...
Типікон

Глава 35. Разсуждение о ястии и питии субботы и недели, и прочих дней седмичных, и о трапезном устроении всем

ТранслітераціяЦерковнословʼянськаУкраїнська

Разсуждение о ястии и питии субботы и недели, и прочих дней седмичных, и о трапезном устроении всем

В неделю, и Господския праздники, подобает ясти три ядения, вечер же два: в прочия же дни седмицы во вторник, четверток и субботу, два: вечер же едино.

Достоит же убо сие ведати: яко служай в трапезе братиям, должен есть ударяти в било, или кампан, и собиратися всем в трапезу, и глаголати псалом 144: Вознесу Тя Боже мой, Царю мой:

Сему же исполншуся, и ядению готову сущу на трапезе, глаголет иерей молитву трапезы: Отче наш:

И благословляя настоятель глаголет: Христе Боже, благослови ястие и питие рабом Твоим: и прочая.

И седает кийждо на своем месте по чину, со благоговением и молчанием, начинати же абие чтущему предисловие чтения, егоже хощет чести. Таже настоятель, или чредный иерей благословляя глаголет: молитвами, егоже чтение есть. И тако чтет чтец. И бывает ядение с молчанием, и вниманием ту сущаго чтения. На коеждо же послужение предлагаемых, настоятель ударяет в кандию или звонец: и всем воставшим служай глаголет: Господи благослови.

Настоятель: Слава тебе Христе Боже, упование наше, слава Тебе.

Чтый же должен есть чести, Дóндеже воздвигнет пресвятую служай. Зде же обычай имамы, диакону сия действовати: егда же престанет чести, тогда шед станет конец трапезы братския, зря умиленне к настоятелю, и руце согбенне имея при персех, и велегласно возопив, но не безчинно, глаголет: отцы святии, простите мя грешнаго. И пад приклонится до земли. И приим молитву и благословение, востает.

Трапезе же совершившейся, настоятель ударяет в кандию, и всем воставшим, абие глаголют благодарение. И воздвизает пресвятую по обычаю, яко предписася в службе воскресной. А идеже панагии чина не бывает, воставше глаголют: благословен Бог милуяй и питаяй нас от юности нашея: Слава тебе Господи: благодарим тя Христе Боже наш:

Таже, Достойно есть:

Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды: благослови.

Настоятель глаголет: Благословен Бог милуяй и питаяй нас от своих богатых даров:

Исходящу же ему из трапезы, трапезарь со служители падает пред ним, прося прощения.

И настоятель глаголет: Бог да спасет и помилует послуживших нам.

И тако братия исходят из трапезы в келлии благочинно и немятежно, творяще метание настоятелю.

Сей убо устав суббот, и недель, и праздников, и дней седмичных, кроме 50-цы, во все лето держати и соблюдати лепо есть. Вино же, аще прилучится, не достоит датися по уставу во ин день, но в неделю, или в Господския праздники, или в другая нуждная утешения: черпати же тогда потребно есть во все лето на таковыя, по единой чаши, или по две, или множицею по три, и ино ничтоже. Две бо, или три чаши, не по уставу рекохом, но по нужди бывати. И паче аще случится, якоже рехом о триех послужениих, в неделю, или в великия праздники, елма якоже в снеди два послужения, подобаше имети устав, многажды же и едино. Сице и в вине две чаши, множицею же и едину имети, устав. Аще случится и во уреченныя дни, якоже рехом всегда, якоже и великий Симеон чудотворец глаголет: яко похвала монаху, еже не пити вина. Аще ли и пиет немощи ради тела своего, мало да испивает. Подобно же и великий Пимен отец наш глаголет: яко вина отнюд не подобает пити монахом. Сего ради и во ин день прост, кроме недели, немощи ради нуждныя некия, по словеси святаго Симеона, мало нечто подобает пити врачевания ради: и аще и есть, не дается на всяк день, якоже божественная правила повелевают.

Аще ли прилучится в сих днех сыр, или яица, или рыба, ясти достоит, а не пещися: часть же сыра мерити подобает комуждо, подаяти братиям онгия, и пол другия. Такожде и масло мерою уставленою да влагается в коеждо варение. Сему уставу подобает быти всегда, егда ядят сия обоя.

Аще ли некое утешение от некоего христолюбива будет, и за еже не опечалити принесшаго, по нужди меру оставляти, и се паки, не без разсмотрения и безпечальне: но полезнейшее творити во славу Божию.

