – ничто пред жизнью вечною, так что, тогда как в мире всякая вещь продается по стоимости, и всякий выменивает равное на равное, – обетование жизни вечной покупается за малость некую. Ибо написано: «дние лет наших в них же седмьдесят лет, аще же в силах осмьдесят лет и множае их труд и болезнь»(Пс. 89:10). Итак, если и все восемьдесят, или даже сто лет пребудем мы в подвиге, то не равное ста годам время будем царствовать, но вместо ста лет, будем царствовать во веки веков; притом, подвизавшись на земле, наследие получить не на земле, но на небесах имеем мы обетование; и еще – сложив тело тленным, – мы воспримем его нетленным. Не будем же унывать, и не будем думать, будто долго пребыли мы (в подвиге), или сделали что великое; «ибо недостойны страсти нынешняго времене, к хотящей славе явитися в нас» (Рим. 8:18).

2. Также, взирая на мир, не будем думать, будто отреклись мы от великого чего, ибо и вся эта земля очень мала пред целым небом. Поэтому, если бы и над всею землею были мы господами и отреклись от всей земли, то и в этом опять не было бы ничего, равноценного царству небесному. Ибо как тот, кто бросает одну драхму меди, чтоб приобрести сто драхм золота, так и тот, кто, будучи господином всей земли, отрекается от ней, оставляет не много, а получает во сто крат более. Если же вся земля не равноценна небесам, то оставляющий несколько десятин, как бы ничего не оставляет. Хотя бы оставил он при том и дом и много золота, и тогда не должен хвалиться, или малодушествовать. С другой стороны, надо подумать, что если бы не оставили мы (что имеем) ради добродетели, всячески после, умирая, оставили бы то, как и оставляем часто даже тем, кому не хотели бы, как упомянул о сем еще Екклесиаст (Еккл. 4:8). Почему же не оставить нам сего ради добродетели, чтоб наследовать за то царство (небесное)?

3. По сей же причине никто из нас не должен питать в себе желание приобретать. Ибо какая выгода приобретать то, чего не возьмем с собою. Почему приобретать нам лучше то, что и с собою взять можем, как-то: благоразумие, справедливость, целомудрие, мужество, рассудительность, любовь, нищелюбие, веру во Христа, безгневие, страннолюбие? Приобретши сии (добродетели), мы найдем их впереди себя там, приготовляющими нам пристанище на земле кротких.

Знайшли помилку