Аще ли не тако случится, всегда учиненныя дни, темиже мерилы и мерами, о сыре и масле, и прочими подобает питатися: и множицею аще мощно есть, сия и умалити и умножити достоит, якоже убо и великий Василий во своих постных писаниях объяви, рек: яко прикасатися убо комуждо лепо есть времени некогда случившуся, елико показовати ту сущим же и зрящим, и сия убо тако. И сим убо уставом о сыре, и масле, и вине, всего лета, по мере и по правилу творитися подобает, якоже и божественнии отцы наши завещаша, глаголюще: яко вся мерою и правилом. Подобне же и святый Ефрем глаголет: яко велика беда, идеже законнии правила не жительствуют.

Рцем же по чину: По скончании убо святыя 50-цы, рекше, от всех святых даже до святых апостол, во вторник и четверток, едино варение достоит ясти без масла, в 9-й час: и ино сухоядение. В понедельник, среду и пяток, сухоядение ясти подобает, хлеб и воду, и сим подобная. В субботу и неделю, два ядения подобает ясти, паче же аще обретаются и рыбы. И егда варение ядят, подобает и ино ядение с ним ясти: яко да будут с ним послужения два. От святых же апостол, даже до поста Пресвятыя Богородицы, во вторник и четверток, два ядения подобает, дважды днем: в среду же и пяток, в 9-й час ясти единожды, по преданию святых отец.

Якоже и святый чудотворец Симеон вообрази, глаголя: яко да постится монах не мнее 9-го часа. Подобне же и в житии преподобнаго отца нашего Пахомиа, глаголет ангел: по преданию общежительному, яко в 9-й час. И егда хощут ясти, творити молитвы три.

И о вторей же трапезе мало подобает изрещи: По востании же братии от трапезы, да будет и второе ядение, да предложится брашно, якоже и на первой трапезе, да ядят трапезарь и чтец, и прочии служители. Подобает же и сие ведати, яко ни единому достоит поне мало укруха взяти от трапезы, или иному даяти, или во свою келлию нести. Но никто от братий да просит во свою келлию хлеба, или сочива, или варива, или овоща, или ино что тамо имети: но все обще да ядят. Аще ли кто немощи ради приити в трапезу не возможет, таковому, по повелению настоятеля, дати в келлию его все. Аще ли кто послан быв коея ради потребы, и умедлит приити с братиею на трапезу, дадят и тому: но в трапезе да яст. Ни единому же, по реченному образу, буди леть в келлии ясти: се убо отнюд отрицаем. По вечерни же ударяет в било трижды, и входят братия в трапезу. Вечери же ради, ничтоже варити подобает, не студеное же его ядят, но тепло, от обеда до вечера соблюдено: Да будет углие на огнищи, и на нем сосуд глинян станет до вечера, и тако сочиво тепло будет, и без вреда и сладостно, на вечери же поставится.

Вшедше же братия в трапезу, и речет келарь велегласно: Господи благослови, и помолися.

Таже настоятель ударит в кандию, и глаголют: ядят убозии и насытятся, и восхвалят Господа взыскающии его, жива будут сердца их в век века.

Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови.

Настоятель речет: Христе Боже, благослови ястие и питие рабом Твоим: Яко свят еси всегда, ныне и присно, и во веки веков.

Аще есть утешение: черпают пития по две чаши, по образу, иже на обеде.

По вечери же востав от трапезы, келарь речет: молитвами святых отец наших:

Мы же речем: Аминь.

Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови.

Таже: Бысть чрево твое святая трапеза, имущая небеснаго хлеба, Христа Бога нашего, от негоже всяк ядый не умирает, якоже рече всех Богородительнице питатель.

Таже: Честнейшую херувим:

И посем: Возвеселил ны еси Господи в творениих твоих, и в делех руку твоею возрадуемся: знаменася на нас свет лица твоего Господи: дал еси веселие в сердце моем, от плода пшеницы, вина и елеа своего умножишася: в мире вкупе усну и почию: яко Ты Господи единаго на уповании вселил мя еси.

Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови.

Настоятель глаголет: С нами Бог, своею благодатию и человеколюбием всегда, и ныне и присно, и во веки веков, аминь.

И исходяще из трапезы кождо в келлии своя, творят метание настоятелю.

Разсуждeніе њ ћстіи и3 питіи2, суббHты и3 недёли, и3 пр0чихъ днeй седми1чныхъ, и3 њ трапeзномъ ўстроeніи всeмъ

Въ недёлю, и3 гDскіz прaздники, подобaетъ ћсти три2 kдє1ніz, вeчеръ же двA: въ пр0чыz же дни6 седми1цы во вт0рникъ, четверт0къ и3 суббHту, двA: вeчеръ же є3ди1но. Дост0итъ же ќбw сіE вёдати: ћкw служaй въ трапeзэ брaтіzмъ, д0лженъ є4сть ўдарsти въ би1ло, и3ли2 кампaнъ, и3 собирaтисz всBмъ въ трапeзу, и3 глаг0лати pал0мъ рм7д: Вознесy тz б9е м0й, цRю2м0й: Семy же и3сп0лншусz, и3 kдeнію гот0ву сyщу на трапeзэ, глаг0летъ їерeй мlтву трапeзы: Џ§е нaшъ: И# бlгословлsz настоsтель глаг0летъ: ХrтE б9е, бlгослови2 ћстіе и3 питіE рабHмъ твои6мъ: и3 прHчаz. И# сэдaетъ кjйждо на своeмъ мёстэ по чи1ну, со бlгоговёніемъ и3 молчaніемъ, начинaти же ѓбіе чтyщему предисл0віе чтeніz, є3г0же х0щетъ чести2. Тaже настоsтель, и3ли2 чреднhй їерeй бlгословлsz глаг0летъ: Мlтвами, є3гHже чтeніе є4сть. И# тaкw чтeтъ чтeцъ. И# бывaетъ kдeніе съ молчaніемъ, и3 внимaніемъ тY сyщагw чтeніz. На к0еждо же послужeніе предлагaемыхъ, настоsтель ўдарsетъ въ кандію2 и3ли2 звонeцъ: и3 всBмъ востaвшымъ служaй глаг0летъ: ГDи бlгослови2. Настоsтель: Слaва тебЁ хrтE б9е, ўповaніе нaше, слaва тебЁ. Чтhй же д0лженъ є4сть чести2, д0ндеже воздви1гнетъ прес™yю служaй. Здё же nбhчай и4мамы, діaкону сі‰ дёйствовати: є3гдa же престaнетъ чести2, тогдA шeдъ стaнетъ конeцъ трапeзы брaтскіz, зрS ўмилeннэ къ настоsтелю, и3 рyцэ согбeннэ и3мёz при пeрсехъ, и3 велеглaснw возопи1въ, но не безчи1ннw, глаг0летъ: Nтцы2 с™jи, прости1те мS грёшнаго. И# пaдъ прикл0нитсz до земли2. И# пріи1мъ мlтву и3 бlгословeніе, востаeтъ. Трапeзэ же соверши1вшейсz, настоsтель ўдарsетъ въ кандію2, и3 всBмъ востaвшымъ, ѓбіе глаг0лютъ бlгодарeніе. И# воздвизaетъ прес™yю по nбhчаю, ћкw предписaсz въ слyжбэ воскrной ли1стъ f7 на њбор0тэ. Ґ и3дёже панагjи чи1на не бывaетъ, востaвше глаг0лютъ: Бlгословeнъ бGъ ми1луzй и3 питazй нaсъ t ю4ности нaшеz: Слaва тебЁ гDи: Бlгодари1мъ тS хrтE б9е нaшъ: Тaже, Дост0йно є4сть: Слaва, и3 нhнэ: ГDи поми1луй, три1жды: Бlгослови2. Настоsтель глаг0летъ: Бlгословeнъ бGъ ми1луzй и3 питazй нaсъ t свои1хъ богaтыхъ дарHвъ: И#сходsщу же є3мY и3з8 трапeзы, трапезaрь со служи1тели пaдаетъ пред8 ни1мъ, просS прощeніz. И# настоsтель глаг0летъ: БGъ да сп7сeтъ и3 поми1луетъ послужи1вшихъ нaмъ. И# тaкw брaтіz и3сх0дzтъ и3з8 трапeзы въ кє1лліи бlгочи1ннw и3 немzтeжнw, творsще метaніе настоsтелю. Сeй ќбw ўстaвъ суббHтъ, и3 недёль, и3 прaздникwвъ, и3 днeй седми1чныхъ, кромЁ н7-цы, во всE лёто держaти и3 соблюдaти лёпо є4сть.

Він0 же, ѓще прилучи1тсz, не дост0итъ дaтисz по ўстaву во и4нъ дeнь, но въ недёлю, и3ли2 въ гDскіz прaздники, и3ли2 въ друг†z н{жднаz ўтэшє1ніz: чeрпати же тогдA потрeбно є4сть во всE лёто на таковы6z, по є3ди1ной чaши, и3ли2 по двЁ, и3ли2 мн0жицею по три2, и3 и4но ничт0же. Двё бо, и3ли2 три2 чaшы, не по ўстaву рек0хомъ, но по нyжди бывaти. И# пaче ѓще случи1тсz, ћкоже рёхомъ њ тріeхъ послужeніихъ, въ недёлю, и3ли2 въ вели6кіz прaздники, є3лмA ћкоже въ снёди двA послужeніz, подобaше и3мёти ўстaвъ, мн0гажды же и3 є3ди1но. Си1це и3 въ вінЁ двЁ чaшы, мн0жицею же и3 є3ди1ну и3мёти, ўстaвъ. Ѓще случи1тсz и3 во ўречє1нныz дни6, ћкоже рёхомъ всегдA, ћкоже и3 вели1кій сmмеHнъ чудотв0рецъ глаг0летъ: Ћкw похвалA монaху, є4же не пи1ти вінA. Ѓще ли и3 піeтъ нeмощи рaди тёла своегw2, мaлw да и3спивaетъ. Под0бнw же и3 вели1кій пjменъ nтeцъ нaшъ глаг0летъ: ћкw вінA tню1дъ не подобaетъ пи1ти монaхwмъ. Сегw2 рaди и3 во и4нъ дeнь пр0стъ, кромЁ недёли, нeмощи рaди нyждныz нёкіz, по словеси2 с™aгw сmмеHна, мaло нёчто подобaетъ пи1ти врачевaніz рaди: и3 ѓще и3 є4сть, не даeтсz на всsкъ дeнь, ћкоже б9eствєннаz пр†вила повелэвaютъ.

Ѓще ли прилучи1тсz въ си1хъ днeхъ сhръ, и3ли2 ћица, и3ли2 рhба, ћсти дост0итъ, ґ не пещи1сz: чaсть же сhра мёрити подобaетъ комyждо, подаsти брaтіzмъ џнгіz, и3 п0лъ другjz. Тaкожде и3 мaсло мёрою ўстaвленою да влагaетсz въ к0еждо варeніе. СемY ўстaву подобaетъ бhти всегдA, є3гдA kдsтъ сі‰ nбо‰. Ѓще ли нёкое ўтэшeніе t нёкоегw хrтолюби1ва бyдетъ, и3 за є4же не њпечaлити принeсшаго, по нyжди мёру њставлsти, и3 сE пaки, не без8 разсмотрeніz и3 безпечaльнэ: но полeзнэйшее твори1ти во слaву б9ію. Ѓще ли не тaкw случи1тсz, всегдA ўчинє1нныz дни6, тёмиже мёрилы и3 мёрами, њ сhрэ и3 мaслэ, и3 пр0чими подобaетъ питaтисz: и3 мн0жицею ѓще м0щно є4сть, сі‰ и3 ўмaлити и3 ўмн0жити дост0итъ, ћкоже ќбw и3 вели1кій васjлій во свои1хъ п0стныхъ писaніzхъ њб8zви2, рeкъ: ћкw прикасaтисz ќбw комyждо лёпо є4сть врeмени нёкогда случи1вшусz, є3ли1кw покaзовати тY сyщымъ же и3 зрsщымъ, и3 сі‰ ќбw тaкw. И# си1мъ ќбw ўстaвомъ њ сhрэ, и3 мaслэ, и3 вінЁ, всегw2 лёта, по мёрэ и3 по прaвилу твори1тисz подобaетъ, ћкоже и3 б9eственніи nтцы2 нaши завэщaша, глаг0люще: ћкw вс‰ мёрою и3 прaвиломъ. Под0бнэ же и3 с™hй є3фрeмъ глаг0летъ: ћкw вели1ка бэдA, и3дёже зак0нніи пр†вила не жи1тельствуютъ. Рцeмъ же по чи1ну: По скончaніи ќбw с™hz н7-цы, рeкше, t всёхъ с™hхъ дaже до с™hхъ ґпcлъ, во вт0рникъ и3 четверт0къ, є3ди1но варeніе дост0итъ ћсти без8 мaсла, въ f7-й чaсъ: и3 и4но сухоzдeніе. Въ понедёльникъ, срeду и3 пzт0къ, сухоzдeніе ћсти подобaетъ, хлёбъ и3 в0ду, и3 си6мъ подHбнаz. Въ суббHту и3 недёлю, двA kдє1ніz подобaетъ ћсти, пaче же ѓще њбрэтaютсz и3 ры6бы. И# є3гдA варeніе kдsтъ, подобaетъ и3 и4но kдeніе съ ни1мъ ћсти: ћкw да бyдутъ съ ни1мъ послужє1ніz двA. T с™hхъ же ґпcлъ, дaже до постA прес™hz бцdы, во вт0рникъ и3 четверт0къ, двA kдє1ніz подобaетъ, двaжды днeмъ: въ срeду же и3 пzт0къ, въ f7-й чaсъ ћсти є3ди1ножды, по предaнію с™hхъ nтє1цъ. Ћкоже и3 с™hй чудотв0рецъ сmмеHнъ воwбрази2, глаг0лz: ћкw да пости1тсz монaхъ не мнёе f7-гw часA. Под0бнэ же и3 въ житіи2 прпdбнагw nтцA нaшегw пахHміа, глаг0летъ ѓгGлъ: по предaнію nбщежи1тельному, ћкw въ f7-й чaсъ. И# є3гдA х0щутъ ћсти, твори1ти мlтвы три2.

Знайшли помилку